Montako vuotta sinulla on se väli, siitä koti on maksettu velattomaksi siihen kun jäät eläkkeelle?
Tuhlaatko tässä välin enemmän vai laitat säästöön?
Itsellä tämä väli on 50 - 67v eli 17 vuotta.
Tuossa välissä saa yhden sijoitusasunnon maksettua tai useammankin.
Tai esim 200e/kk sijoituksella voi eläkepäivien iloksi odottaa 70000e potti
Kommentit (59)
Talo maksettu ja olen jo eläkkeellä. Ammatinvalinta kysymys😆M47
Siellä taas yksi mammonanpalvoja :D Joo kyllähän se vähän kupeissa kourasee kivasti joskus kun rahaa miettii.
Suunnilleen samaa luokkaa on kuin sulla, tosin eihän sitä vielä satavarmaa ole milloin pääsee eläkkeelle. Luultavasti vuoden pari nuorempana kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu olla noin nuorena eläkkeellä? Eikö koskaan tee mieli lähteä töihin?
N49 *rakastaa työtään*
Vierailija kirjoitti:
Balettitanssija?
Ikää on 38v ja lainaa 27t. Nyt on pieni kuukausierä, joten en osaa sanoa milloin on maksettu. Eiköhän kuitenkin ainakin 20v ennen eläkettä ole maksettu. Kun eläkkeeseen joku 30v aikaa.
40-vuotta ehtii asua velattomassa asunnossa, jos katsoo virallista eläkeikää.. Jäin jo pois työelämästä, koska ei ole enää mitään pakkkoa tehdä töitä. Voin tuhlata 200 000 € vuodessa seuraavat 40-vuotta ja silti jää säästöön. Nyt voi vain nauttia loppulämän ja tehkööt muut töitä, jos älyä rikastumiseen ei ole.
Riippuu milloin jään eläkkeelle, mutta vuosi pari jää ehkä väliä. Remonttivastike tulee olemaan jonkin kokoinen eläkkeellä ollessanikin, mutta tämmöistä tämä on, kun asuu keskivertoa isommassa asunnossa Helsingin kantakaupungissa. Enkä valita.
Onko joku täällä "joutunut" tai muuten vain päättänyt ottaa asuntolainaa lähemmäs viisikymppisenä?
Minulle ja puolisolle käy nyt niin, että asunto jossa ollaan asuttu naurettavalla vuokralla kauan, on joko ostettavissa tai sitten se menee myyntiin ja muu ostaa tämän. Vaihtoehtona on kunnan kallis "luukku" josta joutuu pulittamaan varmaan sen 750-850e. Tai kannattaako/uskaltaako ottaa lainaa ja maksaa tuo sama summa asumisesta, koska samalla tätä maksaa itselleen?
Pohjapottia saadaan asunnon hinnasta mutta velkaosuus on silti vähän yli 100 000e. Laskin että jos mistään ei tule missään vaiheessa lisää ylimääräistä rahaa, olen siinä 71-72v kun tämä on maksettu, eli just jäänyt eläkkeelle. (Äitini tosin lohdutti että joku voi tässä välissä alkaa kasvaa horsmaa ja sitä kautta voi saada vähän apuja).
Olin perseaukisena jo tuudittautunut siihen, että ei ole ikinä mahdollista ostaa omaksi. Mutta nyt on pakko, jos haluaa pitää tämän asunnon, johon on vähän satsannutkin. Pikkasen hirvittää kun en ole eläissäni ottanut minkäänlaista lainaa.
N46
Minulla väli oli vuodet 38-55. Sen jälkeen on ollut pari lyhyttä kulutusluottoa autojen vaihtoihin, nyt ei ole enää lainaa ollenkaan ja vähän säästöjä, kun ollaan eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku täällä "joutunut" tai muuten vain päättänyt ottaa asuntolainaa lähemmäs viisikymppisenä?
Minulle ja puolisolle käy nyt niin, että asunto jossa ollaan asuttu naurettavalla vuokralla kauan, on joko ostettavissa tai sitten se menee myyntiin ja muu ostaa tämän. Vaihtoehtona on kunnan kallis "luukku" josta joutuu pulittamaan varmaan sen 750-850e. Tai kannattaako/uskaltaako ottaa lainaa ja maksaa tuo sama summa asumisesta, koska samalla tätä maksaa itselleen?
Pohjapottia saadaan asunnon hinnasta mutta velkaosuus on silti vähän yli 100 000e. Laskin että jos mistään ei tule missään vaiheessa lisää ylimääräistä rahaa, olen siinä 71-72v kun tämä on maksettu, eli just jäänyt eläkkeelle. (Äitini tosin lohdutti että joku voi tässä välissä alkaa kasvaa horsmaa ja sitä kautta voi saada vähän apuja).
Olin perseaukisena jo tuudittautunut siihen, että ei ole ikinä mahdollista ostaa omaksi. Mutta nyt on pakko, jos haluaa pitää tämän asunnon, johon on vähän satsannutkin. Pikkasen hirvittää kun en ole eläissäni ottanut minkäänlaista lainaa.
N46
Juu, yksinäni otin asuntolainaa 90 000 viime keväänä, ikää oli tuolloin 46.
Sitä on kiva maksella vielä eläkkeellä (ellen satu jossain vaiheessa vaihtamaan asuntoa edullisempaan, sitten kun teini on muuttanut jo omilleen).
-18
Enpä tiedä, onko montaakaan vuotta. Olen 55 v, kun kämppä velaton. Olen yksin maksanut kolmion itselleni. Eläkeikä 65 v mutta kylpyhuoneremppaan menee 6000-10000 e, joten velkaannun lisää lähivuosina. Jos sen rempan saisi eläkeikään mennessä maksettua, niin hyvä olisi. Kämppään pitäisi tehdä muitakin remppoja lisäksi.
Laina on maksettu kun olen 52. Olen luvannut itselleni että sitten siirryn nelipäiväiseen työviikkoon. Ehkä sitä sitten jopa jaksaa töissä vähän lähemmäksi sitä eläkeikää. Jos molemmat on töissä niin silti jää jonkin verran säästöön kun verotuskin pienenee tulojen pudotessa.
Asunto oli maksettu kun täytin 35v, eläkkeelle jään varmaan 55-vuotiaana. Siinä välissä olen nyt hankkinut kaksi sijoitusasuntoa, en usko hankkivani enempää, salkkua kasvatan.
N41
Asunnot ostettu käteisellä ilman velkaa. Ikää 60 v. Työt lopetin jo pari vuotta sitten ilman eläkettä. Eläke alkaa 65-vuotiaana. Elämäni viisain päätös alkaa aikanaan osakesäästäjäksi. Suosittelen. Mökkiin otin velkaa, kun olin silloin jo omasta tahdostani osa-aikainen. Velka maksettu jo vuosia sitten. Olisin osakkeilla saanut vaikka viisi mökkiä jos olisin niitä myynyt.
O vuotta taitaa olla, en ole katsonut viimeistä erää, en edes tiedä, milloin se on. Useista vuosista tuskin puhutaan. Helsingissä asutaan.
Monilla on 20 vuottakin naurettavan halpaa asumista velattomassa kämpässä ja jatkuen eläkkeellä. Verraten siihen, että toiset ei halua 'velkavankeuteen' vaikka lainan saisivatkin ja asuvat vuokralla, mutta omapa on valintansa.
Oon 35 ja koti maksettu tosin en voi sanoa mitään vuosi määrää koska en tee töitäkään. Elämä on ainutkertainen ja on vaan hullua tuhlata se rehkimiseen että joku muu rikastuu.
Saa nähdä. Laskennallisesti kämppä olisi maksettuna kun olen 56, ja eläke-ennusteena on 67 vuotta. En tule asumaan tässä asunnossa noin pitkään, joten todellisuudessa tuosta välistä tulee paljon lyhyempi eli ehkä 5 vuotta.
Haluan joka tapauksessa asua velattomasti eläkeläisenä, koska en usko että eläkkeitä on silloin enää olemassa.