Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitäs mammat mieltä tästä: "Päiväunet pitäisi lopettaa kaksivuotiaana"

Vierailija
19.02.2015 |

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1424283468747.html

Uusi tutkimus: Päiväunet pitäisi lopettaa kaksivuotiaana

Nyt pitäisi unohtaa entinen suositus siitä, että taaperoiden tulisi nukkua päiväunet. Uuden tutkimuksen mukaan päiväunien nukkuminen pitäisi lopettaa, kun lapsi on kaksivuotias.

Daily Mailin siteeraama uusi tutkimus osoittaa, että päiväunista nauttiminen pidentää nukahtamisaikaa ja lyhentää kokonaisuudessa yöunta.

Tutkimusten mukaan lasten yöunen laatu on heikkenee, jos he lepäävät iltapäivällä. Uniajan pituus ja laatu ovat puolestaan suoraan yhteydessä lapsen terveyteen ja kehitykseen.

Tutkijat selvittivät, millainen vaikutus päiväunilla on paitsi lasten yöunen laatuun myös käyttäytymiseen sekä mielen ja kehon terveyteen. He tutkivat kaikkiaan 26 tutkimuksen tuloksia ja analysoivat niitä.

Päiväunien vaikutus käyttäytymiseen ja kehitykseen ei ollut yhtä selvä kuin yöunen laatuun. Tutkijoiden mukaan ei ole kuitenkaan tarpeeksi todisteita siitä, että yli kaksivuotiaiden päiväunet kannattaisivat.

He ehdottavat, että esikouluikäisten lasten uniongelmia pitäisi tutkia siitä näkökulmasta, nukkuvatko he säännöllisesti päiväunet.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:54"]

Pieni lapsi tarvitsee päiväunet ja päiväkodissa on niin paljon toimintaa ja melua että lepohetki on suotava. Tietnekin jos lapsi haetaan jo pian kahden jälkeen ja ei viedä enää ulos niin lapsi voi olla vielä hereillä 21.00. Lapsen täytyy saada olla vielä iltapvllä kunnolla ulkona. Maittaa uni viimeistään 20.00 vaikka olisi päivällä nukkunut. 

[/quote]

Sinä olet varmaan itse päiväkodissa töissä, jos tosissasi tuollaista väität. Ei, ei maita uni viimeistään klo 20 vaan vasta 23, jos päiväkodissa on nukuttu pitkään iltapäivällä. Tiedän, olen nähnyt kun oma lapseni oli juuri sellainen. Ja oli muuten todella vaikea saada hereille klo 6 aamulla.

Vierailija
42/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä. Meidän lapsemme tarvitsi vielä 4-vuotiaana päiväunet. Yöllä nukkui silti 12 h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen päinvastaista mieltä. Kannatan päikkäreitä vielä koululaisillekin ihan kouluaikana. Eihän niiden tarvitse olla mitään kahden tunnin maratonitorkkuja, vaan vartin pieni torkahdus. Iltapäivän vireytaso olisi korkeampi ja lapset jaksaisivat ja oppisivat paremmin. Väsymystä ei kompensoitaisi poikkeamalla kotiin kaupan karkkilaarin kautta.

Ei lapset jaksa pitkää ja meluisaa päiväkotipäivää ilman rauhallista ja melutonta hetkeä. Lapsi nukahtaa silloin koska lapsella on tarve unelle. Vaikka lapsi menee sitten myöhemmin nukkumaan, niin se aika illalla on kuitenkin arvokasta perheaikaa. Meillä vielä kolmevuotiaankin lapsen unen tarve on päivittäin 11-12 tuntia. Jos herätys on kello 5, nukkumaan olisi mentävä viimeistään kuudelta. Eli en näkisi lasta juurikaan.

Vierailija
44/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon samaa mieltä olen. Tietenkään sitä rajaa ei voi vetää ihan tarkkaan juuri 2v. synttäreihin. Mutta minusta on täysin järjetöntä, että eskari-ikäiset nukkuvat päikkäreitä. Ja moni valittaa, että illat vaikeita, mut päikkäreitä kuulemma vielä tarvii... Tietenkin eri asia, jos lapsi revitään viideltä ylös hoitoon, kuin kotihoidossa olevalla tai normaalia työrytmiä elävällä. Mutta moni voisi kokeilla päiväunien jättämistä jo paljon aikaisemmin.

Vierailija
45/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan lapsen mukaan mennään. Esikoinen lopetti itse päiväunet. Nukkuu jos väsyttää. Kaipaa se aikuinenkin joskus päiväunia.

Vierailija
46/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja haluaa korostaa että omia lapsia ei vielä ole, halusin vain mielenkiinnosta ajatuksia ja mielipiteitä aiheesta.

Artikkeli on myös työni kannalta kiinnostava, sillä päiväkodissa työskennellessä aihe on tapetilla usein.

-AP

Vierailija
47/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 06:36"]Minä olen päinvastaista mieltä. Kannatan päikkäreitä vielä koululaisillekin ihan kouluaikana. Eihän niiden tarvitse olla mitään kahden tunnin maratonitorkkuja, vaan vartin pieni torkahdus. Iltapäivän vireytaso olisi korkeampi ja lapset jaksaisivat ja oppisivat paremmin. Väsymystä ei kompensoitaisi poikkeamalla kotiin kaupan karkkilaarin kautta.

Ei lapset jaksa pitkää ja meluisaa päiväkotipäivää ilman rauhallista ja melutonta hetkeä. Lapsi nukahtaa silloin koska lapsella on tarve unelle. Vaikka lapsi menee sitten myöhemmin nukkumaan, niin se aika illalla on kuitenkin arvokasta perheaikaa. Meillä vielä kolmevuotiaankin lapsen unen tarve on päivittäin 11-12 tuntia. Jos herätys on kello 5, nukkumaan olisi mentävä viimeistään kuudelta. Eli en näkisi lasta juurikaan.
[/quote]

Herätys kello viisi on rankkaa myös aikuiselle! Et voi verrata tilannettanne niihin, jotka heräävät pari kolme tuntia myöhemmin. Meidän päiväkodissa onnistuu rauhallinen toiminta, ilman nukkumista. Ulkoilevat puoliltapäivin ja hyvin rauhallista on iltapäivän ohjattu toiminta! Lapset kaikki yli 4v., kukaan ei nuku ja hyvin toimii. Lapsia noin 30, kolme ryhmää.

Vierailija
48/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa niiden lasten kanssa aktiivisia iltapäivällä kotonakin.
Hoidossa ulkoilemme 9-11.
Uni 12-13:30
Ulkoilu 15-17

MUTTA
vanhemmat hakee lapsen joskus ilman ulkoilua ja kappas: Ilta on ollut vaikea ja uni ei tullut. Ensimmäinen ratkaisu usein on että lapsen toimintaa muutetaan pyytämällä (kyllä jopa kerrasta) jättäö päiväunet pois. Eikö tässä pitäisi muuttaa vanhempien toimintaa?

Vierailija
49/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 06:36"]

Minä olen päinvastaista mieltä. Kannatan päikkäreitä vielä koululaisillekin ihan kouluaikana. Eihän niiden tarvitse olla mitään kahden tunnin maratonitorkkuja, vaan vartin pieni torkahdus. Iltapäivän vireytaso olisi korkeampi ja lapset jaksaisivat ja oppisivat paremmin. Väsymystä ei kompensoitaisi poikkeamalla kotiin kaupan karkkilaarin kautta.

[/quote]

Kannatan kunnon siestaa!

ope

Vierailija
50/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Daily Mail hyvinkin vakavasti otettava tieteellinen julkaisu? Oman havaintoni mukaan suomalaisten iltapäivälehtien siteeraamat ulkomaalaisista lehdistä käännetyt jutut ovat jokseenkin hömpän ja humpuukin välillä.

Itse olen ollut aina sitä mieltä, että lapsiakin pitää kohdella yksilöinä, huomioon ottaen myös muu perhe. Yksi nukkuu pitkät päiväunet ja hyvät yöunet vielä 5-vuotiaana, ja nukkuisi 25-vuotiaanakin, jos vaan olisi mahdollista. Toinen taas ei saanut millään unta illalla, jos oli nukkunut päiväunet 3-vuotiaana. Nämä molemmat lapset samassa perheessä, omassani.  Melko moni nykyaikuinen muistaa päivähoitopaikan pakkonukutuksen suorastaan kidutuksena.

Vierailija
51/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä. Toinen lapsi nukkui vielä eskarissakin ja nukkui yöt hyvin. Toinen jätti jo reilun vuoden ikäisenä ja silti jaksoi päivän hyvin. Minä nukun viikonloppuisin päikkärit ja nukun yöt paremmin kuin arkena. Ei ole työstressiä, mulla on kiva työ, joten se ei valvota. 

Vierailija
52/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kohta 5-vuotias lopetti päikkärit n. 3,5-vuotiaana. Mutta silti tarvitsee lepohetken päivällä. Nukkuu yöllä n. 12-13 h

Vierailija
53/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 06:19"]

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1424283468747.html Uusi tutkimus: Päiväunet pitäisi lopettaa kaksivuotiaana Nyt pitäisi unohtaa entinen suositus siitä, että taaperoiden tulisi nukkua päiväunet. Uuden tutkimuksen mukaan päiväunien nukkuminen pitäisi lopettaa, kun lapsi on kaksivuotias. Daily Mailin siteeraama uusi tutkimus osoittaa, että päiväunista nauttiminen pidentää nukahtamisaikaa ja lyhentää kokonaisuudessa yöunta. Tutkimusten mukaan lasten yöunen laatu on heikkenee, jos he lepäävät iltapäivällä. Uniajan pituus ja laatu ovat puolestaan suoraan yhteydessä lapsen terveyteen ja kehitykseen....

[/quote]

Aivan, siis nyt se on tutkittu ja todistettu, minkä vanhemmat ovat aina tienneet ja taistelleet päiväkotien kanssa.

Huomaattehan alleviivaukseni, eli nimenomaan iltapäiväunet on se, joka heikentää yöunia. Onhan selvää, että aamulla kuudelta heräävä lapsi voi tarvita päiväunet jo aamupäivällä. Näin oli omankin lapseni kohdalla, kun päiväkoti erehtyi usuttamaan minut erään päiväunigurun puheille. Lapsi oli väsynyt jo aamupäivällä ja olisi tarvinnut silloin lepohetken. Iltapäivällä oli  jo liian väsynyt ja nukkui niin pitkään, että illalla ei tullut uni.

Päiväkodeissa pitäisi huomioida lasten erilainen rytmi. Aikaisin aamulla hoitoon tulevat voisivat isoissa päiväkodeissa olla eri ryhmässä kuin myöhemmin tulevat, ja lepohetki olisi jo ennen luonasta. Muutenkin voisi olla kaksi eri lepohetkeä, sekä aamu- että iltapäivällä, ja ne nukkuisivat jotka olisivat sen tarpeessa.

Vierailija
54/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokaisella perheellä ole oma arkikokemuksensa tästä. Meillä 2,5- vuotiaalta jätettiin päikkärit pois kotipäivinä, koska alkoivat venyttää illan nukahtamista eikä hän selvästi kaivannut niitä muutenkaan. Sen ikäisenä ne tuntuvat jäävän monelta kotihoidossa olevaltakin, yksilöllisin eroin. Päiväkotipäivinä taas, kun ei saa nukkua aamulla niin pitkään kuin nukuttaa, hän niitä selvästi kaipaa koska nukahtaa siellä. Muutenkin ne mukavasti nipistävät pitkää päivää lyhyemmäksi ja rauhoittavat menoa siellä.

Vierailija
55/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Suomessa lastenneurologi, unitutkija Outi Saarenpää-Heikkilä on todennut että päiväkotien päiväunipakko ei sovi joka lapselle, koska se vähentää unipainetta yöunista. Työssäni neuvolassa tämä on asia, josta keskustelen perheiden kanssa viikottain.

Tähän Daily Mailin siteeraamaan tutkimukseen pitää kyllä tutustua tarkemmin jahka pääsen koneen äärewn.

Vierailija
56/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 06:36"]Minä olen päinvastaista mieltä. Kannatan päikkäreitä vielä koululaisillekin ihan kouluaikana. Eihän niiden tarvitse olla mitään kahden tunnin maratonitorkkuja, vaan vartin pieni torkahdus. Iltapäivän vireytaso olisi korkeampi ja lapset jaksaisivat ja oppisivat paremmin. Väsymystä ei kompensoitaisi poikkeamalla kotiin kaupan karkkilaarin kautta.

[/quote]
Mitä nyt omia päikkäriaikoja muistelee niin päiväunet oli ne turhin juttu. Mulla kun toi nukahtaminen kesti niin kauan että saatoin pyöriä sangyssä koko päiväuniajan. Se oli jotenki outoo lapselle kun pakotettiin nukkumaan.

Vierailija
57/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla nelja lasta. Kolme vanhinta lopettivat paikkarit 2veena. Neljas nukkuu viela viisivuotiaana pari tuntia  ja menee kiltisti nukkumaan 20:00. Lapset ovat yksiloita siina missa aikuisetkin. Toiset vaativat paljon unta- toiset parjaavat vahemmalla.

Vierailija
58/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän lapsen kanssa kokemuksia. Ei uniongelmia. Vanhemmat lapset ovat 10-vuotiaaksi asti nukkuneet päiväunet vielä viikonloppuisin ja samaa tahtia näyttää menevän näiden nuorempien kanssa. 17-vuotias nukkuis vaan jos antais, viikonlopun putkeen:)

Ennen kouluunmenoa ovat kaikki nukkuneet parin tunnin päikät joka päivä ja 10 tuntia yöunia, alle kouluikäisen pitäisi nukkua puolet vurokaudesta, 7-12 vuotiaan vielä 8-10 tuntia että saa tarpeeksi unta kaaliin. Meillä on yöunille menty seitsemän ja kahdeksan välillä 10- vuotiaaksi asti ja sitten on saanut olla hereillä 8.30-9.00 12 -vuotiaaksi ja sitten puoli kymmeneen 13-vuotiasta lähtien mutta aika usein on ollut silmät sujettuna jo yhdeksältä. Siis koulupäivinä. Mopoikäisenä saa olla hereillä viikonloppuisin 11 asti ja nyt kun vanhin on siis 17 v niin saa olla puolille öille ulkona jos jaksaa, aika usein kuitenkin on jo ennen sitä. 

Mun lapsilla on aika paljon kavereita, ulkona ollaan paljon, koulu menee todella hyvin, ei ole koskaan oikeastaan ollut käyttäytymisongelmia yhdenkään kanssa. Mistään eivät ole jääneet paitsi. Tietokoneen käyttö on rajoitettua eikä siitä oikeastaan oo kukaan muu kuin vanhin lapsista kiinnostunut mutta tietää millä ehdoilla homma toimii.

Meillä on näiden vuosien aikana ollut lapsilla runsaasti yövieraita ja nekin, kaverit ja serkut ovat menneet mukisematta nukkumaan meidän aikataulun mukaan ja nukahtaneet hyvin. Yleinen mitä olen saanut kuulla varsinkin pienempien lasten vanhemmilta kaveriyövierailun jälkeen on että mitä mä olen tehnyt niiden lapsille kun ovat aina niin rauhallisia kun ovat olleet meillä. 

Oman kokemuksen mukaan sanoisin että nukkuminen kannattaa. Kauheeta katsoa yliväsyneitä ja kalpeita, mustilla silmänympäryksillä varustettuja lapsia, pieniä ja isoja. 

Vierailija
59/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä ja riippuu siitä mitä lapsi tekee päivän mittaan, kotihoidossa oleva 2v pärjää todennäköisemmin ilman päiväunia kuin päivähoidossa oleva, koska arki on niin erilaista. Tutkimuksen tulkinnassa on taas vedetty mutkat suoriksi, että on saatu kärjistetty ja huomiota herättävä tulos. Antaisivat vain niiden lasten nukkua, jotka sitä kaipaavat (ja joiden yöuniin se ei millään tavalla vaikuta) ja loput voivat olla nukkumatta päivällä.

Meidän lapsemme on ollut jo pari vuotta päiväkotiryhmänsä ainoa, joka ei nuku päiväunia, ei se ole ollut hoitajille suuri ongelma. Monessa perheessä on koettu ongelmaksi se, että lapset nukahtavat hyvin päivällä päiväkodissa, mutta yöunet jäävät sitten lyhyiksi, kun lapset menevät nukkumaan vasta 23 jälkeen ja aamulla on pakko herättää aikaisin vanhempien työaikoijen mukaan.

Vierailija
60/66 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yritäppä kertoa päiväkotiin tuo! Helevata joka AAMU tappelua, kun herää jo 4-5 aikaan kun ei enää nukuta! Ja ei, en ala laittamaan 4-vuotiasta yli klo 21 nukkumaan, ja on muutenkin väsynyt jo klo 20 aikaan..
Viikonloput ja lomat menee hyvin, ei ole 1,5-vuotiaasta asti nukkunut päikkyjä eikä siis kotona ollessaan edes yritä. Ja nukkuu hyvin 8-9 tunnin yöunet.
Mutta EI, niin ne vaan siellä hoidossa sen laittaa nukkumaan.