Miten kestätte köyhyyttä?
Jos ei ole joka päivälle jotain kivaa?
Ja täytyy säästää vuosi että pääsee kaukolomalle. Elämä on aika tylsää.
Mun lapsuuskin oli köyhä. Tienaan n. 25 000e/vuosi ja aina on huoli rahojen riittävyydestä. Masentavaa, jos täytyy maksaa 20 vuotta asuntoa, ja siihen päälle korot ja remontit sun muut :( Masentavaa sekin, että moni korkeakoulutettukin saa vain 2500e/kk. Onneksi mulla ei ole lapsia. Ei olisi varaa.
Mulla on kyl kaikki pakollinen. Mutta ei se riitä.
Kommentit (61)
Mullakin iskee välillä katkeruus päälle. Olen asiantuntijatyössä, palkka on 4500 kuussa eli ei suuri, mutta ei pienikään, mutta arvatkaa vaan kuinka saatanasti tuosta summasta maksetaan veroa. Siitä käteenjäävästä osasta kun maksan asumiskulut (1400 euroa ja ihan betonikerrostalossa pk-seudulla asutaan) täydet päivähoitomaksut (kaksi pk-ikäistä) ja auton (joka välttämätön, jotta pääsen sinne töihin), niin ei jää senttiäkään mihinkään ylimääräiseen - ei edes kampaajaan.
Ja yh olen. Mies lähti toisen naisen matkaan, veti yrityksensä konkkaan, joten maksaa vain minimit, koska minä isompituloisena olen tietysti päävastuullinen kolmen lapsen elatuksesta.
Eli haastava työ, pitkät päivät ja tosiaan ei edes kampaajaan rahaa. Puolet kavereistani makaa työttöminä kotona, vaikka koulutusta on vaikka muille jakaa. Onko meidän yhteiskunnalla tähän varaa. Mun kaltaiset ylityöllistetyt vedetään piippuun ja osa sitten makaa turhautuneena himassa. Ja se mikä meitä yhdistää on se, ettei kellään ole rahaa kuluttaa yhtään mihkään, jotta yhteiskunnan talouden pyörät pyörivät jatkossakin.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:36"]
Mullakin iskee välillä katkeruus päälle. Olen asiantuntijatyössä, palkka on 4500 kuussa eli ei suuri, mutta ei pienikään, mutta arvatkaa vaan kuinka saatanasti tuosta summasta maksetaan veroa. Siitä käteenjäävästä osasta kun maksan asumiskulut (1400 euroa ja ihan betonikerrostalossa pk-seudulla asutaan) täydet päivähoitomaksut (kaksi pk-ikäistä) ja auton (joka välttämätön, jotta pääsen sinne töihin), niin ei jää senttiäkään mihinkään ylimääräiseen - ei edes kampaajaan.
Ja yh olen. Mies lähti toisen naisen matkaan, veti yrityksensä konkkaan, joten maksaa vain minimit, koska minä isompituloisena olen tietysti päävastuullinen kolmen lapsen elatuksesta.
Eli haastava työ, pitkät päivät ja tosiaan ei edes kampaajaan rahaa. Puolet kavereistani makaa työttöminä kotona, vaikka koulutusta on vaikka muille jakaa. Onko meidän yhteiskunnalla tähän varaa. Mun kaltaiset ylityöllistetyt vedetään piippuun ja osa sitten makaa turhautuneena himassa. Ja se mikä meitä yhdistää on se, ettei kellään ole rahaa kuluttaa yhtään mihkään, jotta yhteiskunnan talouden pyörät pyörivät jatkossakin.
[/quote]
Komppaan. Veroprosenttini oli joskus aikaisemmin luokkaa 16-17 kun tienasin ap:n 20-25t vuodessa. Nyt huitelee jo likempänä 25:ta kun tulot lähes tuplaantunu. Luonnollisesti kun saikut lisääntyy irtisanomiskirjeiden jälkeen, alkaa varmasti ylityörajat paukkua...
t: 33
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:42"]
[/quote]
Komppaan. Veroprosenttini oli joskus aikaisemmin luokkaa 16-17 kun tienasin ap:n 20-25t vuodessa. Nyt huitelee jo likempänä 25:ta kun tulot lähes tuplaantunu. Luonnollisesti kun saikut lisääntyy irtisanomiskirjeiden jälkeen, alkaa varmasti ylityörajat paukkua...
t: 33
[/quote]
Oletko kuullut verosuunnitellusta?
Mullakin iskee välillä katkeruus päälle. Olen asiantuntijatyössä, palkka on 4500 kuussa eli ei suuri, mutta ei pienikään, mutta arvatkaa vaan kuinka saatanasti tuosta summasta maksetaan veroa. Siitä käteenjäävästä osasta kun maksan asumiskulut (1400 euroa ja ihan betonikerrostalossa pk-seudulla asutaan)
[/quote]
Nyt ei mitenkään pahalla, mutta onko pakko asua siellä Helsinki/Vantaa/Espoo-kolmiossa? Hieman kauempana mutta silti järjellisen työmatkan päässä pääsisit huomattavasti halvemmalla. Toki riippuu työpaikan sijainnista, mutta 30-40 minuutin päässä Helsingistäkin voi elää, ja pääkaupunkiseudun laidalta toiselle kulkiessa hukkaa helposti lähes tunnin.
Joskus kuljin julkisilla Tapiolasta Pitäjänmäelle, 40 minuuttia julkisilla. Nyt Järvenpäästä Helsingin keskustaan jopa ajallisesti lyhyempi aika, ja kämppien hinnat aivan toista.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:36"]
No Suomessa on se hyvä puoli että verotus tasoittaa tuloja....ei noissa tuloissa ole nettoja montaa satasta eroa keskituloisen tuloihin.
[/quote]
Onko toi hyvä puoli?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:04"]Ja täytyy säästää vuosi että pääsee kaukolomalle. Elämä on aika tylsää.[/quote]
OMG miten köyhää, ihan täytyy säästää että pääsee matkoille.
Itse luulin olevani lapsena köyhä kun päivän paras ateria tuli kouluruokalassa, himassa oli usein keitettyjä perunoita ilman margariininokaretta kummempaa lisuketta ja ruisleivän kannikka. Oli luokkakavereita joilla ei välttämättä ollut näinkään hyvin asiat.
Ei nyt sillä että kärsimys mitenkään jalostaisi, päinvastoin, mutta pientä suhteellisuudentajua?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:14"]
Kun on rahaa, on vapaus tehdä kaikkea kivaa. Reppureissata Aasiassa tms. Kun ei ole rahaa, on vaan tylsä harmaa arki.[/quote]
Olen käynyt Aasiassa minimituloilla. Jännää vaihtelua, mutta ei mikään välttämättömyys. Oli siinä huonotkin puolensa, hirveä kuumuus, jalat paskana jatkuvasta kävelystä, maha enemmän tai vähemmän sekaisin. Kävisin ehkä useamminkin jos ei olisi rahasta kiinni, mutta en surkuttele ihmeemmin vaikka en kovin usein pääsekään.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:36"]
No Suomessa on se hyvä puoli että verotus tasoittaa tuloja....ei noissa tuloissa ole nettoja montaa satasta eroa keskituloisen tuloihin.
[/quote]
Köyhälle satanen pari kuussa voi tarkoittaa onko rahaa ruokaan vai ei.
Suomessa pieninkin sossutuen saaja (485e/kk + vuokra n. 500) kuuluu maailman suurituloisimpaan 15%:iin, eli ei ole kovin vaikeaa. Vaikeinta on, jos pitää käydä kovin usein ämmille selittämässä, että miksi tarvit tukea.
Toki vielä hullumpaa on, jos 30k tai 50k vuodessa tienaavat valittaa veroista ja ettei muka rahat riitä. He kuuluvat maailman rikkaimpaan 1%:iin ja 0,3%:iin.
Moni bloggaaja tuskin maksaa veroja
Ei rahamäärä auta, jos melkein kaikki menee pakollisiin kuluihin!
Veeeeenyyyttämällä penniä ja yrittämällä olla murehtimatta turhista, nauttia elämän pienistä nyansseista.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:19"]
Ei rahamäärä auta, jos melkein kaikki menee pakollisiin kuluihin!
[/quote]
downshiftaa
en tiedä paremmasta, köyhyys on normaalia minulle
oksennan koiralleni ruokaa. Niin pysyn hoikkana ja ei tarvitse kakata niin usein. Pysyy siistinäkin.
Olen ollut niin köyhä, ettei minulla ole ollut edes asuinpaikkaa.
Kaikki on suhteellista, koen olevani hyvinkin onnellinen tästä elintasostani, jossa minulla on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä. Useimpien varmaan pitäisi viettää vuosi nukkuen rappukäytävissä, niin arvostaisivat vähän enemmän omia elinolojaan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:10"]
Meinaako kakkonen että kaikki voivat opiskella lääkäriksi?
Mieti tyhmintä ja hidasälyisintä tuttavaasi? Hänkin, niinkö?
[/quote]
Erityisesti hän, sillä av:lta olemme oppineet, ettei tarvita älyä jotta voi päästä lääkäriksi ;)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:06"]
Mikä muu kuin laiskuus ja tyhmyys ovat estäneet sua kouluttautumasta ammattiin, josta maksetaan tuplasti nyt tienaamasi summa? Elämä on omia valintoja.
[/quote]
Ohhoh. Minä en ole laiska enkä tyhmä. Elämä on tosiaan valintoja. Kun katson ympärilläni paniikissa kulissejaan kiillottavia ja rahantulon maksimointia harrastavia tuttaviani, en vaihtaisi penninvenytystäni koskaan siihen, minkä kustannuksella he tienaavat. Sinä olet hyvä esimerkki siitä. Aika paljon puuttuu, mutta eihän sitä itse tajua kun on tuollaset asennevammakakkulat silmillä. Raha on väline. Elämä on sitten jotain ihan muuta. Mun tuntemistani ihmisistä ne, jotka pitävät ykkösprioriteettina elintasoa ja mahdollisimman suurta palkkaa kuvittelevat että raha ja rikkaus on se elämän hienoin sisältö. Sanotaanko niin, että se on sellainen suojamuuri, kun muuten kolisee aika paljon tyhjyyttä. Vähän niinkuin ihmiset, jotka haluavat kallista. Menestymisen merkkejä. Usein selkeä singaali rohkeuden ja identiteetin puutteesta. Ne kun ei rahalla kasva. Melkein päinvastoin.
Mä en kestä tylsää arkea! Mä tarvin, että on aina jotain kivaa tiedossa. Matka, ravintolasyöminen, teatteriesitys, konsertti tms.
Mua masentaa, koska tuttu pääsi Uuteen-Seelantiin vaihto-oppilaaksi, ja mä en.
Mulle köyhyys on sitä ettei ole sitä normaalia mitä muillakin.
Etenkin lapsena oli paha paikka, koska en saanut uusia leluja, eikä me perheen kanssa käyty missään.
Mä luulin ennen että kaikki vanhemmat yrittää saada omalle lapselle enemmän kuin naapureiden lapsilla on.
Ehkö mun vanhemmat ovat autisteja tms.7615
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:26"]
Melko hyvin kun olen aina ollut köyhä
[/quote]
Hahaa, menitte lankaan, yläpeukkua tuli vaikka olen se AP kenellä on Applessa 166 616 EUR ja osakkeissa 520 000 EUR - nyt laiton välilyönnilla nuo tuhat erottimet.