Valmistuin sosionomiksi ja järkytyin, miten itsekeskeisiä ihmiset ovat
Kukaan ei ole kiitollinen mistään, kaikki haluavat vain tukia ja jos ne ryypätään, pitäisi auttaa hakemaan lisää tukia. Kukaan ei edes halua ottaa vastuuta mistään, omista asioistaan. Osa käyttäytyy epäasiallisesti meitä sosionomeja kohtaan. Kukaan ei tunnu ottavan vastuuta itsestään. Tämä on jotenkin ihan vastoin etiikkaani, vaikka sosionomi olenkin, ja olen miettinyt alanvaihtoa.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Eihän Paavo Lipposen fröökynä Päivikään ole halunnut ottaa vastuuta, vaan nostanut viimeiset 15 vuotta 5000 euroa sopeutumiseläkettä, veronmaksajien rahoista.
5000e/kk
eläköön! sdp
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti luulit, että pääset autamaan sellaisia kilttejä ihmisiä, joilla menee väliaikaisesti huonosti? Lol...
Turha nauraa. On hieno asia jos ihminen haluaa auttaa, eikä ole hänen vikansa jos autettavat eivät sitä halua tajuta ja käyttäytyvät ikävästi.
Tietenkin on hieno asia jos ihminen haluaa auttaa. Hänen olisi kuitenkin tutkailtava motiivejaan. Että haluaako hän itse asiassa auttaa itseään vai muita tuossa. Jos on noin ruusuiset kuvitelmat, veikkaan ensimmäistä. Ei ole mitään kosketusta autettavien maailmaan voidakseen ymmärtää mikä näitä ajaa, ja se ei ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Paavo Lipposen fröökynä Päivikään ole halunnut ottaa vastuuta, vaan nostanut viimeiset 15 vuotta 5000 euroa sopeutumiseläkettä, veronmaksajien rahoista.
Mutta hänhän on demari, sehän kuuluu hänelle, herranjestas!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä köyhän täytyy ymmärtää olla kiitollinen ja nöyrä, että sosionomille tulee hyvä mieli.
Ei, riittäisi että peruskäytöstavat olisivat kunnossa
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi AMK -koulutus on punavihreää skeidaa
Miten niin? Hehän auttavat juuri sinunlaistasi sinimustaa skeidaa. Elämäntapatyötöntä persu-keijoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kunnioittaisin korkeasti koulutettuja elitistejä, jotka kuvittelevat olevansa, ah, niin sivistyneitä ja parempia ihmisiä kuin me amikset? Sano yksikin syy.
sosionomi elitisti :DD sosiaalityöntkijällä nyt on vähän enempi jo statusta, ei paljon, mutta sosionomilla vielä vähemmän. eihän se pysty ees tekemään päätöksiä
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Itse olen myös sosionomi ja asiakkaat on ollut lähes jokainen tosi ihania. Tottakai ongelmiakin on, mutta en ota niitä kiukutteluja henkilökohtaisesti. Kohtaan jokaisen asiakkaan(perheen) yksilönä ja jokaisen kohdalla mietitään ratkaisuja henkilökohtaisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan syytä.Silitetän vain päättä.Kun pitäisi palautaa työ-siirtolat ymm. Laitokset!Jos työ ei maistu ja juodaan vaan pakko hoitoon.Sama narkit. Laki lähti pois .Nimeltä irtolaislaki vuonna 1987. Kolukodit myös pitäisi palautta. Lopuu koulusta linsaamiset ja kotona makaamiset yhdellä sun toisella.
Olet luultavasti jonkun verran itsekin lintsannut koulusta. Ei näytä kirjoittaminen oikein luonnistua.
Näytä luonnistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirry koulukuraattoriksi. Siellä pääset auttamaan kaltoinkohdeltuja lapsia, joita hakataan kotona, jos kokeesta tulee kasia heikompi numero.
Toisin sanoen voit vähän jutella mukulalle mukavia, sanoa voi voi, koita jaksaa. Etkä mitään muuta voi tehdä muuttaaksesi sen lapsen kotioloja.
Hoidat työsi siis huonosti. Muista vastuusi, velvollisuudet ja lait!
Sellaisia riittää... ei tarvitse edes olla iso ongelma elämässä, kun se oksennetaan muiden niskaan ja sen sijaan, että parannetaan omaa elämää, nakerretaan muita.
Ei ole kokemusta alasta, mutta toivon, että tuo toinen sosionomi enemmistössä, joka vaikutti pitävänsä työstään. Vaikea sanoa, mikä sosionomeja risoo, kun siitäkin alasta kuulee valitusta. Joskus vika on peilissä.
Taitaa olla sosionomin koulutus sisällöltään puutteellinen jos tuo tulee yllätyksenä. Pitäs varmaan käydä enemmän noita asioita läpi koulutuksessa. Mä koen saaneeni sosiaalityön opetuksesta hyvät eväät asiakkaiden kiittämättömyyden kohtaamiseen. Ehkä työnkuvassakin on eroja, kun meillä on enemmän paperityötä ja sosionomeilla asiakkaiden kohtaamista.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia riittää... ei tarvitse edes olla iso ongelma elämässä, kun se oksennetaan muiden niskaan ja sen sijaan, että parannetaan omaa elämää, nakerretaan muita.
Ei ole kokemusta alasta, mutta toivon, että tuo toinen sosionomi enemmistössä, joka vaikutti pitävänsä työstään. Vaikea sanoa, mikä sosionomeja risoo, kun siitäkin alasta kuulee valitusta. Joskus vika on peilissä.
Jos asiakas mokaa asiansa kerta toisensa jälkeen, vika ei ole sen sosionomin, vaan asiakkaan peilissä. Ja sen mukaan pitäisi toimia, eikä mahdollistaa jatkosekoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä työskentelet? Kuulostaa kyllä kamalalta, tiukilla ois munkin moraali vaikka ihan empaattinen ihminen mielestäni olenkin. Mun tutulta (elämäntapatyötön) oli kerran jotkut tuet myöhässä. Postas Facebookiin: "mistä v***sta niille maksetaan?!"
Työskentelen hommissa, joissa jeesaillaan noita tyyppejä. En viitsi tarkemmin kertoa.
ap
Moni tukijärjestelmä tukeekin ihmistä olemaan ottamatta vastuuta itsestään. Ihmisiä tulisi tukea hankkimaan itse riittävän hyvä elämä. Tukea ei juuri koskaan tulisi antaa ilman jotain velvoitetta. Tulisi siis opettaa "kalastamaan", eikä antaa jatkuvasti "kalaa". Passivoiva apu on pahinta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten auttaminen on vaikea laji. Varsinkin jos tie on valittu ja muutos ei houkuta.
Ei ihmisiä pysty auttamaan. Itsekäs ihminen ei ole valmis ottamaan apua vastaan ellei se sitten satu jostain syystä olla juuri sitä mitä hän sillä hetkellä sattuu haluamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä työskentelet? Kuulostaa kyllä kamalalta, tiukilla ois munkin moraali vaikka ihan empaattinen ihminen mielestäni olenkin. Mun tutulta (elämäntapatyötön) oli kerran jotkut tuet myöhässä. Postas Facebookiin: "mistä v***sta niille maksetaan?!"
Työskentelen hommissa, joissa jeesaillaan noita tyyppejä. En viitsi tarkemmin kertoa.
ap
Moni tukijärjestelmä tukeekin ihmistä olemaan ottamatta vastuuta itsestään. Ihmisiä tulisi tukea hankkimaan itse riittävän hyvä elämä. Tukea ei juuri koskaan tulisi antaa ilman jotain velvoitetta. Tulisi siis opettaa "kalastamaan", eikä antaa jatkuvasti "kalaa". Passivoiva apu on pahinta.
Ei ole. Pahinta on apu, joka sekä loukkaa että sitoo ihmisen uhrikseen, ja kaikki meillä annettu apu täyttää molemmat tunnusmerkit. Ei anneta ihmisen parantaa olojaan, koska pitäisi päästä kerralla irti koko järjestelmästä jotta saisi takaisin päin repivät kädet irti housunkauluksesta. Se harvemmin onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla sosionomin koulutus sisällöltään puutteellinen jos tuo tulee yllätyksenä. Pitäs varmaan käydä enemmän noita asioita läpi koulutuksessa. Mä koen saaneeni sosiaalityön opetuksesta hyvät eväät asiakkaiden kiittämättömyyden kohtaamiseen. Ehkä työnkuvassakin on eroja, kun meillä on enemmän paperityötä ja sosionomeilla asiakkaiden kohtaamista.
Sossuna työnkuva on lähes täysin erilainen. Sossuna on enemmän vastuuta, mutta sosionomina (sosiaaliohjaaja) on paljon enemmän asiakkaan kohtaamista. Koen silti, että sossut saavat enemmän paskaa niskaa ja syyttävä sormi osoittaa heihin enemmän. Oot kuitenkin oikeessa, että pitäis käydä enemmän läpi tuota kiittämättömyyttä. Nykyisessä sosionomin koulutuksessa saa käsityksen, että asiakkaat ovat hyvin kiitollisia. Tai ainakin näin Turun amk:ssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tässä on se ongelma, että vastuullinenkin ihminen saattaa väliaikaisesti löytää itsensä epätoivoisesta tilanteesta ja silloin tarvitsee apua eikä velvoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas mokaa asiansa kerta toisensa jälkeen, vika ei ole sen sosionomin, vaan asiakkaan peilissä. Ja sen mukaan pitäisi toimia, eikä mahdollistaa jatkosekoilua.
Ootkohan ihan oikealla alalla? Toivon ettet ole, jos sun ymmärrys omasta työnkuvastasi ja roolistasi asiakkaan elämästä on tuolla tasolla. Tai sitten olet kyynistynyt, kun et pystynytkään muuttamaan asiakkaiden elämää. Mä ymmärrän, että toivoa on vaikea pitää yllä pettymysten jälkeen, mutta ihmisen tukena ei voi olla jos ei ymmärrä muutosprosessin vaativuutta ja toisaalta myös asiakkaan oikeutta huolenpitoon ja hoivaan tämän teoista tai tekemättä jättämisistä huolimatta.
-aikuissosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Samaa mieltä. Tämä on rakenteellinen ongelma. Järjestelmää tulisi muuttaa. Ihminen on perusluonteeltaan helposti passivoituva. Väitän, että näin käy valtaosalle, jos aletaan elättämään ja nimenomaan ilman velvoitteita. Yhteiskunta tavallaan luo itse nämä ongelmat.
Turha teidän kanssa on taistella. Itsari on aina oiva vaihtoehto.