Määritelläänpä se naisellisuus
Katselin tuota monisivuista Suomalaiset naiset ovat äijämäisiä -ketjua, jonka heti ensimmäisessä kirjoituksessa pelättiin naisen vetävän miestä turpaan. Minä aloittaisin keskustelun sillä keskustelupalstoilla ylenkatsotulla tavalla, että kukin tekisi käsitteet itselleen ja muille aivan selväksi, ja sen jälkeen voi katsoa, onko keskustelua edes aihetta jatkaa.
Minä en osaa määritellä naisellisuutta oikeastaan ollenkaan, koska ihmiset ovat mielestäni yksilöinä niin monen miljoonan pikkuasian summia (miehekkyyden yleismaailmalliset, selvät ja helpot mittarit ovat kai peräisin suoraviivaisista lännenelokuvista eli haavemaailmasta).
Eräs nainen kertoi minulle vetäneensä eräänä talviaamuna ylleen paksut sukkahousut ja nilkkapituisen trumpettihameen ja kuulleensa jo työpaikan ovella ensimmäisen kommentin naisellisuudestaan. Pari vuotta pääasiassa hametta käytettyään hän totesikin, että naama sai olla ihan samanlainen bulldogin naama kuin ennenkin - se oli yksinkertaisesti se hame, joka toi hänelle miesseuraa ja kohteliaisuuksiksi tulkittavia huomautuksia monin kerroin enemmän kuin aiemmin. Minun ex-miesystäväni piti naisellisena vain äärimmäistä pinkkistiletto-irtoripsi-aivotnarikassa-bimboa ikään katsomatta, kun minun mielestäni esimerkiksi Marlene Dietrich valkoisessa paidassaan ja solmiossaan on takuuvarmasti ei-ainakaan-miehekäs. Laidasta llaitaan siis.
Voisikohan noita naisellisuuden ulkoisia ja sisäisiä merkkejä listata, jotta nähtäisiin, miten hirveän monia käsityksiä tästäkin asiasta pelkästään jäyhien suomalaisten keskuudessa on? Siis ihan parilla sanalla ranskalaisin viivoin ja sillä lailla, että pidetään kokonaan miehet ja vastakkainasettelu kuvausten ulkopuolella: ei siis "ei kävele miesmäisesti" vaan "ottaa lyhyitä askelia ja pyörittää lanteitaan mennessään". Onnistuisiko? Ja vieläpä riitelemättä ja alatyyliin sortumatta? Aloittaisin itse, mutta kun ei tämä luokittelu minulta onnistu. Muiden mielipiteet kuitenkin kiinnostaisivat.
Kommentit (65)
-Pehmeys olemuksessa ja luonteessa. Herkkyys.
-Äidillisyys, muista huolen pitäminen ja sellainen lämmin välittäminen
-Tunneäly
-Hyvä kielipää. Mä näen sen aina jotenkin naisellisena ominaisuutena. :D
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:45"]
-Tunneäly
[/quote]
Yäk! Suurin osa noista piirteistä on mielestäni vastenmielisiä. En kyllä usko, että moni mieskään haluaa alati pillittävää läsyttäjää riesakseen?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:04"]
-Tunneäly
[/quote]
Kuitenkin kaikki johtavat kielinerot ovat miehiä
[/quote]
Tosielämässä tuntemani kielellisesti lahjakkaat ovat olleet pääosin naisia. Lukiossa ja yliopistossakin vieraista kielistä kiinnostuneet tuntui olevan suurimmaksi osaksi tyttöjä/naisia. Kaikilla meillä on naisellisia ja miehekkäitä ominaisuuksia.
[/quote]
Tunnen työni puolesta paljon myös miespuolisia kääntäjiä (siis tunnen kymmeniä kääntäjiä) ja erittäin suuri osa heistä on gay-miehiä. Tiedä sitten, mistä johtuu.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:00"]
Eli siis naisellisia ominaisuuksia ovat kielitaito ja kova luonne. Kiva tietää, että olen sitten kuitenkin naisellinen, vaikka minua on miehekkääksikin haukuttu.
[/quote]
Niin. Tai enemmänkin tässä avautuu se, että kulttuurisesti naisellisina pidetyt piirteet eivät välttämättä ole samoja kuin naisille oikeasti keskimäärin tyypilliset piirteet. Ilmeisesti ap haki tätä ensimmäistä?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:49"]
-Tunneäly
[/quote]
Yäk! Suurin osa noista piirteistä on mielestäni vastenmielisiä. En kyllä usko, että moni mieskään haluaa alati pillittävää läsyttäjää riesakseen?
[/quote]
Ei nuo tarkoita lässyttämistä ja pillittämistä. En tainnut mainita avuttomuutta. Tunneälykkäät ihmiset menestyvät hyvin elämässään ja urallaan. Mä olen mies ja biseksuaali, on tullut mietittyä näitä juttuja. Nuo ominaisuudet on mun mielestä naisellisia miehilläkin. Eikä ne ole huonoja. En näe naiseutta mitenkään huonompana kuin mieheyttä.
-Tunneäly
[/quote]
[/quote]
Joka piirteen saa varmaan käännettyä näin irvokkaasti jos tahtoo...
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:44"]
No se on kyllä ihan tilastollisesti tutkittu fakta, että naiset ovat miehiä kielellisesti lahjakkaampia keskimäärin. Joku kieliin uppoutunut 'nero' ei tätä tosiasiaa muuta. Ja onko siitä edes mitään faktaa, että miehissä näitä 'kielineroja' olisi enemmän?
[/quote]
Kielen taitaja on helppo tunnistaa: Hän puhuu useita kieliä sujuvasti. Esimerkiksi tuolaista 8-10 kieltä hyvin puhuvia on harvoja.
Nämä sinun tutkimuksesi tulokset on otettu keskimääräisistä koulujen tuloksista. Sitä nyt ei voi käyttää minkäänlaisena vertailuna.
[/quote]
Olen tehnyt kansainvälistä työtä useita vuosia ja kokemukseni mukaan naiset nimenomaan keskimäärin puhuvat oikeasti sujuvasti useita kieliä. Ennätys oli brasilialainen nainen, jonka äidinkieli oli siis portugali. Hän puhui norjalaisen miehensä kanssa norjaa, työkielenä englantia ja vapaa-ajalla ruotsia (asui ruotsissa). Kaikkia näitä erittäin sujuvasti. Tämän lisäksi hän puhui vielä erittäin sujuvaa ranskaa - kommunikoimme ranskaksi, sillä se oli minulle sillä hetkellä sujuvin vieras kieli asuttuani ko. maassa useita vuosia. Hänen ranskansa oli vähintään samalla tasolla kuin omani.
Päälle päätteeksi nainen ei työskennellyt kielten parissa, vaan luonnontieteiden alan tutkijana.
Ulkoisista piirteistä sanoisin itse että siluetti ratkaisee. Itse tykkään leikitellä androgyynisellä tyylillä jossa pidän tärkeämpänä sitä mitä muotoja vaatteet tekee kuin sitä miltä ne muuten näyttää. Viivoitin-mallilla tulee heti vähän miehekkäämpi fiilis, kun taas muodokkaampi siluetti luo heti feminiinisen fiiliksen, olkootkin sitten vaan vaikka pelkkä hameen helma tai korostettu vyötärö. Joku naisten jakkupuku on mielestäni todella naisellinen, jos se korostaa vyötäröä, vaikka malli olisi muuten kuin miesten osastolta.
Kapea vyötärö ja lantiota
Pitkät hiukset
Aistikkaat huulet
Kaunis, pehmeä ääni
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:00"]
Eli siis naisellisia ominaisuuksia ovat kielitaito ja kova luonne. Kiva tietää, että olen sitten kuitenkin naisellinen, vaikka minua on miehekkääksikin haukuttu.
[/quote]
Niin. Tai enemmänkin tässä avautuu se, että kulttuurisesti naisellisina pidetyt piirteet eivät välttämättä ole samoja kuin naisille oikeasti keskimäärin tyypilliset piirteet. Ilmeisesti ap haki tätä ensimmäistä?
[/quote]
Eli median aivopesun perusteella naisellisia piirteitä ovat epäkäytännöllisyys, avuttomuus, seksiobjektius, herkkyys, pehmeys, arkuus ja naiivius.
Todellisuudessa naisellisia piirteitä ovat käytännöllisyys, kekseliäisyys, itsenäisyys, järkevyys, kovuus, kylmähermoisuus ja kyynisyys.
Ehkä todellisuus on liian kolkko hyväksyttäväksi...
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:58"]
Pitkät hiukset
Aistikkaat huulet
Kaunis, pehmeä ääni
[/quote]
No kai nyt on helppo sanoa, että mikä näyttää naiselliselta. Entäs minkälaisia naisia ne naiselliset naiset on?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:06"]12 Signs Being Ladylike Is Not Your Forte
12 merkkä ettei naisellisuus ole sinun juttusi.
[/quote]
Tässähän nää tärkeimmät tuli. Tosin nämä ovat vain pintaa - pinnan alla kytee vieläkin suurempi miehekkyyspotentiaali.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:58"]
Pitkät hiukset
Aistikkaat huulet
Kaunis, pehmeä ääni
[/quote]
No kai nyt on helppo sanoa, että mikä näyttää naiselliselta. Entäs minkälaisia naisia ne naiselliset naiset on?
[/quote]
Joku todella miehekäs nainen voisi pukeutumalla näyttää tuolta, muttei tosiaan olisi naisellinen. Mustakin se tulee jostain sisältä, onko naisellinen vai miehekäs.
-Tunneäly
[/quote]
Kuitenkin kaikki johtavat kielinerot ovat miehiä
-Tunneäly
[/quote]
[/quote]
Kukaan ei halua itkiää läheisyyteensä
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:44"]
No se on kyllä ihan tilastollisesti tutkittu fakta, että naiset ovat miehiä kielellisesti lahjakkaampia keskimäärin. Joku kieliin uppoutunut 'nero' ei tätä tosiasiaa muuta. Ja onko siitä edes mitään faktaa, että miehissä näitä 'kielineroja' olisi enemmän?
[/quote]
Monilla on heti taipumusta nähdä lahjakas mies nerona ja lahjakkaat naiset sitten vaan...no tylsästi lahjakkaina. Samaa ilmiötä kuin tämä kympin tyttöjen vähättely joiksikin aivottomiksi ulkoalukijoiksi.
Itse en näe sellaista pissistyrkkytyyliä naisellisena. Siitä puuttuu sellainen naisellinen arvokkuus. 1950-luvun muoti oli minusta naisellista.
http://www.bluevelvetvintage.com/vintage_style_files/wp-content/uploads/2010/04/repr0222.jpg
Voi luoja.... Siinähän lukikin alati pillittävä lässyttäjä?
Niin, ensin suomalaiset naiset on äijämäisiä, sitten em piirteet jotka usein juuri naisiin yhdistetään, tekevät meistä pillittäviä lässyttäjiä joita kukaan mies ei halua riesakseen?
Molempi pahempi siis?
Ihme kyllä ulkomailla suominaiset tuntuu olevan kovaa valuuttaa. Sopivasti itsenäisiä, arvonsa tuntevia jalat maassa tyyppejä, rehellisiä, koulutettuja. Miksi ihmeessä tällä palstalla jatkuvasti mollataan suomalaisia naisia? Jatkuvalla syötteellä tyyliin 'saisivat suominaiset ottaa mallia' kun puhutaan jostain ulkomaalaisesta kauniista naisesta. Vuosia ulkomailla asuneena ja kaikenlaista nähneenä voin sanoa että ei jää suominaiset kyllä yhtään sen huonommiksi kuin minkään muunkaan maan pirjot.
Taisin livetä aiheesta... Muttakun tajunnanvirta
Minusta taas naisen selviytyminen ei johdu kovuudesta vaan siitä, että hän osaa käsitellä tunteitansa eli siis se tunneäly. Ihmisen tärkein ihmissuhde on naisen kanssa (äiti-lapsi-suhde), joten miehet ovat tässä asiassa jo alkuun altavastaavia. Siinä mielessä siis tämä kulunut "jokaisen menestyneen miehen takana on nainen" on totta, että mies ei voi tulla äitinsä kaltaiseksi kuin vain osittain mutta nainen voi ja hänellä on helppo esimerkki ja samaistumiskohde.
Näiden pohjalta siis naiselliseen naiseen liittyvät:
- tunneäly
- äitiyteen liittyvät fyysiset ominaisuudet (leveä lantio, selkeät rinnat eli siis muodokkuus)
- äitiyteen liittyvät henkiset ominaisuudet (hoivaaminen, verkostointi, pesän rakentaminen)
Monet liittävät naisellisuuteen esim. pitkän tukan mutta se on yhtä laimea määrite kuin miehekkyyteen lyhyt tukka. Nainen voi näyttää kovasti naiselta fyysisesti mutta jos hän on karkea, kylmä ja itsekeskeinen, en usko, että kukaan pitää häntä naisellisena. Tunnen tällaisen naisen, oikea barbi ulkopuolelta ja sitten sellaisen uranaisen ja karkean duunarin sekoitus henkisesti ja kyllä hänestä on naisellisuus kaukana. Monet kutsuvat häntä miesmäiseksi, mutta en nyt liittäisi välttämättä karkeutta ja kiroilua ja omanapaisuutta miesten ominaisuudeksi vaan enemmänkin häneltä puuttuu ne ominaisuudet, jotka tekisivät hänestä naisellisen. Ei maailma ole mustavalkoinen niin, että jos et ole naisellinen, olet automaattisesti miehekäs.