Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vääntöä vauvan sukunimestä, mies loukkaantui

Vierailija
21.02.2015 |

Tilanne on se, että saamme nyt keväällä pojan, ainakin tämänhetken tiedon mukaan :) Ongelmaa on aiheuttanut tulevan lapsemme sukunimi. Minun sukunimeni on erittäin harvinainen, ja mieheni sukunimi taas Suomen top5 yleisemmän joukossa, josta en hirveämmin välitä. Oma sukunimeni saattaa olla vaarassa "kuolla", koska meidän sukuun on syntynyt vain tyttöjä viime vuodet. Tietenkään ei voi tietää, saisiko tuleva poikamme edes koskaan lapsia. Naimisissa siis emme ole.

Haluisinkin siis lapselle oman sukunimen juuri tämän takia, että haluisin sukunimemme jatkuvan ja koska miehen sukunimi on niin yleinen ja heitä on puoli Suomea. Mies tästä tietenkin on loukkaantunut ja haluaisi vauvan omalle nimelleen.

Mitä tekisitte? Tavallaan ymmärrän miestänikin ja harmittaa hänen puolestaan, sitten taas harmittaa jos meidän sukunimi katkeaa. Nyt eletään kuitenkin 2010-lukua ja mielestäni mieskin voisi tällaisessa tilanteessa koittaa joustaa, tuntuu, että näin naisena saan joustaa monessa asiassa miesten takia :)

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni mielipide oli että antaisimme lapsillemme sen harvinaisemman vaikka olisikin minun sukunimeni. Meillä oli kyllä niin päin että miehellä on sukunimi jota löytyy noin 50kpl Suomesta, omanikaan ei ole yleinen mutta en ole omastani koskaan pitänyt joten ei ollut hankala valinta. Olemme myös naimisissa.

Mutta jos sukunimestä ei päästäisi yhteisymmärrykseen niin meidän mielipiteemme on että yhdistelmänimi sitten. Lapsi voi myöhemmin vaihtaa nimensä toiseen niistä jos haluaa.

Vierailija
22/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama juttu! Mun sukunimellä löytyy reilut 20 ihmistä, miehen sukunimin on taas tyyliä Virtanen. Ollaan onneksi yhteisymmärryksessä siitä, että lapsi saa minun sukunimeni! Ja mies todennäköisesti ottaa minun sukunimeni kun mennään naimisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:58"]

Jos lapsella voi Suomessa olla vain yksi sukunimi ja miehellä on kovin tavallinen sukunimi, niin mies voisi ottaa ap:n sukunimen, silloin lapsella olisi sekä isän että äidin sukunimi.

Tai sitten otatte kaksoisukunimen eli jos äidin sukunimi on Murkkunen ja isän Virtanen, otatte yhteisen sukunimen Murkkunen-Virtanen koko perheelle. 

[/quote]

Ei yhdistelmäsukunimeä voi ottaa koko perheelle, ainoastaan sille joka ottaa sen toisen nimen.

[/quote]

Suomessa voi nimensä vaihtaa, jos tilanteen selittää hakemuslomakkeessa. Tsekatkaa sukunimilaista. Ja voihan se mies olla se joka nimensä vaihtaa syynä  se että haluaa olla samanniminen lapsensa kanssa, jolla on äidin sukunimi. "Muu hyvä syy" lain mukaan.

Mutta joo suomalaiset ovat auttamattoman vanhakantaisia näissä nimissään, kovin patriarkaalisiakin.

Vierailija
24/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on tullut vastauksia..:)

Naimisiinmenosta... ollaan siitä puhuttu, mutta mies ei ole kovin innokas ollut naimisiin menemään, tosin en minäkään ole mikään häähulluin ihminen enkä ole tästä ottanut ongelmaa, mutta se on ollut ajatuksissa että mahdollisesti jossain vaiheessa. No ei ole kuitenkaan vielä ainakaan kosintaa kuulunut ;) se on kyllä totta ettei sitä välttämättä mies saa rusinoita pullasta.

Sen tiedän, jos naimisiin menemme, mies ei myöskään haluaisi sukunimeäni eli omansa pitäisi.

Olen miettinyt sitäkin että lapsi saisi sitten myöhemmin vaihtaa sukunimensä jos niin haluaa...

Sitäkin olen miettinyt, että JOS käy niin huonosti että ero tulisi, olisi kiva jos lapsella olisi se oma sukunimi.

Joku kysyi missä asioissa olen joutunut joustamaan, no mm. asuinpaikan suhteen... asutaan suht pienessä paikassa miehen toiveesta, itse asuisin mieluummin vähän isoimmissa kuvioissa.

Noh, täytyy nyt vielä miettiä mihin ratkaisuun sitä päätyisi. :-)

Vierailija
25/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:54"]

Automaattisesti avioton lapsi saa äidin sukunimen. Eihän tuossa ole keskustelemista kun tuo on jo päätetty puolesta. Viranomaiset ovat sen näin nähneet :) Mutta erikseen voi muuttaa miehen nimen. Kannattaako lähteä erikseen muuttelemaan...

[/quote]

Valtio ei jakele lapselle nimiä mitenkään automaattisesti. Etunimet ja sukunimi pitää ihan itse maistraatin lappuun kirjoittaa. t. aviottoman lapsen kesällä synnyttänyt

Vierailija
26/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa lapselle nimi: Kutsumanimi Isänpoika Äidinsukunimi! Anna miehen päättää lapsen kutsumanimi.

Vierailija
27/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:56"]

Automaattisesti avioton lapsi saa äidin sukunimen. Eihän tuossa ole keskustelemista kun tuo on jo päätetty puolesta. Viranomaiset ovat sen näin nähneet :) Mutta erikseen voi muuttaa miehen nimen. Kannattaako lähteä erikseen muuttelemaan...

[/quote]

Valtio ei jakele lapselle nimiä mitenkään automaattisesti. Etunimet ja sukunimi pitää ihan itse maistraatin lappuun kirjoittaa. t. aviottoman lapsen kesällä synnyttänyt

[/quote]

Kyllä vaan jakelee, mikäli vanhemmat ei anna itse sitä nimeä.

Vierailija
28/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:14"]

Sitäkin olen miettinyt, että JOS käy niin huonosti että ero tulisi, olisi kiva jos lapsella olisi se oma sukunimi.

[/quote]

Ja miksi sä oletat, että lapsi jää automaattisesti sinulle, jos ero tulee?

Vierailija
29/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuleva lapsi tulee saamaan minun (äitinsä) sukunimen, koska emme ole naimisissa. Asiaan ei vaikuta se seikka, että oma sukunimeni on harvinainen ja miehen ei niinkään.

Vierailija
30/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Entä jos se mies ajattelee ihan samaa? Ei varmaan halua katsella sukunimeäsi postilaatikossaan, kun olet Andrén kanssa karannut Kyprokselle?

Vierailija
31/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on tullut vastauksia..:)

Naimisiinmenosta... ollaan siitä puhuttu, mutta mies ei ole kovin innokas ollut naimisiin menemään, tosin en minäkään ole mikään häähulluin ihminen enkä ole tästä ottanut ongelmaa, mutta se on ollut ajatuksissa että mahdollisesti jossain vaiheessa. No ei ole kuitenkaan vielä ainakaan kosintaa kuulunut ;) se on kyllä totta ettei sitä välttämättä mies saa rusinoita pullasta.

Sen tiedän, jos naimisiin menemme, mies ei myöskään haluaisi sukunimeäni eli omansa pitäisi.

Olen miettinyt sitäkin että lapsi saisi sitten myöhemmin vaihtaa sukunimensä jos niin haluaa...

Joku kysyi missä asioissa olen joutunut joustamaan, no mm. asuinpaikan suhteen... asutaan suht pienessä paikassa miehen toiveesta, itse asuisin mieluummin vähän isoimmissa kuvioissa.

Noh, täytyy nyt vielä miettiä mihin ratkaisuun sitä päätyisi. :-)

[/quote]

Sorry nyt ap, mutta ei kuulosta kovin vahvalla pohjalla olevan tuo teidän suhde ja vaikutat aika empatiakyvyttömältä. Ajattelen lapsen nimeä jonain kauppatavarana "sä päätit ton, mä päätän tän". Ja lisäksi vaikuttaa siltä, että et jotenkin ymmärrä sen lapsen olevan ihan yhtälailla sen miehenkin lapsi. Esim. tuo että jos ero tulee, niin olisi se varmaan miehestäkin ihan yhtä kiva että lapsella olisi hänen nimensä. 

Vierailija
32/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on alle 10. Suojattu nimi. Onneksi mies tajuaa tämän ja on ihan hyvässä ymmärryksessä että minun nimi tytölle tulee :) miehellä itsellään sukunimi tyyliin Virtanen.

Vierailija
33/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- "Suojattuja" sukunimiä ei ole. Kaikki nimet ovat samalla tavalla "suojattuja". Et voi muuttaa nimeäsi Virtaseksi, ellet mene Virtasen kanssa naimisiin tai ellei suvussasi ole suoraan ylenevässä polvessa Virtasia.

- Lapselle ei voi antaa tai perhe ei voi ottaa Suomessa yhdistelmänimeä tyyliin Virtanen-Korhonen. Tästä voidaan ilmeisesti joustaa, jos lapsen vanhempi tulee maasta, jossa nimiperinteeseen kuuluu kaksi sukunimeä. Tällainen maa maa on esimerkiksi Espanja. Suomessa yhdistelmänimen voi ottaa ainoastaan avioparin toinen osapuoli.

- Nimilain mukaan lapsi seuraa äitiään sukunimessä. Jos mitään sukunimeä ei ilmoiteta, lapsi saa automaattisesti äitinsä sukunimen.

Vierailija
34/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:31"]Minuakin hämmentää tuo ap:n logiikka sukunimen jatkumisesta kun sukuun on syntynyt "vain" tyttöjä viime vuosina. Niin, että ne sinun sukuusi syntyneet tytöt eivät jostain syystä sinun mielestäsi voi antaa sitä sukunimeä tuleville lapsilleen (täytyy olla poika, jotta sukunimi voi siirtyä lapsille), mutta sinä kuitenkin sitten haluaisit antaa oman sukunimesi lapsellesi.
[/quote]

Tytöt ehkä menevät naimisiin miesten kanssa, joilla on myös kiinnostava sukunimi. Tässä tapauksessa näin ei ole.

Vierailija
35/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on nihkeä naimisiinmenon suhteen niin ehdottomasti äidin nimi. Sano vaikka syyksi se, ettei hän vaikuta niin sitoutuneelta suhteeseen, että aviottomana antaisi lapselle isän sukunimen.

Vierailija
36/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:56"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä vaan jakelee, mikäli vanhemmat ei anna itse sitä nimeä.

[/quote]

Nyt kyse ei ollut tilanteessa, jossa vanhemmat eivät anna nimeä lapselle ollenkaan. Ei tarvitse ymmärtää tahalleen väärin, jotta saa saivarrella.

Vierailija
37/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista, että kaikki olettaa että mies on ollut haluton viemään ap:tä vihille. Ei kai tänä asia avioliittoon liity millään lailla.

Vierailija
38/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin ehdottomasti oman sukunimeni, ellen olisi naimisissa.

Vierailija
39/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Ja ai niin, mulla on ihan perus sukunimi, ei yleisin, mutta sellainen kaikkien kuulema.

Vierailija
40/74 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä synnytät, siitä pikku palkkioksi nimenvalintaoikeus. Eikös avoliitossa lapsi saa automaattisesti äidin nimen, jos isän nimeä ei erikseen valita?