Miksi en saa selvää joidenkin puheesta?
Menee hermot, kun en meinaa millään saada selvää joidenkin ihmisten puheesta. Kuitenkin muut seurassani olevat ihmiset saavat selvän, joten vian täytyy olla minusta. Mielestäni nämä ihmiset puhuvat jollain tavalla hiljaa tai eivät artikuloi tarpeeksi selvästi. Joudun jatkuvasti kysymään "mitä" ja siltikään en välttämättä ymmärrä. Joskus menee vähän aikaa, kunnes olen hoksannut, mitä he ovat sanoneet.
Onko muilla tätä ongelmaa? Hävettää kysyä koko ajan "mitä" ja huomaan, että vastapuoli selvästikin ärsyyntyy, kun en saa selvää.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:59"]
On sama juttu! Mulla on luultavasti jonkinlaista kuulonalenemaa ja jos en näe huulten liikkeitä tarpeeksi selvästi niin olen pulassa. Jotkut vaan on sellasia ihme sössöttäjiä.
[/quote]
Jotkut nyt vaan on sellasia kuulovammasia, jotka nimittelee muita ihme sössöttäjiksi... Olen pari kertaa tällä palstalla törmännyt kuulo-ongelmaisten väitteisiin, ettei puhevikaiset saisi esim. esitelmöidä, koska kuulovammaiset eivät välttämättä saa puheesta selvää. He ovat niin itsekeskeisiä, etteivät ymmärrä, että yhtä hyvin voisi käskeä kuulovammaiset pysymään kotonaan.
Jospa ap keskittyisit paremmin kuuntelemaan ja jos ei toimi, niin tarkistutat mahdolliset kuulo-ongelmasi.
Minulla on kuulon alenema, ja en saa selvää jos toinen puhuu mutisten tai en näe huulten liikkeitä. Asiaa pahentaa vielä taustamelu. Kotimaisia elokuvia ja tv-sarjoja en voi katsoa ollenkaan, koska niissä puhutaan mutisten ja taustamusiikki on kovalla. Samoin ohjatussa jumpassa käyminen on mahdotonta, koska musiikki ja ohjaajan huuto sekoittuvat melupuuroksi.
Tämä ei ole mitenkään mukavaa, joskus on aika väsyttävää skarpata pidempiä aikoja saadakseen jonkun puheesta selvää.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:04"]
On sama juttu! Mulla on luultavasti jonkinlaista kuulonalenemaa ja jos en näe huulten liikkeitä tarpeeksi selvästi niin olen pulassa. Jotkut vaan on sellasia ihme sössöttäjiä.
[/quote]
Jotkut nyt vaan on sellasia kuulovammasia, jotka nimittelee muita ihme sössöttäjiksi... Olen pari kertaa tällä palstalla törmännyt kuulo-ongelmaisten väitteisiin, ettei puhevikaiset saisi esim. esitelmöidä, koska kuulovammaiset eivät välttämättä saa puheesta selvää. He ovat niin itsekeskeisiä, etteivät ymmärrä, että yhtä hyvin voisi käskeä kuulovammaiset pysymään kotonaan.
Jospa ap keskittyisit paremmin kuuntelemaan ja jos ei toimi, niin tarkistutat mahdolliset kuulo-ongelmasi.
[/quote]
Oli sinunkin sitten päästävä esitelmöimään typeryyttäsi. Minulla on sama ongelma kuin aloittajalla vaikka olen vasta 23. Oikeastaan minulla on ollut tämä niin kauan että en muista milloin tämä on alkanut. Olen jo pitkän aikaa harkinnut kuulokojeen hankkimista, koska tämä haittaa sosiaalista elämää. Nuo kojeet vain tuntuu olevan aika hintavia. Varsinkin jos haluaa edes jotenkin siistin ja nuoren korvaan istuvan härpäkkeen.
Sama ongelma täällä! Eikä asiaa yhtään auta se, että työskentelen kampaajana isossa liikkeessä, jossa on aina kauhea melu.
Asun ulkomailla, mutta osaan paikallista kieltä hyvin. Silti on jotain ihmisiä, joiden puhetta en meinaa ymmärtää lainkaan. Tositen kohdalla ymmärrän jokaisen vivahteen ja tämä on saanut miettimään, mitkä kaikki asiat tekevät puheesta ymmärrettävän.
Osa liittyy kuuloon, olen myös hyvin herkkä melulle, vaikka mielestäni kuulen hyvin, niin ärsyynnyn ja väsyn melusta. Mutta osa liittyy myös tapaan puhua. Jotkut vain aloittavat jutun paitsi mumisten, myös jostain epäloogisesta kohdasta, jolloin ajatukseni lähtevät väärään suuntaan heti alusta, sitten muminaa tai sössötystä, jota ei kuule, ja sitten loppuun taas jotain, mikä ei oikein liity alkuun. Ja en ymmärrä, en. Saamt ihmiset usein myös hermostuvat, jos pyytää toistamaan. Tämä ehkä siksi, että vika ei ole kuulijassa, vaan muutkin ihmiset usein kysyvät uudelleen, mikä hermostuttaa puhujaa, menee lukkoon, mumisee vieä enemmän ja kierre on valmis.
Tuttu ongelma. Minulla tätä ilmenee vain muutaman ihmisen kanssa ja siksi en pidä sitä minussa olevana vikana, miellän sen olevan puhujassa. Jollakin tavalla heidän puheensa on sellaisella taajuudella josta en vaan saa selvää ja minä en suinkaan ole ainoa joita tämä koskee heidän kohdallaan.
Suomalaiset ohjelmat ovat vaikeita joka sekin on yleinen ongelma, sillä täällä ei osata jakaa ääntä oikein ja äänittää oikein. Ruotsalaiset ja amerikkalaiset elokuvat ovat tehty niin laadukkaasti, että ko. ongelmaa ei ole koskaan niitä katsoessa, eli se vika on muualla kuin minussa :)
Juuri mietin samaa kun katselin Keskisen Vesaa telkkarista.
Mä en saa selvää useimpien suomalaisten leffojen ja sarjojen näyttelijöiden puheesta, eli ne jää usein katsomatta. Aina mietin, että tarvisi tekstitykset. Nytkin tv:ssä pyörii jonkun leffan mainos missä lopussa nainen sanoo jotain, mutta ruudussa näkyy vaan joku tyyliin kanavan logo tai leffan nimi, ei naisen kasvoja, niin en saa MITÄÄN selvää koko lauseesta, en yhtäkään sanaa. Jos en tietäisi, että kyseessä on suomalainen leffa, en ihan oikeasti osaisi arvata mitä kieltä se lause on.
Luonnossa ymmärrän yleensä ei-kännisiä tai ei-puhevikaisia ihmisiä ihan hyvin, paitsi poikakaverini raumalaisia vanhempia, ihan oikeasti tuijotan usein huuli pyöreänä kun he puhuvat kun tajuan ehkä puolet :D Ja joskus radiossa pyöri rauman murteella puhuttu mainos, luulin muutamalla ekalla kerralla sitä eestiksi... Tosin en tiedä onko murteen ymmärtämättömyys nyt ihan sama asia kun mitä tässä haettiin.
Mäkään en saa kaikkien puheesta selvää. Kuulo on todella hyvä, mutta en vain jotenkin osaa tulkita epäselvää puhetta. Oli se sitten sössötystä, muminaa, jokin vieras aksetti tai liian nopeaa puhetta. Naamatusten on helpompi saada selvää kun voi lukea huulilta, mutta puhelimessa on ihan kamalaa! Tosi harvoin saan selvää ketä soittaa, koska ihmiset esittelevät itsensä (ja yrityksensä) niin rutinoituneen nopeasti. Sitten osaa vähän ennakoida jos odotan jotain tiettyä soittoa, mutta nuo kaupustelijat ja muut gallupkyselijät menevät ihan ohi. Onneksi voi vaan sanoa että juu en osta mitään eikä kiinnosta.
Mä saan sellaisesta nupinasta ja muminasta ihan kohtalaisesti selvää, kun oon tottunut sitä kuuntelemaan, mutta liian nopea puhe on tuskaa! Miehen kaveri puhua säksättää niin nopeasti, että mulla on tosi kova työ saada mitään tolkkua sen puheesta. Aina ei viitsi pyytää toistamaankaan, niin sitten vaan myötäilee ja nyökkäilee. Ei varmaan koskaan tulla tuttavuuksia paremmiksi ystäviksi, kun en tajua mitä se puhuu ja vaikutan varmaan tosi tympeältä ja vaitonaiselta seuralta.
Joo mulla on samaa ongelmaa. Toisen täytyy artikuloida hyvin selkeästi, että ymmärrän. Mulla on yksi tuttu, joka jaarittelee ja puhuu nopeasti ja epäselvästi. Aina kova arvaaminen, mitä sanottavaa sillä on. Ja pienten lasten puheista en koskaan saa mitään selvää, vaikka muut ihmiset saa. Ärsyttää tämä :D En myöskään ymmärrä kun ei-natiivi puhuu englantia, jos se ei ole suomalainen tai korealainen, koska näihin aksentteihin olen tottunut.
Voi olla, että sulla ei ole korvia :) No siis en itse kuule monia ääniä myöskään kunnolla. Tästä syyystä en voi opetella kieliä, joissa on kummia äänteitä. Kiina ja thai on mulle ihan mahdottomia. En vaan kuule niitä äänierija, enkä sitten tietenkään pysty niitä toistamaan. Suome kyllä yleensä ymmärään aika hyvin. Olisiko niin, että sulla menee jotenkin aivot automaattisesti pois päältä, kun ei jaksa turhia kuunnella. Moi vaan ja hyvää päivää kaikille.
Mun työkaveri puhuu jotenkin niin erikoisesti, etten meinaa millään tajuta mitä se sanoo. Ensinnäkin se touhottaa kauheesti jokaista asiaa, mitä se puhuu, ihan kuin olis tulipalo jossain. Sit se rupeaa puhumaan miettimättä yhtään sitä asiaa etukäteen, unohtelee sanoja ja välillä juttuun tulee pitkiä taukoja kun se miettii jotain. Yks kaks se vaihtaakin jutun johonkin toiseen, välillä mietin sen lähtiessä mun huoneesta, etten tajunnut kyl yhtään mitään tuosta, ja että oiskohan se kaivannut jotain apuakin johonkin kenties? Tosi rasittavaa.
Mulla sama homma. Monesti jään tarkoituksella keskustelun ulkopuolelle esim. työpaikkaruokalassa, sillä en jaksa koko ajan kysyä mistä puhutaan. Minulla on mitattu joskus, että kuulen ihmisten puhetaajuutta jotenkin huonommin ja se korostuu tuollaisessa hälyisessä tilassa. Sitten on joitain ihmisiä keiden puheesta en saa mitään tolkkua, vaikka olisimme kahdestaan hiljaisessa huoneessa. Ärsyttävä ongelma, mutta onneksi sitä oppii tulkitsemaan ja ennakoimaan niiden ihmisten puhetta, joiden kanssa viettää eniten aikaa.
Toinen asia mihin tämä ongelma vaikuttaa on kielten kuullunymmärtäminen. En vain saa selvää eri sanoista vaan kaikki puuroutuu yhdeksi mössöksi.
Mulla aivan sama homma kun moni täällä selittänyt, en saa aina selvää vaikka kuulossa ei ole todettu mitään vikaa. Näin on ollut oikeastaan aina. Mulla oli kouluaikana sellainen hyvä kaveri joka puhui hiljaa ja hirmuisen nopeasti, hyvin usein jouduin pyytää toistamaan. Ja miehen erään tamperelaisen kaverin kanssa on ollut noloja tilanteita kun ei oikein kumpikaan ymmärretä toisiamme :D Ja vanhukset on kyllä iso ongelma kun usein puhuvat hiljaa ja epäselvästi. Ja tästä syystä en mene työskentelemään vammaisten pariin, hirveän hankalaa ymmärtää vaikka muut ympärillä kyllä ymmärtää ja vaikka kuinka keskittyisin. Ja juurikin siis puuroutuu tai kuulen vaan muminaa, tai sitten puhutaan niin epäloogisesti että en ole ollenkaan mukana jutussa - kuten täällä moni on selittänyt. Ja puhelimessa juurikin isoimmat ongelmat. Kielien opiskelussa mulla ei ole ollut oikeastaan ongelmia, eikä kommunikaatiossa vieraalla kielellä. Olen ajatellut että ymmärryksessä/hahmotuksessa jotain vikaa kun kuulo on aina ollut hyvä. Olen esim matemaattisesti kohtalaisen älykäs mutta sitä älykkyyttä on niin monen laista, joku on sosiaalisesti älykäs ja niin edespäin. Olen ajatellut että tämä on se asia jossa mulla on puutteita. Aiheuttaahan tämä välillä erittäin noloja tilanteita ja jotkut varmaan ajattelee että olen hieman yksinkertainen mutta minkäpä minä sille voin, pystyn elämään sen asian kanssa :D
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:04"]
Oli sinunkin sitten päästävä esitelmöimään typeryyttäsi. Minulla on sama ongelma kuin aloittajalla vaikka olen vasta 23. Oikeastaan minulla on ollut tämä niin kauan että en muista milloin tämä on alkanut. Olen jo pitkän aikaa harkinnut kuulokojeen hankkimista, koska tämä haittaa sosiaalista elämää. Nuo kojeet vain tuntuu olevan aika hintavia. Varsinkin jos haluaa edes jotenkin siistin ja nuoren korvaan istuvan härpäkkeen.
Minulla on sama ongelma. En. Aina saa selvää toisen puheesta. Kuitenkin kuuloni on testattu moneen kertaa, eikä kyse ole myöskään keskittymisestä.
Töykeään kommentointiin ei mielestäni ole aihetta. Jotkut todella puhuvat epäselvästi, mutta alkuperäisessä kysymyksessä ei varmaan ollut kyse siitä. Ei myöskään minun kohdallani.
Vaiva on todella kiusallinen ja siinä tuntee itsensä välillä hölmöksi.
Minä olen yhdistänyt sen autismiin tms. Eka kerran se tapahtui yli 20 v. En tajunnut mitä minulle puhuva henkilö sanoi. Hntä alkoi naurattaa viidennen kerran jälkeen. Et eihän se aina mee jakeluun. No tässä ei ollut meluhäiriöö taustalla mutta en käsittänyt selvää suomen kieltä. Mitä sanoit mitä sanoit. Myöh. Silloin tällöin sattuu. Kuulossa ei ole vikaa. Mutta erityisen vaikea on saada selvää jos vieressä vaik hurisee jääkaappi. Toisaalta ihmettelen perheeni ym kykyä seurata tapahtumia keskusteluineen ym vaikka olis toisessa huoneessa.mä en pysty. Huomasin 5 v sukulaispojan pystyvän siihen mut mä olin vieressä enkä pystynyt. Jotain vikaa päässä on kun muutenkin on keskittymiskyky mennyt niin että vain yhteen asiaan kerrallaan. Jos teen jotain herään tosi hitaasti vastaamaan tai joskus en kuule tai tiedä kuulleeni mitään vaik läheltä puhuttu. Olen aika kypsynyt tähän ja vaimoa hermottaa kans. Kaikkee sitä pitää olla. Lääkärit vaan höpöttelee eikä psykologitkaan oo ymmärtäneet. Puhuvat skitsofreniasta.