Minulle opetettiin jo pienenä että jumala on samanlainen satuhahmo kuin joulupukki,
Uskoo ken tahtoo, mutta olemassa niitä oikeasti ei ole.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto ja jumalkäsitys on abstraktio, aineeton, ei sitä pidä mieltää konkreettisena olemassaolevana. Siinä tapauksessa että ymmärryskyky ei yllä, voi ajatella jonkinlaisena tuonpuoleisena oliona.
Onko sama kuin chi tai zen?
En ole perehtynyt, oletettavasti, uskonnot ovat murroksessa meidän aikanamme kun ollaan siirtymässä aineettomaan tulkintaan, johan tässä jokunen vuosi sitten poistettiin kristinuskosta helvetti vai oliko se vain itse pääpiru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet harhaanjohdettu ap. Jumala on totta.
Miksi väität jotain mitä et voi todistaa?
Niinpä. Samat sanat aapeelle.
Eihän kukaan voi todistaa onko jumalaa tai Jumalaa tai mitä kuolema.
Minusta aapeen vanhemmilta typerää puhetta.
Tehköön jokainen oman päätelmänsä tai uskonsa.
Uskoa on sekin, että puhelee/kuvittelee/uskoo, ettei Jumalaa ole yhtälailla kuin että puhelee/kuvittelee/uskoo, että Jumala on.
Sitäpaitsi usko on ihan jokaisen omassa. Ei voi toiset kertoa miten on tai miten jonkun pitää tai olisi hyvä uskoa.
Typerää laukoa totuuksia asiasta, josta ei ole totuutta.
Anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan olemassaoloa ei taida kukaan voida todistaa. Mutta voiko kukaan todistaa, että Jumalaa ei ole olemassa? Ateismikin on uskon asia.
Näin juuri, Jumalaa ei voi todistaa toiselle,vaikka itse olisi saanut todistuksen Hänestä. Henkilökohtainen kokemus, sitä ei voi enää kiistää ja olla uskomatta.
Diipadaapa aapee. Vanhempasi ja joulupukki. 😵💫
Opettelevat matikastakin sinulle peruskäsitteet: yks plus yks.
Ja sinä olet tyytyväinen. 😗🤭
Opettivatko ajattelemaan tai pohtimaan?
Ymmärrän ateistien ajattelutavan siitä etteivät he usko Jumalaan koska kirkko odottaa Jeesuksen tulemista vaikka aikaa on kulunut jo lähes 2000 vuotta. Googlettakaa Wikipedia ja "juutalaissodat". Sen lisäksi hakekaa netistä Jesus already come 70ad. Pitäisi löytyä tietoa. Jeesus tuli jo, kaikki Raamatun profetiat olivat Jeesuksen aikaiselle sukupolvelle tarkoitetut. Eivät ihmisille 2000:n vuoden päähän. Jeesus sanoi sen itse että Hän tulee pian. Ettei se ( kuulijat paikanpäällä ) sukupolvi katoa ennenkuin hän tulee takaisin. Roomalaiset hirstorioitsijat kertoivat nähneensä taivaalla suuren sotajoukon. Kaikki vihan aika pedonmerkkeineen ja keisari Neroineen, joka oli se synnin mies aka antikristus. Kaikki se tapahtui jo. Ei Jeesus tule enää takaisin eikä pedon merkkejä enää tarvitse ottaa oikeaan käteen tai otsaan. Suurin osa kristityistä kieltäytyy hyväksymästä tätä, jotenka en ihmettele sitä että on paljon ateisteja, jos kristityt eivät itse usko Jeesuksen omiin sanoihin ja historiankirjoihin vaan yrittää väännellä ja käännellä Raamatun kirjoitukset koskemaan tätä nykyaikaa.
Mikään ei ole sen parempaa, kuin saada henkilökohtaisen todistuksen Jumalan olemassa olosta. Silloin saa myös ymmärryksen siitä, että Jumala on rakkaus, eikä mitään helvettiä ole olemassakaan. Eikä Saatanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Samat sanat aapeelle.
Eihän kukaan voi todistaa onko jumalaa tai Jumalaa tai mitä kuolema.
Minusta aapeen vanhemmilta typerää puhetta.
Tehköön jokainen oman päätelmänsä tai uskonsa.
Uskoa on sekin, että puhelee/kuvittelee/uskoo, ettei Jumalaa ole yhtälailla kuin että puhelee/kuvittelee/uskoo, että Jumala on.
Sitäpaitsi usko on ihan jokaisen omassa. Ei voi toiset kertoa miten on tai miten jonkun pitää tai olisi hyvä uskoa.
Typerää laukoa totuuksia asiasta, josta ei ole totuutta.
Anna olla.
Höpöhöpö. Erittäin fiksua puhetta vanhemmilta siinä mielessä jumalan nimessä on ihmisiä yritetty rajoittaa, häpäistä ja kontrolloida vuosisadat. Parempi tehdä vastapuoli heti aseettomaksi.
Ei rahaakaan ole oikeasti olemassa, mutta silti moni ihminen pitää sitä hyvinkin tärkeänä asiana elämässä. Vanhemmillasi ja sinulla on vain hyvin suppea käsityskyky asioista.
Jumala on olemassa. Minulle ei koskaan opetettu, että Jumala olisi olemassa tai että hän ei ole olemassa mutta minä vain sisimmässäni tiedän, että hän on olemassa. Minä rukoilen säännöllisesti, uskon Jumalaan ja Jeesukseen, luen Raamattua, elän Raamatun oppien ja 10 käskyn mukaisesti sekä toivon, että sieluni pääsee kuoltuani Taivaaseen. Joku tietenkin voi pitää minua tämän takia tyhmänä, hihulina tai ties minä mutta minä en siitä välitä. Jokainen saa uskoa Jumalaan tai olla uskomatta. Minä en pakota ketään toista olemaan uskossa koska kunnioitan heidän oikeuttaan olla olematta uskossa mutta toivon, että hekin kunnioittavat minun oikeuttani elää uskossa Jumalaan. Kenellekään en uskoani tuputa, mutta jos joku tulisi minulle uskon asioista ja esim. Jumalasta kysymään, niin vastaisin ja kertoisin uskonasioista hänelle kykyjeni ja tietämykseni mukaan jos hän vaikka haluaisi tietää näistä asioista esimerkiksi siksi, että hän olisi tulossa uskoon tai olisi jo tullut uskoon mutta haluaisi tietää uskosta enemmän. Minä kyllä auttaisin häntä siinä sen verran kun pystyisin jos hän haluaisi, mutta kenellekään en uskoani tuputa tai ketään en pakota uskomaan Jumalaan tai mihinkään muuhunkaan mihin hän ei halua uskoa.
Minulle ei selvitetty asiaa lapsena noin kuin ap:lle.
Lapsella saa aina olla oma lapsen uskonsa, olipa kysymyksessä sitten Jumala, tai joulupukki tai tontut tai mikä tahansa satu, joka lapselle kirjasta luetaan.
Tuollainen myös kehittää lapsen mielikuvitusta ja luovuutta, kun hän voi omassa mielessään fantsioida monenlaisia juttuja.
Kun itse sain tietää lapsena ettei sitä joulupukkia ole oikeasti olemassa, ei se mitään stressiä tai muuta sellaista aihauttanut. Olin jo pitemmän aikaa itse uumoillut, että vanhemmat hommaavat ne lahjat ite.
Vierailija kirjoitti:
Ei rahaakaan ole oikeasti olemassa, mutta silti moni ihminen pitää sitä hyvinkin tärkeänä asiana elämässä. Vanhemmillasi ja sinulla on vain hyvin suppea käsityskyky asioista.
Tänään just maksoin Lidlissä viisikymppisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan olemassaoloa ei taida kukaan voida todistaa. Mutta voiko kukaan todistaa, että Jumalaa ei ole olemassa? Ateismikin on uskon asia.
Mutta jos ei edes yritä todistaa sen olemassaolemattomuutta, onko silloinkin ateisti? Jos elää vaan, eikä uhraa ajatustakaan asialle?
Ei varmaankaan ole silloin ateisti. Mutta Jumalan olemassaolo tai olemattomuus ei riipu ihmisen mielipiteestä tai ajattelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään just maksoin Lidlissä viisikymppisellä.
Se on vain seuraus siitä että molemmat uskotte että on olemassa joku raha jolla on joku arvo. Mitään tieteellistä asiaan ei kuitenkaan liity.
Ei Joulupukki ole satuhahmo sillä hän on olemassa, ihan varmasti on! Hän kävi meillä joka joulu kun olin lapsi, istuin monena vuonna hänen sylissään ja joka kerrasta on yhä muistona valokuva! Tätä perinnettä jatkui niin pitkään kun mahduin pukin syliin.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan tavalliset töissä käyvät 40 luvun vanhemmat olivat kyseessä.
F.b.insta: on uskonto elämä,komunikaatio. vanhemille jotka sytyneet 80-luku,Uskon opetavat lapsilleen kaikki pyörii siis tietoteknikan parissa.Iltasadut ruutu päälle jne. Sama aamu herätessä. Kun istuu rattaissa on jo älylaite kädessä ja vanhemmilla omansa.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on ihmisen moraalikäsitys, ei se ole satua.
Meinaatko että uskomattomat on moraalittomia?!
Vierailija kirjoitti:
Totta vai tarua? Faktat viittaavat vahvasti jälkimmäiseen. Kyllä todistustaakka on tässä uskovalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole sen parempaa, kuin saada henkilökohtaisen todistuksen Jumalan olemassa olosta. Silloin saa myös ymmärryksen siitä, että Jumala on rakkaus, eikä mitään helvettiä ole olemassakaan. Eikä Saatanaa.
Jumala on rakkaus, mutta jos uskoo Raamattuun ja on kristitty, täytyy uskoa, että helvetti on myös todellinen. Jumala haluaa kuitenkin pelastaa kaikki. Uskovana koen hyvän ja pahan välistä taistelua joka päivä. Yksi pahan ase on syöttää ihmisille valheita.
Jeesukseen uskomalla pelastuu ja uskovana ei tarvitse pelätä.
Joku selitti yhdessä palstan ketjussa hyvin, että Jumala on hyvyys ja helvetti on siellä, mihin Jumalan hyvyys ei ulotu.
Raamatun mukaan helvetti on kuitenkin konkreettinen, ei vain päänsisäinen. Samoin taivas on todellinen.
Minä kävin 8v poikani kanssa tähän liittyvän keskustelun viikko sitten autossa:
"Tiedätkö, kun me ollaan juteltu siitä, että mitään jumalia ei ole olemassa? Arvaas ketä muuta ei ole olemassa?"
Kyllä hän sen oli itsekin päätellyt, mistä oltiinkin saatu vähän viitteitä. Sovittiin, että senkin 60€ voi käyttää johonkin lahjaan, eikä tarvi joulurauhan jälkeen odotella lahjojen kanssa. Oli hyvin tyytyväinen diiliin.