Syksyllä 2015 alkava pakollinen esikoulu
Tarkoittaako se sitä, että esikouluun on ilmoittauduttava, vaikka olisi vain esim 3-4pv/vko siellä? Vai onko siellä pakko käydä sitten joka ikinen päivä?
Kommentit (175)
Koulussa kohdellaan jo kuin ihmistä. Eskarilaisia kohdellaan natsimaisesti niin, ettei lapsi edes halua mennä. Siis henkilökunnan taholta.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:39"]
Ensi syksystä eskari ei ole enää "joku eskarihetki" vaan esiopetusta on kolme tuntia päivässä aamuisin.
[/quote]
No ei todellakaan ole. :D
Perjantait on ja tulee olemaan vapaata leikkiä suurimmalti osin, viikolla käydään läpi tehtäviä, usein yksi kirjain viikossa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus? Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä. [/quote] Hyvä että tuli tämä lakimuutos! Ei voi olla noin vaikeaa 3h päivässä. Kotona hoidettujenkin lasten pitää alkaa sopeutumaan säännöllisyyteen ja ryhmään tulevaa koulua varten.
[/quote]
Minun kotihoidettu lapseni kyllä tietää, että jos jossain kuuluu olla (työ, koulu, harrastus, tapaaminen johon on luvattu mennä) niin siellä kuuluu olla. Säännöllistä elämää voi viettää myös kotona. Ärsyttävää tämä päivähoidon ja esikoulun nostaminen jalustalle niin kuin tämä "varhaiskasvatustyö" olisi normaalien lastenkin kohdalla jotain ydinfysiikka. Uutispläjäys: EI OLE.
Olisi sitten suoraan alennettu kouluvelvollisuusikää kuuteen vuoteen. Ja velvoitettu vaikka eskariopet opettamaan jokaisen lukemaan - olisi jotain oikeaa opetustekemistä heilläkin.
Eskarin tarkotus on valmentaa lasta koulua varten. Oppia koulun sääntöjä yms. Suurin osa ajasta on leikkejä ja pelejä. Aika vähän kirjoja tekevät. Ei siellä jää jälkeen vaikka olisi paljonki pois. Meidän yhdellä tenavalla loppui innostus kun aina vaan leikittiin. Olis halunnu enemmän tehtäviä. Puhuin opelle tästä mutta emme saaneet enempää kuin voivottelua..
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]
Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus?
Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä.
[/quote]
[/quote]
HAHHAHHAHHAA. Päivän parhaat naurut. Tervetuloa sossut:D Eiköhän niillä ole parempaakin tekemistä. Näin olen kuullut;)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:18"]Ai että minun pitäisi anoa kirjallisesti lapselleni lupaa olla pois eskarista, jos esimerkiksi lähdetään jo perjantaiaamuna ajamaan mummolaan?! Tai jos pikkusisarensa on kipeä, ja mies työmatkalla (kuten usein on), niin tuleeko siitä sitten luvaton poissaolo jos en lähde kävellen esikoista viemään eskariin? Mihin minä kipeän sisaruksen jätän? Ja sisaruksella siis perussairaus joka valitettavasti välillä aiheuttaa sairastelupäiviä. En usko. Ja jos niin on, niin en tottele. Niin saatana. Olen suomalainen. ♥ [/quote] Miten 3h päivässä voi olla tollanen ongelma joillekin?
[/quote]
No meidän lapsi ei ainakaan tykännyt eskarista. Mutta koulusta tykkää ja luultavasti on yksi innokkaimmista siellä käymään koulua. Ja siis tosiaan kun oli mahdollisuus karauttaa Espooseen mummille 150km päähän arkipäivänä niin aika kiva, sen sijaan, että olisi pkko mennä viikonloppuna jolloin on usein muuta (mulla töitä tai miehellä kisoja).
Mä kysyisin, että miten joillekin voi olla 3 h:n poissaolo viikossa olla näin iso ongelma?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 05:49"]
Aivan typerä uudistus, saman opin saa kotona tai srk:n kerhoissa.
[/quote]
Niin ja koko peruskoulu on ihan turha, saman opin saa elämänkoulussa?
Voi hyvä luoja mitä laumasieluja te olette :(
"Kyllä meidän Taika-Unelma menee eskariin, totta kai, koska laki määrää niin. Ja koska minä olen niin saatanan tyhmä, etten itse osaa opettaa omalle lapselleni mitään. Minä uskon, että Marimekko-tädit päiväkodissa tietää paremmin ja meluinen liian iso ryhmä on vain hyväksi lapselleni"
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:54"]
Paska homma vuorotyölapselle. Ensin aamulla eskariin ja sitten illalla yöhoitoon ja aamulla jatkaa eskaria ja taas yöksi hoitoon. Lisäksi viikolla vapaapäivä eskarissa ja viikonlopun hoidossa.
Koska lapsella on oikeus viikkolepoon
[/quote]
Ei vuorohoidossa olevien yleensä tarvitse erikseen mennä aamupäiväeskariin, heille eskarijuttuja saattaa olla illalla tai jopa viikonloppuna.
[/quote]
Kenen järjestämänä? Esikoulua saa pitää vain lto jolla on esiopettajan pätevyys. Yleensä ovat töissä 8-15. Edelleenkään laki ei kiellä pitämästä vapaapäiviä esikoulusta, ei päivähoidon eskarista eikä koulun eskarista.
[/quote]
Kyllä vuoropäiväkodeissakin yleensä lto on, miksei olisi?
Veikkaan, että vaikka kolmannella tai aikuisena tai mummona, ihmisestä ei mitenkään huomaa onko ollut eskarissa vai kotihoidossa. Tai eskarissa 2 tai 5pv/vko.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:42"]
Eskarin tarkotus on valmentaa lasta koulua varten. Oppia koulun sääntöjä yms. Suurin osa ajasta on leikkejä ja pelejä. Aika vähän kirjoja tekevät. Ei siellä jää jälkeen vaikka olisi paljonki pois. Meidän yhdellä tenavalla loppui innostus kun aina vaan leikittiin. Olis halunnu enemmän tehtäviä. Puhuin opelle tästä mutta emme saaneet enempää kuin voivottelua..
[/quote]
Juuri näin. Siksi meidän poika tykkää koulusta, kun siellä vaaditaankin jo jotain ja eskari oli kuin olisi mölyävän eläinlauman keskellä koittanu "oppia" jotain tosiaan sen 2 tuntia viikossa ja lopun aikaa oli osin aika päämäärätöntä toimintaa. Hyvää oli se, että poika löysi eskarista pari kivaa kaveria ja porukka pääsi samalle luokalle kouluun :)
Ihan turha se on kotiäitien täällä itkeä. Laki on nyt voimassa, koittakaa päästä asiasta yli. Pieleen meni kasvatuksenne jos 6v ei pärjää 3h päivässä ilman äitiä. Hohhoijaa on taas av-mammoilla kriisinaihe.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:45"]
"Kyllä meidän Taika-Unelma menee eskariin, totta kai, koska laki määrää niin. Ja koska minä olen niin saatanan tyhmä, etten itse osaa opettaa omalle lapselleni mitään. Minä uskon, että Marimekko-tädit päiväkodissa tietää paremmin ja meluinen liian iso ryhmä on vain hyväksi lapselleni"
[/quote]
Juuh, elämämkoulu on paljon tärkeämpi :D
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:26"] Miten te meinaatte järjestää lapsen koulunkäynnin jos nyt jo on niin hankalaa? [/quote] Ohan helposti tietenkin. Vuosi tuonikäisen lapsen elämässä on paljon monen asian kannalta, joita kouluun jokapäivä meneminen vaatii. Sitäpaitsi meidän poikamme inhosi eskaria ja siksikin oli kotipäivä viikossa, mutta tykkää koulusta edelleen, vikka ekaluokka on jo näin pitkällä. Kun kysyin häneltä että asteikolla 0-10:een kuinka paljon vielä tykkäät koulusta niin vastaus oli tuhat! Eli emme tehneet eskarista poissaolemista vaikeaksi eikä se ole korreloinut koulunkäyntiin mitenkään, paitsi ehkä niin, että on onnellinen lapsi kun ei ole pienenä pakotettu asioihin, joista ei ole mitään hyötyä. [/quote] Huom, silloin ei eskari ollut pakollinen. Piti meilläkin esikoinen kotipäiviä eskarista, mutta tämän toisen kanssa sama ei enää onnistu, koska esikoulu on pakollinen, ihan niin kun koulukin.
[/quote]
No tottele sitten jos se on sinulle noin tärkeää. Me ei ainakaan totella, jos tyttö haluaa kotonakin välillä levätä. On kyllä niin seurallinen, että voi olla ettei haluakaan ja viihtyy eskarissa, mutta sen näkee sitten. Edelleen teemme aivan samoin kuin ennen lakimuutosta, koska sanktioita kotipäivien pitämisestä ei ole, eikä se varmasti ole lain tarkoituskaan <3 Ajatus on vain tuoda jokaiselle lapselle eskarin opit tavalla tai toisella.
[/quote]
Sun Pentti-Jaska on varmaan sitten koko peruskoulunkin kotiopetuksessa? Koulussakin on aika paljon niitä Marimekko-tätejä...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:49"]
[/quote]
Juuh, elämämkoulu on paljon tärkeämpi :D
[/quote]
Tämä juuri, loistava esimerkki ymmärryksen tasosta. Jos ei arvosta esiopetusta normaalissa kunnallisessa päiväkodissa, on elämämkoululainen. Etkö keksi mitään muuta? Kolme-kuusi tuntia viikossa pois esiopetuksesta on sinusta yhtä kuin tuleva walkoinen roskaluokkalainen?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:48"]
Ihan turha se on kotiäitien täällä itkeä. Laki on nyt voimassa, koittakaa päästä asiasta yli. Pieleen meni kasvatuksenne jos 6v ei pärjää 3h päivässä ilman äitiä. Hohhoijaa on taas av-mammoilla kriisinaihe.
[/quote]
En ole kotiäiti vaan käyn töissä. Mies hoitaa lapset. Käy ilmeisesti todella kateeksi, kun et millään kestä ajatusta, että toisten lapsi saa jäädä kotiin? Voi voi....
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus? Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä. [/quote] Hyvä että tuli tämä lakimuutos! Ei voi olla noin vaikeaa 3h päivässä. Kotona hoidettujenkin lasten pitää alkaa sopeutumaan säännöllisyyteen ja ryhmään tulevaa koulua varten.
[/quote]Ei voi olla todellista, oletko sä oikeasti noin ankea mieleltäsi vai esitätkö vain?
[/quote]
No perustele sinä joka mieleltäsi et ole ankea miksi pilttisi ei pärjää ilman äitiä 3h päivässä? :) Miksi tämä lakimuutos noin tuottaa sulle ongelmia? Ja ihmisille yleisesti; eipä tätä missään vastustettu ennen muutoksen voimaantuloa. Tiedättehän mistä keskusteltiin ja uutisoitiin samana päivänä kun tästä päätettiin... Turha nyt on itkeä, ihan hyvä näin. Ja ainahan voi opettaa kotona lasta ja pitää kotikoulua jos eroahdistus on liian suuri.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:54"]
Paska homma vuorotyölapselle. Ensin aamulla eskariin ja sitten illalla yöhoitoon ja aamulla jatkaa eskaria ja taas yöksi hoitoon. Lisäksi viikolla vapaapäivä eskarissa ja viikonlopun hoidossa.
Koska lapsella on oikeus viikkolepoon
[/quote]
Ei vuorohoidossa olevien yleensä tarvitse erikseen mennä aamupäiväeskariin, heille eskarijuttuja saattaa olla illalla tai jopa viikonloppuna.
[/quote]
Kenen järjestämänä? Esikoulua saa pitää vain lto jolla on esiopettajan pätevyys. Yleensä ovat töissä 8-15. Edelleenkään laki ei kiellä pitämästä vapaapäiviä esikoulusta, ei päivähoidon eskarista eikä koulun eskarista.
[/quote]
Kyllä vuoropäiväkodeissakin yleensä lto on, miksei olisi?
[/quote]
Voi sua yksinkertaista. On siellä se lto, useampikin. Ja heistä kaikilla ei ole esi- ja alkuopetuksen pätevyyttä. Ja vain harva heistä tekee iltoja, öitä tai viikonloppuja kun se tulee työnantajalle kalliimmaksi kuin hoitaja jolla on pienempi palkka.
Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus?
Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä.
[/quote]Joo katsotaan ensi keväänä! Pidän ketjun tallessa, niin voin raportoida, montako lastensuojeluilmoitusta meistä sitten tehtiin! Ja mikä on perustelusi viimeiselle lauseellesi? Kerropa ne tai myönnät, että puhuit pelkkää soopaa.