Raskaaksi tuleminen ja sen vaikeus
Olen 23-vuotias ja ollaan mieheni kanssa yritetty lasta melkein vuosi. Jotenkin hölmönä kuvittelin, että helppo homma ja raskaus alkaa piakkoin yrityksen aloittamisesta vaan ei näy, ei kuulu. Kuinka kauan muilla on mennyt ennen kuin onnistui? Missä vaiheessa kannattaa hakeutua tutkimuksiin? Ollaan tietysti nuoria (mies vuoden vanhempi), mutta olisi kuitenkin ihan kiva tietää jo suht aikaisessa vaiheessa, että onko raskautuminen ylipäätään mahdollista...
Kommentit (34)
1. Ekasta kierrosta pillerien lopettamisen jälkeen, 2. n. 6kk aktiivisen yrittämisen jälkeen ja 3. Kolmannesta yrityskierrosta.
Itse lopetin ehkäisyn marraskuussa-13, eikä kuulautisia kuulunut puoleen vuoteen. Kävin yksityisellä gynekologilla ja hän diagnosoi monirakkulaiset munasarjat(pco). Teroluteilla pari kertaa käynninstettiin kuukautiset. Nyt tulleet itsestään n.4kk ja viime marraskuussa aloitettiin lapsettomuushoidot. Ensimmäinen gynekäynti takana ja lääkäri sanoi ettei munasarjat ole ollenkaan niin pahat.. Labrat otettu ja follikkeliultra edessäpäin, sekä miehen tutkimus että munasarjojen aukiolotutkimus. Itsellä erittäin hyvä fiilis enkä usko että lapsettomiksi jäädään :)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:02"]1. Ekasta kierrosta pillerien lopettamisen jälkeen, 2. n. 6kk aktiivisen yrittämisen jälkeen ja 3. Kolmannesta yrityskierrosta.
Hienosti ymmärsit ketjun tarkoituksen, omalla hedelmällisyydellä. Kaikille ei näköjään riitä edes kolme lasta empatian opettamisen.
[/quote]
9kk yritettiin ja sitten tärppäsi. Nyt vieressä tuhisee pieni terve poika!
Tsemppiä ap:lle ja kaikille muille lasta yrittäville. Tiedän kyllä että kun menkat taas alkaa sen jälkeen kun on yritetty saada lasta alulle ja toiveet on korkealla, pettymys on suuri ja itkuhan siinä ainakin itselleni tuli.
Nyt kuitenkin olen onnellisesti äiti.
Ap, oletteko harrastaneet seksiä koko tämän vuoden n. parin, max 3 pvän välein? SIlloin voi sanoa yrittäneensä vuoden, jos yritys on oikeasti säännöllistä. Yleensä lapsettomuus johtuu siitä, että harrastetaan seksiä aivan väärinä päivinä. Paras tärppipäivä just ennen ovulaatiota :)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:47"]
Voiko hoitoihin siis hakeutua aikaisemmin, jos on parina kk tehnyt noita ovulaatiotestejä eivätkä ne näytä mitään? Vai kehotetaanko silti yrittämään se vuosi? Meillä nyt on kuitenkin se vuosi ihan kohta yrittämistä takana jolloin voidaan mennä tutkimuksiin. Taisin aiemmin jo selittääkin, että en ole ovulaatiota testannut, kun se menisi vain hirveäksi kyttäämiseksi ja stressaamiseksi ja silloin ei ainakaan mistään tulisi mitään. En kuitenkaan halua sitäkään, että lapsen tekeminen menee vain suorittamiseksi. Jos meille ei tule lapsia niin sitten ei tule, kirpaiseehan se jo ajatuksena, mutta minkäs sille mahtaa. Minulla on kuitenkin varasuunnitelma valmiina mikäli lapsia ei siunaannu, hankin 25 kissaa.
Ap
[/quote]
Minä testasin ovulaatiota kolme kuukautta eikä mitään merkkejäkään ollut, että ovulaatio tapahtuisi, vaikka niin olen luullut. menin gynelle ja sain clomifenit ja tulin raskaaksi. Kyllä gynelle voi mennä ihan koska vaan, sinähän sen maksat.
Ap kysyi kyllä, että kaunko muilla mennyt, että on tärpännyt? Vastasin kysymykseen.
- Se, empatiakyvytön 3.odottava-
Oletko siis edes käynyt gynekologilla ihan perustutkimuksessa? Gyne katsoisi, että sun munasarjat on ok, ei näy kystia, monirakkulaisia munasarjoja, ainakaan näkyvää endoa?
Ja gyne kyllä käskee sun testata sitä ovulaatiota kotikonstein että kannattaa nyt vaan ottaa itestään sen verran irti jos meinaa näissä tutkimuksissa joskus edetä..
Ja jos kilpirauhanen mietityttää niin se ei ole kuin labraan meno ja samana pvänä/seuraavana saat vastauksen. Täälläpäin maksaa n.20eur ilman lähetettä tai sitten pyydät sen YTHS:n kautta.
Ihan omasta viitsimisestä on kiinni nyt nää hommat
Kiva kuulla näitä onnistumisiakin! :) No ei nyt koko vuotta ole joka toinen päivä harrastettu seksiä, aika harva varmaan tekee niin :D Mutta tietysti aina kun mieli tekee ja aina ne pari viikkoa kerrallaan suunnilleen 2-3 päivän välein. Oletetun ovulaation aikoihin minulla ainakin nousee halut todella paljon niin silloin tulee tietysti sitten puuhasteltuakin vähän suuremmalla innolla.
Tietystihän gynelle voi mennä milloin vaan, lähinnä mietin vain sitä, että käännyttääkö ne takaisin ovelta jos ei ole vielä se vuosi yritystä täynnä.
Ap
Onpas negatiivisia kommentteja, vaikka ap toimii kuin oppikirjan mukaan. Lääkäriin on normaalisti syytä turvautua vasta kun vuosi yritystä on täynnä.
Ja ap on menossa kilpirauhaskokeisiin, joten sekin on hoidossa.
Gynellä kävin viimeksi pari vuotta sitten ja silloin munasarjat oli kuulemma "mallikunnossa". Yritin päästä tutkimuksiin, mutta YTHS:ltä sanoivat, että eivät tutki. Ensi vuonna aikaisintaan tarvitsee heidän mielestään tutkia uudelleen, kun heillä on niin pitkät jonotkin.
No, minä testailen sitä ovulaatiota sitten, kun gyne käskee. Se vaan on sellainen stressitekijä, jota en nyt halua. Minun elämä ei kuitenkaan ole vain ja ainoastaan sitä lapsen alulle saattamista, vaan pyrin pitämään ajatukset jossain muissa asioissa (vaikka se ei aina helppoa olekaan).
Kilpirauhasista taisinkin jo sanoa, että olen ensi viikolla menossa verikokeisiin. YTHS:llä on aina hirveät jonot joka kohtaan niin en sen nopeammin aikaa saanut.
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:23"]
Itse en ymmärrä valittamista lapsettomuudesta jos ei edes viitsi selvittää ovuloiko. Jos kiertosi on suht tarkka...se ei vaadi kuin parina kolmena pvänä testauksen ja yksi asia on pois päiväjärjestyksestä. seuraavassa kuussa tiedät jo helpommin koska ovuloit. Itse tulin raskaaksi samantien kun halusin ja päätin,, ostin clearbluen digit ovistestejä jotka on superhelppoja..2 kertaa testasin ja heti ^hymynaama-kerrasta^ raskaaksi. Jos selviää ettet ovuloi niin heti vaan gynelle hakeen lääkkeet. Ihan miten haluaa asiat tehdä, mutta sekö ei ole sitten raskasta vuoden koittaa tehdä hikihatussa lasta kum tuon oviksen selvitys ei vie kunnon testeillä kuin pari minuuttia...
[/quote]
Ymmärtääkseni ovulaation tapahtuminen nyt ei ole mitenkään varmaa, vaikka testiin sattuisikin plussan saamaan. Se kertoo siitä, että tietyn hormonin taso on tuolla hetkellä korkealla, ja yleensä tämä hormoni saa ovulaation tapahtumaan. Ei muuta. Varmasti sitä paitsi tiedät itsekin, että ihan kaikilla ei käy noin hyvä tuuri vaikka harrastaisikin seksiä juuri ovulaation aikaan, ehkä vähän väärä ketju rehvastella asialla.