Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syksyllä 2015 alkava pakollinen esikoulu

Vierailija
19.02.2015 |

Tarkoittaako se sitä, että esikouluun on ilmoittauduttava, vaikka olisi vain esim 3-4pv/vko siellä? Vai onko siellä pakko käydä sitten joka ikinen päivä?

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:09"]

Mielestäni todella typerä muutos. Meillä lähin eskari n 30km päässä. Eskari alkaa klo 9. Minun pitäisi olla töissä joka aamu kello 8. En uskalla noin pientä lasta laittaa yksin bussiin, on tosi arka ja lähin bussipysäkkikin 2 km päässä suuren ja ruuhkaisan tien varrella. Taksista minun täytyisi itse maksaa suuria summia joka kuukausi. Ihan naurettavaa tälläinen, en usko että olen ainoa tässä tilanteessa oleva.

[/quote]

en ymmärrä, missä se lapsi olisi ilma eskaria? yksin kotona? Sun työpaikalla? Eikö teidän kunnassa ole eskaria päiväkodissa?
[/quote]
Ei ole edes päiväkotia vaan yksityinen päivähoito

Vierailija
142/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:11"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:09"] Mielestäni todella typerä muutos. Meillä lähin eskari n 30km päässä. Eskari alkaa klo 9. Minun pitäisi olla töissä joka aamu kello 8. En uskalla noin pientä lasta laittaa yksin bussiin, on tosi arka ja lähin bussipysäkkikin 2 km päässä suuren ja ruuhkaisan tien varrella. Taksista minun täytyisi itse maksaa suuria summia joka kuukausi. Ihan naurettavaa tälläinen, en usko että olen ainoa tässä tilanteessa oleva. [/quote]

Miten teillä eskarilaisella muka koulukuljetus on noin järjestetty? Tosi vaikea uskoa. Mikä kunta? [/quote]

Ja siis, eihän sun pakko lähimpään eskariin ole lasta viedä, vaan valitset sopivimman vaikka työpaikan läheltä. Jos koulukuljetus on noin surkea, niin vie sen päiväkodin eskariin missä hän nytkin on päivähoidossa. Viet hänet sinne aamulla ennen töihin menoa ja haet kun tulet töistä, maksat lyhyemmästä hoitopäivästä kuin nyt. [/quote] Työskelen puualalla metsässä, siellä ei oikein eskareita ole, on vielä syrjäisemmässä kuin tämä kunta jossa asun

[/quote]

Niin siis missä lapsi muutoin olisi? Hoitaako häntä joku kotona? Varmaan saatte luvan esitellä taidot ja olla kotona jos haette lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:16"]

Höpö höpö. Esim. vuorotyöläisten lapsen joutuvat olemaan viikonloppujakin päiväkodissa ja silloin jos vielä ma-pe olis ihan pakko olla eskarissa niin tulis aika pikä viikko lapselle. Eli maalaisjärki käyttöön, vapaapäivät on varmasti edelleenkin ihan ok. Eskarilaiset on vielä pieniä.

[/quote]

Missä vuorotyöläisten lapset on viikonloppuisin, sitten kun lapset on jo koululaisia ja koulussa viisi päivää viikossa? Ekaluokkalaiset on vielä aika pieniä.

Vierailija
144/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:11"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:09"] Mielestäni todella typerä muutos. Meillä lähin eskari n 30km päässä. Eskari alkaa klo 9. Minun pitäisi olla töissä joka aamu kello 8. En uskalla noin pientä lasta laittaa yksin bussiin, on tosi arka ja lähin bussipysäkkikin 2 km päässä suuren ja ruuhkaisan tien varrella. Taksista minun täytyisi itse maksaa suuria summia joka kuukausi. Ihan naurettavaa tälläinen, en usko että olen ainoa tässä tilanteessa oleva. [/quote]

Miten teillä eskarilaisella muka koulukuljetus on noin järjestetty? Tosi vaikea uskoa. Mikä kunta? [/quote]

Ja siis, eihän sun pakko lähimpään eskariin ole lasta viedä, vaan valitset sopivimman vaikka työpaikan läheltä. Jos koulukuljetus on noin surkea, niin vie sen päiväkodin eskariin missä hän nytkin on päivähoidossa. Viet hänet sinne aamulla ennen töihin menoa ja haet kun tulet töistä, maksat lyhyemmästä hoitopäivästä kuin nyt. [/quote] Työskelen puualalla metsässä, siellä ei oikein eskareita ole, on vielä syrjäisemmässä kuin tämä kunta jossa asun

[/quote]

Niin siis missä lapsi muutoin olisi? Hoitaako häntä joku kotona? Varmaan saatte luvan esitellä taidot ja olla kotona jos haette lupaa.
[/quote]
Lapsi yksityisessä päivähoidossa

Vierailija
145/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:16"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:11"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:09"] Mielestäni todella typerä muutos. Meillä lähin eskari n 30km päässä. Eskari alkaa klo 9. Minun pitäisi olla töissä joka aamu kello 8. En uskalla noin pientä lasta laittaa yksin bussiin, on tosi arka ja lähin bussipysäkkikin 2 km päässä suuren ja ruuhkaisan tien varrella. Taksista minun täytyisi itse maksaa suuria summia joka kuukausi. Ihan naurettavaa tälläinen, en usko että olen ainoa tässä tilanteessa oleva. [/quote]

Ja siis, eihän sun pakko lähimpään eskariin ole lasta viedä, vaan valitset sopivimman vaikka työpaikan läheltä. Jos koulukuljetus on noin surkea, niin vie sen päiväkodin eskariin missä hän nytkin on päivähoidossa. Viet hänet sinne aamulla ennen töihin menoa ja haet kun tulet töistä, maksat lyhyemmästä hoitopäivästä kuin nyt. [/quote] Työskelen puualalla metsässä, siellä ei oikein eskareita ole, on vielä syrjäisemmässä kuin tämä kunta jossa asun [/quote] Niin siis missä lapsi muutoin olisi? Hoitaako häntä joku kotona? Varmaan saatte luvan esitellä taidot ja olla kotona jos haette lupaa. [/quote] Lapsi yksityisessä päivähoidossa

[/quote]

Ok

Vierailija
146/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:16"]

[/quote]

En tajua ollenkaan. Mikään muuko eskari ei ole mahdollinen kuin tuo 30 km päässä oleva? Ja siellä ei ole päivähoitoa? Oletko ihan varma, että kuljetus todella on noin myös eskarilaisille? Meillä on kouluun ja esikouluunkin n. 7km, ja kuljetus (niille lapsille jotka ei ole päivähoidossa tai iltapäiväkerhoissa tms.) tapahtuu pikkubussilla joka kerää eskarilaiset ja ekaluokkalaiset kotoaan, vie koululle ja tuo iltapäivällä kotiin. Isommat koululaiset kulkee bussilla joka kiertää pikkuteitä, ei kotiin asti mutta lähemmäs, lähin yleinen bussilinja menee myös mutta sinne tuo 2km matkaa ja ison tien varressa pysäkki, sitä ei tarvitse koululaisten käyttää jos eivät halua. Jos teillä noin huono tilanne niin pidä nyt vähän meteliä ja ota yhteyttä kunnanjohtoon!

Vierailija
147/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:10"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:53"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus? Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä. [/quote] Hyvä että tuli tämä lakimuutos! Ei voi olla noin vaikeaa 3h päivässä. Kotona hoidettujenkin lasten pitää alkaa sopeutumaan säännöllisyyteen ja ryhmään tulevaa koulua varten. [/quote]Ei voi olla todellista, oletko sä oikeasti noin ankea mieleltäsi vai esitätkö vain? [/quote] No perustele sinä joka mieleltäsi et ole ankea miksi pilttisi ei pärjää ilman äitiä 3h päivässä? :) Miksi tämä lakimuutos noin tuottaa sulle ongelmia? Ja ihmisille yleisesti; eipä tätä missään vastustettu ennen muutoksen voimaantuloa. Tiedättehän mistä keskusteltiin ja uutisoitiin samana päivänä kun tästä päätettiin... Turha nyt on itkeä, ihan hyvä näin. Ja ainahan voi opettaa kotona lasta ja pitää kotikoulua jos eroahdistus on liian suuri. [/quote] Kyse ei ole tietenkään eroahdistuksesta *facepalm*. Mä en edes ole päivisin kotona, vaan mies. Eikä lakimuutos tuota minulle ongelmia, aion elää kuten aikana ennenkin sitä. Esimerkkejä kotipäivien hyödyistä mummolaan menemisineen on tässäkin ketjussa tullut ja toisaalta eskarin tyhjäkäynnistä.  Sanon sinulle, että turha itkeä, entiseen malliin jatkaminen on ensi syksystäkin alkaen hyvä näin. Lapsi nauttii olla välillä kotona, sekö SINUA ahdistaa? Tiedät sen, muuet voi itse antaa lapsellesi sitä samaa? En syytä sinua siitä yhtään, mutta turhaa säkään syytät minua erilaisesta elämästä. [/quote] Mä olen syksyllä kotona kun saan kesällä vauvan eli eipä ahdista, eskarilainen saisi olla kotonakin :) Mutta taidamme olla sitten niitä lainkuuliaisia kansalaisia. Harmittaako kun teoriasi kusahti? Ja voi nauru tuota juttujen tasoa. Älä nyt liikaa palstan takia siellä itseäsi läpsi ;) Tee töitä tai lähde lenkille, ota viileä suihku tai muuta mieltä rauhoittavaa. Tää on hei pelkkä av-palsta, ei kannata nostaa verenpaineita :) [/quote] No mitä sä sitten puutut muiden asioihin? Hoida sä sitä vauvaasi vaan. Saat myös ohan rauhassa olla lainkuuliainen. Enkä mä ajatellut, että teoriani on jumalan sanaa, se oli sitä mitä itsekin sanoit, teoria.  [/quote] Voi luoja sun kanssas :D En mä puutu sun asioihin vaan lainsäätäjät, muruseni. Lainsäätäjät :)

[/quote]

Niin, milläslailla? Kerrotko? Lastensuojelun kauttako vai miten? Enpä nyt ihan usko, kuule, että PUUTTUVAT mitenkään. Lapsi on menossa eskariin, capiche?

[/quote]

Ja nevermind ei mua kiinnosta oikeasti, mitä mieltä olet asiasta. Jääpä ihan nähtäväksi, miten se lainsäätäjä asioihimme puuttuu, eli se on minun ja lainsäätäjien välinen asia. Ei sinun, tulla palstalla höpisemään, miten asiamme toteutuu. 

Vierailija
148/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:09"]

Mielestäni todella typerä muutos. Meillä lähin eskari n 30km päässä. Eskari alkaa klo 9. Minun pitäisi olla töissä joka aamu kello 8. En uskalla noin pientä lasta laittaa yksin bussiin, on tosi arka ja lähin bussipysäkkikin 2 km päässä suuren ja ruuhkaisan tien varrella. Taksista minun täytyisi itse maksaa suuria summia joka kuukausi. Ihan naurettavaa tälläinen, en usko että olen ainoa tässä tilanteessa oleva.

[/quote]

Miten teillä eskarilaisella muka koulukuljetus on noin järjestetty? Tosi vaikea uskoa. Mikä kunta?

[/quote]

Ja siis, eihän sun pakko lähimpään eskariin ole lasta viedä, vaan valitset sopivimman vaikka työpaikan läheltä. Jos koulukuljetus on noin surkea, niin vie sen päiväkodin eskariin missä hän nytkin on päivähoidossa. Viet hänet sinne aamulla ennen töihin menoa ja haet kun tulet töistä, maksat lyhyemmästä hoitopäivästä kuin nyt.
[/quote]
Työskelen puualalla metsässä, siellä ei oikein eskareita ole, on vielä syrjäisemmässä kuin tämä kunta jossa asun
[/quote]

Mites sitten koulun kanssa tulevaisuudessa?

Vierailija
149/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:09"]

[/quote]

Miten teillä eskarilaisella muka koulukuljetus on noin järjestetty? Tosi vaikea uskoa. Mikä kunta?

[/quote]

Ja siis, eihän sun pakko lähimpään eskariin ole lasta viedä, vaan valitset sopivimman vaikka työpaikan läheltä. Jos koulukuljetus on noin surkea, niin vie sen päiväkodin eskariin missä hän nytkin on päivähoidossa. Viet hänet sinne aamulla ennen töihin menoa ja haet kun tulet töistä, maksat lyhyemmästä hoitopäivästä kuin nyt.
[/quote]
Työskelen puualalla metsässä, siellä ei oikein eskareita ole, on vielä syrjäisemmässä kuin tämä kunta jossa asun
[/quote]

Mites sitten koulun kanssa tulevaisuudessa?
[/quote]

Tässä lähellä pieni kyläkoulu

Vierailija
150/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:16"]

[/quote]

En tajua ollenkaan. Mikään muuko eskari ei ole mahdollinen kuin tuo 30 km päässä oleva? Ja siellä ei ole päivähoitoa? Oletko ihan varma, että kuljetus todella on noin myös eskarilaisille? Meillä on kouluun ja esikouluunkin n. 7km, ja kuljetus (niille lapsille jotka ei ole päivähoidossa tai iltapäiväkerhoissa tms.) tapahtuu pikkubussilla joka kerää eskarilaiset ja ekaluokkalaiset kotoaan, vie koululle ja tuo iltapäivällä kotiin. Isommat koululaiset kulkee bussilla joka kiertää pikkuteitä, ei kotiin asti mutta lähemmäs, lähin yleinen bussilinja menee myös mutta sinne tuo 2km matkaa ja ison tien varressa pysäkki, sitä ei tarvitse koululaisten käyttää jos eivät halua. Jos teillä noin huono tilanne niin pidä nyt vähän meteliä ja ota yhteyttä kunnanjohtoon!
[/quote]
Pitääkin Ottaa selvää jos täältäkin menisi pikkubussi, ennen ei ainakaan mennyt mutta jospa systeemiä muutettu kun eskarista tuli pakollinen

Vierailija
151/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:16"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:11"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:09"] Mielestäni todella typerä muutos. Meillä lähin eskari n 30km päässä. Eskari alkaa klo 9. Minun pitäisi olla töissä joka aamu kello 8. En uskalla noin pientä lasta laittaa yksin bussiin, on tosi arka ja lähin bussipysäkkikin 2 km päässä suuren ja ruuhkaisan tien varrella. Taksista minun täytyisi itse maksaa suuria summia joka kuukausi. Ihan naurettavaa tälläinen, en usko että olen ainoa tässä tilanteessa oleva. [/quote]

Ja siis, eihän sun pakko lähimpään eskariin ole lasta viedä, vaan valitset sopivimman vaikka työpaikan läheltä. Jos koulukuljetus on noin surkea, niin vie sen päiväkodin eskariin missä hän nytkin on päivähoidossa. Viet hänet sinne aamulla ennen töihin menoa ja haet kun tulet töistä, maksat lyhyemmästä hoitopäivästä kuin nyt. [/quote] Työskelen puualalla metsässä, siellä ei oikein eskareita ole, on vielä syrjäisemmässä kuin tämä kunta jossa asun [/quote]

En tajua ollenkaan. Mikään muuko eskari ei ole mahdollinen kuin tuo 30 km päässä oleva? Ja siellä ei ole päivähoitoa? Oletko ihan varma, että kuljetus todella on noin myös eskarilaisille? Meillä on kouluun ja esikouluunkin n. 7km, ja kuljetus (niille lapsille jotka ei ole päivähoidossa tai iltapäiväkerhoissa tms.) tapahtuu pikkubussilla joka kerää eskarilaiset ja ekaluokkalaiset kotoaan, vie koululle ja tuo iltapäivällä kotiin. Isommat koululaiset kulkee bussilla joka kiertää pikkuteitä, ei kotiin asti mutta lähemmäs, lähin yleinen bussilinja menee myös mutta sinne tuo 2km matkaa ja ison tien varressa pysäkki, sitä ei tarvitse koululaisten käyttää jos eivät halua. Jos teillä noin huono tilanne niin pidä nyt vähän meteliä ja ota yhteyttä kunnanjohtoon! [/quote] Pitääkin Ottaa selvää jos täältäkin menisi pikkubussi, ennen ei ainakaan mennyt mutta jospa systeemiä muutettu kun eskarista tuli pakollinen

[/quote]

Hyvä, kyllä ainakin meillä tosiaan muutettiin, eihän ennen ollut mitään syytä järjestää eskareille kuljetusta, mutta nyt se täytyy olla niille lapsille jotka sitä tarvitsee. Saattaa onnistua sekin, että lapsesi menee aamulla yksityiseen hoitoon, hänet haetaan sieltä esikouluun ja tuodaan takaisin hoitopaikkaan, mikäli eskarin yhteyteen ei pystytä hoitoa järjestämään.

Mutta siis, jos muuta kuljetusta ei ole kuin tuo yksi bussi, niin varmasti voit esittää että lapsi saa jotakin opetusta vaikka sitten kotona jos ei sen yksityisen päivähoidon kanssa voida mitään eskaria vastaavaa kehittää. Sen kyläkoulunkin kanssa saattaa olla mahdollista sopia jotakin vierailuja, että lapsi pääsee tutustumaan kouluunsa. Sen kunnallisen eskarin korvaavan toiminnan sisällöstä ei ole erityisesti säädetty, että mitä sen pitää olla.

Vierailija
152/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:18"]Ai että minun pitäisi anoa kirjallisesti lapselleni lupaa olla pois eskarista, jos esimerkiksi lähdetään jo perjantaiaamuna ajamaan mummolaan?! Tai jos pikkusisarensa on kipeä, ja mies työmatkalla (kuten usein on), niin tuleeko siitä sitten luvaton poissaolo jos en lähde kävellen esikoista viemään eskariin? Mihin minä kipeän sisaruksen jätän? Ja sisaruksella siis perussairaus joka valitettavasti välillä aiheuttaa sairastelupäiviä.  En usko. Ja jos niin on, niin en tottele. Niin saatana. Olen suomalainen.              ♥ [/quote] Miten 3h päivässä voi olla tollanen ongelma joillekin?

[/quote]

No meidän lapsi ei ainakaan tykännyt eskarista. Mutta koulusta tykkää ja luultavasti on yksi innokkaimmista siellä käymään koulua. Ja siis tosiaan kun oli mahdollisuus karauttaa Espooseen mummille 150km päähän arkipäivänä niin aika kiva, sen sijaan, että olisi pkko mennä viikonloppuna jolloin on usein muuta (mulla töitä tai miehellä kisoja).

Mä kysyisin, että miten joillekin voi olla 3 h:n poissaolo viikossa olla näin iso ongelma?

[/quote]

Onneksi ei ole enää eskari-ikäisiä lapsia. Eskari oli jokseenkin turhauttavaa. Aikattaulu seuraava

-klo 9-10.30 ulkoilu

-klo 11.00-11.45 ruokailu, ja vessa

-klo 12-1245 nukkarissa unet

-klo 13 kotiin

Kerran viikossa tunti ekariopetusta

Jotenkin tuntuu käsittämättömältä raahat lapsia viitenä päivänä viikossa nukkumaan nukkariin pakollisesti. Meille riitti kolme päivää viikossa eli ne päivät, jotka olivat hoidossakin. Vapaata pidettiin minun vapaiden mukaan viikolla

Vierailija
153/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:10"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:53"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus? Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä. [/quote] Hyvä että tuli tämä lakimuutos! Ei voi olla noin vaikeaa 3h päivässä. Kotona hoidettujenkin lasten pitää alkaa sopeutumaan säännöllisyyteen ja ryhmään tulevaa koulua varten. [/quote]Ei voi olla todellista, oletko sä oikeasti noin ankea mieleltäsi vai esitätkö vain? [/quote] No perustele sinä joka mieleltäsi et ole ankea miksi pilttisi ei pärjää ilman äitiä 3h päivässä? :) Miksi tämä lakimuutos noin tuottaa sulle ongelmia? Ja ihmisille yleisesti; eipä tätä missään vastustettu ennen muutoksen voimaantuloa. Tiedättehän mistä keskusteltiin ja uutisoitiin samana päivänä kun tästä päätettiin... Turha nyt on itkeä, ihan hyvä näin. Ja ainahan voi opettaa kotona lasta ja pitää kotikoulua jos eroahdistus on liian suuri. [/quote] Kyse ei ole tietenkään eroahdistuksesta *facepalm*. Mä en edes ole päivisin kotona, vaan mies. Eikä lakimuutos tuota minulle ongelmia, aion elää kuten aikana ennenkin sitä. Esimerkkejä kotipäivien hyödyistä mummolaan menemisineen on tässäkin ketjussa tullut ja toisaalta eskarin tyhjäkäynnistä.  Sanon sinulle, että turha itkeä, entiseen malliin jatkaminen on ensi syksystäkin alkaen hyvä näin. Lapsi nauttii olla välillä kotona, sekö SINUA ahdistaa? Tiedät sen, muuet voi itse antaa lapsellesi sitä samaa? En syytä sinua siitä yhtään, mutta turhaa säkään syytät minua erilaisesta elämästä. [/quote] Mä olen syksyllä kotona kun saan kesällä vauvan eli eipä ahdista, eskarilainen saisi olla kotonakin :) Mutta taidamme olla sitten niitä lainkuuliaisia kansalaisia. Harmittaako kun teoriasi kusahti? Ja voi nauru tuota juttujen tasoa. Älä nyt liikaa palstan takia siellä itseäsi läpsi ;) Tee töitä tai lähde lenkille, ota viileä suihku tai muuta mieltä rauhoittavaa. Tää on hei pelkkä av-palsta, ei kannata nostaa verenpaineita :) [/quote] No mitä sä sitten puutut muiden asioihin? Hoida sä sitä vauvaasi vaan. Saat myös ohan rauhassa olla lainkuuliainen. Enkä mä ajatellut, että teoriani on jumalan sanaa, se oli sitä mitä itsekin sanoit, teoria.  [/quote] Voi luoja sun kanssas :D En mä puutu sun asioihin vaan lainsäätäjät, muruseni. Lainsäätäjät :)

[/quote]

Niin, milläslailla? Kerrotko? Lastensuojelun kauttako vai miten? Enpä nyt ihan usko, kuule, että PUUTTUVAT mitenkään. Lapsi on menossa eskariin, capiche?
[/quote]

Mukavaa päivänjatkoa sinulle ja viikonloppuja! :)

Vierailija
154/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:16"]

Höpö höpö. Esim. vuorotyöläisten lapsen joutuvat olemaan viikonloppujakin päiväkodissa ja silloin jos vielä ma-pe olis ihan pakko olla eskarissa niin tulis aika pikä viikko lapselle. Eli maalaisjärki käyttöön, vapaapäivät on varmasti edelleenkin ihan ok. Eskarilaiset on vielä pieniä.

[/quote]

Missä vuorotyöläisten lapset on viikonloppuisin, sitten kun lapset on jo koululaisia ja koulussa viisi päivää viikossa? Ekaluokkalaiset on vielä aika pieniä.
[/quote]

Meidän lapset on kotona, toisen vanhemman kanssa. Me olemme ristiin töissä, joskus jos menee päällekkäin on lapsenvahti. Olisi kyllä ärsyttänyt jos olisi tähän pitänyt ryhtyä jo eskarivuonna. Meidän eskarit oli kotona yleensä viikolla jos vanhempi oli.

Vierailija
155/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:13"]

Koittakaa jo ymmärtää. Se on pakollinen ja huoltajan on huolehdittava että lapsi siihen osallistuu. Ei sieltä mitään omaa lomaa oteta, ellei lapsi ole kipeä.

[/quote]

Äidit adaptoituvat joskus hitaasti asioihin, mutta eiköhän se ole muutaman vuoden päästä jo ymmärretty, että eskariin pitää mennä. Nyt vielä jotkut laiskimukset kääntävät aamulla kylkeä ja lapsella on jo ekasta asti vaikeuksia saavuttaa muut. Näin se huono-osaisuus opitaan.

Vierailija
156/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä hallituksen esityksessä sanotaan ihan selkeästi, että esikoulu on velvollisuus, verrattavissa peruskouluun. Huoltaja valitsee joko eskarin tai sitä vastaavan palvelun, mutta kun eskari on valittu, sinne mennään 5 päivänä viikossa ja sillä selvä. Poissaolosäännöt on samat kuin peruskoulussa. Kun lapsi on toistuvasti pois koulusta milloin mistäkin syystä, täytyy tehdä lastensuojeluilmoitus, koska huoltaja ei toteuta velvollisuuttaan antaa lapselle mahdollisuus valittuun esikoulupalveluun.

Vierailija
157/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:08"]

Onneksi ei ole enää eskari-ikäisiä lapsia. Eskari oli jokseenkin turhauttavaa. Aikattaulu seuraava

-klo 9-10.30 ulkoilu

-klo 11.00-11.45 ruokailu, ja vessa

-klo 12-1245 nukkarissa unet

-klo 13 kotiin

Kerran viikossa tunti ekariopetusta

Jotenkin tuntuu käsittämättömältä raahat lapsia viitenä päivänä viikossa nukkumaan nukkariin pakollisesti. Meille riitti kolme päivää viikossa eli ne päivät, jotka olivat hoidossakin. Vapaata pidettiin minun vapaiden mukaan viikolla

[/quote]

No eihän se enää ole tuollainen aikataulu, kun eskariin tullaan erikseen olemaan. Se velvoittaa siis päiväkotia/järjestäjääkin eri tavalla järjestämään opettajan tekemää ohjelmaa päivittäin. Nukkuma-aika on eskariajan jälkeen.

Vierailija
158/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:42"]Aikanaan lapseni aloitti eskarin n marraskuun puolessa välissä sattuneista syistä, (oli reissussa isänsä kanssa) itse lähdin lapsen kanssa joululomille jouluk. 15 päivä ja tulin takaisin kuukauden päästä. Paljon oli poissaoloja koska olin työtön niin katsoin välillä ikkunasta että siellä onkin kurja ilma ja jatkoin nukkumista. Koulu on mennyt loistavasti. Eskarissahan on tärkeintä että oppii olemaan toisten kanssa, noudattaa sääntöjä jne. Oppii olemaan paikalla, oppii sitomaan kengännauhat jne. 
[/quote]

Mutta silloin se ei ollut pakollinen. Nyt on.

Vierailija
159/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:15"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:10"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:53"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus? Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä. [/quote] Hyvä että tuli tämä lakimuutos! Ei voi olla noin vaikeaa 3h päivässä. Kotona hoidettujenkin lasten pitää alkaa sopeutumaan säännöllisyyteen ja ryhmään tulevaa koulua varten. [/quote]Ei voi olla todellista, oletko sä oikeasti noin ankea mieleltäsi vai esitätkö vain? [/quote] No perustele sinä joka mieleltäsi et ole ankea miksi pilttisi ei pärjää ilman äitiä 3h päivässä? :) Miksi tämä lakimuutos noin tuottaa sulle ongelmia? Ja ihmisille yleisesti; eipä tätä missään vastustettu ennen muutoksen voimaantuloa. Tiedättehän mistä keskusteltiin ja uutisoitiin samana päivänä kun tästä päätettiin... Turha nyt on itkeä, ihan hyvä näin. Ja ainahan voi opettaa kotona lasta ja pitää kotikoulua jos eroahdistus on liian suuri. [/quote] Kyse ei ole tietenkään eroahdistuksesta *facepalm*. Mä en edes ole päivisin kotona, vaan mies. Eikä lakimuutos tuota minulle ongelmia, aion elää kuten aikana ennenkin sitä. Esimerkkejä kotipäivien hyödyistä mummolaan menemisineen on tässäkin ketjussa tullut ja toisaalta eskarin tyhjäkäynnistä.  Sanon sinulle, että turha itkeä, entiseen malliin jatkaminen on ensi syksystäkin alkaen hyvä näin. Lapsi nauttii olla välillä kotona, sekö SINUA ahdistaa? Tiedät sen, muuet voi itse antaa lapsellesi sitä samaa? En syytä sinua siitä yhtään, mutta turhaa säkään syytät minua erilaisesta elämästä. [/quote] Mä olen syksyllä kotona kun saan kesällä vauvan eli eipä ahdista, eskarilainen saisi olla kotonakin :) Mutta taidamme olla sitten niitä lainkuuliaisia kansalaisia. Harmittaako kun teoriasi kusahti? Ja voi nauru tuota juttujen tasoa. Älä nyt liikaa palstan takia siellä itseäsi läpsi ;) Tee töitä tai lähde lenkille, ota viileä suihku tai muuta mieltä rauhoittavaa. Tää on hei pelkkä av-palsta, ei kannata nostaa verenpaineita :) [/quote] No mitä sä sitten puutut muiden asioihin? Hoida sä sitä vauvaasi vaan. Saat myös ohan rauhassa olla lainkuuliainen. Enkä mä ajatellut, että teoriani on jumalan sanaa, se oli sitä mitä itsekin sanoit, teoria.  [/quote] Voi luoja sun kanssas :D En mä puutu sun asioihin vaan lainsäätäjät, muruseni. Lainsäätäjät :) [/quote] Niin, milläslailla? Kerrotko? Lastensuojelun kauttako vai miten? Enpä nyt ihan usko, kuule, että PUUTTUVAT mitenkään. Lapsi on menossa eskariin, capiche? [/quote] Mukavaa päivänjatkoa sinulle ja viikonloppuja! :)

[/quote]

Työnnä se mukava viikonloppu perseeseesi

Vierailija
160/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:16"] Höpö höpö. Esim. vuorotyöläisten lapsen joutuvat olemaan viikonloppujakin päiväkodissa ja silloin jos vielä ma-pe olis ihan pakko olla eskarissa niin tulis aika pikä viikko lapselle. Eli maalaisjärki käyttöön, vapaapäivät on varmasti edelleenkin ihan ok. Eskarilaiset on vielä pieniä. [/quote] Missä vuorotyöläisten lapset on viikonloppuisin, sitten kun lapset on jo koululaisia ja koulussa viisi päivää viikossa? Ekaluokkalaiset on vielä aika pieniä. [/quote] Meidän lapset on kotona, toisen vanhemman kanssa. Me olemme ristiin töissä, joskus jos menee päällekkäin on lapsenvahti. Olisi kyllä ärsyttänyt jos olisi tähän pitänyt ryhtyä jo eskarivuonna. Meidän eskarit oli kotona yleensä viikolla jos vanhempi oli.

[/quote]

Meillä katsoo mummo viikonloppuisin, kun olemme töissä. Yritämme saada työvuoroja ristiin. Koululainen on hiukan eri kuitenkin, kuin hoidattaa päiväkoti-ikäistä lasta mummolla jatkuvasti, kun joutuu silti maksamaan vuoropäivähoidosta. Koululainen kun voi mummon luota tulla jo yksin aiemmin kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan