Määritelläänpä se naisellisuus
Katselin tuota monisivuista Suomalaiset naiset ovat äijämäisiä -ketjua, jonka heti ensimmäisessä kirjoituksessa pelättiin naisen vetävän miestä turpaan. Minä aloittaisin keskustelun sillä keskustelupalstoilla ylenkatsotulla tavalla, että kukin tekisi käsitteet itselleen ja muille aivan selväksi, ja sen jälkeen voi katsoa, onko keskustelua edes aihetta jatkaa.
Minä en osaa määritellä naisellisuutta oikeastaan ollenkaan, koska ihmiset ovat mielestäni yksilöinä niin monen miljoonan pikkuasian summia (miehekkyyden yleismaailmalliset, selvät ja helpot mittarit ovat kai peräisin suoraviivaisista lännenelokuvista eli haavemaailmasta).
Eräs nainen kertoi minulle vetäneensä eräänä talviaamuna ylleen paksut sukkahousut ja nilkkapituisen trumpettihameen ja kuulleensa jo työpaikan ovella ensimmäisen kommentin naisellisuudestaan. Pari vuotta pääasiassa hametta käytettyään hän totesikin, että naama sai olla ihan samanlainen bulldogin naama kuin ennenkin - se oli yksinkertaisesti se hame, joka toi hänelle miesseuraa ja kohteliaisuuksiksi tulkittavia huomautuksia monin kerroin enemmän kuin aiemmin. Minun ex-miesystäväni piti naisellisena vain äärimmäistä pinkkistiletto-irtoripsi-aivotnarikassa-bimboa ikään katsomatta, kun minun mielestäni esimerkiksi Marlene Dietrich valkoisessa paidassaan ja solmiossaan on takuuvarmasti ei-ainakaan-miehekäs. Laidasta llaitaan siis.
Voisikohan noita naisellisuuden ulkoisia ja sisäisiä merkkejä listata, jotta nähtäisiin, miten hirveän monia käsityksiä tästäkin asiasta pelkästään jäyhien suomalaisten keskuudessa on? Siis ihan parilla sanalla ranskalaisin viivoin ja sillä lailla, että pidetään kokonaan miehet ja vastakkainasettelu kuvausten ulkopuolella: ei siis "ei kävele miesmäisesti" vaan "ottaa lyhyitä askelia ja pyörittää lanteitaan mennessään". Onnistuisiko? Ja vieläpä riitelemättä ja alatyyliin sortumatta? Aloittaisin itse, mutta kun ei tämä luokittelu minulta onnistu. Muiden mielipiteet kuitenkin kiinnostaisivat.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:27"]
Järkikin sen sanoo että naisellisuutta on kauneus, hyvät käytöstavat, siisteys, huolehtivaisuus, ystävällisyys, hyvä itsetunto mikä näkyy, tapa kävellä, syödä ym. Tehdä asioita.
jos nainen näyttää rekkamieheltä ja liikkuu ja syö kuin äijä ja kiroilee niin kyllä on naisellisuus kaukana.
[/quote]
Ai sinun järki? Jos sinun järki sanoo noin, et taida olla varsinaisesti järki-ihmisiä. Ehkä olet mies?
[/quote]
No, hänen järkensä sanoo. Tottakai, hänhän se oman viestinsä kirjoitti. Miksi haluat olla töykeä?
Tästäpä tulikin hyvä ketju: kävi aivan selväksi, että naisellisuus on katsojan silmässä eli kyseessä on puhtaasti makuasia. Ja niistä ei kannata riidellä ainakaan silloin, kun ei viitsi täsmentää käsitteitään eikä tarkistaa kiistakumppaniltakaan, puhutaanko edes samasta asiasta. :)
Ap.
nainen on todellisuudessa se kovempi ja kestävämpi sukupuoli. Tietty järkevyys, kovuus ja joustavuus ovat hyvin naisellisia ominaisuuksia.
Tämä on varmaan kaikille tuttua omasta suhteesta/tuttavapiiristä. Naisethan ne pärjää ja on rationaalisia, tuli mitä tuli. Veikkaan että se johtuu ihan siitä, että naisten vastuulla on lisääntyminen ja loppupeleissä jälkeläisistä huolehtiminen. Jonkun vaan on pakko hoitaa hommat, ja se joku on, ylläri gylläri, nainen.
Tästä ei varmaan puhuta paljon, koska ollaan kohteliaita meidän herkkätunteisia miehiä kohtaan.
Naiset ovat aina esittäneet herkkää juuri siksi, että ovat fyysisesti heikompia, ja jotenkin on pitänyt saada miehet tuntemaan sääliä ja antamaan tasoitusta. Lopulta kuitenkin nainen on tappajana armottomampi jos omat lapset ovat vaarassa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:27"]
Järkikin sen sanoo että naisellisuutta on kauneus, hyvät käytöstavat, siisteys, huolehtivaisuus, ystävällisyys, hyvä itsetunto mikä näkyy, tapa kävellä, syödä ym. Tehdä asioita.
jos nainen näyttää rekkamieheltä ja liikkuu ja syö kuin äijä ja kiroilee niin kyllä on naisellisuus kaukana.
[/quote]
Ai sinun järki? Jos sinun järki sanoo noin, et taida olla varsinaisesti järki-ihmisiä. Ehkä olet mies?