Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syksyllä 2015 alkava pakollinen esikoulu

Vierailija
19.02.2015 |

Tarkoittaako se sitä, että esikouluun on ilmoittauduttava, vaikka olisi vain esim 3-4pv/vko siellä? Vai onko siellä pakko käydä sitten joka ikinen päivä?

Kommentit (175)

Vierailija
101/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:45"]

Voi hyvä luoja mitä laumasieluja te olette :(

"Kyllä meidän Taika-Unelma menee eskariin, totta kai, koska laki määrää niin. Ja koska minä olen niin saatanan tyhmä, etten itse osaa opettaa omalle lapselleni mitään. Minä uskon, että Marimekko-tädit päiväkodissa tietää paremmin ja meluinen liian iso ryhmä on vain hyväksi lapselleni" 

[/quote]

Juuh, elämämkoulu on paljon tärkeämpi :D

[/quote]

Tämä juuri, loistava esimerkki ymmärryksen tasosta. Jos ei arvosta esiopetusta normaalissa kunnallisessa päiväkodissa, on elämämkoululainen. Etkö keksi mitään muuta? Kolme-kuusi tuntia viikossa pois esiopetuksesta on sinusta yhtä kuin tuleva walkoinen roskaluokkalainen? 

[/quote]

Tuon "laumasielun" käyttäjät ovat juuri perinteistä wt-väkeä. Laumasielut arvostavat koulutusta, menevät lukioon, yliopistoon jne. kun he taas elävät sitä "oikeaa elämää" ;)

Vierailija
102/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä meidän Taika-Unelma menee eskariin, totta kai, koska laki määrää niin. Ja koska minä olen niin saatanan tyhmä, etten itse osaa opettaa omalle lapselleni mitään. Minä uskon, että Marimekko-tädit päiväkodissa tietää paremmin ja meluinen liian iso ryhmä on vain hyväksi lapselleni" 

[/quote]

[/quote]

Tuossa iässä se on. En keksi mitään ikää, jossa elämää elämällä opittavat asiat olisivat turhia. Se ei poissulje sitä, etteikö voi käydä peruskoulun, ammattikoulun, yliopiston tai korkeakoulun. Mutta ymmärrän, että monille alemmista sosiaaliluokista polveutuville pelkkä elämänkoulu on sanana arka paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:48"]

Ihan turha se on kotiäitien täällä itkeä. Laki on nyt voimassa, koittakaa päästä asiasta yli. Pieleen meni kasvatuksenne jos 6v ei pärjää 3h päivässä ilman äitiä. Hohhoijaa on taas av-mammoilla kriisinaihe.

[/quote]Kotiäidit ovat usein masentuneita ja voimattomia, koska ovat huonosti koulutettuja ja työttömiä. Se on varmaan suurin syy, miksi eivät jaksa lähteä viemään lastaan esikouluun.

Vierailija
104/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:42"]Aikanaan lapseni aloitti eskarin n marraskuun puolessa välissä sattuneista syistä, (oli reissussa isänsä kanssa) itse lähdin lapsen kanssa joululomille jouluk. 15 päivä ja tulin takaisin kuukauden päästä. Paljon oli poissaoloja koska olin työtön niin katsoin välillä ikkunasta että siellä onkin kurja ilma ja jatkoin nukkumista. Koulu on mennyt loistavasti. Eskarissahan on tärkeintä että oppii olemaan toisten kanssa, noudattaa sääntöjä jne. Oppii olemaan paikalla, oppii sitomaan kengännauhat jne. 
[/quote]

noudattaa sääntöjä = on pois kun sattuu olemaan kurja sää, vaikka on eskaripäivä?

Vierailija
105/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:42"]

Eskarin tarkotus on valmentaa lasta koulua varten. Oppia koulun sääntöjä yms. Suurin osa ajasta on leikkejä ja pelejä. Aika vähän kirjoja tekevät. Ei siellä jää jälkeen vaikka olisi paljonki pois. Meidän yhdellä tenavalla loppui innostus kun aina vaan leikittiin. Olis halunnu enemmän tehtäviä. Puhuin opelle tästä mutta emme saaneet enempää kuin voivottelua..

[/quote] lapseni koki kans turhana koko eskarin, meillä oli paljon vapaapäiviä

Vierailija
106/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:52"]

[/quote]

[/quote]

Tämä juuri, loistava esimerkki ymmärryksen tasosta. Jos ei arvosta esiopetusta normaalissa kunnallisessa päiväkodissa, on elämämkoululainen. Etkö keksi mitään muuta? Kolme-kuusi tuntia viikossa pois esiopetuksesta on sinusta yhtä kuin tuleva walkoinen roskaluokkalainen? 

[/quote]

Mitä sillä taas on merkitystä onko kunnallinen vai yksityinen? Sama ops molemmissa, mutta kunnallisessa keskimäärin koulutetumpi ja kokeneempi henkilökunta.

Vierailija
107/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:48"]

Ihan turha se on kotiäitien täällä itkeä. Laki on nyt voimassa, koittakaa päästä asiasta yli. Pieleen meni kasvatuksenne jos 6v ei pärjää 3h päivässä ilman äitiä. Hohhoijaa on taas av-mammoilla kriisinaihe.

[/quote]

En ole kotiäiti vaan käyn töissä. Mies hoitaa lapset. Käy ilmeisesti todella kateeksi, kun et millään kestä ajatusta, että toisten lapsi saa jäädä kotiin? Voi voi....
[/quote]

Ei, ärsyttää enemmänkin että väkisin tehdään normaalista asiasta ongelma :)

Vierailija
108/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:55"]

[/quote]Kotiäidit ovat usein masentuneita ja voimattomia, koska ovat huonosti koulutettuja ja työttömiä. Se on varmaan suurin syy, miksi eivät jaksa lähteä viemään lastaan esikouluun.

[/quote]

Mun ei ees tarvii kyytiä, vaan taksikyyti hakee risteyksestä. ;) Käy tosin siellä joka päivä, ihan sääntöjen mukaan. 

Vierailija
109/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:48"]

[/quote]

Jotain tällaista arvelen myös. No, voimia heille nyt tässä elämän kriisissä...

Vierailija
110/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Me olimme viime perjantaina aamupäivällä teatterissa ja siksi lapset eivät olleet päiväkodissa. Sitten mentiin uimaan. Itse opiskelen, joten kaikki liikenevä vapaa-aika mikä minulla päivisin on, menee lasteni kanssa. Opiskeluni jatkuvat vielä muutaman vuoden, ja aion jatkaa näin. Koulu on eri asia sitten, eskarilla ei ole niin väliä vaikka se nyt siinä rakkaassa laissanne lukeekin. 

Vierailija
111/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:32"]Miksi te kuvittelette, että esiopetus on vapaaehtoista, kun se lain mukaan on jokaiselle lapselle määrätty velvollisuus? Voittehan te olla kansalaistottelemattomia, mutta ensi syksystä alkaen lasten läsnäoloa henkilötasolla seurataan ihan kuin koulussa. Paljon eskarista vapaita pitävä lapsi rinnastetaan lintsaavaan lapseen ja aika äkkiä vanhemmille tehdään selväksi, että ylimääräisiä vapaita ei pidetä tai lastensuojelu puuttuu asiaan. Eskari on lasta varten, lapsen kehitykselle tärkeää toimintaa. Poissaolot merkitsevät sitä, että lapsi on syrjäytymässä. [/quote] Hyvä että tuli tämä lakimuutos! Ei voi olla noin vaikeaa 3h päivässä. Kotona hoidettujenkin lasten pitää alkaa sopeutumaan säännöllisyyteen ja ryhmään tulevaa koulua varten. [/quote]Ei voi olla todellista, oletko sä oikeasti noin ankea mieleltäsi vai esitätkö vain? [/quote] No perustele sinä joka mieleltäsi et ole ankea miksi pilttisi ei pärjää ilman äitiä 3h päivässä? :) Miksi tämä lakimuutos noin tuottaa sulle ongelmia? Ja ihmisille yleisesti; eipä tätä missään vastustettu ennen muutoksen voimaantuloa. Tiedättehän mistä keskusteltiin ja uutisoitiin samana päivänä kun tästä päätettiin... Turha nyt on itkeä, ihan hyvä näin. Ja ainahan voi opettaa kotona lasta ja pitää kotikoulua jos eroahdistus on liian suuri.

[/quote]

Kyse ei ole tietenkään eroahdistuksesta *facepalm*. Mä en edes ole päivisin kotona, vaan mies. Eikä lakimuutos tuota minulle ongelmia, aion elää kuten aikana ennenkin sitä. Esimerkkejä kotipäivien hyödyistä mummolaan menemisineen on tässäkin ketjussa tullut ja toisaalta eskarin tyhjäkäynnistä. 

Sanon sinulle, että turha itkeä, entiseen malliin jatkaminen on ensi syksystäkin alkaen hyvä näin. Lapsi nauttii olla välillä kotona, sekö SINUA ahdistaa? Tiedät sen, muuet voi itse antaa lapsellesi sitä samaa? En syytä sinua siitä yhtään, mutta turhaa säkään syytät minua erilaisesta elämästä.

Vierailija
112/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] minä olin siihen aikaan työtön tai työhaluton ihan miten vaan. Vietettiin paljon vapaata eskarista, kävimme reissuilla (mies oli työssä) puistoissa, avoimessa päiväkodissa välillä, puistoissa jne. Loistavasti klaarasi koulun ja vähällä lukemisella, todistukset aina yli 9 ka, lukio vielä kesken mutta sama tahti jatkuu. Koulusta ei oo turhan takia ollut poissa, koulua oon pitänyt aina tärkeänä. Todella tärkeänä. 

Vierailija
113/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:42"]Aikanaan lapseni aloitti eskarin n marraskuun puolessa välissä sattuneista syistä, (oli reissussa isänsä kanssa) itse lähdin lapsen kanssa joululomille jouluk. 15 päivä ja tulin takaisin kuukauden päästä. Paljon oli poissaoloja koska olin työtön niin katsoin välillä ikkunasta että siellä onkin kurja ilma ja jatkoin nukkumista. Koulu on mennyt loistavasti. Eskarissahan on tärkeintä että oppii olemaan toisten kanssa, noudattaa sääntöjä jne. Oppii olemaan paikalla, oppii sitomaan kengännauhat jne.  [/quote] noudattaa sääntöjä = on pois kun sattuu olemaan kurja sää, vaikka on eskaripäivä?

[/quote] kerroinki että eskari ei ole niin tärkeä mutta koulu on sitten todella TÄRKEÄ. Todistuksestahan se huomasi kuinka tärkeä oli ja on-. 

Vierailija
114/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mua ihmetyttää vaan miksi lähtökohtaisesti pitää olla asenne että "kyllä aamulla jäädään kotiin jos tekee mieli ja sillä selvä". Miksei voi suhtautua niin että kun ollaan eskarissa, niin ollaan yhteistyössä ja sovitaan myös niistä poissaoloista.

Kun sillä hyvin sopeutuneella lapsella ei ole hankaluuksia toimia ryhmässä eikä ole viitteitä ettei sopeutuisi kouluun, niin ei varmaan ole ongelmaa olla pois jos on joku hyvä syy. Vaikka se sisaruksen sairaus tai muiden päivien pitkät hoitopäivät ja vanhemman arkivapaa tai joku matka. Uskoisin että se "läsnäolopakko" painottuu siihen, että eskaripäivinä tullaan paikalle ajoissa kun eskari alkaa ja lähdetään kun eskari loppuu, eikä niin kuin päivähoidossa usein että miten nyt ehditään ja perheen aikataulut menee.

Jos lapsella taas on ongelmia eikä hän pysy ryhmän mukana, jos vanhempi ei ole yhteistyössä ja jos syyt olla jatkuvasti pois tai myöhästellä on luokkaa "en jaksanut tuoda lasta eskariin", niin eikö silloin olekin ihan hyvä, että opettajat seuraa tilannetta ja tarvittaessa tekee vaikka ls-ilmoitusta, eikä odoteta että eskarin mahdollisuudet menee lapselta ohi, lapsi ehtii kouluikään ja alkaa jäädä jälkeen opetuksessa välinpitämättömien vanhempien vuoksi.

Mutta uskoisin että eka vuosi voi olla vähän hakemista puolin ja toisin. Ihmettelisin jos ihan hyvin pärjäävien lasten kohdalla tulisi syksyllä ls-ilmoitussuma sen takia että vanhemmat ei miellä eskaria yhtä tärkeäksi vielä...

Meillä näyttää käyvän niin, että eskarilainen ei joudu päivähoitoon, mutta pääsee koulukyydillä eskariin siksi kolmeksi tai neljäksi tunniksi joka päivä. Pidän ihanteellisena ratkaisuna meidän kannalta sitä, ja uskoisin että ei ihan helpolla jätetä sitä eskaripäivää väliin, vaikka sitten niin että perjantaina lähdetään viikonloppureissuun vasta eskarin päätyttyä.

Vierailija
115/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:48"] Ihan turha se on kotiäitien täällä itkeä. Laki on nyt voimassa, koittakaa päästä asiasta yli. Pieleen meni kasvatuksenne jos 6v ei pärjää 3h päivässä ilman äitiä. Hohhoijaa on taas av-mammoilla kriisinaihe. [/quote] En ole kotiäiti vaan käyn töissä. Mies hoitaa lapset. Käy ilmeisesti todella kateeksi, kun et millään kestä ajatusta, että toisten lapsi saa jäädä kotiin? Voi voi.... [/quote] Ei, ärsyttää enemmänkin että väkisin tehdään normaalista asiasta ongelma :)

[/quote]

Sinähän se teet. Haloo! Kukaan ei ole itkenyt, että voi nyyh, kun tuli lakimuutos enkä voi pitää lasta kotona vaan itkijöitä olette te joiden asenne on, että no niin, nyt tuli lakimuutos ja jos et vie lastasi eskariin saapuu lastensuojelu!

Mulle on ihan rauhallisen selvää, että asiassa voi jatkaa kuten ennenkin. Ei tulis mieleenkään tehdä tästä ongelmaa.

Vierailija
116/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:54"]

Paska homma vuorotyölapselle. Ensin aamulla eskariin ja sitten illalla yöhoitoon ja aamulla jatkaa eskaria ja taas yöksi hoitoon. Lisäksi viikolla vapaapäivä eskarissa ja viikonlopun hoidossa.

Koska lapsella on oikeus viikkolepoon

[/quote]

Ei vuorohoidossa olevien yleensä tarvitse erikseen mennä aamupäiväeskariin, heille eskarijuttuja saattaa olla illalla tai jopa viikonloppuna.

[/quote]

Kenen järjestämänä? Esikoulua saa pitää vain lto jolla on esiopettajan pätevyys. Yleensä ovat töissä 8-15. Edelleenkään laki ei kiellä pitämästä vapaapäiviä esikoulusta, ei päivähoidon eskarista eikä koulun eskarista.

[/quote]

Kyllä vuoropäiväkodeissakin yleensä lto on, miksei olisi?

[/quote]

Voi sua yksinkertaista. On siellä se lto, useampikin. Ja heistä kaikilla ei ole esi- ja alkuopetuksen pätevyyttä. Ja vain harva heistä tekee iltoja, öitä tai viikonloppuja kun se tulee työnantajalle kalliimmaksi kuin hoitaja jolla on pienempi palkka. 

[/quote]

Lto:lla ei esiopetuspätevyyttä? Miten se olisi mahdollista? Ymmärrätkö mikä lto on? Ja mitä tekemistä alkuopetuksella on tämän kanssa?

Vierailija
117/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:02"]Ihan varmasti pidän lapselle yhden vapaa päivän viikossa niin kuin tähänkin asti. Kyllä kerkeää koulussa olemaan täyttä viikkoa. Vuorotyöläisenä ja viikonloppuun painottuen haluan viettää myös vapaita lapseni kanssa. Tuleeko poliisi hakemaan lapsen jos viettää vapaata keskellä viikkoa vanhemman kanssa, 6 vuotias ?!?!
[/quote]

Tää on hauskaa kun vanhemmat uhoo että "minun lapseni ei ainakaan ole eskarissa kuin ma-to!" Haha katotaan syksyllä kuinka onnistui..
[/quote]

No, meillä esiopetus järjestetään ma-to, eli eskarilaisella on vain poikkeuksellisesti ja tuolloinkin vapaaehtoisia eskaripäiviä perjantaisin

Vierailija
118/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:44"]

Mitä siellä eskarissa on edes tarkoitus oppia?! Minua ainakin ottaa päähän jo valmiiksi, että lapseni joutuu sinne muka menemään. Oppi jo 4-vuotiaana lukemaan ja kirjoittamaan ja tietää muutenkin paljon asioista, esim evoluutiosta, avaruuden rakenteesta, luonnosta ym. Osaa myös laskea, ja tulee eskari-ikään mennessä osaamaan toivottavasti myös kerto- ja jakolaskut. Mitä hän tekee eskarissa, kun ekan ja tokan luokankin voisi skipata, kysyn vaan...

[/quote]

Anna lapsesi olla lapsi.

Vierailija
119/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:58"]

[/quote]

Mun ei ees tarvii kyytiä, vaan taksikyyti hakee risteyksestä. ;) Käy tosin siellä joka päivä, ihan sääntöjen mukaan. 

[/quote]

Sama täällä, kyydillä pääsi ja kotipäivänä ilmoitettiin, ettei kuljetusta tarvitse. Ja mitenköhän on, jaksaiskohan toi mun maratoonarimies viedä lasta eskariin jos itse ois vietävä? Se ois kyllä siinä ja siinä...

Vierailija
120/175 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:59"]

[/quote]

Me olimme viime perjantaina aamupäivällä teatterissa ja siksi lapset eivät olleet päiväkodissa. Sitten mentiin uimaan. Itse opiskelen, joten kaikki liikenevä vapaa-aika mikä minulla päivisin on, menee lasteni kanssa. Opiskeluni jatkuvat vielä muutaman vuoden, ja aion jatkaa näin. Koulu on eri asia sitten, eskarilla ei ole niin väliä vaikka se nyt siinä rakkaassa laissanne lukeekin. 

[/quote]

Ja ihmettelen tuota elämänkoulu- ja wt-korttia kovasti. Eikai se että pitää vapaapäivää esikoulusta, tarkoita että ei arvosta koululaitosta yleensä. Eikä se tarkoita, että vetää lonkkaa kotona (vaikka se tekisi kyllä aika monelle ihan hyvää pinnojen kireydestä päätellen ainakin). 

Ja eihän kaikki perheet asu päiväkodin/koulun vieressä. Mekin asumme keskisuuressa kaupungissa, mutta päiväkotiin on silti meiltä matkaa. Kolme tuntia on paperilla vähän, mutta toisille se tarkoittaa paljon pitempää aikaa. 

Me matkustamme paljon, ja nyt on vielä puolitoista vuotta aikaa vähän rennommin mennä ja varsinkin loma-aikojen ulkopuolella. Totta kai käytämme tätä hyväksemme vielä. Jos lapselta jää jokin välistä, voin opettaa sen hänelle ihan itse myös loman aikana :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi