Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työharjoittelu päiväkodissa - olen järkyttynyt

Vierailija
21.02.2015 |

Olen alan opiskelija ja vietin juuri viiden viikon työharjoittelu-jakson päiväkodissa. Päiväkoti oli yksityinen päiväkoti jossa vain muutama työntekijä. Ehkäpä siksi heillä mielestäni erilainen ote työhön... Vaikka omatkin lapseni ovat päiväkoti-ikäisiä vielä niin en ole noin läheltä päässyt näkemään mitä se työ oikeasti on. Ensimmäisenä pintaan nousi järkytys siitä kuinka paljon p*skaa työntekijät jauhavat lasten VANHEMMISTA. Se on aivan yksi ja sama mitä ne vanhemmat tekee niin se on aina väärin päin. :( Kun vanhempi sulkee oven takanaan niin supina ja haukkuminen alkaa. Milloin on ollut lapsella liian isot sukat tai tai tummat silmänaluset (eikö lapsi nuku ollenkaan?). Milloin lapsi syönyt aamupalalla IHAN LIIKAA ruokaa, eikö lapsi saa kotonaan ruokaa? Tai miksi lapsi tuotiin tänään hoitoon kun hänellä on iltapäivällä korvien putkitus. Kyllä sinä päivänä pitäisi työntekijöiden mielestä äidin ja lapsen pysyä kotona!

Mua on ihan korvia kuumottanut kuunnella sitä touhua. Osittain siksi että väkisinkin nousee mieleen että mitä työntekijät puhuvat MINUSTA kun suljen tuon pahamaineisen ulko-oven takanani kotiin lähtiessäni. "Huh miten laiska työharjoittelija, ja mitkä vaatteet sillä on aina päällä? Tämä ei ole mikään yökerho".  Ja toisaalta tulee mietittyä nykyään ihan liikaa mitä minun lasten päiväkodissa puhutaan vanhemmista, esim. juuri minusta tai miehestäni?

Toinen asia on se että päivät työntekijöillä menee istuksellessa tietokonepöydän ääressä. Mukavasti aika kuluu kun istutaan ja puhutaan juurikin sitä p*skaa lasten vanhemmista. Kun vanhempi tulee lapsen hakemaan kotiin niin heti muka ollaan lattiatasolla leikkimässä lasten kanssa (ne ei oikeasti leiki muutoin lasten kanssa, vain silloin kun vanhemmat hakevat lapset). Kännykässä roikutaan jatkuvasti kiinni ja puhutaan myös päivät pitkät henkilökohtaisia puheluita. Se on aivan yksi ja sama mitä työntekijä on tekemässä lapsen kanssa (syöttämässä, laittamassa päiväunille, pukemassa, you name it) niin siihen omaan henkilökohtaiseen puhelimeen on vastattava VÄLITTÖMÄSTI jos se inahtaakin!!!! 

Huuli pyöreänä katselin touhua harjoitteluni ajan. Kerran kuuntelin erään työntekijän haukkumista kun erään lapsen vanhemmat eivät olleet tajunneet tuoda lapselleen villavaatteita toppapuvun alle.(tästäkään asiasta ei työntekijät voineet suoraan sanoa vaan mielummin haukuttiin idiootti-vanhemmiksi selän takana) Pitäisihän nyt jokaisen vanhemman tajuta pukea lapsensa lämpimästi, kyllä hän oli ainakin tajunnut (sanomattakin selvää että hänellä on alle 6-vuotiaat lapset ja tehnyt töitä päiväkodissa 15 vuotta töitä, kas kun nämä asiat tietää) ja osannut lapsena pukea. Oli pakko avata jo omakin suuni että ei minullakaan ollut mitään tietoa siitä mitä esim. lapset tarvitsevat päiväkotiin mukaan vaan olen joutunut oppimaan kantapään kautta kaikki. Olen hypännyt suoraan kotiäitiydestä koulun penkille ja viime syksynä lapseni aloittivat päiväkodin, keltanokkina niin tämä äiti kuin lapsetkin. Sain vastaukseksi työntekijöiltä h-moilas - katseen ja hiljaisuuden.

Voisiko joku ihana ihminen kertoa että kaikissa päiväkodeissa ei tällaista ole? Lasteni päiväkoti vaikuttaa tosi ihanalta ja lapset menevät sinne aina joka aamu tosi mielellään, mutta voihan se olla että taukohuoneessa raikaa "lasten vanhemmat on idiootteja" - laulu joka tapauksessa. 

Mutta tuohon päiväkotiin missä harjoitteluni vietin, en veisi omia lapsiani mistään hinnasta. 

Ps. Kyllä ne työntekijät joskus ihan aiheestakin vanhemmista valittaa, nyt ei vain tule mitään mieleen :D 

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset, lähihoitajat, lapset, juoruaminen, pienisieluisuus = päivähoito?

Vierailija
82/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

This is priceless ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ovat äideille susia

Vierailija
84/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoteja on todella monenlaisia. Kannattaa kysellä kokemuksia. Itsellä lapsi on yksityisellä ja paikka on aivan mahtava. Koko ajan on kaikenlaista projektia, teemaa, retkiä (isommille myös yöretkiä). Suhtautuvat työhönsä todella kunnianhimoisesti mutta lapsiin lämpimästi ja yksilöllisyyden huomioiden. En voisi olla tyytyväisempi. Mutta ystäväni opiskelee lähihoitajaksi ja häneltä kuulin ettei joka paikassa todellakaan ole samoin. Esim. piirustuspaperia ja jopa maitoa säännöstellään. Lapsia kohdellaan konemaisesti ja tosiaan ne henk.koht. puhelimet ovat koko ajan kourassa.
Kehoitan siis vanhempia tutustumaan paikkaan tarkasti ennen kuin lapsen sinne vie. Päiväkotityötä voidaan tehdä niin monella asenteella.

Vierailija
85/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei hirveästi haukuttu asiakkaiden vanhempia mutta pomoa kylläkin.. Senkin edestä. Ihan päivittäistä.

Vierailija
86/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko päivähoito pitäisi yksityistää. Johtaminen saataisiin 2000-luvulle ja suojatyöpaikat vähenesi.

Kunnallinen päivähoito liian kallista ja laadutonta -

Vierailija
87/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-D

Vierailija
88/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös lähihoitajaopiskelija ja jo varttunut aikuinen mies. Oman päiväkotijaksoni aikana en huomannut kertomiasi juttuja ollenkaan. Kuiskutellen joskus joku kertoi, että joltain lapselta on isä lähtenyt ja äiti on vähän masentunut tai on ihmetelty miksi joku lapsista ei saa uutta takkia kun on vetoketju rikki, mutta mitään varsinaista pahaa ei kukaan henkilökunnasta puhunut sen viiden viikon jaksn aikana. Äärettömän mukavia ja lämpimiä ihmisiä joille veisin oman lapseni hoitoon koska tahansa. 

Vierailija
89/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:48"]Koko päivähoito pitäisi yksityistää. Johtaminen saataisiin 2000-luvulle ja suojatyöpaikat vähenesi.

Kunnallinen päivähoito liian kallista ja laadutonta -
[/quote]
Olin aikaisemmin samaa mieltä, mutta kun kuulin tuttavani opiskelun harjoittelusta, ne paperissa ja maidossa säästämiset ( 1 paperi/lapsi/pv ja 0,5 dl maitoa/lapsi/pv) olivat yksityisellä. Itsellä myös julkisesta puolesta huonoja kokemuksia. Eli ei riipu päiväkodin hyvyys tästä. Ennemminkin ajattelen että kyse on ihmisistä. Hoitajista ja esimiehistä, millainen asenne heillä on työhönsä. t. 81

Vierailija
90/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä se niin on, että missään muussa ammatissa ei puhuta paskaa asiakkaista. Sillä asiakkaitahan nuo vanhemmat juuri ovat.

Vierailija
91/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävältä kuulostaa, miten voi olla noin kauheita ämmiä. Ja lapsiparat joutuvat tuollaista kuuntelemaan ja kestämään. Onneksi oma lapsi kotihoidossa.

Vierailija
92/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt myös aikoinani päiväkotiharjottelun. Siellä työntekijät oikeasti leikkivät lasten kanssa lattiatasolla ja tekivät kaikkensa lasten parhaaksi. Tietysti joskus ihmeteltiin parin vanhemman käytöstä, esim jos olivat ilkeitä henkilökunnalle ja huusivat syyttäsuotta. Se on mielestäni ihan ok, koska työkavereille pitääkin purkaa raskaita kokemuksia. Tietystikään tätä ei lasten kuullen tehty. Jos oli ongelmia jonkun lapsen/vanhempien kanssa, esim kunnollisen vaatetuksen suhteen niin tästä keskusteltiin suoraan vanhempien kanssa, tarvittaessa järjestettiin kunnollinen tapaaminen. Henkilökuntaa oli tietysti liian vähän, mutta kaikki pk:ssa olevat työntekijät olivat kyllä huippuja. Olin kunnallisessa päiväkodissa.

Vierailija
93/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän perheiden asioista on puhuttava. Mutta ei lasten kuullen. Se mitä perheessä tapahtuu, väistämättä vaikuttaa lapseen.

Koitin juuri selittää opiskelijallemme, että varmaan kuulostaa välillä vatvomiselta, mutta on tärkeä miettiä yhdessä miten tilanneessa koitetaan perhettä tukea

Vierailija
94/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 06:56"]Niin ja tuohon edelliseen lisäksi, että herranjestas sitä mielistelyä ja makeilua sitten vanhemmille päin naamaa.
[/quote]

Olen miettinyt tätä samaa aihetta, koska aina lapsia hakiessa päiväkodin tädit ovat liian mielin kielin ja lässynlää mielestäni. Ihan normaali asiallisuus riittäisi mielestäni. Sellainen ylimairea hymy pistää miettimään että mitähän paskaa sitä on jauhettu selän takana.

Vierailija
95/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa päiväkotien laadussa on hyvin suuria eroja. Jossain paikoissa voi siten hyvinkin olla tuollaisia kyräilijöitä kun ap maintsi, mutta suuressa osassa onneksi ei. HEnkilökunnan koulutuksella ja ammattitaidolla on merkitystä, miten työ hoituu, ja miten ihmissuhteissa toimitaan. On havaittu, että mitä korkeampi koulutus henkilökunnalla on, sitä laadukkaampaa hoitoa, kasvatusta ja opetusta lapset saavat. Omissa opetusharjoitteluissa päiväkodeissa tai työssä ollessani eri päiväkodeissa en ole törmännyt vanhempien haukkumiseen tai juoruamiseen, mutta ne ovat kaikki olleet päiväkoteja, joissa tehdään yhteistyötä yliopiston kanssa ja joissa ollaan kiinnostuneita kehittämään toimintaa ja toimintatapoja. Ehkä joissain paikoissa henkilökunnan koulutukseen ja osaamiseen ei niin kiinnitetä huomiota. 

Vierailija
96/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tein lastenhoitajan sijaisuuksia 2 vuotta eri pääkaupunkiseudun kunnallisissa päiväkodeissa. Sanoisin että 95% päiväkodeista tädit oikeasti leikkivät lasten kanssa ja välittivät lapsista. Vanhemmista ei puhuttu vain paskaa, vaan ihan heidän kanssaan juteltiin jos oli ongelmia. Sitten oli yksi, jossa meininki oli ihan hirveää.

Eli uskon että ap:n harjoittelupaikan kaltaisi päiväkoteja on olemassa, mutta älkää nyt ajateltu että KAIKKI ovat sellaisia. Se on vaan niin perisuomalaista, että että huonoista harjoittelu/työpaikoista jaksetaan pauhata, mutta hyvistä ei esim tehdä tänne av:lle aloitusta, kun ei se että hommat tehdään niin kuin kuuluu, ole ihmetyksen aihe.

Vierailija
97/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon ja varhaiskasvatuksen laadulla ei ole tekemistä sen kanssa, onko päiväkoti yksityinen vai kunnallinen. Laatuvertailussa itse asiassa kunnalliset pärjäsivät hitusen paremmin. Yksityisiä kuten kunnallisia on hyvin erilaisia. Yksityisissä on aina se, että sen tulee tuottaa omistajilleen voittoa, eli siellä on tarve tehdä taloudellista tulosta ja pitää menot mahdollisimman vähäisinä, mikä voi näkyä mm. työskentelymateriaalien vähyytenä, ei ole mistä askarrella, maalata, muovailla, tehdä käsitöitä jne. ja kun ollaan joustettu myös henkilökunnan laadusta, niin lapset ovat kuin säilössä päiväkodissa ilman järkevää ohjausta, ja henkilökunta on passiivista. Yksityinen päivähoito ei ole keskimäärin siis yhtään sen laadukkaampaa kuin kunnallinen, se myytti kannattaa unohtaa. 

Vierailija
98/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin yläasteella tetissä päiväkodissa pari viikkoa, ei tosiaan ollut tuollaista. Joillain tädeillä oli kyllä pinna aina kireällä niiden lasten kanssa, mutta hyvin kaikkia kohdeltiin eikä kukaan ollut mielestäni missään vaiheessa puhelin kädessä. Lasten kanssa leikittiin oikeasti ja luettiin kirjoja. Tästä tosin on nyt 6 vuotta. Olin pienten ryhmässä.

Vierailija
99/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lh= melko matalan koulutuksen työ, jossa rutiinit pyörivät pienten asioiden ympärillä päivästä toiseen -> pienestä tulee suurta. Ei ole ns. muuta pohdittavaa kuin miksi Jampalla on tänään noin kova ruokahalu tai miksi Petteri sanoi "peekele" kun kolautti kivuliaasti päänsä pöydänkulmaan... Se, että itse näissä tilanteissa sitten pitäisi antaa Jampalle santsiannos ja lohduttaa itsensä satuttanutta lasta, se jää joillain sivuseikaksi ja tärkeämmäksi tulee se "pohtiminen", ja sitten oikein ryhmässä pohditaan, että osaako Jampan äiti laittaa ruokaa ja sanooko Petterin isä kenties kotona joskus kirosanoja.

Ihan yhdentekeviä juttuja sinällään, varmaan hoitajilla itselläänkin on kotona joskus valmistiskin ruuat pöydässä ja omastakin suusta pääsee "voi paska", kun kolauttaa itsensä. Se "pohtiminen" on ihan h****tin rasittavaa ja ärsyttävää, mutta jotenkin inhimillistä myös niissä olosuhteissa.

Sitten lto on vähän korkeampi koulutus, johon monet idealistiset tytöt hakeutuvat, mutta todellisuus usein sitten ajan kanssa vie heiltäkin sen ilon ja innostuksen siitä työstä ja myös oma aikuisuus. Koska aikuisella tuppaa usein ne omat henk. koht. huolet ja murheet kuormittamaan niin, ettei sille työlle jaksa antaa itsestään niin paljoa. Muistan kerran kun katsoin jotain b-luokan leffaa, niin munhun kolahti kuitenkin syvästi se, miten siinä näytettiin että äiti jaksaa vaan tiuskia ja itkeä, kun taas nuori au pair jaksaa lasten kanssa leikkiä ja hassutella loputtomasti... koska näinhän se elämässä menee. Samoin lastentarhassa ja koulussa, nuori ope jaksaa ja keksii, mutta sitten se ope perustaa oman perheen, väsyy, vanhenee, eikä aina jaksa... inhimillistä. 

ps. rakastakaa lapsia kotona kaiken sen paskan edestä, mitä ne joutuu pk:ssa, koulussa ja myöhemmin työelämässä sietämään. Vaan ei aina jaksa kotonakaan, minä ainakin välillä olen kuin se leffan itkevä äiti 

:(

Vierailija
100/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:45"]Meillä ei hirveästi haukuttu asiakkaiden vanhempia mutta pomoa kylläkin.. Senkin edestä. Ihan päivittäistä.
[/quote]

Miksi alapeukutat?:D totta tuo on, et oo ollu mun tilalla töissä kyseisessä paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi