Minulle opetettiin jo pienenä että jumala on samanlainen satuhahmo kuin joulupukki,
Uskoo ken tahtoo, mutta olemassa niitä oikeasti ei ole.
Kommentit (57)
Juupa juu nr 41 ja minä väitän olevani keiju.
No, tervemenoa Helvettiin sitten. Siellä kärsit ikuisesti tulisessa meressä Saatanan kidutettavana kuolemasi jälkeen kun et uskonut Jumalaan.
Vierailija kirjoitti:
No, tervemenoa Helvettiin sitten. Siellä kärsit ikuisesti tulisessa meressä Saatanan kidutettavana kuolemasi jälkeen kun et uskonut Jumalaan.
Tähän nuo meidän uskonnot tuntuvat perustuvan ja tähän meidän pitäisi luottaa ja uskoa. Tämä on se jumalan armo ja rakkaus. Kiristämällä laittaa uskomaan? Kuulostaa enemmän ihmisen touhuilta, kuin minkään suuremman hyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ateistien ajattelutavan siitä etteivät he usko Jumalaan koska kirkko odottaa Jeesuksen tulemista vaikka aikaa on kulunut jo lähes 2000 vuotta. Googlettakaa Wikipedia ja "juutalaissodat". Sen lisäksi hakekaa netistä Jesus already come 70ad. Pitäisi löytyä tietoa. Jeesus tuli jo, kaikki Raamatun profetiat olivat Jeesuksen aikaiselle sukupolvelle tarkoitetut. Eivät ihmisille 2000:n vuoden päähän. Jeesus sanoi sen itse että Hän tulee pian. Ettei se ( kuulijat paikanpäällä ) sukupolvi katoa ennenkuin hän tulee takaisin. Roomalaiset hirstorioitsijat kertoivat nähneensä taivaalla suuren sotajoukon. Kaikki vihan aika pedonmerkkeineen ja keisari Neroineen, joka oli se synnin mies aka antikristus. Kaikki se tapahtui jo. Ei Jeesus tule enää takaisin eikä pedon merkkejä enää tarvitse ottaa oikeaan käteen tai otsaan. Suurin osa kristityistä kieltäytyy hyväksymästä tätä, jotenka en ihmettele sitä että on paljon ateisteja, jos kristityt eivät itse usko Jeesuksen omiin sanoihin ja historiankirjoihin vaan yrittää väännellä ja käännellä Raamatun kirjoitukset koskemaan tätä nykyaikaa.
Väitän tuntevani Raamatun ja historiankirjat paremmin kuin yksikään teistä, koska olen Suomen johtavia Raamatun ja historiantutkijoita. Jos joku haluaa väittää vastaan kirjoittamaani tekstiä kohtaan edellämainitussa, perustelkoon väitteensä. Minä perustelen omani.
En ole koskaan kuullut moista, että Jeesus olisi tullut takaisin vuonna 70. Senhän olisivat kaikki tienneet, ei vain roomalaiset historioitsijat. Kyllä Jeesus on nyt tulossa pian takaisin. Raamattu sanoo, että kun sanotaan, että Kristus on täällä tai tuolla, niin älkää uskoko. Kun Jeesus tulee, se ei jää epäselväksi.
Jumalan hyvyys vetää pelastukseen.
Ruoan makuasioista ei voi kinata, eikä uskonnostaan tarvitse kinastella. Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi.
Etenkin uskonto on oma henkilökohtainen asiansa, joten kenelläkään toisella ihmisellä ei ole siihen oikeutta puuttua.
Mutta jos uskontoon, johon ihminen kuuluu, on sellaisia piirteitä, jotka tuhoavat ihmisen mielenterveyden ja aiheuttavat vääristymiä tavalliseen näkyvillä olevaan elämänmenoonsa, niin siihen pitää puuttua. Ei me ihmiset voida jäädä odottelemaan kädet ristissä jotakin maailmanloppua, johon jotkun uskonhaaran jäsenet uskovat, ja ovat sen vuosituhansia sitten kirjoitetusta eri sen ajan ihmisten kirjoittamasta kootusta teoksesta eli Raamatusta ennusteineen lukeneet ja ottavat sen todesta. Sitten kun ottaa vielä huomioon, miten monesti ja monelle eri kielelle alkuperäisteksistään Raamattu on käännetty, niin tulkintavirheitä on vilisemällä koko teos.
Käymään tänne on vain kerran tultu, eikä olemaan. Me ihmiset olemme osana tätä kaikkea luontoa eläimineen ja ilmiöineen. Kun ihminen toimii omantuntonsa mukaan, ja kohtelee toinen toistaan moraalisesti oikein, niin se on siinä. Ei tarvita mitään yliluonnollisia ja näkymättömiä hahmoja, jolle pitäisi olla tilittämässä jokaikinen asia pysyäkseen kuoltuaankin jossain kuvitellussa taivaassa tai mukamas joutuvansa helvettiin.
Nykyään tuntuu siltä, että ihmisten mielenterveys kärsii nimenomaan siitä, kun ei uskota mihinkään. Lähes kaikki on sallittua. Olemassaololle ei ole mitään tarkoitusta. Elämä on tyhjää, vaikka nautintoja ja huvituksia ja ajanvietettä, työtä, olisi kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Surettaa, ettei lapselle anneta tilaisuutta muodostaa omaa käsitystään.
Kotini ei ollut uskovainen, mutta kävin pyhäkoulussa ja mummo rukoili. Uskoin aina Jumalan olemassaoloon. Parikymppisenä annoin elämäni Jeesukselle. Äitini oli tullut uskoon vähän aiemmin. Vuodet ovat vain vahvistaneet uskoani. Jumala on todellinen.
Eikös lapset juurikin pääse muodostamaan oman käsityksensä kun vanhemmat saavat sanoa oman näkökanstansa, opettajat ja uskovaiset omansa?
Vai vihjaatko että Jumala pystyy koskettamaan vain ihmisiä joille on ensin vuosia uskoteltu että hän on olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ateistien ajattelutavan siitä etteivät he usko Jumalaan koska kirkko odottaa Jeesuksen tulemista vaikka aikaa on kulunut jo lähes 2000 vuotta. Googlettakaa Wikipedia ja "juutalaissodat". Sen lisäksi hakekaa netistä Jesus already come 70ad. Pitäisi löytyä tietoa. Jeesus tuli jo, kaikki Raamatun profetiat olivat Jeesuksen aikaiselle sukupolvelle tarkoitetut. Eivät ihmisille 2000:n vuoden päähän. Jeesus sanoi sen itse että Hän tulee pian. Ettei se ( kuulijat paikanpäällä ) sukupolvi katoa ennenkuin hän tulee takaisin. Roomalaiset hirstorioitsijat kertoivat nähneensä taivaalla suuren sotajoukon. Kaikki vihan aika pedonmerkkeineen ja keisari Neroineen, joka oli se synnin mies aka antikristus. Kaikki se tapahtui jo. Ei Jeesus tule enää takaisin eikä pedon merkkejä enää tarvitse ottaa oikeaan käteen tai otsaan. Suurin osa kristityistä kieltäytyy hyväksymästä tätä, jotenka en ihmettele sitä että on paljon ateisteja, jos kristityt eivät itse usko Jeesuksen omiin sanoihin ja historiankirjoihin vaan yrittää väännellä ja käännellä Raamatun kirjoitukset koskemaan tätä nykyaikaa.
Väitän tuntevani Raamatun ja historiankirjat paremmin kuin yksikään teistä, koska olen Suomen johtavia Raamatun ja historiantutkijoita. Jos joku haluaa väittää vastaan kirjoittamaani tekstiä kohtaan edellämainitussa, perustelkoon väitteensä. Minä perustelen omani.
En ole koskaan kuullut moista, että Jeesus olisi tullut takaisin vuonna 70. Senhän olisivat kaikki tienneet, ei vain roomalaiset historioitsijat. Kyllä Jeesus on nyt tulossa pian takaisin. Raamattu sanoo, että kun sanotaan, että Kristus on täällä tai tuolla, niin älkää uskoko. Kun Jeesus tulee, se ei jää epäselväksi.
Ketkä kaikki? Koko maailma oli Israelista katsottuna ympäröivät valtiot jotka kaikki olivat Rooman valtakunnan alla. Yli miljoona kuoli. Eikä Roomakaan helpolla päässyt. Ihmiset haluavat uskoa että Jeesus oli valehtelija eikä tullut takaisin. Ne teidän seurakuntamme opettajat opettavat väärää oppia. Jeesus sanoi selvästi, hän tulee niiden ihmisten elinaikana takaisin jotka olivat häntä kuuntelemassa. Niiden ihmisten elinaikana, ei 2000 vuotta niiden ihmisten elinajan jälkeen. Jeesus monta kertaa teroitti sitä. Pian. Tässä seisovien joukossa on niitä jotka eivät kuole ennenkuin hän tulee. Pian. Sen sukupolven aikana. Avaapa se Raamattu ja lue itse mitä Jeesus sanoi. Ei mitä seurakuntasi opettaa ja sanoo siellä lukevan. Lue Itse.
Vierailija kirjoitti:
Juupa juu nr 41 ja minä väitän olevani keiju.
Okei Keiju. Antaa tulla perusteluja missä kumoat väitteeni.
Jos puhutaan jumalasta että se olisi hahmo tai puhutaan "hän" kuin olisi henkilö, on menty jossain pahasti päin peetä.
Ehkä abrahamin uskontojen uskovaiset näkevät patriarkaalisena hahmona mutta koko nimitys on vesitetty juuri sellaisen ajatuksen takia.
Jumala ei ole sellainen hahmo, vanha parrakas mies, tai ylipäätänsä ihmishahmo.
Kyse on aivan jostain muusta asiasta ja sille voi olla monta nimeä. Jotkut puhuvat siitä jumalana mutta tietäen ettei se ole se tietynlainen. Eikä se asu jossain taivaassa tai muualla tuolla jossain etäällä.
Joulupukki on ihan eri asia. Se on hahmo, jolla on tietty olemus, mitä voi helposti esittää.
Joulupukin ja jumalan ero on siinä että joulupukki on aidosti hyvä hahmo, mutta jumala on sadistinen massamurhäaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet harhaanjohdettu ap. Jumala on totta.
Miksi väität jotain mitä et voi todistaa?
Jumalan olemassaoloa ei taida kukaan voida todistaa. Mutta voiko kukaan todistaa, että Jumalaa ei ole olemassa? Ateismikin on uskon asia.
Todista että maailma ei syntynyt sotkan munasta.
Ateistin lapset eilen kysyivät että ketkä Adam ja Eeva? Pitäisi kai heille yleissivistyksen nimissä kertoa jotain raamatun tarinoista. Olivat tosi epäuskoisia kun kuulivat ehtoollisesta, että leikitään että se on Jeesuksen veri ja ruumis.
Kyllä ne jutut vain tosi hassulta kuulostaa ummikon korvaan. Lapset tuntevat kuitenkin Kalevalan henkilöt ja tapahtumat. Niitäkään ei toki totena pidetä.
Tämä jumalakysymys on sellainen joka jokaisen ihmisen pitää itse ratkaista, kukaan toinen ihminen ei sitä voi kenenkään toisen ihmisen puolesta tehdä. Toinen vaihtoehto on tietenkin se, että ei tee asialle mitään eikä muodosta siitä mitään mielipidettä. Kolmas vaihtoehto on sitten se, että uskoo sokeasti mitä joku auktoriteettihahmo on asiasta sanonut, mikä sekään ei ole hyvä vaihtoehto koska silloin olet jonkun toisen sanomisten varassa.
Itselleni Jumalan olemassaolo ei ole uskon asia, vaan tiedän että Jumala on olemassa. En kuitenkaan tätä näkemystäni muille yritä väkisin kaupata vaan annan jokaisen itse päättää mitä mieltä on asiasta. Eli suon muille vapauden päättää itse oma kantansa tähän asiaan.
Seitsemänvuotiaan lapseni kanssa olen viimeisen puolen vuoden aikana aika paljon tästä asiasta puhunut. Vielä puoli vuotta sitten hän sanoi, että hän ei usko Jumalaan. Mutta viime kerralla kun tästä asiasta pari kuukautta sitten häneltä kysyin, hän vastasi ilokseni kysymykseeni oikein eli että hän ei tiedä onko Jumala olemassa vai ei. Eli hänelle on syntynyt epävarmuus asiasta ja hän on selvästikin alkanut asiaa pohtimaan, mikä on loistava juttu. Eli hän ei enää väitä tietävänsä jotain asiaa jota hän ei selvästikään ole pohtinut tarpeeksi.