Muut ihmiset vievät energiaani, eivät lisää sitä
Olenko siis asperger?
Yhden/kahden ystävän tapaamiset työviikon jälkeen silloin tällöin ovat jo itsessään uuvuttavia, mutta saan niistä myös iloa, joten tapaan paria ystävää säännöllisesti. Muuten kaikki tutut ja työkaverit ovat automaattisesti ulkona arjestani. En vaan jaksa. Olen työpäivän jälkeen niin poikki ( päiväkoti) että haluan omaa hiljaista aikaa ainakin puoli tuntia töiden jälkeen palautumiseen.
Pari teiniä odottaa kotona, joten kaupan kautta ruokaa laittamaan ja pyykkiä pesemään. Illalla on vain ihana käpertyä sohvalle ja nukahtaa. Viikonloppuisin siivoan kotia ja hoidan pakollisia askareita alta pois. En vaan jaksa kestitä enää vieraita.
Mutta olenko masentunut, kuten eräs terveysalan ammattilainen vihjasi, koska en hakeudu ihmisten pariin, vai peräti asperger (oma veikkaus jos noista kahdesta tulisi veikata).
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Olet introvertti
Tämä olet
Vierailija kirjoitti:
Olet introvertti
Muut vievät energiaa introvertilta
Huutonaurua sinun puolelle tunnille!
Itse tarvitsen useamman vuorokauden tai viikkojakin omaa aikaa.
Missään päiväkodissa ei pysty olemaan töissä jos oikeasti ei jaksa muita ihmisiä.
Olet normaaliakin normaalimpi.
Juuri meinasin itsekin tulla sanomaan, ettet ole asperger tai ADHD vaan introvertti. Ekstrovertti taas saa energiaa muiden tapaamisesta.
Ymmärrän hyvinkin sinua ap. Olen alakoulun opettaja ja introvertti eli saan voimaa yksinäisyydestä. Minun pitää saada latautua itsekseni sosiaalisista tilanteista. Nuorempana viihdyin ihmisten parissa, mutta nyt keski-iässä olen aivan poikki työpäivän melusta ja vilinästä enkä oikein meinaa palautua.
En minäkään jaksa enää tuttavia tavata tämän kaiken päälle. Kohentelen kotiani ja kerään voimia seuraavaan työpäivääni. Harmittaa sikäli, että tuttavat ja ystävät varmaankin ajattelevat, ettei minua enää kiinnostele pitää yhteyttä, mutta totuus on, että olen niin väsynyt, etten yksinkertaisesti jaksa.
Lisäksi työ on muuttunut niin kuormittavaksi 20 vuoden huononnusten seurauksena, että aion vaihtaa alaa.
Ehkä vähän muodikkaisiin itse/vertaisdiagnooseihin tykästynyt tavallinen ihminen. Taikka puolihullu, mistäpä sen tietää
Kuin minun kynästä kirjoitettu aloitus. Sillä erolla, että minä teen vain sijaisuuksia päiväkodissa, enkä meinaa millään kestää työtä.
Rakastan yksinäisyyttä, tai en edes koe olevani yksinäinen. Minulla on tiettyjä mielenkiinnon kohteita, joihin uppoudun. Voisin asua loppuelämäni erakkona korvessa. Minä epäilen olevani introvertin lisäksi myös Asperger.
Asperger ei olisi päiväkodissa töissä.