Ruokavalion tarkkailuni onnistui raskaudessa
ja täälläkin joskus aikoinaan sain paskamyrskyn niskaani kun kerroin tarkkailevani ruuan määrää ja ennen kaikkea laatua raskauden aikana, jotta ylimääräiseltä painolastilta ja sen mukana tulevilta mahdollisilta muilta vaivoilta säästyisin. Aikaisemmassa raskaudessa söin miten sattuu ja mitä sattuu, kiloja tule +14 ja olo oli loppuviikoilla tosi turpea, huono, ummetus vaivasi jne.
Nyt päätin tehdä siis asiat toisin. Pistin ruokavalioni remonttiin täysin. Pois sokeri, valkoiset jauhot, kaikki einekset ja peruna joka on aina aiheuttanut mulle ummetusta, tilalla täysjyväruista, paljon marjoja, runsaasti kasviksia, kanaa, kalaa, rahkaa jne. Herkkuja ei ole tehnyt mieli, tosin en ole niistä kieltäytynytkään satunnaisesti, jos esim. juhlissa tarjottu. Millään laihdutuskuurilla en todellakaan ole ollut. 2 lämmintä ateriaa joka päivä ja säännöllisesti, sen lisäksi terveellinen aamupala, välipala ja illalla usein vain hedelmää kun ei kerta kaikkiaan mahtunut.
Tässä tulokset: oma paino +6,5 kg, sokerirasitustestin tulokset erinomaiset, verenpaine ihanteellinen, ei ummetusta, ei närästystä, liikkkua olen jaksanut reippain kävelylenkein ihan näille loppumetreille saakka. Vauva on kasvanut hyvin, eli kaikki on huomattavasti paremmin kuin edellisellä kerralla vaikka ikääkin on tullut jo taas vuosia itselle lisää tässä välillä.
Uskon että tällä kertaa toipumiseni synnytyksestäkin tulee olemaan nopeampi kuin viime kerralla koska kuntoni on nyt niin paljon parempi. Omalla kohdalla ainakin tuli todistettua että kyllä todellakin on väliä mitä syö niin raskausaikana kuin muunakin aikana. Koko kehon hyvinvointi lähtee ruokavaliosta.
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 08:54"]
Mikä lähtöpainosi oli? Minulle neuvolassa ärähdettiin kun ilmoitin painonnousutavoitteekseni kuusi kiloa. Ensimmäisessä raskaudessa minulle tuli parikymmentä kiloa, ennen raskautta olin alipainoinen. Pyysin ensimmäisen raskauden alussa tukea neuvolasta syömisongelmiin, mutta sain vain koneelle rastin ruutuun mielenterveyshäiriö. Se rasti on siellä lopullisesti eikä lähde tiedoistani enää pois. Tukea en saanut.
Nyt toista odottaessa terveydenhoitaja on vaihtunut, ja sain utelua mielenterveyshäiriö-tiedosta. En viitsinyt enää sanoa mitään kun ei se viimeksikään mitään hyödyttänyt. Olen päättänyt että tällä kertaa en paisu samalla tavalla. Tähän mennessä painoa ei ole tullut yhtään, viimeksi olin tässä vaiheessa raskautta paisunut kahdeksan kiloa.
[/quote]
Lähtöbmi oli normaali raskauden alussa. Ompas tosi ikävästi sua kohdeltu, toivottavasti saat tällä kertaa asiallempaa kohtelua. Mulle on onneks aina sattunut mukavat ja ammattitaitoiset terkat. Tsemppiä sulle raskauteen! AP
Noh, itse olen tarkkaillut syömistä vain jättämällä herkuttelun vkonlopulle, niinkuin tavallisestikin ja syömällä vain yhden edestä. ;) Rv 34 jaksoin liikkua kävellen 5 km/pvä ja painoa olikin rv 35 kertynyt vain 10 kg joka oli lähtöbmi 21 ihan kohtuullinen määrä... mutta tämä loppuaika, huhheijaa. :) 5 kg on tullut kuukaudessa ja se olisi tosiaan tullut vaikka oisin elänyt pelkällä vedellä, sillä turvotus on niin hirveä. Vaikka joisi vettä, söisi hedelmiä, vihanneksia, välttäisi suolaa.... onneksi 2 pvää laskettuun aikaan. Luotan siihen, että keho kyllä tietää mitä tekee ja nähtävästi minä tarvitsen nesteitä noin hirveästi synnytystä ja imetystä varten :)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 08:39"]
Tuliko tuo sulle jotenkin uutena juttuna että einekset, pullamössö ja herkut ei oo mitään terveellistä ruokaa?
[/quote]
No ei todellakaan, empä ennen raskauttakaan niitä juuri harrastanut. Mutta kyllä monella tuppaa olemaan se käsitys että jos raskausaikana kiinnität ruokavalioosi huomiota olet auttamatta paska äiti, jolle oma ulkonäkö on tärkeämpää kuin lapsen hyvinvointi. Anteeks kärjistys, mut aika monelle raskaus on nimenomaa syy syödä mitä vaan ja koska vaan "hyvällä omallatunnolla" . AP
[/quote]
No en ole kyllä koskaan kuullut, että terveellisesti syömällä olisit paska äiti. Ja aloituksessa kerroit, että "pistit ruokavaliosi täysin remonttiin". Eli tuosta tuli kyllä kuva, ettei nuo marjat ym. terveelliset jutut kuuluneet ollenkaan sun aikaisempaa ruokavalioon.
Mulla tuli ekassa raskaudessa kiloja 20, sokerit ja verenpaine oli ihanteelliset ja vointikin kokoajan hyvä mutta oma peilikuva inhotti kovasti. Toki kilot lähtivät todella nopeasti poiskin mutta seuraavassa raskaudessa meinaan kyllä katsoa tarkemmin mitä syön!
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:15"]
Tuliko tuo sulle jotenkin uutena juttuna että einekset, pullamössö ja herkut ei oo mitään terveellistä ruokaa?
[/quote]
No ei todellakaan, empä ennen raskauttakaan niitä juuri harrastanut. Mutta kyllä monella tuppaa olemaan se käsitys että jos raskausaikana kiinnität ruokavalioosi huomiota olet auttamatta paska äiti, jolle oma ulkonäkö on tärkeämpää kuin lapsen hyvinvointi. Anteeks kärjistys, mut aika monelle raskaus on nimenomaa syy syödä mitä vaan ja koska vaan "hyvällä omallatunnolla" . AP
[/quote]
No en ole kyllä koskaan kuullut, että terveellisesti syömällä olisit paska äiti. Ja aloituksessa kerroit, että "pistit ruokavaliosi täysin remonttiin". Eli tuosta tuli kyllä kuva, ettei nuo marjat ym. terveelliset jutut kuuluneet ollenkaan sun aikaisempaa ruokavalioon.
[/quote]
Kuului kyllä, mutta täysin remonttiin siihen nähden mitä söin edellisessä raskaudessa, olin vähentänyt hiilareita jo vuoden 2014 alusta aika radikaalisti ja kesällä kun tulin raskaaksi, niin en nähnyt syytä miks en olisi jatkanut hyväks havaitsemalla terveellisellä linjalla. AP
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:03"]
Noh, itse olen tarkkaillut syömistä vain jättämällä herkuttelun vkonlopulle, niinkuin tavallisestikin ja syömällä vain yhden edestä. ;) Rv 34 jaksoin liikkua kävellen 5 km/pvä ja painoa olikin rv 35 kertynyt vain 10 kg joka oli lähtöbmi 21 ihan kohtuullinen määrä... mutta tämä loppuaika, huhheijaa. :) 5 kg on tullut kuukaudessa ja se olisi tosiaan tullut vaikka oisin elänyt pelkällä vedellä, sillä turvotus on niin hirveä. Vaikka joisi vettä, söisi hedelmiä, vihanneksia, välttäisi suolaa.... onneksi 2 pvää laskettuun aikaan. Luotan siihen, että keho kyllä tietää mitä tekee ja nähtävästi minä tarvitsen nesteitä noin hirveästi synnytystä ja imetystä varten :)
[/quote]
Nestettä kertyy tosi herkästi loppuraskaudesta eikä sille vaan mitään voi. Minulla ei ollut ainakaan neuvolan näkemyksen mukaan mitään raskausmyrkytyksen merkkejä, mutta loppuraskaudessa paisuin monta kiloa per viikko, vaikkei silloin enää mahaan mahtunut oikein ruokaakaan, eli syömisistä ei johtunut. Synnärille jäi nolla kiloa, ensimmäiset kuusi putosivat parissa viikossa, ja siinä vaiheessa kasvojenpiirteet alkoivat näyttää tunnistettavilta. Nesteturvotusta oli kuitenkin parin, kolmen kuukauden ajan synnytyksen jälkeenkin. Kädet puutuivat ja tavarat putoilivat käsistä, sormukset eivät menneet sormiin ja vaatteista jäi järkyttävät rannut ihoon, ja paino jumitti vaikken ehtinyt syödä ja liikuin paljon.
4
Mä odotan esikoistani ja koska olen ylipainoinen, sain heti alkuun ohjeita ruokavalioon ja vaikka sanottiin, ettei saa mitään varsinaista dieettiä ja nälkäkuuria alk pitämään, ei sen painon kuitenkaan tarvitse nousta. Tällä hetkellä 35+5, painoa tullut +2kg ja sokerit ja verenpaineet ok. Loppujen lopuksi, ei tarvinnut ihmeitä tehdä, herkkujakin olen syönyt, tosin vähemmän ja harvemmin, mutta kaikesta ei tarvitse luopua. Säännöllinen ruoka rytmi ja osan hiilareista vaihtanut kasviksiin, ei edes tunnu että "söisin kevyemmin ym" neuvolasta saatua diabeetikoille tarkoitettua ruokavaliota kun koittaa noudattaa, huomaan että useinkaan ei edes jaksa syödä kaikkea! Tästä on hyvä jatkaa! Tsemppiä muillekin!
Minä en varmaan ole koskaan syönyt niin terveellisesti kuin raskausaikana. Ei edes tarvinnut tarkkailla syömisiä, kun keho itse hyljeksi kaikkea epäterveellistä, niin että jo ajatuskin esim. alkoholista, kahvista tai rasvaisista ruuista yökötti. Mitään omituisia mielihalujakaan ei ollut, mutta himoitsin ainakin raejuustoa, näkkileipää ja hedelmiä. Oi jos olisikin pysyvästi tuollainen sisäsyntyinen säätelyjärjestelmä, niin pysyisin kuosissa ihan ilman vaivaa. Olin muuten synnytyksen jälkeen muutamaa kiloa hoikemmassa kunnossa kuin ennen raskautta(ja tämä oli hyvä asia, sillä olin lievästi ylipainoinen).
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuului kyllä, mutta täysin remonttiin siihen nähden mitä söin edellisessä raskaudessa, olin vähentänyt hiilareita jo vuoden 2014 alusta aika radikaalisti ja kesällä kun tulin raskaaksi, niin en nähnyt syytä miks en olisi jatkanut hyväks havaitsemalla terveellisellä linjalla. AP
[/quote]
No johan sulla on kieroutunut käsitys terveellisestä rukavaliosta, jos sille täytyisi oikein löytää syitä miksi sillä ei jatkaisi.
Minulla tuli ekassa raskaudessa 20 kg, olin nuori ja huoleton ja vetelin karkkia ja pizzaa kahden edestä. No, lähtöpaino oli matla, BMI 19 , joten ei tuo nyt niin paha ollut. Mutta saimpa sitten sokerirasituksesta ( kävin sukurasituksen takia) patologiset arvot , loppuraskauteen sokeriseurannan ja ison vauvan joka tarvitsi lisämaitoja ( 4320g9. Synnytys eni ihan hyvin ja ongelmat olivat siis pieniä, mutta jälkikäteen arvioiden turhia kuitenkin.
Esikoisen ollessa 6v aloin odottaa seuraavaa lasta , nyt bmi 23 eli normaalipainoisena. Aloitin heti sen dieetin , jonka ohjeet sain ekassa raskaudessa. Vointi pysyi virkeämpänä koko raskauden, kiloja tuli vaan 10 ja sokerirasitus oli normaali. Vauva painoi 3860g ja lisämaitoja ei tarvittu.
Kolmas vauva syntyi viime vuonna. Nyt myös lisäsin liikuntaa raskausaikaan dieetin lisäksi. Sokerirasitus oli normaali, painoa tuli 12 kg ( mutta bmi oli lähtöpainossa 21, joten sai tullakin ) ja vauva painoi 3730g.
Kyllä niillä syömisillä todella on vaikutusta, samoin liikunnalla. Mutta 6 kilon painonnousu raskauden aikana on kyllä aika vähän , ellei sitten ole jo lähtökohtaisesti ylipainoinen. Jos vauva painaa n. 3-4kg+ istukka 700g+ lapsivettä 1-2kg+ verimäärän lisääntyminen 500g-1kg + rintojen kasvu 500g-1,5kg = 5 - 9kg on jo ihan pakollista painonnousua. Lisäksi turvotukset kuuluvat useimpien raskauteen ja myös pieni rasvakudoksen lisääntyminen on hyväksi tulevaa imetystä ajatellen. Eli jos äiti on alipainoinen, kyllä 6kg on todella vähän.
Mä en ole koskaan syönyt niin epäterveellisesti kuin raskaana. Olin kyllä suunnitellut samanlaista terveyskuuria kuin ap, mutta tulikin hurja ällötys. Söin siis kaikkea mitä vaan pystyin, pääasiassa paahtoleipää ja maustamatonta jugurttia sekä irtokarkkeja viikonloppuisin. Liikuntaa harrastin kaksi ekaa kolmannesta. Sitten iski turvotus ja Hermokivut, enkä voinut enää seistä, kävellä enkä ottaa mistään kiinni. Jatkoin kyllä aktiivista puuhastelua. Kiloja tuli 12, mikä lienee ihan ok normaalipainoiselle. Sitten tuli synnytyksen aika, 3 pv kestäneen kärvistelyn jälkeen olin 12 kg kevyempi. Imetys on parissa viikossa vienyt muutaman kilon lisää. Minua harmittaa etten syönyt enemmän. Virhe taisi olla viimeisellä kolmanneksella turvotuksen säikähtÄminen. Olisin tarvinnut muutakin kuin nestettä. Kyllä kroppa tietää mitä se tarvitsee. Ei pieni painonnousu ole monestikaan järkevää.
Raskaana ollessa syömisten suunnittelu on todella ärsyttävää ja turhauttavaa ja aika turhaakin. Me käydään ruokaostoksilla kerran viikossa. Sitten kun on suunnitellut valmiiksi mitä syödään niin eipä vaan uppoakaan, se ruoka mikä viikonloppuna tuntui hyvänä ajatuksena aiheuttaakin viikolla jo hajullaan oksennusrefleksin. Sitten iskeekin kesken päivän pakonomainen tarve saada jotain parsakaalia mitä ei muulloin voi sietää, ja se onkin ainut mikä sinä päivänä tulee kyseeseen. Pitäisi olla joku assari joka käy monta kertaa päivässä kaupassa sen mukaan mitä milloinkin pystyy syömään, kun ei ihan kaikkea kuitenkaan voi kotiin ostaa kerralla, menee vaan pilalle jos ja kun ei teekään mieli. Aika monesti päivä menee suolalla maustetulla kaurapuurolla... Onneksi suunnitellut ateriat uppoaa lapselle ja miehelle kuitenkin, voihan sitä itse olla vaikka ilman. Painoa ei kyllä ole tullut, jatkuva pahoinvointi pitää siitä aika hyvin huolen.
[/quote]
Mikä lähtöpainosi oli? Minulle neuvolassa ärähdettiin kun ilmoitin painonnousutavoitteekseni kuusi kiloa. Ensimmäisessä raskaudessa minulle tuli parikymmentä kiloa, ennen raskautta olin alipainoinen. Pyysin ensimmäisen raskauden alussa tukea neuvolasta syömisongelmiin, mutta sain vain koneelle rastin ruutuun mielenterveyshäiriö. Se rasti on siellä lopullisesti eikä lähde tiedoistani enää pois. Tukea en saanut.
Nyt toista odottaessa terveydenhoitaja on vaihtunut, ja sain utelua mielenterveyshäiriö-tiedosta. En viitsinyt enää sanoa mitään kun ei se viimeksikään mitään hyödyttänyt. Olen päättänyt että tällä kertaa en paisu samalla tavalla. Tähän mennessä painoa ei ole tullut yhtään, viimeksi olin tässä vaiheessa raskautta paisunut kahdeksan kiloa.
2. Ei ap missään sanonut, ettei tiennyt. Tuleeko sulle jotenkin uutena juttuna, että herkkuja syövät tietävät ne epäterveellisiksi?