Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syksyllä 2015 alkava pakollinen esikoulu

Vierailija
19.02.2015 |

Tarkoittaako se sitä, että esikouluun on ilmoittauduttava, vaikka olisi vain esim 3-4pv/vko siellä? Vai onko siellä pakko käydä sitten joka ikinen päivä?

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:54"]

Paska homma vuorotyölapselle. Ensin aamulla eskariin ja sitten illalla yöhoitoon ja aamulla jatkaa eskaria ja taas yöksi hoitoon. Lisäksi viikolla vapaapäivä eskarissa ja viikonlopun hoidossa.

Koska lapsella on oikeus viikkolepoon

[/quote]

Ei vuorohoidossa olevien yleensä tarvitse erikseen mennä aamupäiväeskariin, heille eskarijuttuja saattaa olla illalla tai jopa viikonloppuna.

[/quote]

Kenen järjestämänä? Esikoulua saa pitää vain lto jolla on esiopettajan pätevyys. Yleensä ovat töissä 8-15. Edelleenkään laki ei kiellä pitämästä vapaapäiviä esikoulusta, ei päivähoidon eskarista eikä koulun eskarista.

[/quote]

Kyllä vuoropäiväkodeissakin yleensä lto on, miksei olisi?

[/quote]

Voi sua yksinkertaista. On siellä se lto, useampikin. Ja heistä kaikilla ei ole esi- ja alkuopetuksen pätevyyttä. Ja vain harva heistä tekee iltoja, öitä tai viikonloppuja kun se tulee työnantajalle kalliimmaksi kuin hoitaja jolla on pienempi palkka. 

[/quote]

Heh. Haukkuu muita yksinkertaiseksi mutta ei ymmäärrä edes mikä LTO eli lastentarhanopettaja on :D Voi luoja tätä keskustelun tasoa....

Vierailija
122/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:38"]Kouluun lapset voivat mennä yksin tai sisarus saattaa. Eskariin ei saa sisarukset viedä eikä yksin mennä.Koulupäivät eivät siis vaadi samanlaista sumplimista.
[/quote]

Tämäkin on paikkakuntakohtaista, oma eskarilaiseni kulkee ekaluokkalaisen kanssa tai itsekseen 1,5km eskarimatkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:45"]

Voi hyvä luoja mitä laumasieluja te olette :(

"Kyllä meidän Taika-Unelma menee eskariin, totta kai, koska laki määrää niin. Ja koska minä olen niin saatanan tyhmä, etten itse osaa opettaa omalle lapselleni mitään. Minä uskon, että Marimekko-tädit päiväkodissa tietää paremmin ja meluinen liian iso ryhmä on vain hyväksi lapselleni" 

[/quote]

Juuh, elämämkoulu on paljon tärkeämpi :D

[/quote]

Tämä juuri, loistava esimerkki ymmärryksen tasosta. Jos ei arvosta esiopetusta normaalissa kunnallisessa päiväkodissa, on elämämkoululainen. Etkö keksi mitään muuta? Kolme-kuusi tuntia viikossa pois esiopetuksesta on sinusta yhtä kuin tuleva walkoinen roskaluokkalainen? 

[/quote]

Mitä sillä taas on merkitystä onko kunnallinen vai yksityinen? Sama ops molemmissa, mutta kunnallisessa keskimäärin koulutetumpi ja kokeneempi henkilökunta.

[/quote]

On olemassa esim. montessoripäiväkoti, steinerpäiväkoti... ja monta muuta vähän erilaista. 

Vierailija
124/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:02"]

No, mua ihmetyttää vaan miksi lähtökohtaisesti pitää olla asenne että "kyllä aamulla jäädään kotiin jos tekee mieli ja sillä selvä". Miksei voi suhtautua niin että kun ollaan eskarissa, niin ollaan yhteistyössä ja sovitaan myös niistä poissaoloista.

[/quote]

No aivan, näinhän se toimi ennenkin, ilmoitus vain kun lapsi jääkin kotiin. Miksi se ei voi jatkua edelleen? Ja tässä ketjussa on niitä perusteluita vapaapäiville, minusta ei ole ollut yhtään "haitallisia" poisjääntejä.

Vierailija
125/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni todella typerä muutos. Meillä lähin eskari n 30km päässä. Eskari alkaa klo 9. Minun pitäisi olla töissä joka aamu kello 8. En uskalla noin pientä lasta laittaa yksin bussiin, on tosi arka ja lähin bussipysäkkikin 2 km päässä suuren ja ruuhkaisan tien varrella. Taksista minun täytyisi itse maksaa suuria summia joka kuukausi. Ihan naurettavaa tälläinen, en usko että olen ainoa tässä tilanteessa oleva.

Vierailija
126/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:45"]

Voi hyvä luoja mitä laumasieluja te olette :(

"Kyllä meidän Taika-Unelma menee eskariin, totta kai, koska laki määrää niin. Ja koska minä olen niin saatanan tyhmä, etten itse osaa opettaa omalle lapselleni mitään. Minä uskon, että Marimekko-tädit päiväkodissa tietää paremmin ja meluinen liian iso ryhmä on vain hyväksi lapselleni" 

[/quote]

Juuh, elämämkoulu on paljon tärkeämpi :D

[/quote]

Tämä juuri, loistava esimerkki ymmärryksen tasosta. Jos ei arvosta esiopetusta normaalissa kunnallisessa päiväkodissa, on elämämkoululainen. Etkö keksi mitään muuta? Kolme-kuusi tuntia viikossa pois esiopetuksesta on sinusta yhtä kuin tuleva walkoinen roskaluokkalainen? 

[/quote]

Mitä sillä taas on merkitystä onko kunnallinen vai yksityinen? Sama ops molemmissa, mutta kunnallisessa keskimäärin koulutetumpi ja kokeneempi henkilökunta.

[/quote]

On olemassa esim. montessoripäiväkoti, steinerpäiväkoti... ja monta muuta vähän erilaista. 

[/quote]

tietysti mutta niitäkin velvottaa valtakunnallinen ops.

Vierailija
127/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:02"]

No, mua ihmetyttää vaan miksi lähtökohtaisesti pitää olla asenne että "kyllä aamulla jäädään kotiin jos tekee mieli ja sillä selvä". Miksei voi suhtautua niin että kun ollaan eskarissa, niin ollaan yhteistyössä ja sovitaan myös niistä poissaoloista.

Kun sillä hyvin sopeutuneella lapsella ei ole hankaluuksia toimia ryhmässä eikä ole viitteitä ettei sopeutuisi kouluun, niin ei varmaan ole ongelmaa olla pois jos on joku hyvä syy. Vaikka se sisaruksen sairaus tai muiden päivien pitkät hoitopäivät ja vanhemman arkivapaa tai joku matka. Uskoisin että se "läsnäolopakko" painottuu siihen, että eskaripäivinä tullaan paikalle ajoissa kun eskari alkaa ja lähdetään kun eskari loppuu, eikä niin kuin päivähoidossa usein että miten nyt ehditään ja perheen aikataulut menee.

Jos lapsella taas on ongelmia eikä hän pysy ryhmän mukana, jos vanhempi ei ole yhteistyössä ja jos syyt olla jatkuvasti pois tai myöhästellä on luokkaa "en jaksanut tuoda lasta eskariin", niin eikö silloin olekin ihan hyvä, että opettajat seuraa tilannetta ja tarvittaessa tekee vaikka ls-ilmoitusta, eikä odoteta että eskarin mahdollisuudet menee lapselta ohi, lapsi ehtii kouluikään ja alkaa jäädä jälkeen opetuksessa välinpitämättömien vanhempien vuoksi.

Mutta uskoisin että eka vuosi voi olla vähän hakemista puolin ja toisin. Ihmettelisin jos ihan hyvin pärjäävien lasten kohdalla tulisi syksyllä ls-ilmoitussuma sen takia että vanhemmat ei miellä eskaria yhtä tärkeäksi vielä...

Meillä näyttää käyvän niin, että eskarilainen ei joudu päivähoitoon, mutta pääsee koulukyydillä eskariin siksi kolmeksi tai neljäksi tunniksi joka päivä. Pidän ihanteellisena ratkaisuna meidän kannalta sitä, ja uskoisin että ei ihan helpolla jätetä sitä eskaripäivää väliin, vaikka sitten niin että perjantaina lähdetään viikonloppureissuun vasta eskarin päätyttyä.

[/quote]

Pointtini siis tässä, että eiköhän eskari edelleen nähdä kevyenä hommana useimmille lapsille, pieni osa olisi heti kuusivuotiaana koulukypsä ja suuri osa voisi mennä aivan sujuvasti kouluun sitten seitsemänvuotiaana oli eskaria tai ei, mutta osalle lapsista se taas olisi todella tärkeä kouluun valmistavana juttuna. Uskoisin, että huomiota kiinnitetään huomattavasti enemmän tähän eskarista selvimmin hyötyvään ryhmään. Varmaan on sitten myös pieni osa lapsia, joille itseasiassa 5pvä viikossa eskariin tulemista on rasite (esim. vuoropäivähoidon vuoksi), ja varmasti heidän kohdalla voidaan kokonaisuutta arvioida vähän toisin.

Vierailija
128/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus? Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä. [/quote] Hyvä että tuli tämä lakimuutos! Ei voi olla noin vaikeaa 3h päivässä. Kotona hoidettujenkin lasten pitää alkaa sopeutumaan säännöllisyyteen ja ryhmään tulevaa koulua varten. [/quote]Ei voi olla todellista, oletko sä oikeasti noin ankea mieleltäsi vai esitätkö vain? [/quote] No perustele sinä joka mieleltäsi et ole ankea miksi pilttisi ei pärjää ilman äitiä 3h päivässä? :) Miksi tämä lakimuutos noin tuottaa sulle ongelmia? Ja ihmisille yleisesti; eipä tätä missään vastustettu ennen muutoksen voimaantuloa. Tiedättehän mistä keskusteltiin ja uutisoitiin samana päivänä kun tästä päätettiin... Turha nyt on itkeä, ihan hyvä näin. Ja ainahan voi opettaa kotona lasta ja pitää kotikoulua jos eroahdistus on liian suuri.

[/quote]

Kyse ei ole tietenkään eroahdistuksesta *facepalm*. Mä en edes ole päivisin kotona, vaan mies. Eikä lakimuutos tuota minulle ongelmia, aion elää kuten aikana ennenkin sitä. Esimerkkejä kotipäivien hyödyistä mummolaan menemisineen on tässäkin ketjussa tullut ja toisaalta eskarin tyhjäkäynnistä. 

Sanon sinulle, että turha itkeä, entiseen malliin jatkaminen on ensi syksystäkin alkaen hyvä näin. Lapsi nauttii olla välillä kotona, sekö SINUA ahdistaa? Tiedät sen, muuet voi itse antaa lapsellesi sitä samaa? En syytä sinua siitä yhtään, mutta turhaa säkään syytät minua erilaisesta elämästä.
[/quote]

Mä olen syksyllä kotona kun saan kesällä vauvan eli eipä ahdista, eskarilainen saisi olla kotonakin :) Mutta taidamme olla sitten niitä lainkuuliaisia kansalaisia. Harmittaako kun teoriasi kusahti? Ja voi nauru tuota juttujen tasoa. Älä nyt liikaa palstan takia siellä itseäsi läpsi ;) Tee töitä tai lähde lenkille, ota viileä suihku tai muuta mieltä rauhoittavaa. Tää on hei pelkkä av-palsta, ei kannata nostaa verenpaineita :)

Vierailija
129/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:09"]

Mielestäni todella typerä muutos. Meillä lähin eskari n 30km päässä. Eskari alkaa klo 9. Minun pitäisi olla töissä joka aamu kello 8. En uskalla noin pientä lasta laittaa yksin bussiin, on tosi arka ja lähin bussipysäkkikin 2 km päässä suuren ja ruuhkaisan tien varrella. Taksista minun täytyisi itse maksaa suuria summia joka kuukausi. Ihan naurettavaa tälläinen, en usko että olen ainoa tässä tilanteessa oleva.

[/quote]

Missä lapsi sitten ilman lakimuutosta olisi? Kotonako?

Vierailija
130/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten teillä eskarilaisella muka koulukuljetus on noin järjestetty? Tosi vaikea uskoa. Mikä kunta?

Vierailija
131/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

no saahan  eskarin yhteyteen edelleen päivähoidon... miten tuo tilanne nyt muka muuttuu. päivähoitoa sun lapsi ilmeisesti olisi tarvinnut joka tapauksessa?

Vierailija
132/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:09"]

[/quote]

Missä lapsi sitten ilman lakimuutosta olisi? Kotonako?
[/quote]
Kavereilla, hoidossa, mahdollisesti sukulaisilla... Jne

Vierailija
133/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:53"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus? Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä. [/quote] Hyvä että tuli tämä lakimuutos! Ei voi olla noin vaikeaa 3h päivässä. Kotona hoidettujenkin lasten pitää alkaa sopeutumaan säännöllisyyteen ja ryhmään tulevaa koulua varten. [/quote]Ei voi olla todellista, oletko sä oikeasti noin ankea mieleltäsi vai esitätkö vain? [/quote] No perustele sinä joka mieleltäsi et ole ankea miksi pilttisi ei pärjää ilman äitiä 3h päivässä? :) Miksi tämä lakimuutos noin tuottaa sulle ongelmia? Ja ihmisille yleisesti; eipä tätä missään vastustettu ennen muutoksen voimaantuloa. Tiedättehän mistä keskusteltiin ja uutisoitiin samana päivänä kun tästä päätettiin... Turha nyt on itkeä, ihan hyvä näin. Ja ainahan voi opettaa kotona lasta ja pitää kotikoulua jos eroahdistus on liian suuri. [/quote] Kyse ei ole tietenkään eroahdistuksesta *facepalm*. Mä en edes ole päivisin kotona, vaan mies. Eikä lakimuutos tuota minulle ongelmia, aion elää kuten aikana ennenkin sitä. Esimerkkejä kotipäivien hyödyistä mummolaan menemisineen on tässäkin ketjussa tullut ja toisaalta eskarin tyhjäkäynnistä.  Sanon sinulle, että turha itkeä, entiseen malliin jatkaminen on ensi syksystäkin alkaen hyvä näin. Lapsi nauttii olla välillä kotona, sekö SINUA ahdistaa? Tiedät sen, muuet voi itse antaa lapsellesi sitä samaa? En syytä sinua siitä yhtään, mutta turhaa säkään syytät minua erilaisesta elämästä. [/quote] Mä olen syksyllä kotona kun saan kesällä vauvan eli eipä ahdista, eskarilainen saisi olla kotonakin :) Mutta taidamme olla sitten niitä lainkuuliaisia kansalaisia. Harmittaako kun teoriasi kusahti? Ja voi nauru tuota juttujen tasoa. Älä nyt liikaa palstan takia siellä itseäsi läpsi ;) Tee töitä tai lähde lenkille, ota viileä suihku tai muuta mieltä rauhoittavaa. Tää on hei pelkkä av-palsta, ei kannata nostaa verenpaineita :)

[/quote]

No mitä sä sitten puutut muiden asioihin? Hoida sä sitä vauvaasi vaan. Saat myös ohan rauhassa olla lainkuuliainen. Enkä mä ajatellut, että teoriani on jumalan sanaa, se oli sitä mitä itsekin sanoit, teoria. 

Vierailija
134/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:11"]

[/quote]

Miten teillä eskarilaisella muka koulukuljetus on noin järjestetty? Tosi vaikea uskoa. Mikä kunta?

[/quote]

Ja siis, eihän sun pakko lähimpään eskariin ole lasta viedä, vaan valitset sopivimman vaikka työpaikan läheltä. Jos koulukuljetus on noin surkea, niin vie sen päiväkodin eskariin missä hän nytkin on päivähoidossa. Viet hänet sinne aamulla ennen töihin menoa ja haet kun tulet töistä, maksat lyhyemmästä hoitopäivästä kuin nyt.

Vierailija
135/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

en ymmärrä, missä se lapsi olisi ilma eskaria? yksin kotona? Sun työpaikalla? Eikö teidän kunnassa ole eskaria päiväkodissa?

Vierailija
136/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:09"]

[/quote]

no saahan  eskarin yhteyteen edelleen päivähoidon... miten tuo tilanne nyt muka muuttuu. päivähoitoa sun lapsi ilmeisesti olisi tarvinnut joka tapauksessa?
[/quote]
Päivähoito tässä lähellä ja se aukeaa jo ennen kello 8 joten pystyin helposti viemään lapsen siihen ennen kuin itse menin töihin

Vierailija
137/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:54"]

Paska homma vuorotyölapselle. Ensin aamulla eskariin ja sitten illalla yöhoitoon ja aamulla jatkaa eskaria ja taas yöksi hoitoon. Lisäksi viikolla vapaapäivä eskarissa ja viikonlopun hoidossa.

Koska lapsella on oikeus viikkolepoon

[/quote]

Ei vuorohoidossa olevien yleensä tarvitse erikseen mennä aamupäiväeskariin, heille eskarijuttuja saattaa olla illalla tai jopa viikonloppuna.

[/quote]

Kenen järjestämänä? Esikoulua saa pitää vain lto jolla on esiopettajan pätevyys. Yleensä ovat töissä 8-15. Edelleenkään laki ei kiellä pitämästä vapaapäiviä esikoulusta, ei päivähoidon eskarista eikä koulun eskarista.

[/quote]

Kyllä vuoropäiväkodeissakin yleensä lto on, miksei olisi?

[/quote]

Voi sua yksinkertaista. On siellä se lto, useampikin. Ja heistä kaikilla ei ole esi- ja alkuopetuksen pätevyyttä. Ja vain harva heistä tekee iltoja, öitä tai viikonloppuja kun se tulee työnantajalle kalliimmaksi kuin hoitaja jolla on pienempi palkka. 

[/quote]

Lto:lla ei esiopetuspätevyyttä? Miten se olisi mahdollista? Ymmärrätkö mikä lto on? Ja mitä tekemistä alkuopetuksella on tämän kanssa?

[/quote]

Ymmärrän. Olen päiväkodissa töissä. Päiväkodeissa on todella paljon kauan sitten koulutuksen saaneita lastentarhanopettajia ja sosionomeja, heillä ei ole esi- ja alkuopetuksen pätevyyttä kaikilla. Osa on hankkinut lisäkoulutuksella, meilläkin jossain kohtaa työnantaja maksoi sen.

https://www.chydenius.fi/opiskelu/taydennyskoulutus/erikoistumisopinnot/esi-ja-alkuopetuksen-perusopinnot

linkissä lisää ko. pätevyyden opiskelusta esim. Kokkolan seudulla.

Vierailija
138/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:53"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus? Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä. [/quote] Hyvä että tuli tämä lakimuutos! Ei voi olla noin vaikeaa 3h päivässä. Kotona hoidettujenkin lasten pitää alkaa sopeutumaan säännöllisyyteen ja ryhmään tulevaa koulua varten. [/quote]Ei voi olla todellista, oletko sä oikeasti noin ankea mieleltäsi vai esitätkö vain? [/quote] No perustele sinä joka mieleltäsi et ole ankea miksi pilttisi ei pärjää ilman äitiä 3h päivässä? :) Miksi tämä lakimuutos noin tuottaa sulle ongelmia? Ja ihmisille yleisesti; eipä tätä missään vastustettu ennen muutoksen voimaantuloa. Tiedättehän mistä keskusteltiin ja uutisoitiin samana päivänä kun tästä päätettiin... Turha nyt on itkeä, ihan hyvä näin. Ja ainahan voi opettaa kotona lasta ja pitää kotikoulua jos eroahdistus on liian suuri. [/quote] Kyse ei ole tietenkään eroahdistuksesta *facepalm*. Mä en edes ole päivisin kotona, vaan mies. Eikä lakimuutos tuota minulle ongelmia, aion elää kuten aikana ennenkin sitä. Esimerkkejä kotipäivien hyödyistä mummolaan menemisineen on tässäkin ketjussa tullut ja toisaalta eskarin tyhjäkäynnistä.  Sanon sinulle, että turha itkeä, entiseen malliin jatkaminen on ensi syksystäkin alkaen hyvä näin. Lapsi nauttii olla välillä kotona, sekö SINUA ahdistaa? Tiedät sen, muuet voi itse antaa lapsellesi sitä samaa? En syytä sinua siitä yhtään, mutta turhaa säkään syytät minua erilaisesta elämästä. [/quote] Mä olen syksyllä kotona kun saan kesällä vauvan eli eipä ahdista, eskarilainen saisi olla kotonakin :) Mutta taidamme olla sitten niitä lainkuuliaisia kansalaisia. Harmittaako kun teoriasi kusahti? Ja voi nauru tuota juttujen tasoa. Älä nyt liikaa palstan takia siellä itseäsi läpsi ;) Tee töitä tai lähde lenkille, ota viileä suihku tai muuta mieltä rauhoittavaa. Tää on hei pelkkä av-palsta, ei kannata nostaa verenpaineita :)

[/quote]

No mitä sä sitten puutut muiden asioihin? Hoida sä sitä vauvaasi vaan. Saat myös ohan rauhassa olla lainkuuliainen. Enkä mä ajatellut, että teoriani on jumalan sanaa, se oli sitä mitä itsekin sanoit, teoria. 
[/quote]

Voi luoja sun kanssas :D En mä puutu sun asioihin vaan lainsäätäjät, muruseni. Lainsäätäjät :)

Vierailija
139/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:11"]

[/quote]

[/quote]

Ja siis, eihän sun pakko lähimpään eskariin ole lasta viedä, vaan valitset sopivimman vaikka työpaikan läheltä. Jos koulukuljetus on noin surkea, niin vie sen päiväkodin eskariin missä hän nytkin on päivähoidossa. Viet hänet sinne aamulla ennen töihin menoa ja haet kun tulet töistä, maksat lyhyemmästä hoitopäivästä kuin nyt.
[/quote]
Työskelen puualalla metsässä, siellä ei oikein eskareita ole, on vielä syrjäisemmässä kuin tämä kunta jossa asun

Vierailija
140/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:10"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:53"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus? Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä. [/quote] Hyvä että tuli tämä lakimuutos! Ei voi olla noin vaikeaa 3h päivässä. Kotona hoidettujenkin lasten pitää alkaa sopeutumaan säännöllisyyteen ja ryhmään tulevaa koulua varten. [/quote]Ei voi olla todellista, oletko sä oikeasti noin ankea mieleltäsi vai esitätkö vain? [/quote] No perustele sinä joka mieleltäsi et ole ankea miksi pilttisi ei pärjää ilman äitiä 3h päivässä? :) Miksi tämä lakimuutos noin tuottaa sulle ongelmia? Ja ihmisille yleisesti; eipä tätä missään vastustettu ennen muutoksen voimaantuloa. Tiedättehän mistä keskusteltiin ja uutisoitiin samana päivänä kun tästä päätettiin... Turha nyt on itkeä, ihan hyvä näin. Ja ainahan voi opettaa kotona lasta ja pitää kotikoulua jos eroahdistus on liian suuri. [/quote] Kyse ei ole tietenkään eroahdistuksesta *facepalm*. Mä en edes ole päivisin kotona, vaan mies. Eikä lakimuutos tuota minulle ongelmia, aion elää kuten aikana ennenkin sitä. Esimerkkejä kotipäivien hyödyistä mummolaan menemisineen on tässäkin ketjussa tullut ja toisaalta eskarin tyhjäkäynnistä.  Sanon sinulle, että turha itkeä, entiseen malliin jatkaminen on ensi syksystäkin alkaen hyvä näin. Lapsi nauttii olla välillä kotona, sekö SINUA ahdistaa? Tiedät sen, muuet voi itse antaa lapsellesi sitä samaa? En syytä sinua siitä yhtään, mutta turhaa säkään syytät minua erilaisesta elämästä. [/quote] Mä olen syksyllä kotona kun saan kesällä vauvan eli eipä ahdista, eskarilainen saisi olla kotonakin :) Mutta taidamme olla sitten niitä lainkuuliaisia kansalaisia. Harmittaako kun teoriasi kusahti? Ja voi nauru tuota juttujen tasoa. Älä nyt liikaa palstan takia siellä itseäsi läpsi ;) Tee töitä tai lähde lenkille, ota viileä suihku tai muuta mieltä rauhoittavaa. Tää on hei pelkkä av-palsta, ei kannata nostaa verenpaineita :) [/quote] No mitä sä sitten puutut muiden asioihin? Hoida sä sitä vauvaasi vaan. Saat myös ohan rauhassa olla lainkuuliainen. Enkä mä ajatellut, että teoriani on jumalan sanaa, se oli sitä mitä itsekin sanoit, teoria.  [/quote] Voi luoja sun kanssas :D En mä puutu sun asioihin vaan lainsäätäjät, muruseni. Lainsäätäjät :)

[/quote]

Niin, milläslailla? Kerrotko? Lastensuojelun kauttako vai miten? Enpä nyt ihan usko, kuule, että PUUTTUVAT mitenkään. Lapsi on menossa eskariin, capiche?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme