Montako vuotta sinulla on se väli, siitä koti on maksettu velattomaksi siihen kun jäät eläkkeelle?
Tuhlaatko tässä välin enemmän vai laitat säästöön?
Itsellä tämä väli on 50 - 67v eli 17 vuotta.
Tuossa välissä saa yhden sijoitusasunnon maksettua tai useammankin.
Tai esim 200e/kk sijoituksella voi eläkepäivien iloksi odottaa 70000e potti
Kommentit (59)
3,5v tuli tk eläkkeeseen ja lopulliseen tulee 5v.
Itseasiassa lainaa on vielä jäljellä mutta rahastossa sama summa (joka kasvaa) joten +/-0. Halpaa lainaa ei kannata maksaa pois
Olen nyt 39 ja pääsin kaksi vuotta sitten eläkkeelle tai no sairaseläkkeelle. Asunnon ostin 30000 hinnalla vuosi takaperin. Nyt on aika nauttia elämästä.
Ensiasuntoni olisi ollut maksettu 40-vuotiaana, eli 25 vuotta ennen eläköitymistä. Olen kuitenkin sen jälkeen muuttanut kaksi kertaa kalliimpaan. Sain tämän nykyisen maksettua 48-vuotiaana.
Aloittajan mainitsemia sijoitusasuntoja olen ostanut ja maksanut asuntolainan maksun ohessa. Toinenkin sijoitusasunto on maksettu 52-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 39 ja pääsin kaksi vuotta sitten eläkkeelle tai no sairaseläkkeelle. Asunnon ostin 30000 hinnalla vuosi takaperin. Nyt on aika nauttia elämästä.
Pystyykö sairauseläkkeellä nauttimaan elämästä?
Velaton talo 44 v, oletus eläkeikä 66 v eli erotus 22 v.
Toki oli jo velaton puolikas kt asunto 36 veenä. Siitä sitten pesämuna okt ostoon.
OKT -the finnish dream =)
Asunto on velaton juuri siinä kun jään eläkkeelle. Eli mitään säästämistä tai kulutusta ei tule tapahtuun.
Ostin ensiasunnon 37-vuotiaana ja saan maksettua 57-vuotiaana ja eläkkeelle jää 63-vuotiaana eli kuusi vuotta ennen eläköitymisttä.
Sain viime vuonna perinnöksi talon ja perintöverot on jo maksettu. Yrityksistä huolimatta en ole vielä päässyt sairauseläkkeelle, joten odottelen sitten vanhuuseläkettä. Olen 40.
15 vuotta. Olen tienannut erittäin vähän elämässäni yrittäjänä ja opiskelijana, mutta olen perimässä kaksi taloa, ja toinen on jäämässä velattomana minulle koska hoidin äitini kotona. Outo tunne, kun hän maksoi sitä kasikymppiseksi ja selvisi veloistaan vasta toinen jalka haudassa. Olen joutunut näkemään valtavasti vaivaa jotta hän pystyi säilyttämään talonsa terveyden mentyä kun velkajärjestelyä oli vielä jäljellä. Kalliiksi kävi, mutta voittajaolo on silti. Sääli ettei äiti enää ymmärrä päässeensä lopulta velattomaksi.
#lamauhrit
Vierailija kirjoitti:
Velaton koti ollut jo jotain 35:na.
Terveisiä Perä-Hikiälle!
Nelikymppisenä oli lainat maksettu pois. Nyt viisikymppinen mutta en nyt ihan tarkkaan tiedä milloin se eläke alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö sairauseläkkeellä nauttimaan elämästä?
Kyllä, ei mene aikaa nukkumiseen niin paljon kun kivut ja säryt pitävät hereillä. Paaaljon enempi vapaa aikaa 😁.
Mutta toenperrään kyllä kivunsieto kyky vahvistuu ja aina jotakin pystyy ropottelemaan.
Asun kotona ja odotan kun vanhemmat kupsahtaa.
Hyvin on monia elämä kohdellut, kun lainat on keski-iän kynnyksellä jo maksettu. Tänä päivänä asuntomarkkinoilla kuitenkin on paljon yli kolmekymppisiä ensiasunnon ostajia. Aika olennaista toki on myös se kuinka arvokas asunto.
Vastaus itselläni 45v velaton omasta 150t asunnon osuudesta. Eläkkeelle pääsy ei ole selviää sitten tulevaisuudessa mihin se on päätetty nostaa
Ihan typerä kysymys. Riippuu tietysti asuinpaikasta ja kodin arvosta. Jostain Laihialta saat omakotitalon 50k€, täällä Pk-seudulla sama raha ei riitä edes yksiöön. Vastauksena kysymykseen 25 vuotta. Kodin arvo n.700k€.
En tiedä missä asun kun jään eläkkeelle. Lasten lähdettyä tämä velkainen tupa myydään ja vaihdetaan pienempään.
Todennäköisesti velkaa on uudestakin vielä eläkkeelle jäädessä.
Jos korot pysyvät alhaisina niin n 15v ennen eläkeikää ollaan velka maksettu. Jos alkavat nousta niin kuittaamme velan pois aiemmin. Nyt sijoitukset tuottavat enemmän kuin korkoon menee joten velkaa kannattaa pitää ja maksella.
Velat loppui 47vuotiaana tk eläkkeelle jäin 52v