Olen nuori ja kaunis - uudet naistyökaverit karsastavat
Aloitin vastikään uudessa työpaikassa. Heti ensimmäisenä työpäivänä huomasin, kuinka muutamat työpaikkani naisista katsoivat minua päästä varpaisiin hieman ihmeellinen ilme kasvoillaan, ja kommentoivat ihan tavallisia, yleisiä asioita minulle vähän outoon sävyyn (esimerkiksi, joku kysyi mitä harrastan ja kerroin, vastauksena oli tekohymy ja vastaus "no mutta tietenkin"). Kommenttien sävy vain paheni sen jälkeen kun naisille selvisi ikäni - olen kaikkia n. 10 vuotta nuorempi. Itse en koe ikää minään ongelmana enkä arvioi muita iän perusteella, mutta selkeästi se toisinpäin kyllä toimii. Piste iin päälle on, kun työpaikan ilmeinen suosikkimies, sellainen bodatun timmi hymypoika on lyöttäytynyt seuraani - meillä on entuudestaan osittain sama kaveriporukka ja tulemme hyvin juttuun saman harrastuksen takia ja koska olemme molemmat vähän muita nuorempia. Eilen tämä mies suoraan ohitti toisen naisen kommentin ja tuli juttelemaan minulle kehuen korkkareitani, sen jälkeen kaikki oikeastaan muuttui selkeästi. Joku totesi happamasti että ei meistä kaikki vaan jaksa keimailla koko päivää.... :D Lopun iltapäivää naiset vuorotellen kommentoivat painoani (moni heistä on hieman ylipainoinen, silmiään pyöritellen ihmettelivät että mitä oikein siellä salilla teen) sekä ikääni omituiseen tyyliin. Joku selaili netistä juoruja ja näytti muille itseni kanssa melko samannäköistä (en edes tiedä mistä hän sen kaivoi, joku ihan nobody??) ihmistä, ja totesi että ei noilla misseillä kyllä liiku mitään päässä, kasvoistakin näkee! Tilanne on todella epämukava, tunnen entuudestaan muutamia miehiä töistäni ja tulen heidän kanssaan toimeen hyvin, mutta omat työtehtäväni pitäisi pääasiassa hoitaa näiden naisten kanssa. He eivät ilmiselvästikään pidä siitä, että olen hyvissä väleissä miesten kanssa, ja kiukuttelevat entistä enemmän, jos pukeudun yhtään mihinkään kroppaa korostavaan, esim. kynähame. Mitä te tekisitte? En halua tinkiä persoonastani tai vaatteistani, mutta ei ole kiva aloittaa töitä niin että kaikki ovat minua vastaan.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:23"]
Tsemppiä ap:lle. Voin uskoa hänen tarinaansa, vaikka en ole ollut nainen. Mutta eihän sitä tarvitse kuin lukea tätä palstaa, jossa naiset haukkuvat ja arvostelevat julkkisnaisia, niin voi helposti uskoa tuohon tarinaan.
-Mies 29v-
[/quote]
No tosiaan, näitä vastauksiakin lukiessa näkyy kyllä hyvin monien asenne. Muutamat onneksi ovat vastanneet mukavasti ja oikeasti ajatelleet minun näkökulmaani, kiitos heille.
Tiedän tunteen! Käyttäydy normaalisti, ole iloinen ja hymyile. Mutta älä ala matelemaan niiden naisten edessä. Ne ovat sulle kateellisia ja ihan sama mitä teet niin ei muuten auta.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:31"]
A) väsyny provo b) lumihiutalesyndrooma
[/quote]
Tää tarina on jo niin tuttu, että olen varma vaihtoehdosta a.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:27"]
Mun mielestä teet virheen, jos nyt vain kaveeraat niiden miesten kanssa. Olet vain oma itsesi eli mukava ja avoin kaikille, niin naisille ja miehille, niin kyllä ne huomaa sen että olet hyvä tyyppi.
Nyt itsevarmuutta nainen! Jos joku ei tykkää, niin olkoon tykkäämättä, mutta jos olet kiva tyyppi niin ei ne voi olla sitä huomaamatta.
Ota tämä haasteena, älä lotkauta korviasi joillekin kyseenalaisille kommenteille ja kiellät itseäsi miettimästä että oliko ne nyt piikki vai ei. Luotat vaan itseesi että huomaat kyllä jos menee törkeäksi ja asiattomaksi vittuiluksi ja sitten juttelet esimiehellesi.
Mulle ainakin tulee mielikuva sun tekstistä että vaikutat hieman epävarmalta.
[/quote]
Olet kyllä oikeassa, mun täytyy vaan reippaasti niellä harmini ja olla kaikille tasapuolisen mukava, heidän reaktioistaan huolimatta.
Tsemppiä ap:lle. Voin uskoa hänen tarinaansa, vaikka en ole ollut nainen. Mutta eihän sitä tarvitse kuin lukea tätä palstaa, jossa naiset haukkuvat ja arvostelevat julkkisnaisia, niin voi helposti uskoa tuohon tarinaan.
-Mies 29v-
[/quote]
Oletko varma, ettet ole olle ollut nainen? Edes esiintynyt sellaisena, vauva-palstalla? :D
Akat on vaan kateellisia, ite päästäneet itsensä plösöön kuntoon ja sitten kun tulee simpsakka nainen samaan työpaikkaan, alkaa kateus nostaa päätään. Toki miehet mielellään katselee mieluummin itsestään ja kunnostaan huolta pitävää naista toisin kuin plösähtänyttä sellaista.
[/quote]
On muuten erittäin surullista jos vielä 2010-luvulla naiset kilpailevat työpaikalla miesten huomiosta! Kyllä se ammattitaito on, millä pelataan.
Myös miehet mollaavat toisiaan työpaikoilla ja kilpailevat etenemisestä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:10"]
Harva täysipäinen ihminen määrittelee itsensä, olen nuori ja kaunis, jos on oikeasti vastannut "haastavista projekteista".
[/quote]
Miten sitten pitäisi määritellä, ruma ja vanha? Hohhoi.
-Ei AP
[/quote]
Eiköhän haastavaa työtä tekevä ihminen määrittele itsensä työnsä kautta päteväksi ja osaavaksi, ennen kuin nuoreksi ja kauniiksi tai vanhaksi ja lihavaksi. En minä ainakaan ajattele uuteen työpaikkaan mennessä että olen kauniimpi tai rumempi kuin tuo työkaveri vaan olenko pätevämp, koulutetumpi, mitä työkaveri osaa missä hän on parempi kuin minä. Tosin teen työtä enkä mieti mitä mieltä toiset ovat minusta ihmisenä, en myöskään mieti toisten ulkonäköä tai omaani, korkeintaan siisteyttä tai jos toinen on kovin sopimattomasti pukeutunut.
En ole vielä koskaan nähnyt niin kaunista ihmistä, että se pistäisi koko työyhteisön sekaisin. Ei pahalla, ap. Olet varmasti nätti ja pukeudut kivasti, mutta että poikkeuksellisen kaunis ja kaikki kateellisia? Ei, en usko tuota millään.
Millä alalla olet? Ja mikä on koulutuksesi?
Hah, nyt minä olen narsisti ja vakavan psykiatrisen avun tarpeessa. Joku kommentoikin että Suomessa on rikos kehua itseään, näköjään ei todellakaan saa tiedostaa olevansa hyvännäköinen :D Hyvät kommentoijat, en ole narsisti, otan kyllä muut huomioon ja pyrin elämään sen mukaan, ettei muiden onni/loisto ole minulta pois. Kokeilkaapa tekin. Ja projektin maininneille, en tosiaan ajatellut kertoa teille sen tarkemmin töistäni. Vauvapalstalla on nähty näitä salapoliisitöitä sen verran, että tarkemmin kuvaillessani joku ihan varmasti löytäisi vähintään työpaikkani. Mutta "haastava" tosiaan tarkoittaa sitä, että projektilla liittyy uuteen asiakkaaseen, joka on muita huomattavasti isompi ja vuosien houkuttelun jälkeen "meille voitettu", eli työn täytyy olla priimaa jotta tämä iso asiakas meillä pysyy.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:38"]
En ole vielä koskaan nähnyt niin kaunista ihmistä, että se pistäisi koko työyhteisön sekaisin. Ei pahalla, ap. Olet varmasti nätti ja pukeudut kivasti, mutta että poikkeuksellisen kaunis ja kaikki kateellisia? Ei, en usko tuota millään.
[/quote]
KTM ja konsultointi. Kokemusta alasta on usealta vuodelta ja olen edennyt tasaisesti urani aikana eteenpäin, ei siis ole kyse siitä ettenkö osaisi. En muuten sanonut, että olisi poikkeuksellisen kaunis ja että kaikki olisivat siitä kateellisia, jotkut kommenteista vain viittaavat ulkonäkööni siihen sävyyn.
Itse olin nuori ja kaunis ja aina sain hyvän vastaanoton, naisvaltainen ala. En ole koskaan huomannut ulkonäköni haitanneen.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:38"]
[/quote]
KTM ja konsultointi. Kokemusta alasta on usealta vuodelta ja olen edennyt tasaisesti urani aikana eteenpäin, ei siis ole kyse siitä ettenkö osaisi. En muuten sanonut, että olisi poikkeuksellisen kaunis ja että kaikki olisivat siitä kateellisia, jotkut kommenteista vain viittaavat ulkonäkööni siihen sävyyn.
[/quote]
No et ole ainoa hyvännäköinen ja lahjakas ktm :)
Eli kyllä se ongelma löytyy käytöspuolelta.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:42"]
Itse olin nuori ja kaunis ja aina sain hyvän vastaanoton, naisvaltainen ala. En ole koskaan huomannut ulkonäköni haitanneen.
[/quote]
Meillä on naisvaltainen ala ja kyllä kauniita nuoria tyttöjä kehutaan ja kannustetaan. Yksikin tekee mallintöitä sivutyönään.
Ehkä sinä vain poimit ylikorostetusti negatiivisia viestejä naisilta. Onko sinua kiusattu joskus kouluaikoina tai oliko äiti/siskot ikäviä ihmisiä sinua kohtaan? Se voi jättää jäljet ja epävarmuuden jolloin sitä etsii niitä epäystävällisyyden merkkejä liikaakin naisten kanssa ja on taipuvainen hakemaan turvaa ja hyväksyntää miehiltä.
Kuten joku sanoi, ole kaikille tasapuolisesti ystävällinen äläkä lähde vastakkainasetelmiin naisten kanssa vaikka kokisit että he siihen haastavat sinua. Kertomasi esimerkki lehtikuvassa olevan missin arvostelusta on minusta suoraan sanottuna jo vähän vainoharhainen. En siis tässä väitä että olet sekaisin tai mitään, jokainen voi kokea tuollaisia "minua vainotaan" -hetkiä sosiaalisesti stressaavissa tilanteissa. Mutta oikeasti, sinä hyvin todennäköisesti tulkitset nyt toisten käytöstä joidenkin omien traumojesi läpi.
Voi ei, ei kai vaan henkilöstökonsultointi :D
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:56"]
Voi ei, ei kai vaan henkilöstökonsultointi :D
[/quote]
No ei sentään.
Tutkimusten mukaan kauniilla ihmisillä on kuitenkin selkeä etulyöntiasema ihmisten kanssakäymisessä verrattuna vähemmän kauniisiin ihmisiin.
Tämän varjolla todella pohtisin että miksi poikkean tutkimuksesta ja mitkä tekijät tähän mahdollisesti vaikuttavat.
Mites ne muut naiset työpaikalla, tuleeko ne keskenään toimeen? Yleensä kuitenkin jos työympäristössä on pahoja vikoja, niin se näkyy myös muiden keskenäisissä suhteissa negatiivisena.
Konsultoinnissa on tyypjllistä, että selkään puukotetaan yms. Olet uhka, jos viet muiden työt.
Jotenkin vaikea uskoa että kokonainen lauma naisia olisi sinulle inhottavia vain ulkonäkösi takia. Olen muutenkin tämän urani aikana nähnyt hyvin vähän, jos ollenkaan kuvailemiasi tilanteita vaika nättejä naisia on pyörinyt samassa tiimissä yksi jos toinenkin. Kuulosta että olet nyt oman ulkonäkösi vanki, pieni hypähdys ei tekisi huonoa. Keskity ehkä enemmän siihen mitä sieltä peilikuvan ympäriltä löytyy.
Tietenkin saa olla ylpeä itsestään ja kehuakin jonkin verran, mutta se, että luulee kaiken ja kaikkien muidenkin naisten pyörivän oman itsen ja erityisesti ulkonäön ympärillä ei ole tervettä. Ap kirjoittaa kuin nuori anoreksiaan sairastunut teini jonka elämä pyörii 100% oman navan ympärillä.
Narsistiseen persoonallisuushäiriöön kuuluu muuten harhat siitä, että muut ovat kateellisia ja pahantahtoisia.