Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olisin vieraanvarainen vegaanille koska hän ei ole sitä minulle?

Vierailija
25.11.2021 |

Em

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää näissä tällaisissa ketjuissa aina kaksi asiaa, joihin ei omassa tuttavapiirissä törmää, kaikki kun ovat varsin avoimia monenlaisia ruokia kohtaan, niin siellä ei tule vastauksia.

Jos lihansyöjä tarjoaa lihasyöjälle päiväkahvin kanssa voileipiä, missä on päällä jotain majoneesipohjaista tillitäytettä, kurkkua ja tomaattia, ja lisäksi syödään vaikka vegaanisia keksejä (näitähän on kaupan keksihyllyt täynnä), niin lihansyöjä syö hyvällä ruokahalulla ja kehuu voileipiä hyviksi. Mutta jos tarjoamassa on vegaani tai kasvissyöjä, niin ne samat tarjottavat ovat ihme hömpötyksiä ja puutostauti iskee välittömästi. Miksi?

Toinen mitä olen miettinyt on se, että syövätkö jotkut tosiaan niin paljon lihaa kuin väittävät. Että voileipä ei ole koskaan ilman kinkkua ja ruoka ei ole koskaan kasvisruokaa (vaikka kouluissa ja työpaikkaruokailussa niitä on). Eli joka aterialla  on pihviä tai paistia tai jotain, ei vahingossakaan pinaattilettuja tai linssikeittoa.

Vierailija
22/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin vieraana vegaanitaloudessa ja minulle syötettiin erittäin rasvaista pizzaa jossa oli ”vuustoa”. Ja he tiesivät että minulla on korkea kolesteroli. Olin erittäin loukkaantunut sillä luulin saavani jotain terveellistä.

Kasvirasvat alentavat huonoa kolesterolia. Eläinrasvat nostavat sitä.

Juurikin päinvastoin.

Lähde?

"Korkea LDL-kolesteroli, eli huono kolesteroli, kertyy soluihin ja verisuonten seinämiin, aiheuttaen verisuonten ahtautumista ja niiden elastisuuden katoamista. Huonon kolesterolin määrää voi alentaa vähentämällä kovien tyydyttyneiden rasvojen käyttöä ruokavaliossa.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi rasvaisten tuotteiden korvaamista rasvattomilla ja kevyemmillä vaihtoehdoilla. Seuraavat tuotteet sisältävät paljon verisuonen seinämiin kiinnittyvää kolesterolia, joten vältä ja vähennä niitä:

juustot

voi

rasvainen liha, kuten makkara

rasvaiset maitotuotteet"

https://www.terveyskyla.fi/verisuonitalo/katkok%C3%A4vely/katkok%C3%A4v…

Just joo.  Uskotko tuohon ihan oikeasti?  Tutkimukset kun kertoo ihan muuta.

Uskon. Missäs ne sun "tutkimukset"?

Ok, usko sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoatko alkoholitonta juotavaa koskaan juhlissa, vaikka itse et olisikaan absolutisti? Niinpä.

T. Sekasyöjä, jolle ei tuota vaikeuksia syödä ja valmistaa vegaanista ruokaa (ylläri, Sekasyöjä kun olen enkä lihansyöjä).

Vierailija
24/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanin valmistama liha-ateria on terveydelle vaarallinen. Vegaani ei osaa käsitellä lihaa. Hän ei tiedä paistoasteita, jolloin loiset ja mikrobit kuolevat, ei jäähdytyslämpötiloja tai säilytystä. Vegaanin kannattaa antaa tarjota vegaaniruokia, niin ei saa ruokamyrkytystä.

T. Vegaani, jolla on hygieniapassi

Täh, onko tämä vitsi? Mistä olet tämän keksinyt?

Juuri on parhaillaan karjalanpaisti uunissa, ja viime viikonloppuna tein lihapullia. Mistä päättelet, että vegaani olisi jotenkin tyhmempi näissä asioissa. Minua nauratti tuo, että emme osaa jäähdyttää tai säilyttää ruokia.

Koska moni vegaani, kuten minä itse, en osaa :) Ei se ole tyhmyyttä, vaan sitä, että liharuokamaailma ei kiinnosta. Ei lue asioista, joten ei tiedä. Onhan niitä vegaanikokkejakin, jotka valmistavat lihaa. En vaan ap:nä haluaisi vegaanin laittamaa liharuokaa, ettei käy hengen päälle.

Vierailija
25/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanin valmistama liha-ateria on terveydelle vaarallinen. Vegaani ei osaa käsitellä lihaa. Hän ei tiedä paistoasteita, jolloin loiset ja mikrobit kuolevat, ei jäähdytyslämpötiloja tai säilytystä. Vegaanin kannattaa antaa tarjota vegaaniruokia, niin ei saa ruokamyrkytystä.

Juuri on parhaillaan karjalanpaisti uunissa, ja viime viikonloppuna tein lihapullia. Mistä päättelet, että vegaani olisi jotenkin tyhmempi näissä asioissa. Minua nauratti tuo, että emme osaa jäähdyttää tai säilyttää ruokia.

Koska moni vegaani, kuten minä itse, en osaa :) Ei se ole tyhmyyttä, vaan sitä, että liharuokamaailma ei kiinnosta. Ei lue asioista, joten ei tiedä. Onhan niitä vegaanikokkejakin, jotka valmistavat lihaa. En vaan ap:nä haluaisi vegaanin laittamaa liharuokaa, ettei käy hengen päälle.

Meillä voi syödä huoletta. Olen laittanut liharuokaa kolmekymmentä vuotta. Kasvissyöjä olen ollut 20 vuotta, ja vegaanina vielä vähän aloittelija.

Vierailija
26/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa cashew- tai mantelijuomaa.

Googletin juuri mitä vegaanit syövät, voisi olla hirmu nälkä ittellä, mutta jotain hankkisin jos tykkäisin vieraasta.

Vierailija
27/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä te jaksatte vääntää näitä todella väsyneitä vegaaniprovoja vielä vuonna 2021?

Vierailija
28/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vegaanin pitäisi valmistaa liha-ateriaa? Voihan vegaani ostaa vaikka kilon kinkkua kun ei-vegaani on kutsuttu kylään ja tarjota sitä vieraalle. Ettekö osaa joustaa yhtään tiukissa pipoissanne?

Hyi että. Minä olen sekasyöjä ja söisin paljon mieluummin vegaanista ruokaa kuin jotain valmiskinkkua. Miksi sitä punaista lihaa täytyy joka aterialla vetää?

Vierailija
29/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vegaanin pitäisi valmistaa liha-ateriaa? Voihan vegaani ostaa vaikka kilon kinkkua kun ei-vegaani on kutsuttu kylään ja tarjota sitä vieraalle. Ettekö osaa joustaa yhtään tiukissa pipoissanne?

Ja edelleen laittaa kinkun pöytään liian aikaisin lämpiämään ja lihansyöjä saa ripulin tai mahakatarrin. Vegaanille ei välttämättä tule mieleen, että lihansyöjä söisi paljasta kinkkua mielellään.

Jos vegaanilla on kasvissyöjälemmikkejä (kani tms.), niin ymmärrän, että ei voi joustaa. Silloin ei halua ostaa kuollutta eläintä, eikä halua sitä raatoa kotiinsa.

Jos ostaa lemmikilleen lihaa, niin silloin voi joustaa myös ihmiselle. Olen pyytänyt kerran lihatiskiltä jonkun maustetun ja paistetun pihvin vieraalle. Tiedä sitten oliko hyvää. Olen käskenyt paistelemaan mieleisekseen. Sama kahvin kanssa. En juo kahvia, mutta olen ostanut vieraita varten kahvinkeittimen. Käsken sitten keittelemään itse mieleisensä.

Vierailija
30/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä voi syödä huoletta. Olen laittanut liharuokaa kolmekymmentä vuotta. Kasvissyöjä olen ollut 20 vuotta, ja vegaanina vielä vähän aloittelija.

Kiva juttu. On kuitenkin vegaaneja, jotka ovat olleet vegaaneja teinistä saakka. Ei heillä ole lihan valmistamisesta välttämättä mitään käsitystä.

Vierailija
31/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi että. Minä olen sekasyöjä ja söisin paljon mieluummin vegaanista ruokaa kuin jotain valmiskinkkua. Miksi sitä punaista lihaa täytyy joka aterialla vetää?

Liha on hyvää ravintoa, siksi.

Vierailija
32/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja edelleen laittaa kinkun pöytään liian aikaisin lämpiämään ja lihansyöjä saa ripulin tai mahakatarrin. Vegaanille ei välttämättä tule mieleen, että lihansyöjä söisi paljasta kinkkua mielellään.

Jos vegaanilla on kasvissyöjälemmikkejä (kani tms.), niin ymmärrän, että ei voi joustaa. Silloin ei halua ostaa kuollutta eläintä, eikä halua sitä raatoa kotiinsa.

Jos ostaa lemmikilleen lihaa, niin silloin voi joustaa myös ihmiselle. Olen pyytänyt kerran lihatiskiltä jonkun maustetun ja paistetun pihvin vieraalle. Tiedä sitten oliko hyvää. Olen käskenyt paistelemaan mieleisekseen. Sama kahvin kanssa. En juo kahvia, mutta olen ostanut vieraita varten kahvinkeittimen. Käsken sitten keittelemään itse mieleisensä.

Teenjuojille olen ostanut vedenkeittimen. Sen voin keittää valmiiksi, koska se on pelkkää vettä, eikä jauhojen annostelulla ole väliä :D

Vierailija
33/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka on oikein hyvää ja syön sellaista mielelläni. Vegaanit syövät ja valmistavat ruokaa korvikkeista, jotka heidän mielestään maistuvat lihalta tai matkivat liharuokaa. Ei kyllä kiinnosta.

Vierailija
34/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin vieraana vegaanitaloudessa ja minulle syötettiin erittäin rasvaista pizzaa jossa oli ”vuustoa”. Ja he tiesivät että minulla on korkea kolesteroli. Olin erittäin loukkaantunut sillä luulin saavani jotain terveellistä.

Juurikin päinvastoin.

Katsokaapa "juuston joka ei ole oikea juusto" kalorimäärät!!!

Vierailija
35/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs ap sen korkean kolesterolinsa hankkinut?

Omani on peräisin haitallisista eläinkunnan tuotteista, joista nyt yritän päästä eroon ihan lääkärin kannustuksella.

Tiedän, mistä on tullut, koska elämässäni oli pitkä kasvisravintovoittoinen vaihe ja huono kolesteroli oli silloin myös alhaalla. Kun ryhdyin taas syömään piittaamattomasti, päädyin tähän tilanteeseen, että terveys edellä mennään taas. :D

Vierailija
36/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin päinvastoin.

No, terveellisyyttä ei mitata kaloreilla. Aito ruoka on aina parempi kuin jotkut korvikkeet.

Vierailija
37/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs ap sen korkean kolesterolinsa hankkinut?

Omani on peräisin haitallisista eläinkunnan tuotteista, joista nyt yritän päästä eroon ihan lääkärin kannustuksella.

Tiedän, mistä on tullut, koska elämässäni oli pitkä kasvisravintovoittoinen vaihe ja huono kolesteroli oli silloin myös alhaalla. Kun ryhdyin taas syömään piittaamattomasti, päädyin tähän tilanteeseen, että terveys edellä mennään taas. :D

Eläinperäinen ruoka ei suinkaan ole ihmiselle haitallista.

Kasvisruuan suosio ja suolistovaivat kulkevat käsikädessä.

Eläinperäisen ruuan syöminen ei ole piittaamatonta syömistä.

Vierailija
38/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanvaraisuus on sitä, että tarjoaa jotain mistä itse tykkää ja mielellään tietää toisen tykkäävän.

Maistaisin ihan mielellään vaikka jotain kaurakermaa tai muuta, jota ei tule kotona syötyä. 

En odottaisi, että vegaani ostaa vain minua varten vaikka jonkun jäätelökakun tms, josta sitten syön pari palaa ja loput menee hukkaan. Mieluummin jotain, mitä he voivat itsekin syödä. 

Vierailija
39/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin päinvastoin.

No, terveellisyyttä ei mitata kaloreilla. Aito ruoka on aina parempi kuin jotkut korvikkeet.

Tofu, soija ja kaura ovat ihan oikeita ruokia, joita on syöty maailmassa vaikka miten kauan. Kaurapuuroa oli joka aamu aamupalaksi, kun kävin koulua. Onko sitten niin ihme, jos siitä tehdään maitoa?

Onhan sekin hölmöä, jos lähtee oikein ajattelemaan, että syömme lehmän vasikalle tarkoitettua maitoa. Luonnossa juuri mikään eläinlaji ei syö toisen eläimen maitoa. 

Vierailija
40/46 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää ap:n kaltaisten ihmisten ihmissuhteet. Eikö teillä ole oikeita ystäviä? Sellaisia, joista välitätte ja joiden kanssa yhdessä olemisesta nautitte?

Minä syön vegaanisesti ja kokkaan monta kertaa viikossa puolisolleni eläinperäisiä tuotteita. Jos meille tulisi vieraita (joita korona-aikana ei tule), niin tarjoaisin heille ihan tasan tarkkaan sitä, mistä tietäisin heidän pitävän. Yhtä lailla minun ystäväni varasivat minulle ennen koronaa jotain vegaanista tai sovimme etukäteen, että tuon itse mukanani sen, mitä syön.

Surullista tuollainen elämä, missä ei ole aidosti läheisiä, hyviä ihmissuhteita.