Kanamunista mennyt päiväys, mutta eivät haise. Söisitkö?
Tänään ostettu ja nyt huomattiin että päiväys on paketin mukaan mennyt jo 9.1. Ovat kuitenkin ihan normaalin oloisia. Söisitkö?
Kommentit (28)
Tuoreista munista en ole onnistunut tekemään edes majoneesia. Keitetyistä tuoreista ei kuoret irtoa, kuten joku jo mainitsikin säilytän huoneenlämmössä. Mikäli säilytät jääkaapissa, niin sitten ei saa siirtää enää huoneenlämpöön.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 06:43"]
Parasta ennen päivätyt tuotteet säilyvät syömäkelpoisina vähintäänkin kuukaudesta vuoteen parasta ennen päiväyksestä. Mahdollisesti paljon pidempäänkin.
[/quote]
Meillä on ollut suolaa jossa oli parasta ennen. Se Oli päässyt sitten kaksi vuotta vanhaksi ja vaimo heitti pois.
Suola ei taatusti mene pilalle.
On varmasti ok. Kananmunat säilyvät muutaman kuukauden päivämäärän yli. Vesitesti ok.
Me on tehty töissäkin ruokaa (lapsille) munista, joissa päiväys oli mennyt kolme viikkoa sitten...
En oo koskaan kattonut kananmunien päiväystä. Hyvältä on kuukauden vanhatkin munat maistuneet.
Kananmunien päiväyssysteemin on erikoinen. Kuukauden ja ylikin parasta ennen päiväyksen jälkeen ehjät munat säilyvät hyvinä jääkaapissa. Kaupoissa ne tosin ovat huoneelämmössä, joskin kauppojen lämpötila nyt ei niin lämmin yleensä ole. Mutta ostin taannoin pari rasiaa 6 kpl 40 sentillä, kun päiväys oli seuraavalle päivälle. Hyviä olivat, tosin ei ihan kuukautta mennyt kun kaikki oli käytetty.
Niissä on tosi pitkä säilyvyys. Jos on perusterve, ei raskaana, niin söisin.
Tottakai. Se on parasta ennen pvm, joka tuli kananmuniin vasta EU:n myötä, ennen kananmunia myytiin ilman mitään päiväyksiä. Kananmunat säilyvät jopa kuukauden yli parasta ennen pvm:n ja pilaantumisen kyllä huomaa hajusta.
Oon mä ainakin syönyt. Se on vaan viimeisen myyntipäivän merkintä, mutta tuote ei mene samalla päivämäärällä huonoksi. Eräs Marttojen pomo sanoi kerran jossain kuningaskuluttajassa syöneensä kuukausia vanhaa rahkaa. Munia ei nyt kuitenkaan...
Kananmunat säilyy ainakin puoli vuotta ihan honeenlämmössä. Söisin todellakin.
Se päivämäärä on parasta ennen, ei viimeinen käyttöpäivä. Itse olen käyttänyt munia joissa päiväys on mennyt melkein pari kk aikaisemmin.
Kananmunat on hyviä niin pitkään kun ne ei haise, näin on äitini opettanut.Se haju on kyllä sitä luokkaa, että sen tunnistaa. Ja se on toiminut ainakin tähän asti, kuukauden verran päiväyksen ylittäneetkin on olleet ihan syömäkelpoisia omallakin kokemuksella. :)
Kiitoksia! Tuli maukas munakas, omnomnom!!
Ap
Jos säilytetty jääkaapissa, kananmunat säilyy jopa muutaman kuukauden. Riko lasiin ja haista, huomaat kyllä jos on pilaantunut.
nimimerkki löysi-ja-teki-munakasta-3-kk-vanhoista-kananmunista
ps hyviä olivat :)