Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työharjoittelu päiväkodissa - olen järkyttynyt

Vierailija
21.02.2015 |

Olen alan opiskelija ja vietin juuri viiden viikon työharjoittelu-jakson päiväkodissa. Päiväkoti oli yksityinen päiväkoti jossa vain muutama työntekijä. Ehkäpä siksi heillä mielestäni erilainen ote työhön... Vaikka omatkin lapseni ovat päiväkoti-ikäisiä vielä niin en ole noin läheltä päässyt näkemään mitä se työ oikeasti on. Ensimmäisenä pintaan nousi järkytys siitä kuinka paljon p*skaa työntekijät jauhavat lasten VANHEMMISTA. Se on aivan yksi ja sama mitä ne vanhemmat tekee niin se on aina väärin päin. :( Kun vanhempi sulkee oven takanaan niin supina ja haukkuminen alkaa. Milloin on ollut lapsella liian isot sukat tai tai tummat silmänaluset (eikö lapsi nuku ollenkaan?). Milloin lapsi syönyt aamupalalla IHAN LIIKAA ruokaa, eikö lapsi saa kotonaan ruokaa? Tai miksi lapsi tuotiin tänään hoitoon kun hänellä on iltapäivällä korvien putkitus. Kyllä sinä päivänä pitäisi työntekijöiden mielestä äidin ja lapsen pysyä kotona!

Mua on ihan korvia kuumottanut kuunnella sitä touhua. Osittain siksi että väkisinkin nousee mieleen että mitä työntekijät puhuvat MINUSTA kun suljen tuon pahamaineisen ulko-oven takanani kotiin lähtiessäni. "Huh miten laiska työharjoittelija, ja mitkä vaatteet sillä on aina päällä? Tämä ei ole mikään yökerho".  Ja toisaalta tulee mietittyä nykyään ihan liikaa mitä minun lasten päiväkodissa puhutaan vanhemmista, esim. juuri minusta tai miehestäni?

Toinen asia on se että päivät työntekijöillä menee istuksellessa tietokonepöydän ääressä. Mukavasti aika kuluu kun istutaan ja puhutaan juurikin sitä p*skaa lasten vanhemmista. Kun vanhempi tulee lapsen hakemaan kotiin niin heti muka ollaan lattiatasolla leikkimässä lasten kanssa (ne ei oikeasti leiki muutoin lasten kanssa, vain silloin kun vanhemmat hakevat lapset). Kännykässä roikutaan jatkuvasti kiinni ja puhutaan myös päivät pitkät henkilökohtaisia puheluita. Se on aivan yksi ja sama mitä työntekijä on tekemässä lapsen kanssa (syöttämässä, laittamassa päiväunille, pukemassa, you name it) niin siihen omaan henkilökohtaiseen puhelimeen on vastattava VÄLITTÖMÄSTI jos se inahtaakin!!!! 

Huuli pyöreänä katselin touhua harjoitteluni ajan. Kerran kuuntelin erään työntekijän haukkumista kun erään lapsen vanhemmat eivät olleet tajunneet tuoda lapselleen villavaatteita toppapuvun alle.(tästäkään asiasta ei työntekijät voineet suoraan sanoa vaan mielummin haukuttiin idiootti-vanhemmiksi selän takana) Pitäisihän nyt jokaisen vanhemman tajuta pukea lapsensa lämpimästi, kyllä hän oli ainakin tajunnut (sanomattakin selvää että hänellä on alle 6-vuotiaat lapset ja tehnyt töitä päiväkodissa 15 vuotta töitä, kas kun nämä asiat tietää) ja osannut lapsena pukea. Oli pakko avata jo omakin suuni että ei minullakaan ollut mitään tietoa siitä mitä esim. lapset tarvitsevat päiväkotiin mukaan vaan olen joutunut oppimaan kantapään kautta kaikki. Olen hypännyt suoraan kotiäitiydestä koulun penkille ja viime syksynä lapseni aloittivat päiväkodin, keltanokkina niin tämä äiti kuin lapsetkin. Sain vastaukseksi työntekijöiltä h-moilas - katseen ja hiljaisuuden.

Voisiko joku ihana ihminen kertoa että kaikissa päiväkodeissa ei tällaista ole? Lasteni päiväkoti vaikuttaa tosi ihanalta ja lapset menevät sinne aina joka aamu tosi mielellään, mutta voihan se olla että taukohuoneessa raikaa "lasten vanhemmat on idiootteja" - laulu joka tapauksessa. 

Mutta tuohon päiväkotiin missä harjoitteluni vietin, en veisi omia lapsiani mistään hinnasta. 

Ps. Kyllä ne työntekijät joskus ihan aiheestakin vanhemmista valittaa, nyt ei vain tule mitään mieleen :D 

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet rohkea, voit tuoda esille, omat tuntemuksesi työntekijöiden käyttäytymisestä, tyyliin, olen ihmetellyt, mitä ja miten vanhemmista puhutaan... vähintään nyt ohjaavan opettajan kanssa asiasta tulisi puhua.. Erityisen vakavasti pitäisi asiaan suhtautua jos arvostelu ja haukkuminen tehdään lasten ollessa kuulolla.

Vierailija
22/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsillani on ollut aivan ihana päiväkoti ja hoitajat vielä vuosienkin päästä minut nähdessään tulevat kysymään mitä lapsilleni kuuluu (muistavat nimetkin). Minulle on aivan yhdentekevää, mitä ovat selkäni takana puhuneet meistä vanhemmista kun lapset ovat todella hyvin viihtyneet päiväkodissa ja aina iloisina sinnne menneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee pahaa tällaiset yleistävät keskustelut kun itse tekee parhaansa omassa työssään ja yrittää toimia oikein kaikkia osapuolia kohtaan. Pitää vaan uskoa että oma panostus näkyy..

Vierailija
24/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaapas ankealta työpaikalta ja asenne heijastuu varmasti lasten kohteluunkin.

meidän lapset on kaupungin keskikokoisessa päiväkodissa, tykkäävät todella hoitajistaan ja minustakin hoitajien kanssa on helppo kommunikoida ja siellä on hyvä ilmapiiri, ainakin mun antureilla aistittuna.

itseäni ei kiinnosta mitä mieltä hoitajat on siitä jos tuon lapset välillä päiväkotiin vapaapäivänäni. En edes kerro siitä heille, koska se ei heille kuulu. Välillä otan omaa aikaa viemällä lapset päiväkotiin, sillä meillä ei ole isovanhempia tai muita lähellä.

Vierailija
25/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 07:52"]

Olen nähnyt tämän saman aloituksen 2 kertaa ennen tätä - sanasta sanaan. Lasteni päiväkodissa ei tädit käsittääkseni lattioilla konttaa. Tosin en sitä itse kotonakaan tee. Sen sijaan päiväkodissa askarrellaan lasten kanssa megapaljon (respect vaan lto:ole), käydään metsässä, puistossa, jos kaupungintalolla ilmainen lasten teatterinäytös, sinne poikkeuksetta on päiväkodista. On sopivan kävelymatkan päässä. Paitsi lto myös hoitajat jaksaa keksiä lapsille extempore kivoja juttuja. Myös kaikki perusasiat ok. Neuvovat jos kysyn. Myös neg. palaute annettu ammattimaisesti faktat pöytään tyylillä. Hlö.kohtaisesti ei ole valittamista. On työpaikkoja, joissa juorutaan. Itsekin olen sellaisessa. Miesvaltaisessa. Pikkaisen ehkä objektiivisuutta kehiin aloittajalle.

[/quote]

Hassua että oikein sanasta sanaan kun minä alkuperäisenä tämän viestiketjun aloittajana tosiaan avasin sanaisen arkkuni vasta nyt tänään, ensimmäistä kertaa. Mutta sehän kertoo vain siitä että tämä on ihan yleistä päiväkodeissa? 

ap, joka kyllä myöntää että työ on raskasta kun aina lapsijoukkoon mahtuu vaativia lapsia. Mutta ei se silti mielestäni oikeuta vanhempien haukkumiseen. 

Vierailija
26/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotien taso vaihtelee törkeän paljon. Itsekin olen ollut töissä sekä hyvissä että todella huonoissa paikoissa. Työntekijänä kulttuurin aistii heti ensimmäisenä päivänä, vanhempana ei varmaankaan. Mutta lapsen viihtyminen kyllä kertoo ajan mittaan totuuden. 

Harmi homma. Minusta tähän vaikuttaa ennenkaikkea henkilökunnan koulutusaste, ja tietenkin persoonat. Mätämunia nyt vaan on aina jossain :(

Vierailija
27/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sellainen olo, että miksi edes viitsin kauheinta pn lulea näitä, kun otse tekee työn hyvin ja suurella sydämellä. Sitä miettii miksi viitdiitehdä kaiken tämän, kun niin moni romuttaa päiväkodin imagoa ( nuo leipiintyneet ja turhautuneet työntekijät).

Omien asiakkaidemme vuoksi tietysti . Meillä on onneksi tyytyväiset, mukavat perheet.

Ja ehkä kannattaa myöd pohtia mistä tuollaisen ruokakeskustelun pitäminen uteluna johtuu. Minäkin kyselen usein lapsilta esim.juuri mitä söivät viikonloppuna. En siksi, että utelisin vaan koska se antaa mm. tietoa lapsen kertovasta puheesta ja muistista.

Vierailija
28/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 08:34"]
Tulee sellainen olo, että miksi edes viitsin kauheinta pn lulea näitä, kun otse tekee työn hyvin ja suurella sydämellä. Sitä miettii miksi viitdiitehdä kaiken tämän, kun niin moni romuttaa päiväkodin imagoa ( nuo leipiintyneet ja turhautuneet työntekijät).

Omien asiakkaidemme vuoksi tietysti . Meillä on onneksi tyytyväiset, mukavat perheet.

Ja ehkä kannattaa myöd pohtia mistä tuollaisen ruokakeskustelun pitäminen uteluna johtuu. Minäkin kyselen usein lapsilta esim.juuri mitä söivät viikonloppuna. En siksi, että utelisin vaan koska se antaa mm. tietoa lapsen kertovasta puheesta ja muistista.
[/quote] jaha, olen siis kirjoittanut alkuun siansaksaa :)

Vierailija
29/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 06:57"]Meillä vaihtui työn takia lapsen päiväkoti ja on kyllä sanottava että tässä päiväkodissa asioista tehdään niin hankalia. Lapseni syö paljon ruokaa mutta on hoikka joten lapselle täytyy päiväkodin työntekijöiden mielestä olla joku sairaus tai sitten lapsi ei saa kotona ruokaa. Tämä minulta on jo keritty kysyä ja monta muutakin kautta rantain että kohtelenko lastani huonosti kotona. Olen myös vienyt tarvittavat varavaatteet päiväkotiin eli fleecepuvun jne mutta jostain syystä niitä ei etsitä sieltä kaapista jossa ne ovat vaan mieluummin laitetaan tytölle vihreä päiväkodin oma haalari jota ei varmasti ole koskaan pesty. Onkohan tähänkin syynä että saadaan valittaa ettei äiti tuo sopivia vaatteita. Juu ja tässä päiväkodissa 6 vuotiaan on pakko nukkua 2 h ja äiti ei sitten yöllä nukukkaan kuin muutaman tunnin. Eilenkin oli tossut repussa mutta ei kukaan ottanut niitä sieltä tai käskenyt lapsen ottaa vaan lapsi oli mennyt koko päivän liukkailla lattioilla ilman tossuja. Tosin kun tulin lasta hakemaan muistettiin sanoa että miksei lapselle ole tossuja. Olihan ne, siellä repussa. Tämä päiväkoti on hyvin kärkäs kommentoimaan vanhemmuutta ja kysymään jopa ihan heille kuulumattomia asioita mutta Se lapsen perushoito uupuu täysin.
[/quote]
Kyllä sen 6-vuotiaan pitäisi jo itsekin osata avata suunsa..

Vierailija
30/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä kommunikointia hoitoallalla. Ei tarvitse puhua naisvaltaisesta työstä, sillä lähihoitajamiehetkin ovat mestareita puhumaan paskaa.

Vierailija
31/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Pahinta on se, että roikutaan luurissa puhumassa omia puheluita, tuo kertoo välinpitämättömästä aseneesta työhön.

Lapsethan leikkivät keskenään, joten en osaa pitää pahana sitä, että hoitajat eivät ole lattialla leikeissä mukana. En ole koksaan nähnyt hoitajien leikkivän mukana, vaan heidän tehtävänsä on katsoa koko ryhmän touhuja päältä. 

2) Vanhempien haukkuminen kertoo epäammattimaisuudesta ja asennevammasta. Vanhempia tulee opastaa, ei nillittää takanapäin. Itse en välitä siitä pennin vertaa, sen kun puhuvat. Tietäisivätpä mitä minä puhun hoitajista vapaa-ajalla. Yksi lapsistani sanoi yhtä hoitajaa kehitysvammaisen näköiseksi, mutta niin kauan kun juttu pysyy perhepiirissä, ei hoitajakaan siitä kärsi.

Vierailija
32/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tuosta syystä päätin valita jonkun toisen alan. Olin 17-vuotiaana jollain työllistämisjaksolla päiväkodissa puoli vuotta. Huh Huh. Hirveä juoruämmien pesä. Ihan yhtä pahasti juoruttiin JOKAISEN työntekijän selän takana. Kukaan ei halunnut lähteä kahvihuoneestakasn ekana, kun tiesi, että kälätys alkoi saman tien oven sulkeuduttua.
Lapset olivat ihania, mutta nämä ämmät eivät.

Vierailija
33/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lauma ei kovin älykkäitä naisia laitetaan keskenään hoitamaan asioita on toiminta tuollaista. Harva näistä naisista sopii "valta-asemaan", jossa ovat suhteessa lapsiin ja vanhempiin.

-EsiMIES päivähoidossa

Vierailija
34/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpahoinvointia on paljon sote, päiväkoti ja koulusektoreilla. Asioista ei kannata valittaa jotta ei leimaudu ja joudu silmätikuksi ja määräaikaiset ei uskalla. Tämä purkautuu työkavereille ja vanhemmille joskus. Tulee mieleen, että pitäisi olla armollisempi itselleen. Jos työnantaja ei anna resursseja eikä aikaa tarpeeksi, pitää tehdä sen mukaan mitä jaksaa ja pystyy! Ei Ladasta tule Mersua edes paperilla!

Vierailija
35/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:09"]Työpahoinvointia on paljon sote, päiväkoti ja koulusektoreilla. Asioista ei kannata valittaa jotta ei leimaudu ja joudu silmätikuksi ja määräaikaiset ei uskalla. Tämä purkautuu työkavereille ja vanhemmille joskus. Tulee mieleen, että pitäisi olla armollisempi itselleen. Jos työnantaja ei anna resursseja eikä aikaa tarpeeksi, pitää tehdä sen mukaan mitä jaksaa ja pystyy! Ei Ladasta tule Mersua edes paperilla!
[/quote] resurssipula kyllä meinaa viedä työmotivaation.

Vierailija
36/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä aivan sama kokemus kuin aloittajallakin, kun olin opintoihin liittyvässä työharjoittelussa päiväkodissa. Tuolloin totesin, etten _ikinä_ vie omia lapsiani päiväkotiin...

Vierailija
37/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Lapsen äitinä minulle välittyi ainakin yhdestä päiväkodista juuri ap.n kuvaama tilanne. Nyt olen opiskelemassa lähäriksi ja ihan etukäteen kauhistuttaa harjoittelujakso. Opettajat kyllä koulussa pyrkivät esittämään asiat ikään kuin hoito ja toiminta päiväkodeissa olisi puhtaan ammattimaista, mutta pahaa pelkään, että todellisuus on juuri jotain muuta.

Vierailija
38/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitajat ovat pahimpia...no mikäpä siinä kun koko pihapiiri ja puistoäidit tietää nico-petterin kotitaustoista kaiken. Ne ei ite edes tajua, ettei me naapurit olla vaitiolovelvollisia työkavereita

Vierailija
39/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:01"]

Kun lauma ei kovin älykkäitä naisia laitetaan keskenään hoitamaan asioita on toiminta tuollaista. Harva näistä naisista sopii "valta-asemaan", jossa ovat suhteessa lapsiin ja vanhempiin.

-EsiMIES päivähoidossa

Viimekädessä juuri esiMIES tai -nainen, eli päiväkodin johtaja on lopullisessa vastuussa kaikesta. Myös päiväkodin toimintakulttuurista ja -ilmapiiristä.

[/quote]

Vierailija
40/131 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta! Itsellä nyt n. 4v kokemusta päiväkodintyöntekijänä neljässä päiväkodissa ja useissa eri ryhmissä eikä missään ole noin kamalan kuulloista ollut. En väitä etteikö silloin tällöin ole vanhemmista arvostelevaan sävyyn mainittu esim. vaatteista....

https://www.facebook.com/paivi.partanen.33/posts/10205822787799015?fref=nf&pnref=story Tässä on hyvä kirjoitus työntekijöiden ahdingosta. Jakakaa jos yhtään kolahtaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän