Määritelläänpä se naisellisuus
Katselin tuota monisivuista Suomalaiset naiset ovat äijämäisiä -ketjua, jonka heti ensimmäisessä kirjoituksessa pelättiin naisen vetävän miestä turpaan. Minä aloittaisin keskustelun sillä keskustelupalstoilla ylenkatsotulla tavalla, että kukin tekisi käsitteet itselleen ja muille aivan selväksi, ja sen jälkeen voi katsoa, onko keskustelua edes aihetta jatkaa.
Minä en osaa määritellä naisellisuutta oikeastaan ollenkaan, koska ihmiset ovat mielestäni yksilöinä niin monen miljoonan pikkuasian summia (miehekkyyden yleismaailmalliset, selvät ja helpot mittarit ovat kai peräisin suoraviivaisista lännenelokuvista eli haavemaailmasta).
Eräs nainen kertoi minulle vetäneensä eräänä talviaamuna ylleen paksut sukkahousut ja nilkkapituisen trumpettihameen ja kuulleensa jo työpaikan ovella ensimmäisen kommentin naisellisuudestaan. Pari vuotta pääasiassa hametta käytettyään hän totesikin, että naama sai olla ihan samanlainen bulldogin naama kuin ennenkin - se oli yksinkertaisesti se hame, joka toi hänelle miesseuraa ja kohteliaisuuksiksi tulkittavia huomautuksia monin kerroin enemmän kuin aiemmin. Minun ex-miesystäväni piti naisellisena vain äärimmäistä pinkkistiletto-irtoripsi-aivotnarikassa-bimboa ikään katsomatta, kun minun mielestäni esimerkiksi Marlene Dietrich valkoisessa paidassaan ja solmiossaan on takuuvarmasti ei-ainakaan-miehekäs. Laidasta llaitaan siis.
Voisikohan noita naisellisuuden ulkoisia ja sisäisiä merkkejä listata, jotta nähtäisiin, miten hirveän monia käsityksiä tästäkin asiasta pelkästään jäyhien suomalaisten keskuudessa on? Siis ihan parilla sanalla ranskalaisin viivoin ja sillä lailla, että pidetään kokonaan miehet ja vastakkainasettelu kuvausten ulkopuolella: ei siis "ei kävele miesmäisesti" vaan "ottaa lyhyitä askelia ja pyörittää lanteitaan mennessään". Onnistuisiko? Ja vieläpä riitelemättä ja alatyyliin sortumatta? Aloittaisin itse, mutta kun ei tämä luokittelu minulta onnistu. Muiden mielipiteet kuitenkin kiinnostaisivat.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:44"]
No se on kyllä ihan tilastollisesti tutkittu fakta, että naiset ovat miehiä kielellisesti lahjakkaampia keskimäärin. Joku kieliin uppoutunut 'nero' ei tätä tosiasiaa muuta. Ja onko siitä edes mitään faktaa, että miehissä näitä 'kielineroja' olisi enemmän?
[/quote]
Monilla on heti taipumusta nähdä lahjakas mies nerona ja lahjakkaat naiset sitten vaan...no tylsästi lahjakkaina. Samaa ilmiötä kuin tämä kympin tyttöjen vähättely joiksikin aivottomiksi ulkoalukijoiksi.
[/quote]
Tunnen paljon kieli-ihmisiä, ja kaikkein loistavimmat verbaalikot ovat miehiä. Näillä virheettömään lingvistiseen eleganssiin yhdistyy luova heittäytyminen. Toki tunnen monta hyvää naispuolistakin kääntäjää, mutta he tekevät työtä enemmän työnä, ei taiteena.
Miehuus: ole mies ja oma itsesi, näytä itseltäsi, pukeudu tavallisesti.
Naiseus: tarkoittaa ulkonäköä, päälleliimattua härpäkettä, meikkiä, epäkäytännöllisiä vaatteita ja kenkiä, kauneuskirurgiaa, uhrautuvainen luonne, persoonattomuus.
Varmaan kaikkea, mitä minä en ole. t. melko androgyyni nainen
Kyllä se tietty herkkyys ja lempeys sen tekee, ei saa olla liian kova, siis perusluonteeltaan. Nämä eivät toki ole pelkästään naisellisia ominaisuuksia, kyllä mieskin voi olla herkkä ja lempeä, mutta naisella niiden puute vaikuttaa minusta siihen naisellisuuteen. Toki se naisellisuus on myös monen asian summa, sekä henkisen että ulkoisen. Eri naiset voivat olla myös eri tavalla naisellisia ja kyllähän naisellinen pukeutuminen siihen tietysti vaikuttaa, ei kai siinä mitään ihmeellistä ole, eli hameet ja iloiset värit ym.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:45"]
-Pehmeys olemuksessa ja luonteessa. Herkkyys.
-Äidillisyys, muista huolen pitäminen ja sellainen lämmin välittäminen
-Tunneäly
-Hyvä kielipää. Mä näen sen aina jotenkin naisellisena ominaisuutena. :D
[/quote]
Kuitenkin kaikki johtavat kielinerot ovat miehiä
[/quote]
Tosielämässä tuntemani kielellisesti lahjakkaat ovat olleet pääosin naisia. Lukiossa ja yliopistossakin vieraista kielistä kiinnostuneet tuntui olevan suurimmaksi osaksi tyttöjä/naisia. Kaikilla meillä on naisellisia ja miehekkäitä ominaisuuksia.
Olen muutaman kerran tälläkin palstalla sanonut, että miehet arvostavat enemmän sitä, että nainen laittautuu ja tällää kuin sitä, miltä luonnollisesti näyttää. Mukavaa, että joku muu jakaa näkemykseni.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:45"]
Minusta taas naisen selviytyminen ei johdu kovuudesta vaan siitä, että hän osaa käsitellä tunteitansa eli siis se tunneäly. Ihmisen tärkein ihmissuhde on naisen kanssa (äiti-lapsi-suhde), joten miehet ovat tässä asiassa jo alkuun altavastaavia. Siinä mielessä siis tämä kulunut "jokaisen menestyneen miehen takana on nainen" on totta, että mies ei voi tulla äitinsä kaltaiseksi kuin vain osittain mutta nainen voi ja hänellä on helppo esimerkki ja samaistumiskohde.
Näiden pohjalta siis naiselliseen naiseen liittyvät:
- tunneäly
- äitiyteen liittyvät fyysiset ominaisuudet (leveä lantio, selkeät rinnat eli siis muodokkuus)
- äitiyteen liittyvät henkiset ominaisuudet (hoivaaminen, verkostointi, pesän rakentaminen)
Monet liittävät naisellisuuteen esim. pitkän tukan mutta se on yhtä laimea määrite kuin miehekkyyteen lyhyt tukka. Nainen voi näyttää kovasti naiselta fyysisesti mutta jos hän on karkea, kylmä ja itsekeskeinen, en usko, että kukaan pitää häntä naisellisena. Tunnen tällaisen naisen, oikea barbi ulkopuolelta ja sitten sellaisen uranaisen ja karkean duunarin sekoitus henkisesti ja kyllä hänestä on naisellisuus kaukana. Monet kutsuvat häntä miesmäiseksi, mutta en nyt liittäisi välttämättä karkeutta ja kiroilua ja omanapaisuutta miesten ominaisuudeksi vaan enemmänkin häneltä puuttuu ne ominaisuudet, jotka tekisivät hänestä naisellisen. Ei maailma ole mustavalkoinen niin, että jos et ole naisellinen, olet automaattisesti miehekäs.
[/quote]
Olen eri mieltä. Se, että sinusta duunarimaisuus on karkeutta ja myös epänaisellista, on vain sinun mielipiteesi. Duunarinaisillakin on lapsia, samoin kapealanteisilla, pienitissisillä naisilla. He ovat synnyttäneet lapset, imettäneet lapset, hoitaneet lapset. Naiselliset luonteenpiirteet ovat täysin yksilöllisiä. Jos esim tällaisen mielestäsi epänaisellisen naisen lapsilta kysyttäisiin heidän mielestään naisellisia piirteitä, he todennäköisesti nimeäisivät joitakin äitinsä piirteitä. Itse esim. olen työhullun, ultrakyynisen yksinhuoltajaäidin kasvattama, ja tietenkin pidän naisellisina piirteinä äitini piirteitä. Ja olen sitä mieltä, että äitini pesisi "naisellisen" äitityypin 6-0 kaikissa lajeissa, joilla on merkitystä jälkikasvun selviämiselle.
En oikein hyväksy sitä, että naisilta vaaditaan jotain tiettyjä piirteitä ennen kuin he ovat oikeutettuja pitämään itseään naisellisina. Ja varsinkaan en pidä siitä, että joku mies yrittää määrätä niitä ominaisuuksia, joilla nainen voisi lunastaa naisellisuutensa. Sama pätee myös toisinpäin, minusta ei ole kohtuullista, että nainen sanoo miestä epämiehekkääksi vain sillä perusteella, että nainen tykkää enemmän vaikkapa lihaskimpusta kuin laihasta miehestä. Nämä ovat makuasioita, eivät objektiivisia faktoja.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:46"]
No se on kyllä ihan tilastollisesti tutkittu fakta, että naiset ovat miehiä kielellisesti lahjakkaampia keskimäärin. Joku kieliin uppoutunut 'nero' ei tätä tosiasiaa muuta. Ja onko siitä edes mitään faktaa, että miehissä näitä 'kielineroja' olisi enemmän?
[/quote]
Monilla on heti taipumusta nähdä lahjakas mies nerona ja lahjakkaat naiset sitten vaan...no tylsästi lahjakkaina. Samaa ilmiötä kuin tämä kympin tyttöjen vähättely joiksikin aivottomiksi ulkoalukijoiksi.
[/quote]
Tunnen paljon kieli-ihmisiä, ja kaikkein loistavimmat verbaalikot ovat miehiä. Näillä virheettömään lingvistiseen eleganssiin yhdistyy luova heittäytyminen. Toki tunnen monta hyvää naispuolistakin kääntäjää, mutta he tekevät työtä enemmän työnä, ei taiteena.
[/quote]
Jännä, itse en ole tällaista tasoeroa huomannut sukupuolten välillä. Moni tuntemani miespuolinen kääntäjjä kääntää teknisiä tekstejä tai lakiekstejä, joiden kanssa ei auta hirveästi kikkailla ylimääräisiä. Kun käännätän markkinointitekstejä, otan yhteyttä nimenomaan pariin naispuoliseen kääntäjään. Enkä nyt sano heidän kykynsä johtuvan sukupuolesta, mutta kyllä nimenomaan naispuolisilta kääntäjiltä usein tuntuu tulevan sitä elegantimpaa tekstiä. Toki heitä on myös suhteessa enemmän. Ja jos sitten miettiii näitä kirjallisuuden käännöksiä, niin eivät sielläkään miehet mitenkään erityisesti eleganttiudellaan erotu. Ehkä tuosta ansiokkaasta luovasta kikkailusta tunnetuin viime aikojen suomennos on Harry Potter -sarja, jonka suomensi Jaana Kapari-Jatta.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:49"]
-Tunneäly
[/quote]
Yäk! Suurin osa noista piirteistä on mielestäni vastenmielisiä. En kyllä usko, että moni mieskään haluaa alati pillittävää läsyttäjää riesakseen?
[/quote]
Kukaan ei halua itkiää läheisyyteensä
[/quote]
Itkeminen on parempi kuin muiden nälviminen. Varmasti miellyttävämpää.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:10"]
-Tunneäly
[/quote]
[/quote]
Tosielämässä tuntemani kielellisesti lahjakkaat ovat olleet pääosin naisia. Lukiossa ja yliopistossakin vieraista kielistä kiinnostuneet tuntui olevan suurimmaksi osaksi tyttöjä/naisia. Kaikilla meillä on naisellisia ja miehekkäitä ominaisuuksia.
[/quote]
Se että pärjää lukiossa tai yliopistossa ei kerro ihmisen osaamisesta mitään. Jos oikeasti luulet että oikeat alan osaajat löytyy jostain lukiosta tai yliopistosta niin olet kyllä ulkona kuin lumiukko.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:13"]
-Tunneäly
[/quote]
Yäk! Suurin osa noista piirteistä on mielestäni vastenmielisiä. En kyllä usko, että moni mieskään haluaa alati pillittävää läsyttäjää riesakseen?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Muiden nälviminenhän on nimenomaan akkojen ominaisuus! Oma kaveripiirini on hyvin miespainotteista, eikä meillä nälvitä tai puhuta selän takana. Parin naispuoleisen ystävän kanssa tätä nälvimistä ja haukkumistakin tulee sitten harjoitettua.
Hmmm.
- Empaattisuus
- hyvä tekemään ruokaa tai on jokin oma bravuuri, mitä osaa valmistaa todella hyvin
- pitkät ripset
- mököttäminen
- suklaan syöminen tai muuten perso makealle
- kestävät hermot
- rauhallisen musiikin kuuntelu
- draaman ja romanttisten komedioiden katsominen
- ystävällisyys
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:17"]
-Tunneäly
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se että pärjää lukiossa tai yliopistossa ei kerro ihmisen osaamisesta mitään. Jos oikeasti luulet että oikeat alan osaajat löytyy jostain lukiosta tai yliopistosta niin olet kyllä ulkona kuin lumiukko.
[/quote]
Kirjoittaja varmaan tarkoitti, että naisilla on keskimäärin enemmän kielipäätä tuolla perusteella. Ja onhan se usein todettu muutenkin, että naiset ovat kielellisesti lahjakkaampia. Ja minä en ymmärrä, miten kieliä oppisi nerouden tasolla muuten kuin lukemalla aivan törkeästi.
On sitten näitä, savanteiksiko laksetaan, jotka oppivat useita kieliä vain katsomalla telkkaria, vaikka tekstitystä ei olisi. Melko usein tällainen johtuu esim. iskusta päähän, kun jokin aivojen osa vaurioituu ja toinen ylitehostuu kompensaationa.
-Tunneäly
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En sanonut niin. Puhuin siitä, että naisilla tuntuu olevan enemmän luontaista kiinnostusta kieliin. Monille kielten oppiminen tuntuu olevan lähinnä harrastus, ei ura. Ilmeisesti naisilla on keskimäärin enemmän sellaista kielellistä lahjakkuutta kuin miehillä aivojen rakenteesta johtuen. Miehillä on, taas keskimäärin, enemmän esimerkiksi kolmiulotteista tajua, joskaan se ei poissulje todellakaan sillä tavalla lahjakkaiden naisten olemassaoloa. Voin tietty olla väärässäkin. Olen kuitenkin havainnut, että naiset tosielämässä ovat useammin kielistä kiinnostuneita ja osaavat kieliä. Aivojen rakenteestakin puhuttaessa pitää muistaa, että asiat ovat noin keskimäärin ja saman sukupuolen sisällä aivojen rakenne voi erota eri yksilöillä enemmän kuin sukupuolten välillä keskimäärin.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jännä, itse en ole tällaista tasoeroa huomannut sukupuolten välillä. Moni tuntemani miespuolinen kääntäjjä kääntää teknisiä tekstejä tai lakiekstejä, joiden kanssa ei auta hirveästi kikkailla ylimääräisiä. Kun käännätän markkinointitekstejä, otan yhteyttä nimenomaan pariin naispuoliseen kääntäjään. Enkä nyt sano heidän kykynsä johtuvan sukupuolesta, mutta kyllä nimenomaan naispuolisilta kääntäjiltä usein tuntuu tulevan sitä elegantimpaa tekstiä. Toki heitä on myös suhteessa enemmän. Ja jos sitten miettiii näitä kirjallisuuden käännöksiä, niin eivät sielläkään miehet mitenkään erityisesti eleganttiudellaan erotu. Ehkä tuosta ansiokkaasta luovasta kikkailusta tunnetuin viime aikojen suomennos on Harry Potter -sarja, jonka suomensi Jaana Kapari-Jatta.
[/quote]
En minäkään omaa mutuani pidä mutua kummempana. Tunnen paljon kääntäjiä ja oikolukijoita, ja kaikki ovat mielestäni hyviä, mutta kyllä erityislahjakkuudet erottuvat tästä joukosta aika selvästi. Minulla on ollut ilo ja kunnia tehdä töitä mm. usean englantilaisen kääntäjän kanssa, ja näistä yksi kääntää jopa suomea (siis suomeen päin) paremmin kuin moni natiivi suomalainen. Samat heput kääntävät käytännössä mitä vaan englantiin päin ja esim markkinointiteksteissä keksivät helposti päästään hetkessä sloganit, joita mainostoimisto on miettinyt viikkoja ja laskuttanut tuhansia. :) Ja tämä ei ole todellakaan aina helppoa, koska alkuperäiskielen sanaleikit harvoin kääntyvät suoraan.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:13"]
-Tunneäly
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Muiden nälviminenhän on nimenomaan akkojen ominaisuus! Oma kaveripiirini on hyvin miespainotteista, eikä meillä nälvitä tai puhuta selän takana. Parin naispuoleisen ystävän kanssa tätä nälvimistä ja haukkumistakin tulee sitten harjoitettua.
[/quote]
Sulla on hyviä mieskavereita ja huonoja naiskavereita. Itselläni on ollut lähinnä huonoja kavereita ja miesten kanssa kun meni saunaan, niin siellä kyllä puukotettiin poissaolevia selkään ihan kunnolla. Juoruttiin kaikki mahdollinen ja haukuttiin muita.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:23"]
-Tunneäly
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kirjoittaja varmaan tarkoitti, että naisilla on keskimäärin enemmän kielipäätä tuolla perusteella. Ja onhan se usein todettu muutenkin, että naiset ovat kielellisesti lahjakkaampia. Ja minä en ymmärrä, miten kieliä oppisi nerouden tasolla muuten kuin lukemalla aivan törkeästi.
On sitten näitä, savanteiksiko laksetaan, jotka oppivat useita kieliä vain katsomalla telkkaria, vaikka tekstitystä ei olisi. Melko usein tällainen johtuu esim. iskusta päähän, kun jokin aivojen osa vaurioituu ja toinen ylitehostuu kompensaationa.
[/quote]
Kieliä ei opi koulussa. Kaikki todelliset kielinerot (ihmiset jotka puhuvat lähemmäs kymmentä kieltä tai enemmän) oppivat sitä jatkuvalla pänttäämisellä sekä sillä että on sen kielisten kanssa tekemisissä.
Itse asiassa tavallisessa lukio/yliopistokurssilla kielen oppiminen on varmaan surkeinta mitä vaan voi olla.
Niissä kielten opetteleminen lähtee perse edeltä puuhun systeemillä. Kaikista surkein tapa opiskella kieltä on mennä perinteiseen koulukurssille.
Nyt en todellakaan mitenkään hauku naisia enkä tarkoita että kaikki miehet osaa monia kieliä (monet eivät osaa edes äidinkieltään) mutta se oikeat kielinerot ovat yleensä kyllä miehiä.
Savantit ovat asia erikseen ja ainoastaan muutama savantti historiassa on ollut hyvä kielissä. Suurin osa on todella surkeita missään kielellisessä asiassa.
Sovitaanko niin, että naisellisia ominaisuuksia ovat kaikki sellaiset ominaisuudet, joissa ei voi olla nero tai jotka voitaisiin katsoa eduiksi? Eli esim. tuo kielellinen lahjakkuus, jätetään se nyt vaan listalta pois. Naisellisia ominaisuuksia voisivat turvallisesti olla sellaiset, jotka tähtäävät miehen miellyttämiseen ja jotka eivät muodosta uhkaa kenellekään miehelle tai joita voisi heteromiehistä löytyä, koska sehän olisi loukkaus heidän miehuuttaan kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:23"]
-Tunneäly
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kieliä ei opi koulussa. Kaikki todelliset kielinerot (ihmiset jotka puhuvat lähemmäs kymmentä kieltä tai enemmän) oppivat sitä jatkuvalla pänttäämisellä sekä sillä että on sen kielisten kanssa tekemisissä.
Itse asiassa tavallisessa lukio/yliopistokurssilla kielen oppiminen on varmaan surkeinta mitä vaan voi olla.
Niissä kielten opetteleminen lähtee perse edeltä puuhun systeemillä. Kaikista surkein tapa opiskella kieltä on mennä perinteiseen koulukurssille.
Nyt en todellakaan mitenkään hauku naisia enkä tarkoita että kaikki miehet osaa monia kieliä (monet eivät osaa edes äidinkieltään) mutta se oikeat kielinerot ovat yleensä kyllä miehiä.
Savantit ovat asia erikseen ja ainoastaan muutama savantti historiassa on ollut hyvä kielissä. Suurin osa on todella surkeita missään kielellisessä asiassa.
[/quote]
Yleensä jos opiskelee nimenomaan kieltä yliopistossa, niin sitä kiinnostusta on opiskella asiaa myös omatoimisesti kurssien ulkopuolelta. Pätee myös muihin aloihin.
[/quote]
[/quote]
Ehkä tämä heijastaa sitä, että älykkyyttä pidetään jotenkin epänaisellisena.