Syksyllä 2015 alkava pakollinen esikoulu
Tarkoittaako se sitä, että esikouluun on ilmoittauduttava, vaikka olisi vain esim 3-4pv/vko siellä? Vai onko siellä pakko käydä sitten joka ikinen päivä?
Kommentit (175)
Eskari ei ole pakollinen vaan vanhemmat ovat velvollisia huolehtimaan, jotta oppia tulee riittävästi. Eskari on siis jatkossa velvoittavaa. Koulun kohdalla kunnalla on velvollisuus seurata, jotta lapsii oppii. Jos on kotikoulussa, järjestävät vaikka kokeita. Eskarivuonna vanhemmilla on vastuu. Käytännössä jos lapsi on paljon ikätasoaan jäljessä ja selvästi tarvitsee tukea, voisi eskarista ehkä tulla huomautus, jotta paikalle joka päivä, mutta muuten ei.... Ja jos jonkun kaapissa on jo huomautus eskarin velvoittavuudesta, sen ei pitäisi kyllä leimata ketään, se on varmaan siinä, jotta kaikki huomaavat tiedon. Laki on voimassa mutta sitä sovelletaan vasta elokuusta alkaen. Ei nyt eskarissa oleviin.
Koittakaa jo ymmärtää. Se on pakollinen ja huoltajan on huolehdittava että lapsi siihen osallistuu. Ei sieltä mitään omaa lomaa oteta, ellei lapsi ole kipeä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:10"]
Miten te vuorotyöläiset järjestätte lapsenne hoidon, kun hän menee kouluun?
[/quote]
Oli miten oli niin motivaatio siihen on hiukan toinen, kun koulun tärkeys on hieman toinen vs eskariin meno pakollisesti JOKA PÄIVÄ. Mutta ethän sä sitä vaan voi tajuta, kun sulle on sitä ajattelukykyä lusikalla annettu ja lapseskin varmaan tarvitsee eskarin joka minuutin selvitäkseen aikanaan koulukypsäksi.
Vai onko tässä kyse kateudesta siihen, että jonkun ei ole pakko makuuttaa (eli nimitys sille kun mitään hyödyllistä ei tapahdu) lastaan eskarissa ja hoidossa joka päivä?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:01"]
No meille opetettiin eskarisa englantia..
[/quote] yleensä ei opeteta enkkua eskarissa ja voihan sitä aina ite opettaa ja myös ruotsinkin
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:13"]
Koittakaa jo ymmärtää. Se on pakollinen ja huoltajan on huolehdittava että lapsi siihen osallistuu. Ei sieltä mitään omaa lomaa oteta, ellei lapsi ole kipeä.
[/quote]
Koita sä nyt ymmärtää, että on koteja, joissa mikään ei muutu ja lapsi osallistuu eskariin JA pitää edelleen leppoisia kotipäiviä! Hahhahahaaa, senkin köyhä!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:06"]
Mitä joku sellainen lapsi siellä tekee, joka oppii lukemaan ja kirjoittamaan 4 v ja laskemaankin vähän.
[/quote] eskarin tarkoitus ei oo lukemaan opettelu vaan että lapsi osaa olla ryhmässä, osaa välillä istua paikallaan, osaa kuunnella, osaa sitoa itse kengännauhat, lukeminen on sivuseikka.
Ai että minun pitäisi anoa kirjallisesti lapselleni lupaa olla pois eskarista, jos esimerkiksi lähdetään jo perjantaiaamuna ajamaan mummolaan?! Tai jos pikkusisarensa on kipeä, ja mies työmatkalla (kuten usein on), niin tuleeko siitä sitten luvaton poissaolo jos en lähde kävellen esikoista viemään eskariin? Mihin minä kipeän sisaruksen jätän? Ja sisaruksella siis perussairaus joka valitettavasti välillä aiheuttaa sairastelupäiviä.
En usko. Ja jos niin on, niin en tottele.
Niin saatana.
Olen suomalainen.
♥
Myös tällainen Opetushallituksen sivuilta: "
Esiopetuksen järjestäjät ilmoittavat esiopetuksen alkamisesta hyvissä ajoin ennen tarjoamansa esiopetuksen alkamista, jotta huoltaja voi hakea lapselle esiopetuspaikkaa. Periaatteena on, että esiopetukseen ilmoitetut lapset osallistuvat esiopetukseen säännöllisesti, jotta esiopetukselle asetetut tavoitteet voivat toteutua.
Mikäli huoltaja ei ilmoita lasta esiopetukseen, tulee hänen huolehtia, että lapsi osallistuu muuhun esiopetuksen tavoitteet täyttävään toimintaan. Tämän toiminnan luonteesta ei ole säädöksissä tarkempia kuvauksia.
"
Eli uskoisin että jos esiopetuksen tavoitteiden toteutumiset ei lapsen osalta vaarannu, niin läsnäolosta voidaan joustaa. Ja 150 km päähän ei tarvitse lasta lähettää 3h joka päivä eskariin, vaan jotakin vastaavaa toimintaa voi järjestää muutenkin lapselle.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:06"]
Mitä joku sellainen lapsi siellä tekee, joka oppii lukemaan ja kirjoittamaan 4 v ja laskemaankin vähän.
[/quote] mun lapsi taas halusi haastetta, annoin sitä kotona, opeteltiin enkun alkeita, ruotsin alkeita, yhteen vähennys laskuja.
Mun lapsi oli sellainen. Tykkäsi kovin eskarista, etenkin musiikki. ja liikuntatuokioista sekä askartelusta. Ei se kirjainten piirtäminenkään haitaksi ollut, käsiala kehittyi.
[/quote]
No, katsotaans ensi keväänä, kun 5-vuotiaamme on ollut vuoden eskarissa. Että onko saatu pitää just ne vapaat mitä on pidettykin ja onko kukaan eskarista itkenyt perään! Kiristelkää te vain vöitänne siellä joka päiväisyydestä vaahtoavat, ei haittaa mua tippaakaan, jos te viette lapsenne eskariin ihan joka päiväksi! Se on teidän asianne. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa nyt voimaan tullut lakimuutos, kun se ei koske meitä, lapsemme on osallistunut tähänkin asti eskariin, vaikka on pidetty kotipäiviä just siks, kun eskarivuonna se on vielä mahdollista ja lto:kin oli sitä mieltä, että niitä kannattaa olla :) <3
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:01"]
No meille opetettiin eskarisa englantia..
[/quote] yleensä ei opeteta enkkua eskarissa ja voihan sitä aina ite opettaa ja myös ruotsinkin
[/quote]
No meille opetettiin. Äitillä on vieläki ne paperit tallessa johon olin piirtänyt äidin vauvanvaunuja työntämässä ja siihe oli kirjoitettu harakanvarpailla baby ja mother otsikoksi. Ja jotaki muita lappusia, mutta tuon muistan parhaiten koska nauroin juuriki sille mun piirrustustöherrykselle..
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:18"]
Ai että minun pitäisi anoa kirjallisesti lapselleni lupaa olla pois eskarista, jos esimerkiksi lähdetään jo perjantaiaamuna ajamaan mummolaan?! Tai jos pikkusisarensa on kipeä, ja mies työmatkalla (kuten usein on), niin tuleeko siitä sitten luvaton poissaolo jos en lähde kävellen esikoista viemään eskariin? Mihin minä kipeän sisaruksen jätän? Ja sisaruksella siis perussairaus joka valitettavasti välillä aiheuttaa sairastelupäiviä.
Niin saatana.
Olen suomalainen.
♥
[/quote]
Sama!!!!!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:15"]
[/quote]
Oli miten oli niin motivaatio siihen on hiukan toinen, kun koulun tärkeys on hieman toinen vs eskariin meno pakollisesti JOKA PÄIVÄ. Mutta ethän sä sitä vaan voi tajuta, kun sulle on sitä ajattelukykyä lusikalla annettu ja lapseskin varmaan tarvitsee eskarin joka minuutin selvitäkseen aikanaan koulukypsäksi.
Vai onko tässä kyse kateudesta siihen, että jonkun ei ole pakko makuuttaa (eli nimitys sille kun mitään hyödyllistä ei tapahdu) lastaan eskarissa ja hoidossa joka päivä?
[/quote]Minulla ei ole pieniä lapsia! Ihan vain kiinnostuksesta halusin tietää, ovatko lapsenne sitten ekaluokalla yksin kotona öisin, kun olette työssä? Ja miksi molemmat vanhemmat ovat yhtä aikaa yövuorossa?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:18"]
Niin saatana.
Olen suomalainen.
♥
[/quote]
Minäkin harrastaisin kansalaistottelemattomuutta, jos tosi virkaintoiseksi virkamiehet heittäytyisi. Mutta olettaisin että tuollaisessa tilanteessa riittäisi esim. puhelu pk:hon, että Peetu ei pääse tänään. Minä paan pk:hon viisivuotiaan poissaoloistakin ilmoituksen aamulla viimeistään, niin eskariinkin laittaisin. Tai maanantaina selvitys että näin kävi, siis yhteistyötä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:13"]
[/quote]
Koita sä nyt ymmärtää, että on koteja, joissa mikään ei muutu ja lapsi osallistuu eskariin JA pitää edelleen leppoisia kotipäiviä! Hahhahahaaa, senkin köyhä!
[/quote]
Rahallako meinasit maksaa Petterin kotipäivät, vai miten se tähän liittyy?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:15"]
[/quote]
[/quote]Minulla ei ole pieniä lapsia! Ihan vain kiinnostuksesta halusin tietää, ovatko lapsenne sitten ekaluokalla yksin kotona öisin, kun olette työssä? Ja miksi molemmat vanhemmat ovat yhtä aikaa yövuorossa?
[/quote]
Ohis mutta eikait niitä työvuoroja voi monessakaan työpaikassa päättää itse?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:15"]
[/quote]
[/quote]
Mulla ei ole yötyötä, vaikka iltavuoroja onkin ja mies on kotona, mutta kyse oli siitä, voiko lapsi jatkossakin olla joustavasti kotona eskarista, jos vanhemmalla on vuorotyö. Minusta tietenkin voi!
Miten te meinaatte järjestää lapsen koulunkäynnin jos nyt jo on niin hankalaa?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:44"]
Mitä siellä eskarissa on edes tarkoitus oppia?! Minua ainakin ottaa päähän jo valmiiksi, että lapseni joutuu sinne muka menemään. Oppi jo 4-vuotiaana lukemaan ja kirjoittamaan ja tietää muutenkin paljon asioista, esim evoluutiosta, avaruuden rakenteesta, luonnosta ym. Osaa myös laskea, ja tulee eskari-ikään mennessä osaamaan toivottavasti myös kerto- ja jakolaskut. Mitä hän tekee eskarissa, kun ekan ja tokan luokankin voisi skipata, kysyn vaan...
[/quote] Miksi ihmeessä olet laittamasa häntä lainkaan eskariin etkä suoraan kouluun? Tyttäreni ei käynyt eskaria vaan testien kautta suoraan ekalle. Tosin pelkät luku tms taidot ei riitä vaan pitää olla kykyä työskennellä ryhmässä jne eli nuo testattiin myös.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:54"]
Paska homma vuorotyölapselle. Ensin aamulla eskariin ja sitten illalla yöhoitoon ja aamulla jatkaa eskaria ja taas yöksi hoitoon. Lisäksi viikolla vapaapäivä eskarissa ja viikonlopun hoidossa.
Koska lapsella on oikeus viikkolepoon
[/quote]
Ei vuorohoidossa olevien yleensä tarvitse erikseen mennä aamupäiväeskariin, heille eskarijuttuja saattaa olla illalla tai jopa viikonloppuna.
[/quote]
Kenen järjestämänä? Esikoulua saa pitää vain lto jolla on esiopettajan pätevyys. Yleensä ovat töissä 8-15. Edelleenkään laki ei kiellä pitämästä vapaapäiviä esikoulusta, ei päivähoidon eskarista eikä koulun eskarista.