Pieni asunto on vaikea pitää siistinä
Muutin 4 h asunnosta pieneen yksiöön ja olen yllättynyt siitä, miten vaikea sitä on pitää siistinä.
Tavaraa pitäisi ilmeisesti karsia vielä lisää, mutten haluaisi, kun kaikella on funktionsa. Pinnoista tulee nopeasti epäsiistejä, jos on vähänkin tavaraa esillä. Pölyä kertyy paljon nopeammin ja enemmän kuin ennen isossa asunnossa.
Nyt esim jumppatarvikkeet ovat tuossa esillä ja heti tulee levoton vaikutelma. Pakko niiden on silti olla esillä, tai kynnys käyttää niitä nousee. Valmistajat voisivat vähän miettiä niidenkin ulkonäköä, miksei valmisteta tyylikkäitä puntteja ja jumppamattoja, jotka sulsuyuidivat sisustukseen? Ne ovat kaikki muovisen näköisiä ja ruman, kirkkaan värisiä.
Roskiakin pitää jostain mysteerisyystä viedä useammin kuin ennen! Aiemmin isossa asunnossa keittiön roskis täyttyi vähemmän, nyt enemmän. Tähän en ole keksinyt selitystä, onko joku huomannut saman?
Kommentit (16)
Tavaroitaan ei loputtomiin pysty karsia. Olen kokeillut elää ilman ruokapöytää - syöminen tapahtuu sohvalla ja se lisää siivoustarvetta, muuten sohvaan pesiytyy ötököitä. Olen kokeillut elää ilman sohvaa, jolloin kotona oleminen ei ole yhtä rentouttavaa ja palauttavaa kun joutuu istumaan työtuolissa selkä suorana esim. telkkaria katsoessa.
Ainakin Suomessa asuessa on pakko olla ulkoiluvaatteet ja kengät eri vuodenaikoja varten. Samoin työvaatteet ja kotivaatteet. Työpöydästä en voi luopua koska teen työtä kotona säännöllisesti. Minulla on onneksi iso kellarivarasto, mutta ees taas ramppaaminen asunnon ja varaston väliä ei ole niin kätevää kuin luulisi. Lisäksi kellariin ei viitsi viedä tekstiilejä (mahdollisesti tulee ötököitä), eikä mitään arvokasta kun kellarin kanankoppeihin on helppo murtautua.
Jatkan vielä - yksiössä asumisessa olen kokenut hankalaksi myös sen, että en voi itse valita millon jokin asia pitää tehdä tai raivata. Esim. tiskikone on tuhjennettävä heti kun pesuohjelma on valmis, koska keittiössä ei ole laskutilaa esim. kahvikupille ja lautaselle jos olet juuri syönyt aamupalan. Isommassa asunnossa voit laittaa likaiset astiat hetkeksi keittiötasolle ja tyhjentää tiskikoneen vaikka illalla kun sille on paremmin aikaa.
Olen huomannut myös sen että astioita hajoaa enenmän yksiössä asuessa. Taitaa olla jo kolmas kahvipannu käytössä kun keittiössä hihalla tilanpuutteen takia pannu lentää lattialle ja hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Tavaroitaan ei loputtomiin pysty karsia. Olen kokeillut elää ilman ruokapöytää - syöminen tapahtuu sohvalla ja se lisää siivoustarvetta, muuten sohvaan pesiytyy ötököitä. Olen kokeillut elää ilman sohvaa, jolloin kotona oleminen ei ole yhtä rentouttavaa ja palauttavaa kun joutuu istumaan työtuolissa selkä suorana esim. telkkaria katsoessa.
Ainakin Suomessa asuessa on pakko olla ulkoiluvaatteet ja kengät eri vuodenaikoja varten. Samoin työvaatteet ja kotivaatteet. Työpöydästä en voi luopua koska teen työtä kotona säännöllisesti. Minulla on onneksi iso kellarivarasto, mutta ees taas ramppaaminen asunnon ja varaston väliä ei ole niin kätevää kuin luulisi. Lisäksi kellariin ei viitsi viedä tekstiilejä (mahdollisesti tulee ötököitä), eikä mitään arvokasta kun kellarin kanankoppeihin on helppo murtautua.
tota minkälaisen possun lailla pitää syödä että sohvaan alkaa kertymään ötököitä? Sohvalla syödessä on luonnollisestikin joko sohvapöytä tai sivupöytä käytössä, johon lautanen ja juomalasi/kahvikuppi tulee. Mutta tolla järjenjuoksulla lienee parempi muuttaa siihen neliöön takaisin, niin ei tule ötököitä
Asuin 80-luvulla pahamaineisessa Herttoniemen nuorisohotellissa. Sinne jaettiin joku viikkotiedote, ja joku oli viisaasti kirjoittanut (miten omaa kotia voi arvostaa) että pieni asunto voi toimia ravintolana, elokuvateatterina (videokasetit oli juuri ilmestyneet), jumppasalina, kirjastona, työhuoneena. Asuin siinä 23 neliön yksiössä vuosia.
Eli se on mielentila.
Hylly melkein kattoon, sinne tavarat järjestyksessä, eteen voi virittää kauniin kankaan jos häiritsee. Sieviä laatikoitakin on tai voi itse esim tapetoida pahvilaatikoita. Kodin on tarkoitus palvella elämää, mitä sitten jos on sukset ja luistimet, maalausteline ja kitara ym, jos niitä on käyttänyt tai vielä käyttää! Video ja c-kasetit voi viedä johonkin.
Yksiössä on myös jatkuva tilanpuute tai näin itse koen. Tilanpuutteen takia tavaroita pakko pitää epäloogisissa paikoissa mikä aiheuttaa edestakaisin ramppaamista. Esim. pyykinpesukamat kaukana pesukoneesta, pukeutumistila eri paikassa kuin vaatteet, pyykkikori johon vaatteet riisutaan kaukana sekä pesukoneesta, vessasta ja pukeutumispaikasta, kierrätysastiat eteisessä eikä keittiössä, siivouskamat osa eteisessä osa vaatekomerossa. Tavarat ei koskaan siellä missä niitä tarvitsee. Ja monesti ne pitää kaivaa esille eli sirtää ensin kolme-neljä laatikkoa että saa siitä viidennestä sen mitä tarvitsee, ja sitten järjestellä laatikot taas paikoilleen. Ja kun viet tavaran taas paikoilleen niin siirrät ne 3-4 laatikkoa edestä jotta saat tavaran omalle paikalleen.
Huomannut saman. Kun muutin tänne ja ei ollut paljon mitään tavaraa, oli koko ajan siistiä. Nytkun asunut täällä vuosia, tavarat jää lojumaan lattialle, sängylle, pöydille. Kai se pitää vaan karsia, mutta itse tykkään harrastaa kaikenlaista, taidetta, käsitöitä jne, niin tavaraa ja juttuja nyt kertyy. Oon mä yrittänyt keksiä kaikenlaisia säilytysratkaisuja, yksi hyvä on isot sängynaluslaatikot ja rahit minne saa ängettyä tavaraa :D
Ei ole. Olen asunut 30-40 neliön asunnoissa viimeiset viisitoista vuotta, siitä lähtien kun nuorempi lapsista muutti kotoa pois. Minulla on aina siistiä, ja tulen toimeen hyvin vähällä. Suurin osa ihmisen mukamas tarvitsemista tavaroista ei ole välttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä - yksiössä asumisessa olen kokenut hankalaksi myös sen, että en voi itse valita millon jokin asia pitää tehdä tai raivata. Esim. tiskikone on tuhjennettävä heti kun pesuohjelma on valmis, koska keittiössä ei ole laskutilaa esim. kahvikupille ja lautaselle jos olet juuri syönyt aamupalan. Isommassa asunnossa voit laittaa likaiset astiat hetkeksi keittiötasolle ja tyhjentää tiskikoneen vaikka illalla kun sille on paremmin aikaa.
Olen huomannut myös sen että astioita hajoaa enenmän yksiössä asuessa. Taitaa olla jo kolmas kahvipannu käytössä kun keittiössä hihalla tilanpuutteen takia pannu lentää lattialle ja hajoaa.
Laita likaiset astiat lavuaariin odottamaan, niin minä teen vai eikö sulla ole lavuaaria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita likaiset astiat lavuaariin odottamaan, niin minä teen vai eikö sulla ole lavuaaria?
Lavuaari on mutta se on kooltaan 20 x 40 cm (ikean pienin malli) joten sinne mahtuu kyllä kahvikuppi mutta ei esim lautasta. Isommalle lavuaarille ei ole tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Olen asunut 30-40 neliön asunnoissa viimeiset viisitoista vuotta, siitä lähtien kun nuorempi lapsista muutti kotoa pois. Minulla on aina siistiä, ja tulen toimeen hyvin vähällä. Suurin osa ihmisen mukamas tarvitsemista tavaroista ei ole välttömiä.
Oletko kenties eläkeläinen? Vai teetkö 50-tuntista työviikkoa?
Yksiössä varmaan pärjää ihan hyvin jos ei ole työelämässä, ei tee kotoa töitä, ei harrasta mitään sellaista missä tarvitaan harrastusvälineitä, ei tykkää kokkailla kotona tai syö mielellään valmisaterioita, tai ei ole suurta kaveripiiriä jonka haluaa pyytää välillä kylään.
Olen asunut nyt 7 vuotta (samassa) yksiössä. Tykkään asunnosta, talosta ja sen muista asukkaista. Pölyä kyllä kertyy aikaa nopsaan, imuroin kaivaminen esille on mukamas työlästä, mutta rättiä, pölyhuiskaa, rikkaimuria tai rikkalapiota (omat keittiötasoille ja lattialle) käytän päivittäin.
Tavaroilla on oltava omat paikkansa ja tarpeeton on karsittava.
Tiskikonetta en tarvi, en myöskään mikroaaltouunia, mutta pakastimen hankkimista pidin välttämättömänä. Pyykinpesukoneen hankintaa suunnittelin alkuun, kunnes huomasin pärjääväni taloyhtiön pesutuvalla.
13 jatkaa.
Kotietätyöt noin pienessä asunnossa ei houkuttele, vaan käyn toimistolla päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kenties eläkeläinen? Vai teetkö 50-tuntista työviikkoa?
Mitä vttua se tähän kuuluu?
Mutta koska olet noin hävyttömän utelias, voin kertoa että olen aina tehnyt työtäni kotona ja teen edelleen. Isossa perheasunnossa minulla oli oma työhuone, pienimmillään yksiö on ollut 28-neliöinen, ja mahduin siihenkin, koska minulla ei ole mitään ylimääräistä tavaraa. Sänky, kirjahylly, korituoli, iso työpöytä. Tällä hetkellä 42-neliöinen kaksio jossa erillinen ruokapöytä. Neliöt eivät ratkaise vaan tavaran määrä. Säilytystilakaan ei ratkaise vaan tavaran määrä. Sekä päivittäinen ylläpitosiivous, jolloin ryönä ei pääse kertymään.
Vierailija kirjoitti:
Yksiössä varmaan pärjää ihan hyvin jos ei ole työelämässä, ei tee kotoa töitä, ei harrasta mitään sellaista missä tarvitaan harrastusvälineitä, ei tykkää kokkailla kotona tai syö mielellään valmisaterioita, tai ei ole suurta kaveripiiriä jonka haluaa pyytää välillä kylään.
Ei pidä paikkaansa.
Olen huomannut saman ilmiön. Asuin ennen 4h+keittiö asunnossa, ja sen pitäminen siistinä oli huomattavasti helpompaa. Nyt yksiössä. Roskis täyttyy hetkessä, käytännössä jos laitat ruokaa kerran, on pakko viedä roskat heti sen jälkeen koska vähintään biojäteroskis on täynnä. Muutenkin roskia pitää viedä vähintään joka toinen päivä.
Siivoaminen on työläämpää. Pölyä kertyy nopeammin, en tajua miten se on mahdollista? Johtuuko siitä että isommassa asunnossa sama pölymäärä levittyy isommalle alueelle jolloin ei ole heti nurkissa villakoiria. Lisäksi yksiötä siivotessa pitää ensin raivata tavaroita pois alta, mitä ei tarvitse samalla tavalla tehdä.
yksiön keittiössä jos parikin tavaraa on keittiötasolla, tulee heti sotkuinen vaikutelma. En ymmärrä mistä se voi johtua? Jos isommassa keittiössä on sama määrä kippoja esillä, keittiö ei näytä heti sotkuiselta.