Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työharjoittelu päiväkodissa - olen järkyttynyt

Vierailija
21.02.2015 |

Olen alan opiskelija ja vietin juuri viiden viikon työharjoittelu-jakson päiväkodissa. Päiväkoti oli yksityinen päiväkoti jossa vain muutama työntekijä. Ehkäpä siksi heillä mielestäni erilainen ote työhön... Vaikka omatkin lapseni ovat päiväkoti-ikäisiä vielä niin en ole noin läheltä päässyt näkemään mitä se työ oikeasti on. Ensimmäisenä pintaan nousi järkytys siitä kuinka paljon p*skaa työntekijät jauhavat lasten VANHEMMISTA. Se on aivan yksi ja sama mitä ne vanhemmat tekee niin se on aina väärin päin. :( Kun vanhempi sulkee oven takanaan niin supina ja haukkuminen alkaa. Milloin on ollut lapsella liian isot sukat tai tai tummat silmänaluset (eikö lapsi nuku ollenkaan?). Milloin lapsi syönyt aamupalalla IHAN LIIKAA ruokaa, eikö lapsi saa kotonaan ruokaa? Tai miksi lapsi tuotiin tänään hoitoon kun hänellä on iltapäivällä korvien putkitus. Kyllä sinä päivänä pitäisi työntekijöiden mielestä äidin ja lapsen pysyä kotona!

Mua on ihan korvia kuumottanut kuunnella sitä touhua. Osittain siksi että väkisinkin nousee mieleen että mitä työntekijät puhuvat MINUSTA kun suljen tuon pahamaineisen ulko-oven takanani kotiin lähtiessäni. "Huh miten laiska työharjoittelija, ja mitkä vaatteet sillä on aina päällä? Tämä ei ole mikään yökerho".  Ja toisaalta tulee mietittyä nykyään ihan liikaa mitä minun lasten päiväkodissa puhutaan vanhemmista, esim. juuri minusta tai miehestäni?

Toinen asia on se että päivät työntekijöillä menee istuksellessa tietokonepöydän ääressä. Mukavasti aika kuluu kun istutaan ja puhutaan juurikin sitä p*skaa lasten vanhemmista. Kun vanhempi tulee lapsen hakemaan kotiin niin heti muka ollaan lattiatasolla leikkimässä lasten kanssa (ne ei oikeasti leiki muutoin lasten kanssa, vain silloin kun vanhemmat hakevat lapset). Kännykässä roikutaan jatkuvasti kiinni ja puhutaan myös päivät pitkät henkilökohtaisia puheluita. Se on aivan yksi ja sama mitä työntekijä on tekemässä lapsen kanssa (syöttämässä, laittamassa päiväunille, pukemassa, you name it) niin siihen omaan henkilökohtaiseen puhelimeen on vastattava VÄLITTÖMÄSTI jos se inahtaakin!!!! 

Huuli pyöreänä katselin touhua harjoitteluni ajan. Kerran kuuntelin erään työntekijän haukkumista kun erään lapsen vanhemmat eivät olleet tajunneet tuoda lapselleen villavaatteita toppapuvun alle.(tästäkään asiasta ei työntekijät voineet suoraan sanoa vaan mielummin haukuttiin idiootti-vanhemmiksi selän takana) Pitäisihän nyt jokaisen vanhemman tajuta pukea lapsensa lämpimästi, kyllä hän oli ainakin tajunnut (sanomattakin selvää että hänellä on alle 6-vuotiaat lapset ja tehnyt töitä päiväkodissa 15 vuotta töitä, kas kun nämä asiat tietää) ja osannut lapsena pukea. Oli pakko avata jo omakin suuni että ei minullakaan ollut mitään tietoa siitä mitä esim. lapset tarvitsevat päiväkotiin mukaan vaan olen joutunut oppimaan kantapään kautta kaikki. Olen hypännyt suoraan kotiäitiydestä koulun penkille ja viime syksynä lapseni aloittivat päiväkodin, keltanokkina niin tämä äiti kuin lapsetkin. Sain vastaukseksi työntekijöiltä h-moilas - katseen ja hiljaisuuden.

Voisiko joku ihana ihminen kertoa että kaikissa päiväkodeissa ei tällaista ole? Lasteni päiväkoti vaikuttaa tosi ihanalta ja lapset menevät sinne aina joka aamu tosi mielellään, mutta voihan se olla että taukohuoneessa raikaa "lasten vanhemmat on idiootteja" - laulu joka tapauksessa. 

Mutta tuohon päiväkotiin missä harjoitteluni vietin, en veisi omia lapsiani mistään hinnasta. 

Ps. Kyllä ne työntekijät joskus ihan aiheestakin vanhemmista valittaa, nyt ei vain tule mitään mieleen :D 

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 07:29"]Miksi jälleen sama aloitus ja jopa sama kommentti kuin muutama kuukausi sitten? Sairasta!
[/quote]

Aihe kun ei vanhene. Lapsia on joka päivä päiväkodeissa ja lisää tulee uusia koko ajan.

Vierailija
62/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vitun resurssipula? 3 ämmää istuu ringissä ja 12 lasta pyörii jaloissa.

Toi Sakari esimerkki oli hyvä: 4 työntekijää ei pärjää 20 6v:n kanssa, nyt yksi ole pärjää 25-30 7v:n kanssa.

Koulutus takaa paremman ammatillisuuden ja vastuuntunteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:57"]Samat kokemukset mullakin harjoittelusta jäi. Lasten kanssa ei oikeasti olla vaan ne tosiaan ohjataan mieluummin keskenään leikkimään. Ja harvassa oli sylittelyt yms., myös sellaisissa tilanteissa joissa lapsi oli satuttanut itsensä tai oli jotain muuta mielipahaa. Reippaasti vain ylös ja eteenpäin. Surullista minusta.

Tuo vanhemmista paskaa puhuminen oli myös tuttua ja varoittelu hankalista vanhemmista :D hohhoijaaa.. Periaatteessa mua ei haittaa jos minusta vanhempana puhutaan pahaa selkäni takana, kunhan tätä ei tehdä lasten kuullen.

Tuosta pukeutumisesta vielä. Minä pakkaan repun täyteen varavaatteita ja myös ulkovaatteista löytyy varavaatteet, joten missään nimessä lapsen ei tarvitse olla märissä tai liian vähissä vaatteissa ulkona. Mutta meidän päiväkodissa jostain syystä tykkäävät enemmän olla sisätiloissa :( ja silloin harvoin kun menevät ulos, niin harvemmin niitä vararukkasia on vaihdettu jos hanskat on kastuneet. Ja välillä tuntuu, että koko repun sisältö pitäisi olla tyhjennetty lapsen pieneen lokerikkoon, että ne huomattaisiin.. eli teit niin tai näin niin aina menee väärinpäin (vähän kärjistettynä ;)

Onneksi mulla on sellainen tilanne, että voin pitää lapsen osa-aikaisena ja muutenkin päivät on aika kohtuullisen mittaisia. Ja toinen "onneksi" lapseni ryhmässä on myös yksi aikuinen, josta lapseni tosissaan pitää.

Pikaisesti kirjoitettu, mutta tässä minun aatteitani.. nyt täytyy lähteä tekemään jotain muuta, kun täällä palstalla on taas mennyt tämä aamu..heh..
[/quote]
lapsille on tärkeää osata leikkiö keskenään ja niidenkin ihmisten kanssa, joiden kanssa ei yleensÄ leiki. Meillä aikuiset tekevät lasten kanssa palapeliä, pelaavat, lukevat kirjaa tms mutta lasten leikkeihin emme sotkeudu. Syliin pääsee aina kun haluaa. Ulkona käymme joka päivä, vaikka olisi millainen keli. Kai meidän päiväkoti on sitten poikkeus.

Vierailija
64/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:55"]Pienisieluiset heikkolahjaiser naiset yrittävät keskenään hoitaa vastuullista hommaa. Ei riitä palikat. Monella tosi huono pelisilmä ja toiminta on rajatonta. Omat, työasiat ja asiakkaat selittyy tunnemössössä ja kaikilla on "pahaolo". [/quote] onko sun lapset päiväkodissa?

[/quote]

Nykyään ryhmiksessä ja koulussa.

Vierailija
65/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:58"]

Musta paras oli, kun tutun lapsi oli iltarukouksessa toivonut päiväkodintädeille lisää palkkaa. :D!! Oli kait tädit aika paljon asiasta valittaneet lasten kuullen. 

[/quote]

Aika surullista

Vierailija
66/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:55"]Pienisieluiset heikkolahjaiser naiset yrittävät keskenään hoitaa vastuullista hommaa. Ei riitä palikat. Monella tosi huono pelisilmä ja toiminta on rajatonta. Omat, työasiat ja asiakkaat selittyy tunnemössössä ja kaikilla on "pahaolo". [/quote] onko sun lapset päiväkodissa?

[/quote]

Nykyään ryhmiksessä ja koulussa.
[/quote]
säälin niitä, jotka sun lasten kanssa on tekemisissä.

Vierailija
67/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ollut päiväkodissa puolivuotta harjoittelemassa. Tuttu tunne. Hoitajat haukkuivat myös vanhempien painoja ja nauroivat heidän seksielämälleen seläntakana, jos oli ylipainoinen vanhempi

Vierailija
68/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa paikoissa Mua on ihmetyttänyt myös pienten lasten asiaton ja alistava kohtelu.

Jotku purkaa omaa pahaa oloaan lapsiin tai jotku on selvästi väärässä paikassa töissä.

Hoitovaltaa käytetään väärin. Tosin on niitä hyviäkin paikkoja.

- konsultti

Vierailija
69/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:57"] [quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:55"]Pienisieluiset heikkolahjaiser naiset yrittävät keskenään hoitaa vastuullista hommaa. Ei riitä palikat. Monella tosi huono pelisilmä ja toiminta on rajatonta. Omat, työasiat ja asiakkaat selittyy tunnemössössä ja kaikilla on "pahaolo". [/quote] onko sun lapset päiväkodissa? [/quote]   Nykyään ryhmiksessä ja koulussa. [/quote] säälin niitä, jotka sun lasten kanssa on tekemisissä.

Miksi?

[/quote]

Vierailija
70/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaiset alat ovat tällaisia. Puhutaan paljon selän takana ja aina pahaa. 

Vierailija
71/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut päiväkodissa työharjoittelussa. Päätin silloin, että lapseni eivät mene päiväkotiin kuin pakkotlanteessa. Ilotonta touhua, ei lapsista pidetä, ei heidän kanssaan jutella mukavasti, saati leikitä. Voi olla, että muunkinlaisia paikkoja on.

Vierailija
72/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te kaikki päiväkotianne inhoavat olette tehneet tilanteen parantamiseksi?

Vierailija
73/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päiväkotilasten mummo . Syksyllä lapset aloittivat päiväkodin. Minulla oli kunnia tutustuttaa lapset päiväkotiin. Vietimme lasten kanssa useana päivänä , välillä lyhyemmän ja välillä pidemmän ajan päiväkodissa. Tapasin kyllä hoitajia, jotka tekivät työtään sydän mukana. Tämän jakson jälkeen olen ollut turvallisin mielin siitä, missä tyttäreni lapset päivänsä viettävät. Syliä ja aktiviteetteja on löytynyt, mutta myös tarvittaessa rajat. Siis peraatteella rakkaus ja rajat. Myös tämän vuoden vuoden puolella olen vieraillut ko. Päiväkodissa. Iso KIITOS teille vaativassa työssänne.

Vielä kokemus oman lapseni päiväkotiajalta. Tyttäreni sanoi minulle, että äiti ole sellainen kuin Maija.(nimi muutettu). Tämä Maija oli siis lapseni hoitaja. Lapseni kommentti kertoo paljon!

Vierailija
74/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:57"] [quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:55"]Pienisieluiset heikkolahjaiser naiset yrittävät keskenään hoitaa vastuullista hommaa. Ei riitä palikat. Monella tosi huono pelisilmä ja toiminta on rajatonta. Omat, työasiat ja asiakkaat selittyy tunnemössössä ja kaikilla on "pahaolo". [/quote] onko sun lapset päiväkodissa? [/quote]   Nykyään ryhmiksessä ja koulussa. [/quote] säälin niitä, jotka sun lasten kanssa on tekemisissä.

Miksi?

[/quote]
[/quote]
koska sää et arvosta niitä ihmisiä yhtään. Luultavasti olet juuri sellainen "mun lapsi ansaitsee erityistä huomiota koko ajan vaikka vienkin sen päiväkotiin"-vanhempi.

Vierailija
75/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:24"]Olen päiväkotilasten mummo . Syksyllä lapset aloittivat päiväkodin. Minulla oli kunnia tutustuttaa lapset päiväkotiin. Vietimme lasten kanssa useana päivänä , välillä lyhyemmän ja välillä pidemmän ajan päiväkodissa. Tapasin kyllä hoitajia, jotka tekivät työtään sydän mukana. Tämän jakson jälkeen olen ollut turvallisin mielin siitä, missä tyttäreni lapset päivänsä viettävät. Syliä ja aktiviteetteja on löytynyt, mutta myös tarvittaessa rajat. Siis peraatteella rakkaus ja rajat. Myös tämän vuoden vuoden puolella olen vieraillut ko. Päiväkodissa. Iso KIITOS teille vaativassa työssänne.

Vielä kokemus oman lapseni päiväkotiajalta. Tyttäreni sanoi minulle, että äiti ole sellainen kuin Maija.(nimi muutettu). Tämä Maija oli siis lapseni hoitaja. Lapseni kommentti kertoo paljon!
[/quote] kiitos tästä.

Vierailija
76/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te äidit ketkä viette alle vuoden ikäisen lapsen päiväkotiin, niin teistä puhutaan kaikista eniten pahaa. Toiseksi eniten teistä vanhemmista, ketkä ette ole edes töissä tai ette opiskele. Olen todistanut pakkosyöttämistä, jokaisena ulkoiluna ringissä juoruilua ja kahden lapsen karkaamisen ( minkä minä harjoittelija huomasin tauolla ollessani) eivät siis päässeet pitkälle.

Vierailija
77/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:05"] [quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:57"] [quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:55"]Pienisieluiset heikkolahjaiser naiset yrittävät keskenään hoitaa vastuullista hommaa. Ei riitä palikat. Monella tosi huono pelisilmä ja toiminta on rajatonta. Omat, työasiat ja asiakkaat selittyy tunnemössössä ja kaikilla on "pahaolo". [/quote] onko sun lapset päiväkodissa? [/quote]   Nykyään ryhmiksessä ja koulussa. [/quote] säälin niitä, jotka sun lasten kanssa on tekemisissä.   Miksi? [/quote] [/quote] koska sää et arvosta niitä ihmisiä yhtään. Luultavasti olet juuri sellainen "mun lapsi ansaitsee erityistä huomiota koko ajan vaikka vienkin sen päiväkotiin"-vanhempi.

Olen hoiva-alalla työnohjaajana ja konsulttina. Työni kautta olen nämä havainnot tehnyt. Mun lapsilla oli hyvä ryhmis ja hyvät opettajat.

[/quote]

Vierailija
78/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 08:56"]1) Pahinta on se, että roikutaan luurissa puhumassa omia puheluita, tuo kertoo välinpitämättömästä aseneesta työhön.

Lapsethan leikkivät keskenään, joten en osaa pitää pahana sitä, että hoitajat eivät ole lattialla leikeissä mukana. En ole koksaan nähnyt hoitajien leikkivän mukana, vaan heidän tehtävänsä on katsoa koko ryhmän touhuja päältä. 

2) Vanhempien haukkuminen kertoo epäammattimaisuudesta ja asennevammasta. Vanhempia tulee opastaa, ei nillittää takanapäin. Itse en välitä siitä pennin vertaa, sen kun puhuvat. Tietäisivätpä mitä minä puhun hoitajista vapaa-ajalla. Yksi lapsistani sanoi yhtä hoitajaa kehitysvammaisen näköiseksi, mutta niin kauan kun juttu pysyy perhepiirissä, ei hoitajakaan siitä kärsi.

[/quote]

On sulla hyväkäytöksiset äpärät. Mistä lie tuollaista puhetta oppinut? Ettei vaan sattumoisin ihanalta äidiltään..

Vierailija
79/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:05"] [quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:57"] [quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:55"]Pienisieluiset heikkolahjaiser naiset yrittävät keskenään hoitaa vastuullista hommaa. Ei riitä palikat. Monella tosi huono pelisilmä ja toiminta on rajatonta. Omat, työasiat ja asiakkaat selittyy tunnemössössä ja kaikilla on "pahaolo". [/quote] onko sun lapset päiväkodissa? [/quote]   Nykyään ryhmiksessä ja koulussa. [/quote] säälin niitä, jotka sun lasten kanssa on tekemisissä.   Miksi? [/quote] [/quote] koska sää et arvosta niitä ihmisiä yhtään. Luultavasti olet juuri sellainen "mun lapsi ansaitsee erityistä huomiota koko ajan vaikka vienkin sen päiväkotiin"-vanhempi.

Olen hoiva-alalla työnohjaajana ja konsulttina. Työni kautta olen nämä havainnot tehnyt. Mun lapsilla oli hyvä ryhmis ja hyvät opettajat.

Taisi joku pk-työntekijä pahoittaa mielensä? Mitenkäs se älähtävästä koirasta ja kepistä?

[/quote]

[/quote]

Vierailija
80/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju ja niin totta.

Miksi täällä olevat pk-ihmiset ei kestä keskustelua ja arvostelua aiheesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan