Turhauttaako ketään muuta katsella valtavaa käyttökelpoisen tavaran/tekstiilien määrää kirppiksillä
ka kierrätyskeskuksissa, ja samalla tiedostaa että ne on hylätty sinne vain ja ainoastaan sen takia, etteivät ole enää "muodissa".
Ja tämän muodin ja trendikkyyden meille syöttävät markkinakoneistot.
Psykologisestihan se menee niin, että ihminen luulee, että hänen itsensä oma sisustus- tai vaatemaku on muuttunut, muttei tajua että hänen mieleensä on vaikutettu mainonnalla, jolta ei voi välttyä enää missään.
Kiertelin juuri eilen kierrätyskeskuksessa, ja katselin esim. piiiiitkäää riviä täysin ehjiä, siistejä, haalistumattomia verhoja, joiden kohtalo on tullut roikkua hylättynä, ja päätyä todennäköisesti polttoon/kaatopaikalle, koska kukaan ei halua niitä. Vaikka ovat siistejä ja hintakin vain euron per verho.
Ja ainoa hylkäämisen syy siinä, että ovat noin 1990-2000 mallistoa.
Sama homma huonekalujen, mattojen, kodintavaroiden jne suhteen. Ja tuo oli vain YKSI kierrätyskeskus! Kuinka paljon hylättyä tavaraa onkaan koko Suomessa tai maailmassa.
JA IHMISET SHOPPAAVAT SAMALLA HULLUNA UUTTA KAUPOISTA.
Hullu, tyhmä maailma.
Kommentit (186)
Tosi hyvä keskustelu näin black fridayn kunniaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta juuri tämähän on kierrätyskeskuksen idea. Jonkun turha tavara on toisen aarre. Hyväkuntoinen ja käyttökelpoinen tavara kiertää. On myös valtavasti syitä miksi tavarasta luovutaan: muutto, kuolema, aikuistuminen, lihominen, laihtuminen jne. Vaihtelun kaipuu on yksi niistä toki. Isompi ongelmahan olisi tavaran hamstraus tai roskiin heitto.
"Hyväkuntoinen ja käyttökelpoinen tavara kiertää".
Ei valitettavasti pidä paikkaansa, ei kierrä, jos on ns epämuodikas. Vaikka kuinka olisi käyttökelpoinen ja hyvälaatuinen.
Itse _halusin_ esim 70-luvun kirjahyllyn, ja minun ilokseni näitähän oli tyrkyllä ihan pilvin pimein, ilmaiseksi. Valitsin sitten yhdestä kuolinpesästä 70-luvun alkupuolella tehdyn ison kirjahyllyn, jonka hyvää kuntoa ihmettelin. Ei mitään kolhuja, naarmuja, nitkuntaa. Omistaja oli yrittänyt saada sitä menemään fb:n roskalavalla jo miltei vuoden, ja oli ilahtunut kun sen "huolin", oli juuri ollut aikeissa viedä sen kaatopaikalle.
Kirjahyllyt ovat vaan epämuodikkaita nykyään, niin eivät kelpaa. Tosin ovat taas tulossa kuulemma muotiin... Niitä kohta taas valmistetaan ja myydään kalliilla, juuri kun vanhat on hävitetty kaatopaikoille.
Katsopa nykyisten asuntojen pohjia, varsinkin olohuoneita. Niissä ei ole yhtään ainutta niin isoa ehjää seinää, että sinne saisi sen sun kirjahyllysi.
Itselläni on valtavasti kirjoja ja kirjahyllyjä, mutta nämä on Artekia ja Lundiaa ja nämä saa koottua eri tavoin. Mitään möhkälettä en saisi edes tähän isoon omakotitaloon sijoitettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se surullista, mutta ei koko totuus. Kirpparille ja kierrätyskeskuksiin päätyy paljon tavaraa ihan muista syistä kuin muodin vaihtelun takia. En muuten edes tiennyt, että verhoissakin on joku "muoti"! Vaatteet kirpparille päätyvät sinne usein myös esim. muuttuneen vaatekoon takia, epäsopivan materiaalin tai vaikka karsintainnostuksen takia.
Voi kun löytyisikin joskus kirpparin, jossa on euron verhoja! Täällä Varsinais-Suomessa saa olla tyytyväinen, jos alle kympillä myydään, yleensä jäävät minulta ostamatta.
Totta kai kirpparivaatteissa on paljon kamaa, josta käyttäjä on kasvanut ulos. Nämä ovat ihan selvä juttu.
Mutta kukaan ei kasva ulos verhoista, huonekaluista tai asitoista.
Verhot ei sovi uuteen asuntoon, uuteen asuntoon ei mahdu kaikki huonekalut, mummo on kuollut eikä kukaan tarvitse huonekaluja tai haluaa jonkun ja luopuu omasta. Onhan noita syitä paljon muitakin kun vain kyllästyminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä ollenkaan aloittajan kaltaisia henkilöitä ja heidän ajatusmaailmaansa. Minä rakastan shoppailua ja shoppailen kaikkea mitä mieli tekee, varojen mukaan siis kuitenkin. En jaksa ahdistua yhtään mistään enkä potea mitään huonoa omaatuntoa, vaan ostan sen mistä pidän ja mitä haluan. Jos haluan vaihtaa verhot niin vaihdan, vaikka edelliset ovat täysin uudenveroiset.
Kuka kehtaa tänä päivänä vielä myöntää tuollaista ääneen? Ehkä täällä anonyyminä sentään vaan tällaista kailotat…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se surullista, mutta ei koko totuus. Kirpparille ja kierrätyskeskuksiin päätyy paljon tavaraa ihan muista syistä kuin muodin vaihtelun takia. En muuten edes tiennyt, että verhoissakin on joku "muoti"! Vaatteet kirpparille päätyvät sinne usein myös esim. muuttuneen vaatekoon takia, epäsopivan materiaalin tai vaikka karsintainnostuksen takia.
Voi kun löytyisikin joskus kirpparin, jossa on euron verhoja! Täällä Varsinais-Suomessa saa olla tyytyväinen, jos alle kympillä myydään, yleensä jäävät minulta ostamatta.
Totta kai kirpparivaatteissa on paljon kamaa, josta käyttäjä on kasvanut ulos. Nämä ovat ihan selvä juttu.
Verhot ei sovi uuteen asuntoon, uuteen asuntoon ei mahdu kaikki huonekalut, mummo on kuollut eikä kukaan tarvitse huonekaluja tai haluaa jonkun ja luopuu omasta. Onhan noita syitä paljon muitakin kun vain kyllästyminen.
Asuntoon on tarvinnut löytää tilaa kahdelle työpisteelle eikä kaikki kalusteet mahdu enää....
t. etätyöläinen
Kaikilla ei ole samat standardit käyttökelvolliselle.
Esimerkkinä nyt eräs sukulainen kantaa meille 20 vuotta vanhoja polvista puhki olevia haalareita ja muita vaatteita kun meneehän ne vielä. Menee varmaan, mutta meillä käytetään ne omatkin loppuun ja sitten heitetään pois, ei tarvita enää lisää jo valmiiksi rikkinäisiä vaatteita vaikka olisi miten jonkun mielestä vielä käyttökelpoisia.
En ikinä ostaisi tekstiilejä kirppareilta tai kierrätyskeskuksista.. Niiden mukana tulee ties mitä syöpäläisiä.. ajatuskin puistattaa..
Kirppariaiheeseen liittyen: Mitä teette pieneksi jääneille lasten kengille?
Joskus saattaa jäädä pieneksi ihan hyväkuntoisia kenkiä mutta silti kukaan ei niitä halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta juuri tämähän on kierrätyskeskuksen idea. Jonkun turha tavara on toisen aarre. Hyväkuntoinen ja käyttökelpoinen tavara kiertää. On myös valtavasti syitä miksi tavarasta luovutaan: muutto, kuolema, aikuistuminen, lihominen, laihtuminen jne. Vaihtelun kaipuu on yksi niistä toki. Isompi ongelmahan olisi tavaran hamstraus tai roskiin heitto.
Ei valitettavasti pidä paikkaansa, ei kierrä, jos on ns epämuodikas. Vaikka kuinka olisi käyttökelpoinen ja hyvälaatuinen.
Itse _halusin_ esim 70-luvun kirjahyllyn, ja minun ilokseni näitähän oli tyrkyllä ihan pilvin pimein, ilmaiseksi. Valitsin sitten yhdestä kuolinpesästä 70-luvun alkupuolella tehdyn ison kirjahyllyn, jonka hyvää kuntoa ihmettelin. Ei mitään kolhuja, naarmuja, nitkuntaa. Omistaja oli yrittänyt saada sitä menemään fb:n roskalavalla jo miltei vuoden, ja oli ilahtunut kun sen "huolin", oli juuri ollut aikeissa viedä sen kaatopaikalle.
Kirjahyllyt ovat vaan epämuodikkaita nykyään, niin eivät kelpaa. Tosin ovat taas tulossa kuulemma muotiin... Niitä kohta taas valmistetaan ja myydään kalliilla, juuri kun vanhat on hävitetty kaatopaikoille.
Katsopa nykyisten asuntojen pohjia, varsinkin olohuoneita. Niissä ei ole yhtään ainutta niin isoa ehjää seinää, että sinne saisi sen sun kirjahyllysi.
Itselläni on valtavasti kirjoja ja kirjahyllyjä, mutta nämä on Artekia ja Lundiaa ja nämä saa koottua eri tavoin. Mitään möhkälettä en saisi edes tähän isoon omakotitaloon sijoitettua.
Anteeksi nyt vain, mutta hyvin monet näistä 70-luvun isoista kirjahyllyistä, omani mukaanlukien, koostuu kolmesta eri osasta. Nämä jos mitkä ovat siis muuntautumiskykyisiä!
Saa yhden kokoseinän levyisen hyllyn, tai vaikka kolme kapeaa. Ja korkeuttakin voi säätää. Itseasiassa meillä on tv-tasona toisesta, myöskin 70-luvun kirjahyllystä se pelkkä alaosa. (terkkuja tutuille 😅)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä ollenkaan aloittajan kaltaisia henkilöitä ja heidän ajatusmaailmaansa. Minä rakastan shoppailua ja shoppailen kaikkea mitä mieli tekee, varojen mukaan siis kuitenkin. En jaksa ahdistua yhtään mistään enkä potea mitään huonoa omaatuntoa, vaan ostan sen mistä pidän ja mitä haluan. Jos haluan vaihtaa verhot niin vaihdan, vaikka edelliset ovat täysin uudenveroiset.
Kuka kehtaa tänä päivänä vielä myöntää tuollaista ääneen? Ehkä täällä anonyyminä sentään vaan tällaista kailotat…
Kehtaan ihan oikeassakin elämässä sanoa tämän ääneen ja olen sanonutkin. Pidän kauniista asioista, enkä kadu koskaan niiden ostamista. Kerrankin me täällä eletään, joten en jaksa ahdistua mistään ostamistani asioista, olen esteetikko. Myyn toki vanhat asiat kirpparilla uusien tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin yleensä on, mutta esim. oma perheeni on kasvanut jo 7-henkiseksi, ja suren sitä, että edes kuuden hengen astiastoni ei enää riitä kattauksessa kaikille. Neljän hengen astiasto jäi jo ajat sitten pieneksi. Joskus ne vielä vaihdan, nyt olen vain kattanut sekavärisen kattauksen. Ties vaikka menisivät rikki ennen uusia, lapsiperheessä mahdollista.
Miksei voi alunperin ostaa sellaisia astioita joissa kaikki sopii toisiinsa? Kyllähän kattauksessa voi olla erilaisia astioita, jos ne kuitenkin sopii yhteen.
Todella moni kuule saa niitä astioita. Varsinkin nuorena. Meilläkin on anopin antama astiasto - jota ei olisi edes haluttu, mutta koska se on, sitä on sitten käytetty.
Nyt mulla on se anopin antama, isältäni peritty ja sitten ne itse ostetut. Onneksi kaikki on valkoisia, joten nämä sopii yhteen. Aina ne saadut ja perityt ei ole samanvärisiä.
Eikai sitä pakko ole pitää tuollaisia perintöastioita viemässä tilaa, jos ei niitä voi edes käyttää jos eivät sovi toisten astioiden kanssa yhteen?
Tosi monet myös ostaa paljon astioita, vaikka eihän niitä tarvi ostaa uusia oikeasti juuri koskaan..
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi tekstiilejä kirppareilta tai kierrätyskeskuksista.. Niiden mukana tulee ties mitä syöpäläisiä.. ajatuskin puistattaa..
Itse ostan vain sellaisia joita voi laittaa pesukoneeseen ja pesen ennen käyttöä. Lähtee kirput. ;)
Kyllä mulla puuvillaiset verhot ovat kulahtaneet kohdasta, johon auringonvalo osuu päivästä toiseen. Just kierrätin huoneitten sisällä verhoja kun ostin olohuoneeseen uudet. Vanhat siirtyivät työhuoneen verhoiksi ja työhuoneen auringonkulahtamat verhot ovat nyt kaapissa. Siinä on kangasta joka sopii vielä johonkin jos haalistuneen kohdan leikkaa pois.
Edellisessä asunnossa oli sellainen pieni keittiön ikkuna, johon kävi sellainen kappa ja pienet salusiinit. Ne verhot joutivat muutossa kirpputorille, koska nykyisessä asunnossa ei ole sellaista ikkunaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin yleensä on, mutta esim. oma perheeni on kasvanut jo 7-henkiseksi, ja suren sitä, että edes kuuden hengen astiastoni ei enää riitä kattauksessa kaikille. Neljän hengen astiasto jäi jo ajat sitten pieneksi. Joskus ne vielä vaihdan, nyt olen vain kattanut sekavärisen kattauksen. Ties vaikka menisivät rikki ennen uusia, lapsiperheessä mahdollista.
Miksei voi alunperin ostaa sellaisia astioita joissa kaikki sopii toisiinsa? Kyllähän kattauksessa voi olla erilaisia astioita, jos ne kuitenkin sopii yhteen.
Todella moni kuule saa niitä astioita. Varsinkin nuorena. Meilläkin on anopin antama astiasto - jota ei olisi edes haluttu, mutta koska se on, sitä on sitten käytetty.
Nyt mulla on se anopin antama, isältäni peritty ja sitten ne itse ostetut. Onneksi kaikki on valkoisia, joten nämä sopii yhteen. Aina ne saadut ja perityt ei ole samanvärisiä.
Eikai sitä pakko ole pitää tuollaisia perintöastioita viemässä tilaa, jos ei niitä voi edes käyttää jos eivät sovi toisten astioiden kanssa yhteen?
Tosi monet myös ostaa paljon astioita, vaikka eihän niitä tarvi ostaa uusia oikeasti juuri koskaan..
Eli ne nyt sitten kuitenkin taas pitäiiskin laittaa pois, vaikka just paheksuttiin, että miksei käytä loputtomiin niitä mitä on? Yritä nyt päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaan ihan oikeassakin elämässä sanoa tämän ääneen ja olen sanonutkin. Pidän kauniista asioista, enkä kadu koskaan niiden ostamista. Kerrankin me täällä eletään, joten en jaksa ahdistua mistään ostamistani asioista, olen esteetikko. Myyn toki vanhat asiat kirpparilla uusien tieltä.
Esteetikko ei ole = ihminen joka jatkuvasti vaihtaa tyyliään ja mielipidettään siitä mikä on kaunista. Et kadu ostamiasi tavaroita, mutta jatkuvasti myyt niitä pois uuden alta?
Annat hyvin yksinkertaisen ja itsekkään kuvan itsestäsi. Miksi et itse osta käytettyä mutta oletat että muut haluavat ostaa sinun käytetyt tavarasi?
Tällaisilla piperryspohdinnoilla ja tuulimyllysodilla ilmastoa nimenomaan ei pelasteta. Totta kai muoti ja arvot muuttuvat ajan myötä ja ihmiset ostavat kotiinsa uusia asioita ja luopuvat vanhasta. Teollinen vallankumous, elintason nousu jne. Pysäytäppä nyt sitten ne. Ja kierrätyskeskus nyt on harmittomimpia esimerkkejä kulutusyhteiskunnasta.
Kyllä, turhauttaa. Samaan aikaan sähköposti pullistelee Black Friday-mainontaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä. Ja tämä ei ole edes uusi. Olohuone on iso mutta ei yhtään niin isoa ehjää seinää että saisi kirjahyllyn sijoitettua. Muidenkin huonekalujen sijoittelu jo hankalaa. Muihin huoneisiin ei edes mahdu isompaa kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän vain kertoo siitä, että ihmiset kierrättävät hyvin. Positiivinen asia. Miksi käännät senkin negatiiviseksi?
Kierrätys on lähtökohtaisesti hyvä asia, mutta käytännössä se on ns. viherpesua.
Uuden ostaja saa itselleen valheellisen hyvän omatunnon, kun vie "vanhat" tavarat ja tekstiilit kierrätyskeskukseen, unohtarn että niitä ikinä ostikaan, ja ostaa hyvällä mielellä uutta.
Suurin osa ei mieti lainkaan sitä, että vanhat tuotteensa tuskin kierrätyksestä enää liikkuvat mihinkään muualle kuin hävitykseen. Osa tavaroista toki pääsee uuteen kotiin ja käyttöön, mutta iso osa ei kelpaa kenellekään.
Niiden ostamasi tuotteiden olemassaolo ei häviä mihinkään, vaikka viet ne "vanhennuttuaan" kierrätykseen.
Kannattaisi ennemminkin miettiä uuden houkutellessa, tarvitsetko oikeasti, mikä on oikea halu ostamisen takana (oletko tylsistynyt? Haluatko pysyä muodissa mukana, kun naapurillakin on? Mainokset luoneet ostohalun? ) ja miettiä, kuinka kauan menee ennenkuin haluat nämäkin uudet taas viedä kierrätykseen. Ja pohtia kriittisesti tämän toiminnan järkevyyttä.
Ap
Jos on pitänyt samoja verhoja tai vaatteita 90-00-luvuilta, niin ihanko oikeasti sitä henkilöä kannattaa syyllistää uusien ostosta? Ei siinä muotien mukana ole pysynyt enää pariinkymmeneen vuoteen. Ja jos edellisiä verhoja on katsonut sen 20 vuotta, niin tuskin nämä uudetkaan verhot puolen vuoden kuluttua kierrätykseen menee ellei kyseinen henkilö ole muuttunut ihan totaalisesti.
Jos kulutusta pitää kritisoida, niin kannattaisi varmaan kohdistaa se niihin, jotka oikeasti ostavat uusia vaatteita joka kuukausi ja jolla on kaapit täynnä juttuja, joita ei käytetä kuin kerran ennen kiertoon menoa. Näitä henkilöitä on nimittäin nykyään paljon enemmän kuin ihmisiä, jotka käyttävät tuotetta aktiivisesti 20 vuotta ennen kuin laittavat sen eteenpäin.
Lisäksi kritiikkiä kannattaisi kohdistaa enemmän myös mainostajiin ja tuotteiden valmistajiin.
Syytät jengiä viherpesusta, mutta itse et osaa kohdistaa kritiikkiä oikeaan kohteeseen, vaan syyllistät ihmisiä, jotka käytöksellään todennäköisesti kuluttavat vähiten luonnonvaroja, etkä niitä, jotka ovat suurempi ongelma.
No joo, tämänkaltaisen ajatusmaailman kauhistelun ymmärrän, jos ap siihen viittasi. Kierrätätkö ne uudenveroiset myymällä tai lahjoittamalla?