Yle: Joka kolmas nainen Suomessa kokee parisuhdeväkivaltaa
Aivan järkyttävän yleistä. Miten voitaisiin tilannetta parantaa?
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av-palsta on kuin huono parisuhde. Täällä näkee reaaliajassa, miten naiset oikeasti käyttäytyvät miehiä kohtaan. Kovin on hyökkäävä asenne ja en vielä ole törmännyt naisten taholta ystävällisiin kommentteihin.
Mitä on kirjoitukset ylipainoisista naisista ja työttömistä?
No sitä samaa hyökkäävää ja ilkeämielistä asennetta - naisilata ja miehiltä. Mikä oli pointti??
Vierailija kirjoitti:
90% miehistä Suomessa kokee henkistä parsisuhdeväkivaltaa. Isolla osalla suomimiehistä siis varsin pitkä pinna.
Eli väkivaltaa on mielestäsi se, että nainen uskaltaa olla eri mieltä? Mielenkiintoista. Naisiin kohdistuva väkivaltahan on Suomessa iso rakenteellinen ongelma. Tekijät selittelevät väkivaltaansa juuri sillä, että nainen on muka ärsyttänyt, siis ollut eri mieltä.
Kun nyt kerran on kaikille selvää että ollaan kaikki yksiä perkeleitä, niin voisko sen vaaan myöntää että pystyis alkamaan niinku ratkaisun hakuun loputtoman jankkaamisen sijaan???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisivat tehdä kokemastaan väkivallasta julkista. Esim. eron jälkeen kertoa kaikille, että ero johtui siitä että mies lyö. Myös mustelmien peittely pitää lopettaa.
Näin väkivaltaisen miehet eivät pääsisi enää uudestaan parisuhteeseen.
Ja miesten olisi syytä joko videoida tai vähintään nauhoittaa "keskustelut", joiden kuuntelevana osapuolena joutuu kotona olemaan. Näin väkivaltaiset naiset tulisivat kaikkien tietoon.
Silti ei saa lyödä ketään, vaikka kuinka harmittaa. Pitää tunnekasvattaa itseään.
Naisten olisi siis syytä tunnekasvattaa itsejään. Jos joku asia harmittaa, siitä pitää kyetä keskustelemaan kuin aikuiset, eikä alkaa mäkättämään ja paiskomaan esineitä.
Mäkättämään ja paiskomaan esineitä?
Kyllä mä ainakin pyrin puhumaan ja keskustelemaan jos jokin asia häiritsee. Mua ei haittaa tiskit altaassa tai lattialle jääneet sukat. Musta on kiva tehdä pieniä yllätyksiä ja huomioida kumppania, pyrin olemaan ystävällinen ja kiltti, annan tilaa mutta tykkään myös olla lähellä.
Silti olen ottanut turpaani useammassa suhteessa. Ja ne iskut on tulleet siinä vaiheessa kun mies raivoaa yksinään ihan ilman mitään "mäkättämistä".
Ehkä jos paiskoisin esineitä ja huutaisin, niin mua ei olis lyöty kun osaan puolustautua? Ehkä jotenkin
osaisinkin ajatella väkivallan johtuvan musta jos olisin raivonnut ja hajottanut paikkoja ja mut olis "tarvinnut rauhoittaa", nuo tilanteet on iskenyt täysin yllättäen.
Heikomman päälle on helppo käydä.
No niin akat, taas näette! Kun nainen on uhri, miehet vain syyttävät teitä ja vähättelevät. Kopioikaapa tähän yksikin mies joka tuomitsisi tämän? Tulkaapa näyttämään yksikin kommentti, häh?
Kovin eri sävy on Johnny-Amber ketjussa! Selityksiä? Nostatte miehen kärsimyksen etusijalle ja he ovat kauheita uhreja fyysisesti vahvempina. Miesten systemaattinen väkivalta naisia kohtaan ei sen sijaan kiinnosta ketään. Mainitkaa yksikin mies joka tuomitsee tämän? Mitä helvettiä te kierrätte joukolla vinkumassa siellä toisessa ketjussa miesten puolesta, kun näette että miehet AINOASTAAN puolustaa väkivaltaa?
Sukunimet ne vaan vaihtuu ;)))) jännä juttu, ettei se yhteinen nimi saa miehiä kunnioittamaan teitä akkoja ollenkaan. Kannattaa miettiä kenen nimeä kantaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen yli 15 -vuotias nainen on kokenut väkivaltaa. Itse olen kyllä saanut turpaani, useammankin kerran ihan suomalaisilta miehiltä (2kpl).
Ja tasan jokainen yli 15-vuotias mies on kokenut väkivaltaa. Tämä ei kuitenkaan jostain syystä ole ongelma.
Puhumme parisuhdeväkivallasta. Siitä, että oma puoliso lyö omassa kodissa.
Niinhän te puhutte. Muu väkivalta ei teitä kiinnosta, koska uhreina ovat useimmiten miehet.
Voit aloittaa toisen keskustelun aiheesta miesten kokema väkivalta toisten miesten tahoilta, jos haluat, mutta tämä on parisuhdeväkivaltakeskustelu.
Naiset harrastaa enemmän henkistä väkivaltaa.
Tästäkään aiheesta ei tässä ketjussa keskustella vaan miesten väkivaltaisuudesta.
Palstan wannabemoderaattori iskee jälleen. Tosin tällä palstallahan oikeatkin moderaattorit ovat wannabemoderattoreita.
Aloituksen aiheena oli kylläkin naisten kokema parisuhdeväkivalta. Lesbosuhteet ovat väkivaltaisimpia.
Pysykää erossa väkivaltaisista miehistä, niin me miehetkin tehdään, tosin huonommalla menestyksellä kuin naiset koska miehet kohtaavat huomattavasti enemmän väkivaltaa elämässään kuin naiset. Varmaan yli 90% miehistä kohtaa väkivaltaa.
ohis
No olisiko teidän miesten aika vähitellen alkaa miettiä toimenpiteitä siihen miten saatte lopetettua miesten eli teidän itsenne tekemän väkivallan ketä tahansa kohtaan? Oman väkivaltaisuutensa myöntäminen on ensimmäinen askel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90% miehistä Suomessa kokee henkistä parsisuhdeväkivaltaa. Isolla osalla suomimiehistä siis varsin pitkä pinna.
Eli väkivaltaa on mielestäsi se, että nainen uskaltaa olla eri mieltä? Mielenkiintoista. Naisiin kohdistuva väkivaltahan on Suomessa iso rakenteellinen ongelma. Tekijät selittelevät väkivaltaansa juuri sillä, että nainen on muka ärsyttänyt, siis ollut eri mieltä.
Tämä. Kommunikaation puute. Nalkutukselle on luultavasti syy. Nostakaa kissa pöydälle, keskustelkaa siitä mikä kumpaakin harmittaa, miten kumpikin toivoisi toisen toimivan ja miten voisitte yhdessä toimia paremmin. Jos keskusteluyhteyttä ei ole, on turha jatkaa yhdessä. Lyöminen ei ole ratkaisu. Mene metsään ja potki puita. Et ainakaan päädy vankilaan kun kerran tuuppaiset vahingossa liian lujaa.
Yllättävää, että naiset kokevat parisuhdeväkivaltaa vähemmän kuin miehet. Ainakin varusmiesikäluokassa yli puolet miehistä kokee parisuhdeväkivaltaa. Parasta olisi, kun kukaan ei sitä kokisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisivat tehdä kokemastaan väkivallasta julkista. Esim. eron jälkeen kertoa kaikille, että ero johtui siitä että mies lyö. Myös mustelmien peittely pitää lopettaa.
Ja miesten olisi syytä joko videoida tai vähintään nauhoittaa "keskustelut", joiden kuuntelevana osapuolena joutuu kotona olemaan. Näin väkivaltaiset naiset tulisivat kaikkien tietoon.
Silti ei saa lyödä ketään, vaikka kuinka harmittaa. Pitää tunnekasvattaa itseään.
Naisten olisi siis syytä tunnekasvattaa itsejään. Jos joku asia harmittaa, siitä pitää kyetä keskustelemaan kuin aikuiset, eikä alkaa mäkättämään ja paiskomaan esineitä.
Kyllä mä ainakin pyrin puhumaan ja keskustelemaan jos jokin asia häiritsee. Mua ei haittaa tiskit altaassa tai lattialle jääneet sukat. Musta on kiva tehdä pieniä yllätyksiä ja huomioida kumppania, pyrin olemaan ystävällinen ja kiltti, annan tilaa mutta tykkään myös olla lähellä.
Silti olen ottanut turpaani useammassa suhteessa. Ja ne iskut on tulleet siinä vaiheessa kun mies raivoaa yksinään ihan ilman mitään "mäkättämistä".
Ehkä jos paiskoisin esineitä ja huutaisin, niin mua ei olis lyöty kun osaan puolustautua? Ehkä jotenkin
osaisinkin ajatella väkivallan johtuvan musta jos olisin raivonnut ja hajottanut paikkoja ja mut olis "tarvinnut rauhoittaa", nuo tilanteet on iskenyt täysin yllättäen.Heikomman päälle on helppo käydä.
Miksi haukutte naisia susiksi vaikka miehet vetelee melkein jokaista reikäänsä pa*aan ja perään syyttää teitä? Ei yhtään susimaista? Lopeta akka se lässytys ja TUOMITSE.
Ah, olen vain iloinen jokaisesta poikaan kohdistuvasta perhesu*masta. Mitäs ärsyttävät! Pojat on levottomia, aivan järkyttäviä ihmisiä. Ansaitsevat kaiken pa*kan!
Kas kun ette miehiä tuomitse ;) kas kun nimet vaan vaihtuu! Toivottavasti jokainen uhri on nimeä vaihtanut akka!
Ensimmäisessä avoliitossa mies töni, kaatoi, väkisin kiinnipitämistä, henkistä väkivaltaa yms. Mutta itse vielä kehui ettei koskaan lyö naisia. Että kai se joillekin on sitten niin että vain lyömiset lasketaan väkivallaksi. Kuului myös niihin, joiden mielestä on ok kesken yötä naistansa naida vaikka toinen sikeässä unessa. Ei kokenut tätä asiaa mitenkään vääränä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osaisinkin ajatella väkivallan johtuvan musta jos olisin raivonnut ja hajottanut paikkoja ja mut olis "tarvinnut rauhoittaa", nuo tilanteet on iskenyt täysin yllättäen.Heikomman päälle on helppo käydä.
Miksi haukutte naisia susiksi vaikka miehet vetelee melkein jokaista reikäänsä pa*aan ja perään syyttää teitä? Ei yhtään susimaista? Lopeta akka se lässytys ja TUOMITSE.
Ah, olen vain iloinen jokaisesta poikaan kohdistuvasta perhesu*masta. Mitäs ärsyttävät! Pojat on levottomia, aivan järkyttäviä ihmisiä. Ansaitsevat kaiken pa*kan!
Kas kun ette miehiä tuomitse ;) kas kun nimet vaan vaihtuu! Toivottavasti jokainen uhri on nimeä vaihtanut akka!
Mene takasin osastolle Sukkis, ne varmaan on etsinyt sua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene takasin osastolle Sukkis, ne varmaan on etsinyt sua.
Eikö yhteinen sukunimi luokaan yhteistä perhettä? ;) tässä näet tuloksen, akka. Mene nyt ottamaan pataan! Hhaha te akat olette surkeita.
Nimet vaan vaihtuu! Näyttää kannattavan. Akka kantaa sen nimeä joka todennäköisimmin vetää teitä naamaan, tosi rationaalista! Ei ihme että saatte naamaanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaako naiset jossain itäblokissa tai balkanilla yhtä helposti kokemaansa parisuhdeväkivaltaa kuin suomalaisnaiset?
Retorinen kysymys.Mikseivät ilmoittelisi? Sinulla taitaa olla jotain ennakkoluuloja tuon alueen miehiä kohtaan? Tuskin hekään läträävät alkoholilla yhtä paljon kun suomimiehet.
Eivät varmasti ilmoita. Naiivia ja älyllysesti epärehellistä yrittää väittää muuta. Suomessa kynnys on tehty niin matalaksi kuin on mahdollista tehdä
No eikä ole. Luku on oikeasti järkyttävän paljon suurempi oikeasti.
Mielestäsi miesten hakk.aamien naisten kohdalla ainut huono asia on se että naiset ilmoittavat siitä?
No noinhan se juuri on. Kun alistettu ja h akattu nainen vihdoin uskaltautuu hakemaan apua on miehen reaktio että tana meni ilmoittamaan poliisille tana h akkaan sen ä m m ä n. Ja sama r. au
ksissa. Kosto elää rikollisen käsissä koko ajan eikä edes poliisi eikä oikeuslaitoskaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Perheväkivalta tunnistetaan ja kirjataan huonosti Suomen terveydenhuollossa. Suomi on Euroopan unionin toiseksi väkivaltaisin maa naisille. Lähes joka toinen suomalaisnainen on kokenut fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa 15 ikävuoden jälkeen Euroopan keskiarvon ollessa joka kolmas."
Tämä on totuus eikä se poistu sillä että tämä ketju tullaan poistamaan eikä sillä että mutta kyllä naisetkin....
Luuletko sinä ihan oikeasti Suomen olevan esim Viroa tai Puolaa vaarallisempi maa naisille?
EU:n teettämän tutkimuksen mukaan Suomi on häpeällisesti toiseksi vaarallisn maa naisille.
Voi olla vaikea niellä, olen pahoillani.
Tuo ei ollut mikään virallinen oikeiden yliopistotutkijoiden tutkimus ja suuri osa Eu - maista puuttui kyselytutkimuksen joukosta. Läpsimisiä ei missään itäblokin maissa ja etelä-Euroopassa edes lasketa.
Ja luulet suomessa läpsimiset laskettavan?
Ja miten se edes vähentäisi suomen ongelmaa, että muuallakin ollaan väkivaltaisia? Eihän suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa ja maailman onnellisimpien ihmisten maassa kuuluisi olla väkivaltaaa näin paljon?
Syy sille on varmaan hoitamattomat mt-ongelmat yhdistettynä päihteiden käyttöön. Juoppomaissa varmasti eniten väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei pakota olemaan miehen kanssa. Ja sanon tämän itse entisenä uhrina. Elämä rauhoittuu kummasti kun jättää häiriintyneen sukupuolen edustajat elämästään, koskee myös ystävyyssuhteita.
Riittää kun jättää sen väkivaltaisen miehen.
T. Entinen uhri
Ei se aina riitä.
Väkivalta yleensä pahenee ja jatkuu usein eronkin jälkeen. Varsinkin, jos on yhteisiä lapsia, ei tilanne välttämättä koskaan lopu. Henkiseen ja taloudelliseen väkivaltaan ei puutu kukaan.
Uhrin on tosi vaikea saada oikeutta ja prosessit on raskaita. Väkivaltaa ei myöskään tuomita ja uhrin pitää esittää kaikki näyttö.
t. Ex-aviopuolisen uhri (tuomio käräjäoikeudesta), mutta tilanne jatkuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miesten luolamiestavalla eli vetämällä t ur paan?
Naiset osaavat aina keskustella niin kuin aikuiset. Miehet eivät vaan ovat niin kuin 3-vuotiaat.
Exä kaatoi maahan ja hyökkäsi kimppuun purren ja painoi leuallaan silmän mustaksi, repi hiuksista, rikkoi minun tavaroita yms. Mutta ei sentään lyö naista, koskaan. Paitsi edellistä exää oli lyönyt, mutta senkin selitti exän syyksi.
Itse yritin rimpuilla karkuun ja työnsin päätänsä irti kasvoistani. Minulla oli pitkähköt kynnet, joista jäi jälkiä. Kun meni vessaan, menin piiloon ja soitin poliisit. Mies meni avaamaan oven ja esittelemään naarmuja poliiseille. Raukka pieni, joutunut väkivallan uhriksi 🥲
Onneksi pääsin pakoon tuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan.
Tunteet tulisi kyetä puhumaan auki, ei turvautua väkivaltaan.
Usein naiset sitä keskustelua yrittävätkin, mutta mies ottaa sen "nalkutuksena" ja ohittaa kokonaan keskustelun yrityksen.
Ei kukaan nainen yhtäkkiä ala kurkku suorana huutamaan että "stttana kun sä et ikinä korjaa sotkujasi hiton idiootti!". Nainen kyselee ja muistuttelee useampaan otteeseen että "voisitko viedä kalsaris pyykkiin, voisitko tiskata vuorostasi, muistitko raivata jälkesi". Ja tämä otetaan "nalkuttamisena".
Missä sen lyövän keskustelutaidot on? Miksi se ei voi kertoa että "hei toi nyt ärsyttää" tai "koen tän asian vaikeaksi" ja poistua hetkeksi paikalta jos kuumenee liikaa?
Minun mielestä väkivallasta puhuessa pitäisi erotella ainakin kaksi väkivallan tyyppiä:
-tuhoava & pro-aktiivinen väkivalta
-reaktiivinen ja vuorovaikutuksellinen väkivalta
Aina eroja ei välttämättä voi luontevasti hahmottaa, mutta noissa on eroa. Reaktiivinen väkivalta on jossain määrin ennustettavaa ja vuorovaikutuksellisuus tarkoittaa sitä, että väkivalta voi olla tapa kommunikoida tarpeita ja toiveita, joita ei muuten osata ilmaista tai viestiä ei muuten saada perille suhteessa.
Tuhoava väkivalta taas tähtää puhtaasti vahingoittamiseen, ei ole ennustettavaa eikä edistä mitään mielekkäästi hahmotettavien tarpeiden täyttämistä.
Noin teoriassa parisuhteessa väkivalta voi kehittyä yhdeksi viestintätavaksi, jota molemmat osaavat odottaa ja hyväksyvät sen osaksi suhdetta ja tarkoitan nyt siis fyysistä väkivaltaa. Joissakin maissa seksin pihtaaminenkin määritellään parisuhdeväkivallaksi ja listaa voi sitten jatkaa niin, että kaikki on väkivaltaa, jos laajennetaan määritelmää tarpeeksi.
Kerran katsoin jotain jutteluohjelmaa, missä oli haastateltavana vähemmistötaustainen professori ja tämän vaimo ja mies kertoi olleensa parisuhdeleirillä vaimon kanssa ja hämmästeli sitä, että miten tyhmä ja ymmärtämätön hän oli naisten suhteen ennen tuota leiriä.
Kuitenkin miesten yleissivistys, kirjalliset ansiot ja panostaminen toisen sukupuolen houkuttelemiseen ovat ihan omassa luokassaan naisiin verrattuna...kuinka monesti naisen kuulee sanovan, että oli ihan idiootti, kun ei ymmärtänyt miesten tarpeita ja viestintää? Olen nähnyt tapauksia, joissa nainen huumorilla ulkoistaa oman ymmärtämättömyytensä miesten viaksi.
Niin miesten kuin naistenkin pitää opetella vuorovaikutustaitoja; vuorovaikutuksessa on aina kaksi osapuolta. Kun mies mukiloidaan kaupungin torilla, poliisi voi lohkaista vitsin "suun soittamisesta", mutta parisuhdeväkivaltaan suhtaudutaan ihan eri tavalla, kun kohteena on (myös) nainen.
Parisuhdeväkivallan tutkimus vaatii rohkeaa filosofiaa, sosiologiaa ja kaikkea muuta kuin ideologiaa (feminismiä tai muuta ideologiaa, joka pakottaa raamittamaan keskustelun jäykällä tavalla), joka on verhottu neutraalin tieteen kaapuun.
Niin, raukkamaiset rikolliset