Sukupuolineutraali nimi?
Tuttavapariskunta aikoo antaa pian syntyvälle esikoiselleen sukupuolineutraalin nimen. Heräsi kysymys, että mitkä nimet sitten ovat tälläisiä?
Kommentit (76)
Tuiskua olen kuullut molemmilla ja esim. Robin on ainakin Jenkeissä käytössä tytöillä ja pojilla.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:13"]Pirkka
[/quote]
Onko muka? Miehen nimeksi olen sen aina mieltänyt.
mä miellän noi mainitut nimet kaikki selvästi joko tytön tai pojan nimeks. ei näin äkkiseltään tule yhtään neutraalia nimeä mieleen.
Rauni (tyttö), Pirkka (poika) ja Miska (poika) eivät ole sp-neutraaleja mielestäni.
Täällä oli superpitkä ketju näitä tuossa noin kuukausi sitten, varmaan googlella vielä löytyy.
Näissä kannattaa muistaa aina se että harva mieltää nimeä suoraan sukupuolettomaksi, vaikka se kummaltakin sukupuolelta löytyisi. Esim Rauni on mun kuvitelmissa aina mies ja Lahja aina nainen, vaikka se voi olla kummi päin vain.
Hehheh Ruu ainakin.
Venni on muuten pojannimi. Venny taas tytön.
Muita: Savi, Kivi, Tiitu, Mesi, Pulu, Halo, Astra... Onhan noita. Monet luontonimiä.
Monissa maissa myös Kim, Janne, Kay, Luca, Nicola
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:19"]Rauni (tyttö), Pirkka (poika) ja Miska (poika) eivät ole sp-neutraaleja mielestäni.
[/quote]
Mulle Rauni on poika niinkuin Pirkkakin, mutta Miska on tyttö.
Vieno, Kaino, Rauni, Toivi, Sointu, Lahja, Mirkka ainakin ovat nimiä, joita on annettu sekä tytöille ja pojille.
Kare, Sumu, Tyrsky, Laine, Runo, Loru, Utu...
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:15"]Tuiskua olen kuullut molemmilla ja esim. Robin on ainakin Jenkeissä käytössä tytöillä ja pojilla.
[/quote]
Ei voi verrata Jenkkilään, siellä on hiukan erilainen nimikulttuuri kuin täällä. Ja muilla kielillä voi sellaiset nimet olla toisen sukupuolen kuin täällä, esim. Kim on tytön nimi Englannissa ja Kari tytön nimi Norjassa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:23"]
Kare, Sumu, Tyrsky, Laine, Runo, Loru, Utu...
[/quote]
kare on miehen nimi.
Isa, Miska ja Rauni tuli ekana mieleen. Mikään sukupuoleton nimi ei mielestäni mene 50/50 tasan millään sukupuolella vaan kaikissa tuntuu olla toista sukupuolta huomattavasti enemmän.