Työharjoittelu päiväkodissa - olen järkyttynyt
Olen alan opiskelija ja vietin juuri viiden viikon työharjoittelu-jakson päiväkodissa. Päiväkoti oli yksityinen päiväkoti jossa vain muutama työntekijä. Ehkäpä siksi heillä mielestäni erilainen ote työhön... Vaikka omatkin lapseni ovat päiväkoti-ikäisiä vielä niin en ole noin läheltä päässyt näkemään mitä se työ oikeasti on. Ensimmäisenä pintaan nousi järkytys siitä kuinka paljon p*skaa työntekijät jauhavat lasten VANHEMMISTA. Se on aivan yksi ja sama mitä ne vanhemmat tekee niin se on aina väärin päin. :( Kun vanhempi sulkee oven takanaan niin supina ja haukkuminen alkaa. Milloin on ollut lapsella liian isot sukat tai tai tummat silmänaluset (eikö lapsi nuku ollenkaan?). Milloin lapsi syönyt aamupalalla IHAN LIIKAA ruokaa, eikö lapsi saa kotonaan ruokaa? Tai miksi lapsi tuotiin tänään hoitoon kun hänellä on iltapäivällä korvien putkitus. Kyllä sinä päivänä pitäisi työntekijöiden mielestä äidin ja lapsen pysyä kotona!
Mua on ihan korvia kuumottanut kuunnella sitä touhua. Osittain siksi että väkisinkin nousee mieleen että mitä työntekijät puhuvat MINUSTA kun suljen tuon pahamaineisen ulko-oven takanani kotiin lähtiessäni. "Huh miten laiska työharjoittelija, ja mitkä vaatteet sillä on aina päällä? Tämä ei ole mikään yökerho". Ja toisaalta tulee mietittyä nykyään ihan liikaa mitä minun lasten päiväkodissa puhutaan vanhemmista, esim. juuri minusta tai miehestäni?
Toinen asia on se että päivät työntekijöillä menee istuksellessa tietokonepöydän ääressä. Mukavasti aika kuluu kun istutaan ja puhutaan juurikin sitä p*skaa lasten vanhemmista. Kun vanhempi tulee lapsen hakemaan kotiin niin heti muka ollaan lattiatasolla leikkimässä lasten kanssa (ne ei oikeasti leiki muutoin lasten kanssa, vain silloin kun vanhemmat hakevat lapset). Kännykässä roikutaan jatkuvasti kiinni ja puhutaan myös päivät pitkät henkilökohtaisia puheluita. Se on aivan yksi ja sama mitä työntekijä on tekemässä lapsen kanssa (syöttämässä, laittamassa päiväunille, pukemassa, you name it) niin siihen omaan henkilökohtaiseen puhelimeen on vastattava VÄLITTÖMÄSTI jos se inahtaakin!!!!
Huuli pyöreänä katselin touhua harjoitteluni ajan. Kerran kuuntelin erään työntekijän haukkumista kun erään lapsen vanhemmat eivät olleet tajunneet tuoda lapselleen villavaatteita toppapuvun alle.(tästäkään asiasta ei työntekijät voineet suoraan sanoa vaan mielummin haukuttiin idiootti-vanhemmiksi selän takana) Pitäisihän nyt jokaisen vanhemman tajuta pukea lapsensa lämpimästi, kyllä hän oli ainakin tajunnut (sanomattakin selvää että hänellä on alle 6-vuotiaat lapset ja tehnyt töitä päiväkodissa 15 vuotta töitä, kas kun nämä asiat tietää) ja osannut lapsena pukea. Oli pakko avata jo omakin suuni että ei minullakaan ollut mitään tietoa siitä mitä esim. lapset tarvitsevat päiväkotiin mukaan vaan olen joutunut oppimaan kantapään kautta kaikki. Olen hypännyt suoraan kotiäitiydestä koulun penkille ja viime syksynä lapseni aloittivat päiväkodin, keltanokkina niin tämä äiti kuin lapsetkin. Sain vastaukseksi työntekijöiltä h-moilas - katseen ja hiljaisuuden.
Voisiko joku ihana ihminen kertoa että kaikissa päiväkodeissa ei tällaista ole? Lasteni päiväkoti vaikuttaa tosi ihanalta ja lapset menevät sinne aina joka aamu tosi mielellään, mutta voihan se olla että taukohuoneessa raikaa "lasten vanhemmat on idiootteja" - laulu joka tapauksessa.
Mutta tuohon päiväkotiin missä harjoitteluni vietin, en veisi omia lapsiani mistään hinnasta.
Ps. Kyllä ne työntekijät joskus ihan aiheestakin vanhemmista valittaa, nyt ei vain tule mitään mieleen :D
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:01"]
Kun lauma ei kovin älykkäitä naisia laitetaan keskenään hoitamaan asioita on toiminta tuollaista. Harva näistä naisista sopii "valta-asemaan", jossa ovat suhteessa lapsiin ja vanhempiin.
-EsiMIES päivähoidossa
[/quote]
JUURI NÄIN! Kun ei ole penaalin terävimpiä kyniä, niin tuollaista se juuri on... Toisaalta en jaksa välittää siitä läyhäämisestä, jos lapsi viihtyy päiväkodissa ja tykkää hoitajistaan. Ehkä se helpottaa sitä omaa katkeruutta ja mitättömyyden tunnetta, kun koko maailma ei kumarra siitä työstä, mitä tekevät.
Mulla on muutamia tuttuja, jotka ovat opiskelleen lähihoitajaksi aikuisiällä ja jokaisella päiväkotiharjoittelu on ollut painajainen. En tiedä, johtuuko siitä, että sinne päikkyyn on usein se eka harjoittelu ja osaaminen siten heikointa, joten palautekin sen mukaista. Tuntuu, että ne on ollut kaikista ilkeimpiä paikkoja myös harjoittelijoita kohtaan.
Meidän päiväkodissa on ainakin töissä älykkäitä naisia ja miehiä.
Terv.Johtaja (nainen)
Ihme valitusta kiireestä, resursseista ja rakenteista. Tekisivät töitä - ei tarjosi päivät pitkät jauhaa paskaa ja voida pahoin. Jokaiseen työyhteisöön pakolliseksi pari miestä. Julkista puolta johdetaan huonosti...
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:40"]Meidän päiväkodissa on ainakin töissä älykkäitä naisia ja miehiä.
Terv.Johtaja (nainen)
[/quote] miten teillä on järjestetty henkilökunnan riittävyys päivän ajalle?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 06:04"]
Olen alan opiskelija ja vietin juuri viiden viikon työharjoittelu-jakson päiväkodissa. Päiväkoti oli yksityinen päiväkoti jossa vain muutama työntekijä. Ehkäpä siksi heillä mielestäni erilainen ote työhön... Vaikka omatkin lapseni ovat päiväkoti-ikäisiä vielä niin en ole noin läheltä päässyt näkemään mitä se työ oikeasti on. Ensimmäisenä pintaan nousi järkytys siitä kuinka paljon p*skaa työntekijät jauhavat lasten VANHEMMISTA. Se on aivan yksi ja sama mitä ne vanhemmat tekee niin se on aina väärin päin. :( Kun vanhempi sulkee oven takanaan niin supina ja haukkuminen alkaa. Milloin on ollut lapsella liian isot sukat tai tai tummat silmänaluset (eikö lapsi nuku ollenkaan?). Milloin lapsi syönyt aamupalalla IHAN LIIKAA ruokaa, eikö lapsi saa kotonaan ruokaa? Tai miksi lapsi tuotiin tänään hoitoon kun hänellä on iltapäivällä korvien putkitus. Kyllä sinä päivänä pitäisi työntekijöiden mielestä äidin ja lapsen pysyä kotona!
Mua on ihan korvia kuumottanut kuunnella sitä touhua. Osittain siksi että väkisinkin nousee mieleen että mitä työntekijät puhuvat MINUSTA kun suljen tuon pahamaineisen ulko-oven takanani kotiin lähtiessäni. "Huh miten laiska työharjoittelija, ja mitkä vaatteet sillä on aina päällä? Tämä ei ole mikään yökerho". Ja toisaalta tulee mietittyä nykyään ihan liikaa mitä minun lasten päiväkodissa puhutaan vanhemmista, esim. juuri minusta tai miehestäni?
Toinen asia on se että päivät työntekijöillä menee istuksellessa tietokonepöydän ääressä. Mukavasti aika kuluu kun istutaan ja puhutaan juurikin sitä p*skaa lasten vanhemmista. Kun vanhempi tulee lapsen hakemaan kotiin niin heti muka ollaan lattiatasolla leikkimässä lasten kanssa (ne ei oikeasti leiki muutoin lasten kanssa, vain silloin kun vanhemmat hakevat lapset). Kännykässä roikutaan jatkuvasti kiinni ja puhutaan myös päivät pitkät henkilökohtaisia puheluita. Se on aivan yksi ja sama mitä työntekijä on tekemässä lapsen kanssa (syöttämässä, laittamassa päiväunille, pukemassa, you name it) niin siihen omaan henkilökohtaiseen puhelimeen on vastattava VÄLITTÖMÄSTI jos se inahtaakin!!!!
Huuli pyöreänä katselin touhua harjoitteluni ajan. Kerran kuuntelin erään työntekijän haukkumista kun erään lapsen vanhemmat eivät olleet tajunneet tuoda lapselleen villavaatteita toppapuvun alle.(tästäkään asiasta ei työntekijät voineet suoraan sanoa vaan mielummin haukuttiin idiootti-vanhemmiksi selän takana) Pitäisihän nyt jokaisen vanhemman tajuta pukea lapsensa lämpimästi, kyllä hän oli ainakin tajunnut (sanomattakin selvää että hänellä on alle 6-vuotiaat lapset ja tehnyt töitä päiväkodissa 15 vuotta töitä, kas kun nämä asiat tietää) ja osannut lapsena pukea. Oli pakko avata jo omakin suuni että ei minullakaan ollut mitään tietoa siitä mitä esim. lapset tarvitsevat päiväkotiin mukaan vaan olen joutunut oppimaan kantapään kautta kaikki. Olen hypännyt suoraan kotiäitiydestä koulun penkille ja viime syksynä lapseni aloittivat päiväkodin, keltanokkina niin tämä äiti kuin lapsetkin. Sain vastaukseksi työntekijöiltä h-moilas - katseen ja hiljaisuuden.
Voisiko joku ihana ihminen kertoa että kaikissa päiväkodeissa ei tällaista ole? Lasteni päiväkoti vaikuttaa tosi ihanalta ja lapset menevät sinne aina joka aamu tosi mielellään, mutta voihan se olla että taukohuoneessa raikaa "lasten vanhemmat on idiootteja" - laulu joka tapauksessa.
Mutta tuohon päiväkotiin missä harjoitteluni vietin, en veisi omia lapsiani mistään hinnasta.
Ps. Kyllä ne työntekijät joskus ihan aiheestakin vanhemmista valittaa, nyt ei vain tule mitään mieleen :D
[/quote] kiertelen eri päiväkoteja ts sijaistan ja en ole havainnut että pahaa puhutaan lasten vanhemmista.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 08:58"]
Juurikin tuosta syystä päätin valita jonkun toisen alan. Olin 17-vuotiaana jollain työllistämisjaksolla päiväkodissa puoli vuotta. Huh Huh. Hirveä juoruämmien pesä. Ihan yhtä pahasti juoruttiin JOKAISEN työntekijän selän takana. Kukaan ei halunnut lähteä kahvihuoneestakasn ekana, kun tiesi, että kälätys alkoi saman tien oven sulkeuduttua. Lapset olivat ihania, mutta nämä ämmät eivät.
[/quote] kerran jostain puhuttiin mutta en oo kuullut juorumisiakaan, siis kiertelen eri päiväkoteja
Olen joskus miettinyt, että on tavallaan huvittavaa, kun eka ne muksut on päiväkodissa, hoitajia useampi ryhmässä ja paljon vapaata toimintaa. Tämä siis eskari-iässä. Sitten 2kk myöhemmin ne menee kouluun ja yksi ihminen pyörittää 25 lasta ja koko ajan pitää tehdä "hyödyllistä". Opettajakin pääsisi helpolla, jos antaisi lasten vapaasti touhailla esim. puolet päivästä ja katsoisi vaan päälle. Ihan yhtä tumpeloita ne on ekan syksyllä kuin eskarikeväänä. Tumput hukassa, kuka töni ketä, maito kaatuu jne.
Ite olen ollut kolmessa eri pk:ssa töissä, yks oli kunnallinen ja ne kaks muuta yksityisen. Siellä kunnallisessa ja toisessa yksityisessä oli meno just tuommosta kuin ap kuvailee. Ihan järkyttävää! Mut sitte siellä toisessa yksityisessä oli aivan mahtava henkilökunta, ilmapiiri ja lapsilla mukavaa:) siellä otettiin koko perhe hienosti huomioon ja järkättiin paljon retkiä ja tapahtumia- osa myös siten, että vanhemmat lähti mukaan:) omat lapset on tällä hetkellä kunnallisessa ja oon tosi tyytyväinen hoitoon ja hoitajiin. Voihan se olla, että jotain sipistään selän takana, meillä kun on aika värikästä tää perhe-elämä toisinaan ja aina olen pyrkinyt avoimesti kertomaan asioista myös päiväkotiin, mutta jos supisevat, niin ihan vapaasti :D pitäähän sitä niittenki huumori jostaki raskaaseen työhön repiä :) fakta on kuitenkin se, että lapseni ovat hyvin hoidettuja ja maalaisjärki on kasvatuksessa mukana myös pk:ssa, joten en valita:)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 08:24"]Tekee pahaa tällaiset yleistävät keskustelut kun itse tekee parhaansa omassa työssään ja yrittää toimia oikein kaikkia osapuolia kohtaan. Pitää vaan uskoa että oma panostus näkyy..
[/quote]
Kyllä se näkyy, jos panostetaan. Meillä on maailma ihanin päiväkoti ja hoitajat! Sen huomaa, että talossa on hyvä henki ja lapsia kohdellaan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:40"]
Meidän päiväkodissa on ainakin töissä älykkäitä naisia ja miehiä.
Terv.Johtaja (nainen)
[/quote]
Se, että olet päivähoidossa johtajana ei takaa sun älykkyyttä; sun kyvyttömyydestä katsoa peiliin ja analysoida oman yksikön toimintaa, tekee sinusta tässä keskustelussa jäävin.
Työyhteisöjen vuorovaikutusongelmat ovat tutkitusti kaikista suurimpia naisvaltaisilla hoiva-aloilla. Päivähoidossa vielä pahinta, koska sinne pääse töihin aika heikoilla koulutuksilla, jolloin tietty "älykkyys" puuttuu monelta.
Sairaanhoitaja - ei enää koskaan töihin päivähoitoon.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:43"]Olen joskus miettinyt, että on tavallaan huvittavaa, kun eka ne muksut on päiväkodissa, hoitajia useampi ryhmässä ja paljon vapaata toimintaa. Tämä siis eskari-iässä. Sitten 2kk myöhemmin ne menee kouluun ja yksi ihminen pyörittää 25 lasta ja koko ajan pitää tehdä "hyödyllistä". Opettajakin pääsisi helpolla, jos antaisi lasten vapaasti touhailla esim. puolet päivästä ja katsoisi vaan päälle. Ihan yhtä tumpeloita ne on ekan syksyllä kuin eskarikeväänä. Tumput hukassa, kuka töni ketä, maito kaatuu jne.
[/quote] open ei tarvii sitä ulkoulushowta, joka on vielä eskaritumpeloidenkin kanssa kaaos ja aikaa vievä.
Aika kamalaa yleistämistä täällä. Meidän päiväkodissa ainakin on tosi hyvä ilmapiiri, toki sinne mahtuu muutama juoruakka sekaan, mutta niiden puheista ei kukaan välitä. Niitä hetkiä, kun me hoitajat istumme tekemättä mitään, on todella vähän. meillä on niin hyvin organisoitu ryhmä, että jokainen hoitaja tietää tehtävänsä. Joskus ne lasten vanhemmatkkn voisivat katsoa peiliin, koska ne asiat mistä teille huomautetaan on yleensä totta. välillä on pelottavaa alkaa sanomaan vanhemmalle jotain negatiivista, koska lähes poikkeuksetta vanhemmat ottavat sen ilkeilynä tai loukkaantuvat. Me kyllä kehutaan lasta ja sanotaan myöskin ne asiat, mitä pitäisi vielä harjoitella.
Itse olin työkokeilussa päiväkodissa pari vuotta sitten, eikä siellä ollut mitään tuollaista paskanjauhamiskulttuuria. Tai ei ainakaan sen parin kuukauden ajan, jonka siellä olin. Ehkä kyseinen oululaispäiväkoti on sitten yksi niistä harvoista hyvistä :)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:53"]Itse olin työkokeilussa päiväkodissa pari vuotta sitten, eikä siellä ollut mitään tuollaista paskanjauhamiskulttuuria. Tai ei ainakaan sen parin kuukauden ajan, jonka siellä olin. Ehkä kyseinen oululaispäiväkoti on sitten yksi niistä harvoista hyvistä :)
[/quote]
missä alueella?:)
Pienisieluiset heikkolahjaiser naiset yrittävät keskenään hoitaa vastuullista hommaa.
Ei riitä palikat. Monella tosi huono pelisilmä ja toiminta on rajatonta. Omat, työasiat ja asiakkaat selittyy tunnemössössä ja kaikilla on "pahaolo".
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:55"]Pienisieluiset heikkolahjaiser naiset yrittävät keskenään hoitaa vastuullista hommaa.
Ei riitä palikat. Monella tosi huono pelisilmä ja toiminta on rajatonta. Omat, työasiat ja asiakkaat selittyy tunnemössössä ja kaikilla on "pahaolo".
[/quote]
onko sun lapset päiväkodissa?
Samat kokemukset mullakin harjoittelusta jäi. Lasten kanssa ei oikeasti olla vaan ne tosiaan ohjataan mieluummin keskenään leikkimään. Ja harvassa oli sylittelyt yms., myös sellaisissa tilanteissa joissa lapsi oli satuttanut itsensä tai oli jotain muuta mielipahaa. Reippaasti vain ylös ja eteenpäin. Surullista minusta.
Tuo vanhemmista paskaa puhuminen oli myös tuttua ja varoittelu hankalista vanhemmista :D hohhoijaaa.. Periaatteessa mua ei haittaa jos minusta vanhempana puhutaan pahaa selkäni takana, kunhan tätä ei tehdä lasten kuullen.
Tuosta pukeutumisesta vielä. Minä pakkaan repun täyteen varavaatteita ja myös ulkovaatteista löytyy varavaatteet, joten missään nimessä lapsen ei tarvitse olla märissä tai liian vähissä vaatteissa ulkona. Mutta meidän päiväkodissa jostain syystä tykkäävät enemmän olla sisätiloissa :( ja silloin harvoin kun menevät ulos, niin harvemmin niitä vararukkasia on vaihdettu jos hanskat on kastuneet. Ja välillä tuntuu, että koko repun sisältö pitäisi olla tyhjennetty lapsen pieneen lokerikkoon, että ne huomattaisiin.. eli teit niin tai näin niin aina menee väärinpäin (vähän kärjistettynä ;)
Onneksi mulla on sellainen tilanne, että voin pitää lapsen osa-aikaisena ja muutenkin päivät on aika kohtuullisen mittaisia. Ja toinen "onneksi" lapseni ryhmässä on myös yksi aikuinen, josta lapseni tosissaan pitää.
Pikaisesti kirjoitettu, mutta tässä minun aatteitani.. nyt täytyy lähteä tekemään jotain muuta, kun täällä palstalla on taas mennyt tämä aamu..heh..
Musta paras oli, kun tutun lapsi oli iltarukouksessa toivonut päiväkodintädeille lisää palkkaa. :D!! Oli kait tädit aika paljon asiasta valittaneet lasten kuullen.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:01"]
Kun lauma ei kovin älykkäitä naisia laitetaan keskenään hoitamaan asioita on toiminta tuollaista. Harva näistä naisista sopii "valta-asemaan", jossa ovat suhteessa lapsiin ja vanhempiin.
-EsiMIES päivähoidossa
[/quote]