Gallup: kamalin pukeutumistyyli
Omasta mielestäni hirvein on tämä keski-ikäisillä naisilla monesti nähty "olen niin erilainen ja individuaalinen" tyyli:
- marimekon graafinen tunika
- sukkahousut
- el naturalistan kengät
- puinen kaulakoru
- lyhyeksi kynityt hiukset tai esimerkiksi kahdella saparolla kiinni
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:10"]
Omasta mielestäni hirvein on tämä keski-ikäisillä naisilla monesti nähty "olen niin erilainen ja individuaalinen" tyyli:
- marimekon graafinen tunika
- sukkahousut
- el naturalistan kengät
- puinen kaulakoru
- lyhyeksi kynityt hiukset tai esimerkiksi kahdella saparolla kiinni
[/quote]
Minä aion isona pukeutua näin.
Farkkujen kanssa valkoiset urheilulenkkarit. Lenkkarit on vielä yleensä joko ihan upouudet, jotka hohtaa valkoisuuttaan sadan metrin päähän, tai sitten sellaiset vanhat risat linttaan astutut perintötossut "ostin nää yläasteella ja vieläki ihan hyvät!".
Itseäni on alkanut tympäistä se "tyyli", jota näkee talvisin yli 50-vuotiailla naisilla: roikkuva ja muodoton 90-luvulta peräisin oleva ulkoilu- tai toppatakki, toppa- tai jotkut mitkälie löksöttävät housut jalassa ja päässä pipo tai baskeri. Väriskaala on jotain ankeaa vaaleanruskeaa tai mitä tahansa himmeää, joskus myös mustaa. Hiukset ovat tietysti lyhyet, ja kaiken kruunaa hymytön ja laittamaton olemus. Näiden naisten miehet näyttävät yleensä tismalleen samalta, tosin he viimeistelevät asukokonaisuutensa hien ja vanhan tuhkakupin hajulla.
Mikä tahansa pissistyyli tai ap:n kuvailema wannabe-boheemityyli on parempi kuin yllä kuvailemani suomalainen ankeusunivormu. Laittaisivat edes värikkään huivin kaulaan tai hankkisivat paremmin istuvan takin.
Kamalin tyyli on sellainen, että on yritetty pukeutua hienosti mutta ei ole mitään hajua siitä mikä on kaunista tai muodikasta. Entinen kämppikseni pukeutui arkena ihan tavallisesti farkkuihin ja neulepaitaan, pitkä tukka auki mutta tärkeän kokouksen, seminaarin tai illallisen aikaan pukeutui esim. seuraavasti: tukka tätimäiselle korkealle nutturalle,siihen koristeeksi timantteja, päälle vaaleansininen kauluspaita kiiltävästä sametista, mustat trumpettilahkeiset housut, hopeinen korukello, hopeista luomiväriä, hopeista kynsilakkaa ja hopeanväriset roikkuvat korvakorut. Komeuden kruunasi Anttilasta ostettu musta kiiltonahkainen laukku strassikoristeilla. Puistattaa ajatuskin
2000-luvun alun wt-pissis:
- Tummansiniset, osittain valkaistut farkut, joissa on parhaimmillaan jotain timantteja ja tekstejä tyyliin "baby".
- Liian kireä, liian lyhyt t-paita, jonka alta maha vilkkuu.
- Halvat keinonahkanillkurit/saappaat, jotka on astuttu ihan linttaan ja ovat kärjestä kuluneet.
- Komeuden kruunaa viivoiksi piirretyt kulmakarvat ja alta mustat, päältä karrelle palaneet blondit hiukset.
Itse pidän Ap:n kuvailemasta tyylistä. Paitsi saparoista ja kynityistä hiuksista. Sen sijaan pillifarkut ja lyhyt yläosa näyttää mielestäni kamalalta erityisesti ylipainoisella. En ymmärrä myöskään juoksutrikoiden käyttöä housuina, typerän näköiset. Itsellänikin on juoksutrikoot mutta käyn niissä lenkillä, en shoppailemassa.
Kamalin pukeutumistyyli on sellainen musta tai paskanruskea kaapu, joka oikein huutaa epäkäytännöllisyyttään. Tästä kamalampi vaihtoehto on vain äskettäin näkemäni kaapuniekka, jolla oli vielä musta koko pään peittävä huppu, josta vain silmät pilkotti. Tuollainen huppuviikari ei edes näytä normaalilta tolkun ihmiseltä, vaan muumimöröltä tai joltain Gotham Cityn pahikselta.
Virkakyy -tyyli, varsinkin kun tietää mitä siellä alla on. Syvällisemmin.
Mä en yleensä kauheasti jaksa välittää muiden tyylistä, mutta eilen kauppareissulla tulin vilkaisseeksi kahteen kertaan yhtä asiakasta, koska luulin, että joku parodiahahmo on liikkellä: 30+ nainen vaaleanpunaisessa samettioloasussa, jolla oli blondatut hiukset, teennäinen ääni, pieni kultainen (kulunut) halpislaukku olalla ja valtavan pitkät tekokynnet, joissa mahdollisimman epäluonnollinen ranskalainen manikyyri ja vahva barbie-meikki. Oli aika pitkälle täydellinen määritelmä termille "aikuispissis" :D Muistutti aika paljon Amy Poehlerin hahmoa Mean Girlseissa (http://i.imgur.com/15Uqr.jpg) mutta potenssiin kymmenen ja paljon mauttomammin.
Naurettavin tyyli: mustaksi värjätyt hiukset pidennyksillä, ripsipidennykset, tekorusketus, vahva meikki. Minihame, paita jonka tarkoitus on lähinnä esitellä tissejä, eli esim. pitsikuvioinen läpikuultava kamaluus, liivit siis näkyy läpi ja osa tisseistä myös. Liian korkeat korkkarit. Tatuointeja ja tupakka huulessa. Yöks. Tämä pätee kaikenikäisille. Semmonen "huora look alike".
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:00"]Mä en yleensä kauheasti jaksa välittää muiden tyylistä, mutta eilen kauppareissulla tulin vilkaisseeksi kahteen kertaan yhtä asiakasta, koska luulin, että joku parodiahahmo on liikkellä: 30+ nainen vaaleanpunaisessa samettioloasussa, jolla oli blondatut hiukset, teennäinen ääni, pieni kultainen (kulunut) halpislaukku olalla ja valtavan pitkät tekokynnet, joissa mahdollisimman epäluonnollinen ranskalainen manikyyri ja vahva barbie-meikki. Oli aika pitkälle täydellinen määritelmä termille "aikuispissis" :D Muistutti aika paljon Amy Poehlerin hahmoa Mean Girlseissa (http://i.imgur.com/15Uqr.jpg) mutta potenssiin kymmenen ja paljon mauttomammin.
[/quote]
Tuli mueleen myös Pikku Britannian Vicky Pollard. :)
Ankeusunivormulle ääni täältäkin! Loistavasti keksitty sana muuten kuvaamaan tuota ilmestystä.
Mun käy jotenkin hiukan surku varsinkin pienehköissä kaupungeissa eläviä 55+ naisia kun se olemus on niin harmaa ja surkea. Ihan kuin he olisivat päättäneet että elämä päättyi siihen kun 50 kilahti mittariin, nyt on jo niin vanha ja ruttuinen ettei tarvitse ja kannata enää välittää ulkonäöstä.
Ei kannata käydä kampaajalla, ostetaan vaan niitä halpoja muodottomia säkkejä, ei kannata panostaa itseensä sitä suihkusaippuaa enemmän.
Vaikka usein noiden alla on kaunis nainen, joka sipaisulla huulipunaa ja pienellä muutoksella näyttäisi paaaaljon paremmalta. Myös viiskymppinen SAA ja PITÄÄ olla nätti! :)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:00"]
Naurettavin tyyli: mustaksi värjätyt hiukset pidennyksillä, ripsipidennykset, tekorusketus, vahva meikki. Minihame, paita jonka tarkoitus on lähinnä esitellä tissejä, eli esim. pitsikuvioinen läpikuultava kamaluus, liivit siis näkyy läpi ja osa tisseistä myös. Liian korkeat korkkarit. Tatuointeja ja tupakka huulessa. Yöks. Tämä pätee kaikenikäisille. Semmonen "huora look alike".
[/quote]Kuvailut just yhden mun tuttavan ja sen uusimman facekuvan :D Ja totta, kamala on tuo(kin) tyyli.
Itseäni ei niinkään haittaa tyyli, vaan se, että ihmiset pukeutuvat todellakin heille liian pieniin vaatteisiin.
Tätä näkee usein normaalipainoisilla, mutta myös niillä hieman pulskemmilta. On pakko näköjään pukea joku tietty koko, esim "Enhän minä nyt millään voi olla M kokoa, otanpa tuon S koon...". Eli siis lyhennettynä makkarapukeutuminen.
Liian pienet farkut/housut, näkee aivan liian usein. Jos olisi ollut edes koon isommat, niin ei läskit tursuaisi yli. Ja kyllä, ihan normaalipainoisilla ja laihoillakin liian pienet housut eivät imartele, koska ne kiristää ja harva on niin pienissä rasvaprosenttilukemissa, ettei liian pienet housut korostaisi jenkkiksiä tai mahaa.
En edes aloita niistä liian pienistä tuubitopeista.. Kuvitelkaa mielessänne koon liian pieni paita ja liian pienet housut yhdessä.
Toki joo, saa pukeutua mihin tahtoo, ei minua sillä. Jokseenkin harmittaa vain, että ne vaatteet voisivat näyttää niin paljon paremmilta yllä kun olisivat oikean kokoisia. Itsekin pukeudun oman ruumiinmallini mukaisesti ja kun liikakilojakin on, en vedä päälleni sellaisia vaatteita, jotka pahimpia alueitani korostaisi.
Ja näin sopivasti loppuun, että harvalle sopii etenkään valkoiset legginssit, ellet omaa mallinjalkoja / treenattuja. Jos ylipainoa on esim. 10kg, niin voin luvata, että sopivan kokoiset farkut/housut/hameet näyttäisivät päälläsi todella paljon paremmalta.
Näähön on täysin makukysymyksiä, mut omaa silmää ei niin miellytä seuraavat: beiget kireät housut, vaaleansininen kauluspaita (halpis) vähän halvan näköiset saappaat (ehkä vielä kultaa) ja joku mk-laukku + ripsienpidennys tai paljon meikkiä. Sellanen halusin kauppikseen, kävin merkonomiks tyyli. Muutenkin kaikki epäluonnollisuys on minulle turn off, ehkä juuri siksi, että näyttää niin halvalta:( suttuisuus varsinkin nuorilla tytöillä tuntuu olevan yleistä. Itse tykkään juuri täällä inhotusta graaffisesta tyylistä, en vaan osaa itse. Eikä tarvi onneks peitellää mitään vielä kaapujen alle, ehkä myöhemmin:D
Fleece-takki, alaspäinlevenevät jumppahousut ta verskat, jalassa crocsit tai puukengät kesät talvet. Hiukset puolipitkät, permanentatut ja värjätty esim mahonginpunaisiksi tai violetinmustiksi. Olkalaukku joka roikkuu puolessa reidessä. Business-versio tästä muu sama paitsi päällä paitapusero ja polvipituinen musta polyesterihame ja jalassa jokasäännilkkurit. Hiukset voivat tosin olla niskaponnarillakin ja koruina isot roikkuvat kultakorut.
"paskanruskea kaapu"...
nyt oot 25 asian ytimessä! :DD
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:05"]
Ankeusunivormulle ääni täältäkin! Loistavasti keksitty sana muuten kuvaamaan tuota ilmestystä.
Mun käy jotenkin hiukan surku varsinkin pienehköissä kaupungeissa eläviä 55+ naisia kun se olemus on niin harmaa ja surkea. Ihan kuin he olisivat päättäneet että elämä päättyi siihen kun 50 kilahti mittariin, nyt on jo niin vanha ja ruttuinen ettei tarvitse ja kannata enää välittää ulkonäöstä.
Ei kannata käydä kampaajalla, ostetaan vaan niitä halpoja muodottomia säkkejä, ei kannata panostaa itseensä sitä suihkusaippuaa enemmän.
Vaikka usein noiden alla on kaunis nainen, joka sipaisulla huulipunaa ja pienellä muutoksella näyttäisi paaaaljon paremmalta. Myös viiskymppinen SAA ja PITÄÄ olla nätti! :)
[/quote]
Heh, kiitos :) Lisään muuten omaan kirjoitukseeni, että en erityisemmin harrasta muiden ihmisten arvostelua enkä itsekään ole järin muodikas, kaunis tai edes tyylikäs. Panostan kuitenkin omaan ulkoasuuni sen verran, että laitan hiukset, peitän couperosani meikkivoiteella ja yritän valita istuvia vaatteita. Moni 60-vuotias nainen näyttäisi paljon paremmalta, jos valitsisi esim. aavistuksen verran vyötäröä korostavan takin. Tai pyrkisi edes jotenkin eroon siitä värittömästä olemuksesta - pienetkin jutut piristävät ulkoasua kummasti.
21
Paskantärkeä kaapu, virkakyy ja kinkkunaama. Nämä sanat otan käyttöön, hyviä :)
Kamalin tyyli
- mustat muovikorkkarit/-saapikkaat (hinta 30€)
- valkoiset freddy-persekehysfarkut (hinta 75€)
-musta tuubitoppi, kiristää löllöä mahaa (hinta 5€)
-oma tukka valkaistu kananmunankeltaiseksi ja aivan lyhyt, jatkettu hopeanvaaleilla pidennyksillä alaselkään asti (toivottavasti ei maksanut enempää kuin 5€)
-kliseiset tatuoinnit, kuten g-avain (tykkään musiikista!) tai pienet tuhnuiset tähdet korvan takana (kaveri teki harjoitustyönä)
-liikaa oranssia tekorusketusta
-pelottavat hyönteismäiset tekoripset koristetimantilla
-tyylin kruunaa sopulilaukku (hinta 1000€)
Näitä bongattu sosionomiopinnoista AMK:sta sekä kauppatieteilijöistä