Gallup: kamalin pukeutumistyyli
Omasta mielestäni hirvein on tämä keski-ikäisillä naisilla monesti nähty "olen niin erilainen ja individuaalinen" tyyli:
- marimekon graafinen tunika
- sukkahousut
- el naturalistan kengät
- puinen kaulakoru
- lyhyeksi kynityt hiukset tai esimerkiksi kahdella saparolla kiinni
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:05"]
Ankeusunivormulle ääni täältäkin! Loistavasti keksitty sana muuten kuvaamaan tuota ilmestystä.
Mun käy jotenkin hiukan surku varsinkin pienehköissä kaupungeissa eläviä 55+ naisia kun se olemus on niin harmaa ja surkea. Ihan kuin he olisivat päättäneet että elämä päättyi siihen kun 50 kilahti mittariin, nyt on jo niin vanha ja ruttuinen ettei tarvitse ja kannata enää välittää ulkonäöstä.
Ei kannata käydä kampaajalla, ostetaan vaan niitä halpoja muodottomia säkkejä, ei kannata panostaa itseensä sitä suihkusaippuaa enemmän.
Vaikka usein noiden alla on kaunis nainen, joka sipaisulla huulipunaa ja pienellä muutoksella näyttäisi paaaaljon paremmalta. Myös viiskymppinen SAA ja PITÄÄ olla nätti! :)
[/quote]
Samaa mieltä. Karmeatkin tyylit on parempia kuin ei tyyliä lainkaan, pissistyyliset, keski-ikäiset individualistit ym. sentään ovat panostaneet itseensä ja pitävät oikeutenaan näkyä. Harmaa näkymättömyys tekee surulliseksi, juuri tuo mahdollinen itsearvostuksen puute.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:40"]
Minusta tällaiset ketjut on tosi surullisia. Hyvin arkinen aihe, mutta sitä enemmän se mielestäni paljastaa kirjoittajien suhtautumista muihin ihmisiin; muita ihmisiä katsotaan arvostellen ja halveksuen, heidän huonoja puoliaan listaten.
Kyse on kuitenkin vain pukeutumisesta! Se, että joillekin vaatteet ja asut ei ole ykkösprioriteetti elämässä eikä kuulu edes top kymmeneen, ei kerro mistään muusta, kuin siitä itsestään. Jotenkin tosi rumilla ja halveksuvilla ilmaisuilla tässäkin ketjussa viitattu "väärinpukeutujiin". Ne on vaan vaatteita!
[/quote]
Periaatteessa ei voi loukkaantua kun sanotaan vaikka ettei musta laukku sovi vaaleiden vaatteiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:10"]
Omasta mielestäni hirvein on tämä keski-ikäisillä naisilla monesti nähty "olen niin erilainen ja individuaalinen" tyyli:
- marimekon graafinen tunika
- sukkahousut
- el naturalistan kengät
- puinen kaulakoru
- lyhyeksi kynityt hiukset tai esimerkiksi kahdella saparolla kiinni
[/quote]
Tarkoitat varmaan hänen kaltaisiaan:
http://3.bp.blogspot.com/-3SvwquNn54s/U6cea5kEx9I/AAAAAAAAMJU/1bYvWc_wlks/s1600/marimekko+1.jpg
En usko, että hän erityisesti yrittää olla mitenkään erilainen. Asia voi olla jopa päinvastoin. Tuliko mieleen, että he ovat aikansa lapsia (kuten mekin todennäköisesti). Heidän nuoruudessaan Marimekko graafisine muotoineen oli nuorekas ja seksikäs ja esim. Aarikan puukorut olivat niihin luonteva lisä. Alla olevat naiset onnistuvat mielestäni tuossa Marimekko-puukoru -tyylissä hyvin ja ovat oikein tyylikkäitä. Kaikille ei vaan kaikki sovi samalla lailla ja kaikki eivät osaa yhdistää vaatteita oikein.
http://otavafiles.fi/plaza/s/f/galleria/2012/7/774915/muoti712f.jpg
Hiukset myös ohenevat vaihdevuosien myötä ja tästä syystä moni leikkaa ne lyhyiksi, jotta ne saisi kammattua edes tuuheamman näköiseksi. Kannattaa jo itse varautua henkisesti siihen, että jos on ollut jo parikymppisenä ohuehko tukka, se todennäköisesti on on 45-vuotiaana jo niin ohut, että se on PAKKO leikata lyhyeksi, koska muuten se näyttää kamalalta (tai käyttää kutisevaa ja epämukavaa peruukkia, josta kaikki muutenkin näkee, että se on peruukki).
Vanhemman naisen tukka muuttuu usein tällaiseksi:
Siksi se kannattaa leikata esim. näin:
http://images.thehairstyler.com/attachment_resources/attachments/58/original/mod-hairstyles-1.jpg
En kävisi itse kovin kärkkäästi arvostelemaan, sillä vaikka muuten tekisimme mitä, jumppaisimme ja olisimme hoikkia ja muotitietoisia tai mitä vaan, me kuitenkin vanhenemme. Ja nuorella ja vanhalla on eroa. Ikääntyminen tulee vähitellen eikä kertarysäyksellä 60-vuotiaana. Tyyliään joutuu muuttamaan vähitellen. Jossain vaiheessa sitä huomaa, että vartalo vain muuttuu ja kipujen yms. takia tyyliseikat alkavat olla arvojärjestyksessä häntäpäässä. Jossain vaiheessa tämä tulee kuitenkin vastaan vaikka nyt haluaisi uskotella, että eihän mulle: http://pirkkala-senioriyhdistys-fi-bin.directo.fi/@Bin/5f2fcd0f12b848bbac546b03fd27b9ae/1424421082/image/jpeg/183094/IMG_5014.jpg
~ 36-vuotias ei-marimekkotyylinen
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:05"]
Ankeusunivormulle ääni täältäkin! Loistavasti keksitty sana muuten kuvaamaan tuota ilmestystä.
Mun käy jotenkin hiukan surku varsinkin pienehköissä kaupungeissa eläviä 55+ naisia kun se olemus on niin harmaa ja surkea. Ihan kuin he olisivat päättäneet että elämä päättyi siihen kun 50 kilahti mittariin, nyt on jo niin vanha ja ruttuinen ettei tarvitse ja kannata enää välittää ulkonäöstä.
Ei kannata käydä kampaajalla, ostetaan vaan niitä halpoja muodottomia säkkejä, ei kannata panostaa itseensä sitä suihkusaippuaa enemmän.
Vaikka usein noiden alla on kaunis nainen, joka sipaisulla huulipunaa ja pienellä muutoksella näyttäisi paaaaljon paremmalta. Myös viiskymppinen SAA ja PITÄÄ olla nätti! :)
[/quote]
Entäs jos EI TARVITSE olla nätti? Jospa sillä ei ole väliä, elelevät tyytyväisen välinpitämättöminä ulkonäkönsä suhteen? Kamalaahan tuo tietysti.
Mä voin hyvällä omatunnolla sanoa etten hauku ketään vaatteiden perusteella :)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:40"]
Minusta tällaiset ketjut on tosi surullisia. Hyvin arkinen aihe, mutta sitä enemmän se mielestäni paljastaa kirjoittajien suhtautumista muihin ihmisiin; muita ihmisiä katsotaan arvostellen ja halveksuen, heidän huonoja puoliaan listaten.
Kyse on kuitenkin vain pukeutumisesta! Se, että joillekin vaatteet ja asut ei ole ykkösprioriteetti elämässä eikä kuulu edes top kymmeneen, ei kerro mistään muusta, kuin siitä itsestään. Jotenkin tosi rumilla ja halveksuvilla ilmaisuilla tässäkin ketjussa viitattu "väärinpukeutujiin". Ne on vaan vaatteita!
[/quote]
Ne on vaan vaatteita! Miksi niiden (yhdistelemisen) kommentoiminen täällä siis on niin paha asia? Ei tätä kannattais niin vakavasti ottaa.
Miehellä: sellanen nilkkoihin ulottuva pitkä takki, jonka se yhtäkkiä avaa, ja siel alla ei oo mitään :S:S
Voi kamala! Entisellä kämppiksellä oli kamalin look _ikinä_. Kyseessä oli siis korkeakoulussa opiskeleva MIES.
Pahin asukokonaisuus mitä hänellä näin oli tosi tiukat tosi matalavyötäröiset lahkeista leveät farkut, joissa ei ollut nappia tai vetoketjua vaan sellainen ruskea mokkanyöri. Lahkeet oli leikattu auki ja halkioon ommeltu kukikasta kangasta. Paita oli kaunis paskanruskea jossa oli pieniä kukkia, ja hihoissa röyhelöä. Päässä oli virkattu virttynyt ja venynyt vihreä baskerin mallinen myssy. Kengät sellaiset linttaan astutut converset. Huhhuh.
Onpa taas baskeri kireällä muutamalla mammalla. Kannattaako tällaisesta läppäketjuista vetää hernettä sieraimeen, kysyn ma.
Itse 43-vuotias ja onhan tää ihan parasta, nauraa muiden ja omalle huonolle maulle.
Mulla nyt päällä, istun konttorissa: Lindexin epämääräisen iso punainen trikoopaita v-kaula-aukolla, saman firman stretch-farkut, jotka ihanasti imartelevat punkeroa alavartaloani (koko 46, jes jes jes) ja jalassa sisätossut, sellaiset kammottavat turkissämpylät.
kerrottakoon myös, että farkuista on nappi irronnut ja sitä viitsi ommella kiinni, jotenka mulla on tällainen naruviritys, jota en osaa enkä halua sanoin kuvailla, onneksi jää kuitenkin tän ihanan paidan alle, joka on melkein polviin.
Hiukset pitkät, otsatukkaa on ja poninhäntä heiluu.
Casual Friday. Konttorilla vaan minä ja graafikko. (Eikä sekään ole tyylikäs, kivipestyt stretch-farkut valuu puoleenväliin persettä. Törkyinen villapaita).
Ulos mennessäni sonnustaudun vihreään vuodelta -96 olevaan tuulitakkiin ja vaihdan tossukat Catepillar-bootseiksi. Miesten iso musta talvilippalakkki ja mummon kutomat valkopinkit lapaset.
Uskotteko, että tajuan näyttäväni pöntöltä? Jep. Välitänkö? No en! Omaanko tyylikkäitä vaatteita ja osaanko pukeutua mm. asiakaspalaveriin? KYLLÄ!
Peace/Out.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:46"]Voi kamala! Entisellä kämppiksellä oli kamalin look _ikinä_. Kyseessä oli siis korkeakoulussa opiskeleva MIES.
Pahin asukokonaisuus mitä hänellä näin oli tosi tiukat tosi matalavyötäröiset lahkeista leveät farkut, joissa ei ollut nappia tai vetoketjua vaan sellainen ruskea mokkanyöri. Lahkeet oli leikattu auki ja halkioon ommeltu kukikasta kangasta. Paita oli kaunis paskanruskea jossa oli pieniä kukkia, ja hihoissa röyhelöä. Päässä oli virkattu virttynyt ja venynyt vihreä baskerin mallinen myssy. Kengät sellaiset linttaan astutut converset. Huhhuh.
[/quote]
Se olikin hippi.
http://www.hel-looks.com/20140523_06/
Nämä lyhyet otsatukat, yhdistettynä ihan mihin tahansa. Jos olisin diktaattori, kieltäisin ne.
Mä saan ahdistuskohtauksen, kun näen samaan tyyliin puetun isä-poika-yhdistelmän. Siis molemmilla liekkipaidat, nousuvesihousut ja sandaalit. Pojalla vielä laitettu geelillä tukka pystyyn.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:46"]
Voi kamala! Entisellä kämppiksellä oli kamalin look _ikinä_. Kyseessä oli siis korkeakoulussa opiskeleva MIES. Pahin asukokonaisuus mitä hänellä näin oli tosi tiukat tosi matalavyötäröiset lahkeista leveät farkut, joissa ei ollut nappia tai vetoketjua vaan sellainen ruskea mokkanyöri. Lahkeet oli leikattu auki ja halkioon ommeltu kukikasta kangasta. Paita oli kaunis paskanruskea jossa oli pieniä kukkia, ja hihoissa röyhelöä. Päässä oli virkattu virttynyt ja venynyt vihreä baskerin mallinen myssy. Kengät sellaiset linttaan astutut converset. Huhhuh.
[/quote]
Kuulostaa söpöltä.
Mua vähän ärsyttää täällä semmoset kommentit, joissa mainitaan joku tietty ihmisryhmä ammatin tai opiskelupaikan perusteella. Kaikissa ammateissa on erilaisia tyyppejä!
Ja hei oonks mä ainoo jonka mielestä treenitrikoot (joo, ei semmoset mitkä on liian pienet, eli siellä persvaossa tai kamelinvarvas näkyy jne) näyttää oikeesti tosi hyvältä ihmisten päällä? Mä olen lievästi ylipainoinen ja ainakin omasta mielestäni näytän parhaimmalta hyvissä treenivaatteissa :D Ne hoikentaa. Ja tää on mulle aika uus hoksaus.
Mua ärsyttää se, että ihmiset ei tajua tai saa apua ostaakseen istuvia vaatteita. Ja että vaatevalmistajat suunnittelee vaatteensa pääasiassa lähinnä muodottomille poika-vartaloille.
Esimerkki housuista, joissa tää huono istuvuus jotenkin korostuu. Alla olevissa kuvissa naiset ovat joko hoikkia tai normaalipainoisia. Siis eivät "fit" pyykkilautavatsoja, vaan normaalipainoisia. Mutta housujen malli on aivan väärä. Vyötärö on liian matala ja kangas liian jäykkä, jolloin syntyy muffin-top. Karsean näköistä. Monella on vielä tuon alla tiukka ja ihon myötäinen T-paita, niin, että muffin-top oikein korostuu ja henkilö näyttää lihavalta, vaikkei sitä oikeasti edes olisi:
http://cdn.womensunitedonline.com/gallery/muffin_top_copy.jpg
http://i.ytimg.com/vi/_scEVy1tFs0/hqdefault.jpg
Kahdessa seuraavassa esimerkissä on taas selkeästi ylipainoisia naisia. Mutta he ovat osanneet valita housunsa oikein. Vyötärö nousee tarpeeksi korkealle, kangas on tarpeeksi joustavaa ja housut istuvat. Tästä syystä he näyttävät mielestäni tyylikkäimmältä kuin kaksi edellistä esimerkkiä:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/cb/b7/e3/cbb7e3606517f056f209b1a883a26eda.jpg
https://curvaceousboutique.files.wordpress.com/2013/05/camo.jpg?w=300&h=300
Ajattelenkin, että sillä ei oikeasti ole väliä minkä painoisia ja muotoisia olemme, pitää vain löytää sellaisia vaatteita, jotka istuvat juuri minun päälleni. Jotkut vartalotyypit joutuvat näkemään enemmän vaivaa istuvien vaatteiden löytämiseksi, mutta se kannattaa kyllä.
h&m:n halvat, kainaloihin pomppivat trikootopit jotka eivät sovi YHTÄÄN jos on yksikin mahamakkara.. hilautuvat ylös !ja niihin kun vielä yhdistää vastaväriset rintaliivit, reisistä vaalennetut supermatalat farkut (ns. spermaläikkä-pöksyt) sekä korkkarot joilla ei osata kävellä vaan hortoillaan kuin valomerkin jälkeen.. arght :/
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 08:22"]
Mua ärsyttää se, että ihmiset ei tajua tai saa apua ostaakseen istuvia vaatteita. Ja että vaatevalmistajat suunnittelee vaatteensa pääasiassa lähinnä muodottomille poika-vartaloille.
Esimerkki housuista, joissa tää huono istuvuus jotenkin korostuu. Alla olevissa kuvissa naiset ovat joko hoikkia tai normaalipainoisia. Siis eivät "fit" pyykkilautavatsoja, vaan normaalipainoisia. Mutta housujen malli on aivan väärä. Vyötärö on liian matala ja kangas liian jäykkä, jolloin syntyy muffin-top. Karsean näköistä. Monella on vielä tuon alla tiukka ja ihon myötäinen T-paita, niin, että muffin-top oikein korostuu ja henkilö näyttää lihavalta, vaikkei sitä oikeasti edes olisi:
http://cdn.womensunitedonline.com/gallery/muffin_top_copy.jpg
http://i.ytimg.com/vi/_scEVy1tFs0/hqdefault.jpg
Kahdessa seuraavassa esimerkissä on taas selkeästi ylipainoisia naisia. Mutta he ovat osanneet valita housunsa oikein. Vyötärö nousee tarpeeksi korkealle, kangas on tarpeeksi joustavaa ja housut istuvat. Tästä syystä he näyttävät mielestäni tyylikkäimmältä kuin kaksi edellistä esimerkkiä:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/cb/b7/e3/cbb7e3606517f056f209b1a883a26eda.jpg
https://curvaceousboutique.files.wordpress.com/2013/05/camo.jpg?w=300&h=300
Ajattelenkin, että sillä ei oikeasti ole väliä minkä painoisia ja muotoisia olemme, pitää vain löytää sellaisia vaatteita, jotka istuvat juuri minun päälleni. Jotkut vartalotyypit joutuvat näkemään enemmän vaivaa istuvien vaatteiden löytämiseksi, mutta se kannattaa kyllä.
[/quote]
ei tuossa ole väärinsuunnitelluista vaatteista kyse, ihan vaan väärinvalitusta vaatekoosta
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 08:22"]
<>
[/quote]
ei tuossa ole väärinsuunnitelluista vaatteista kyse, ihan vaan väärinvalitusta vaatekoosta
[/quote]
En ole samaa mieltä. Nimenomaan kyse on väärästä mallista. Toki, jos aivan liian pienet housut pukee, niin näyttäähän se tuolta, mutta niin näyttää myös saman mallin isommassa koossakin (ja mahdollisesti sitten valuvat alaspäin). Osalla ihmisistä on pidempi ja osalla lyhyempi selkä ja siksi luonnollinen vyötärön kapein kohta eri korkeudella. Kaikille ei sovi lantiomalliset farkut. Niille, joiden vartalon kapein kohta on ylempänä, sopii paremmin farkut, joiden vyötärö osuu kapeimmalle kohdalle tai sen lähelle ylemmäs eikä "mahan alle" tai vatsaa halkaisemaan.
Alla kaksi kuvaa vartalotyypeistä. Ylemmässä klassinen jako ja alemmassa Trinnyn ja Susannan:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/10/02/article-2440176-186F9D1400000578-349_964x589.jpg
http://trinnyandsusannah.com/wp-content/uploads/2014/10/Body-shapes-1.jpg
Voisin kuvitella vaikkapa tuosta klassisesta jaosta, että niille joilla lantion ja vyötärön seutu on suora, sopii lantiofarkut samoin litteävatsaisille, hoikille tiimalaseille tai päärynöille. Mutta piirrä mielessäsi viiva vaikka tuohon Trinnyn ja Susannan kuviin esimerkki naisille siihen kohtaa, jossa heidän keskivartalonsa on kapein. Siitä kohtaa myös vaatteiden tulisi olla kirein ja siihen kohtaan tulisi katsojan huomio kiinnittyä. Ja huomiohan kiinnittyy siihen kohtaa, jossa paita vaihtuu farkuksi ja sitä mahdollisesti vielä vyöllä korostetaan. Siksi pitäisi kaupoissa aina olla saatavilla eri mallisia housuja eikä seurata vain huippusuunnittelijoiden visioita.
http://3.bp.blogspot.com/-3SvwquNn54s/U6cea5kEx9I/AAAAAAAAMJU/1bYvWc_wlks/s1600/marimekko+1.jpg
Olen 47-vuotias ja juuri tuota blogia olen lukenut kauhunsekaisin tuntein. Ihminen on ihana, mutta vaatteet aivan järkyttäviä tai hän yhdistelee niitä aivan kamalaksi kokonaisuuksiksi. Itse tykkään marimekon mustavalkoisista vaatteista ja mietin, että saatan näyttää yhtä kamalalta. No jäällä väliä, pukeutuisin silti näin, koska viihdyn vaatteissani enkä halua korostaa vartaloani mitenkään.
Miehillä musta bändipaita, mustat reisitaskuhousut, joissa ketju tai pari roikkumassa, maiharit jalassa, musta nahkatakki. Miehen kavereista muutama pukeutuu tuolla tavalla ja se on jotenkin ankean näköistä, vaikka ihmisinä ovatkin mukavia eivätkä niin synkeitä miltä näyttävät.
Ps. urheilusandaalit ovat mitä mukavimmat kengät, yksi parhaista kenkäostoksistani ikinä :) Myönnän myös käyttäväni niissä sukkia joskus, mökillä kun on niin kylmä, että pitkiä housujakin tarvitsee. Shortsien kanssa paljain jaloin.