Mitäs mammat mieltä tästä: "Päiväunet pitäisi lopettaa kaksivuotiaana"
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1424283468747.html
Uusi tutkimus: Päiväunet pitäisi lopettaa kaksivuotiaana
Nyt pitäisi unohtaa entinen suositus siitä, että taaperoiden tulisi nukkua päiväunet. Uuden tutkimuksen mukaan päiväunien nukkuminen pitäisi lopettaa, kun lapsi on kaksivuotias.
Daily Mailin siteeraama uusi tutkimus osoittaa, että päiväunista nauttiminen pidentää nukahtamisaikaa ja lyhentää kokonaisuudessa yöunta.
Tutkimusten mukaan lasten yöunen laatu on heikkenee, jos he lepäävät iltapäivällä. Uniajan pituus ja laatu ovat puolestaan suoraan yhteydessä lapsen terveyteen ja kehitykseen.
Tutkijat selvittivät, millainen vaikutus päiväunilla on paitsi lasten yöunen laatuun myös käyttäytymiseen sekä mielen ja kehon terveyteen. He tutkivat kaikkiaan 26 tutkimuksen tuloksia ja analysoivat niitä.
Päiväunien vaikutus käyttäytymiseen ja kehitykseen ei ollut yhtä selvä kuin yöunen laatuun. Tutkijoiden mukaan ei ole kuitenkaan tarpeeksi todisteita siitä, että yli kaksivuotiaiden päiväunet kannattaisivat.
He ehdottavat, että esikouluikäisten lasten uniongelmia pitäisi tutkia siitä näkökulmasta, nukkuvatko he säännöllisesti päiväunet.
Kommentit (66)
Minusta on hyvä että tämmöisiäkin tutkimuksia on tehty.
Kaipaisin kuitenkin vielä sitä, että ihmisten yksilölliset erot otettaisiin huomioon. Eri ihmisillä on muutenkin erilainen unentarve, niin lapsilla kuin aikuisillakin.
Osa varmasti tarvitsee niitä päiväunia vielä 4-vuotiaana kun taas osalla päiväunet häiritsevät yöunia jo 2-vuotiaana.
Näistä asioista joutuu moni perhe aivan turhaan vääntämään ja kinaamaan päiväkodin kanssa. Kun päiväkodissa lapsia pakkonukutetaan, ja illalla virkeää lasta ei saa nukkumaan ennen yhtätoista. Aamulla tämä lapsi sitten on kovin väsynyt huonojen yöunien takia, ja väsyneenä nukkuu päiväkodissa. -> Ja sitten taas ei illalla väsytä eikä uni tule vaikka mitä tekisi. Tällä tavallahan saadaan lapsen unirytmit sekoitettua oikein hienosti. Siinä sitten kivasti väsyy koko perhe.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:50"]
Pyh. Moni aikuinenkin tarvitsee päiväunet. Tutkimuksissa on se vika, että ne ovat yksittäisten ihmisten tekemiä tulkintoja pienestä ihmisjoukosta, eivätkä näinollen kosketa kuin pientä osaa ihmiskunnasta. Mutta sääntöjähän aletaan heti laatia. Nukkuminen on hyvästä jos väsyttää. Piste. Toinen vaihtoehto on renotutuminen/mietiskely keskellä päivää.
[/quote] Niin, tukimuksia on monenlaisia. Mutta kun meidän päivähoitojärjestelmässä ei ole kuin yhtä sorttia lapsia, ne jotka nukkuvat. Muita vaihtoehtoja ei ole jos ei lailla tähän saada muutoksia. Päiväunista ei voi edes keskustella päiväkodinhenkilökunnan kanssa koska sillon alkaa heti tämä syyttely. Olisin niin onnellinen jos minun lapsi nukkuisi päiväunet, olisi ollut niin paljon helpompaa kuin se, että se alkaa riehumaan kun pitää makaa pimeässä huoneessa 1,5 tuntia / päivä. Minun lapsessa se vika kun kun ei tottele aikuista joka sanoo hänelle, että sinun pitää nukkua. Ei saa kirjaa, ei saa istua, pitää makaa ja olla hiljaa. Ja sitten lapsi itkee aamulla, kun mä yritän mutta uni ei tule. Ei vaan tule. Tätä ollaan nyt 3 vuotiaasta asti keskusteltu ja pahaa tekee kun on lasta vietävä sinne. Mutta mitä tehdä kun pitää käydä töissä.
Pyh. Moni aikuinenkin tarvitsee päiväunet. Tutkimuksissa on se vika, että ne ovat yksittäisten ihmisten tekemiä tulkintoja pienestä ihmisjoukosta, eivätkä näinollen kosketa kuin pientä osaa ihmiskunnasta. Mutta sääntöjähän aletaan heti laatia. Nukkuminen on hyvästä jos väsyttää. Piste. Toinen vaihtoehto on renotutuminen/mietiskely keskellä päivää.
[/quote]
Jokainen tajuaa, että jos ihmisen olisi syytä NUKKUA päivällä niin aurinkokin laskisi silloin.
Päiväunet ovat aikuisillekin tärkeitä, jos haluaa muistinsa ja älynsä pelaavan hyvin.
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/article377374.ece
Tämä on mannaa laiskoille av-mammoille, jotka eivöt viitsisi hoitaa lapsiaan kuin minimit päiväkodin jälkeen ja saavat illalla omaa aikaa, kun lapsi menee aikaisin nukkumaan.
Mutta mites vaikuttaa tämä lyhentynyt yhdessäolo omien vanhempien kanssa.
Mitä mieltä Juhana Vartiainen on. Häbhän kannattaa päikkyjä aikuisillekin.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 07:19"]
Mitä nyt omia päikkäriaikoja muistelee niin päiväunet oli ne turhin juttu. Mulla kun toi nukahtaminen kesti niin kauan että saatoin pyöriä sangyssä koko päiväuniajan. Se oli jotenki outoo lapselle kun pakotettiin nukkumaan.
[/quote]
Sama täällä. Lopulta minua ei edes yritetty saada nukkumaan päikkäriaikana, vaan minut laitettiin suosiolla muualle leikkimään.
Tuo nyt vaan on yksi eriävä tutkimus. Tähän asti ollaan oltu sitä mieltä, että päiväunet ovat tarpeellisia. Otan itsekon puolen tunnin päikkärit vappaapäivinä ja töiden jälkeen. Joskus nukun 10 min päikkärit töissä omassa huoneessa työpöytää vasten ruokatunnilla.
Mun mies on kohta 40 eikä ole vielä jättänyt päikkäreitä pois. Ketä tässä taas pitäis uskoa...
Ehkä on tottakin. Meillä lapset lopettiva luonnostaan päiväunet melko tarkkaan 2-vuotiaina. Illalla simahtivat todella helposti siinä seitsemän aikoihin ja nukkuivat keskeytyksettä 12-13 tuntia, päivän jaksoivat touhuta hyvin, eikä väsymys iskenyt ennen iltaa. Minusta tuo oli helppo juttu ja tykkäsin, kun ei päiväunet sotkeneet mitään aikatauluja, ei tarvinnut ajatella voiko lähteä kyläilemään, kauppaan, ulkoilemaan, uimaan tms. kun on päiväuniaika välillä.
Silloin tätä kovasti paheksuttiin neuvolassakin ja kaikki tutut olivat sitä mieltä, että väärin tehty. Oliskohan tuo syynä, miksi meidän lapset on aina olleet niin rauhallisia, fiksuja ja oppiminen on ollut helppoa ;) Vai olisko syynä toinen paheksuttu asia: imetystä 2-3 v. Neuvolan ohjeille viittasin yleensä kintaalla muutenkin, enimmäkseen höpönhöpöä.
Mutta varmaan on yksilöllisiää eroja, eikä voi sanoa, etteikö joku lapsi päiväunia tarvitsisi. Ja minä olinkin kotiäiti, joten helppoa oli toteuttaa sellaista rytmiä kuin itse haluaa.
Noihin anglo-amerikkalaisiin tutkimuksiin pitäis suhtautua tietyllä varauksella. Koko yhteiskunnan rytmi erilainen kuin Suomessa. Vanhemmat tekee pitkää päivää ja halutaan että lapset ovat nukkumassa klo 19 viimeistään. Koulu aloitetaan 4 vuotiaina eikä siellä todellakaan nukuta päiväunia.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:34"]
Tämä on mannaa laiskoille av-mammoille, jotka eivöt viitsisi hoitaa lapsiaan kuin minimit päiväkodin jälkeen ja saavat illalla omaa aikaa, kun lapsi menee aikaisin nukkumaan. Mutta mites vaikuttaa tämä lyhentynyt yhdessäolo omien vanhempien kanssa.
[/quote]
vain näin se menee. Eli lapsi jolla on luontainen unirytmi nukkuu 20.00 - 06.00 joka päivä pitää nyt opettaa uuteen unirytmiin. Eli jos on puoli vuotta vielä eskaria, niin häntä pitäisi valvottaa klo 23.00 saakka ja sitten herättää aamulla eskariin, jotta hän nukkuisi päiväunet. Ja tämän minun pitää opettaa hänelle koska minä olen laisaka. Miten sitten nämä koululaisten vanhemmat, ollaanko me laiskoja kun siellä taas halutaan että lapset menisivät ajoissa nukkumaan.
On tämä ihmeellistä porukkaa, minun pitää lastani valvottaa koska hänen pitää pakottaa nukkumaan päivällä koska päiväkodin henkilökunta sanoo että KAIKKI lapset pitää nukkua !
[/quote]
Niin, maksimissaan vartin unet. Jos minäkin nukun tunnin päivällä, en illalla saa unta ajoissa ja seuraavana päivänä taas väsyttää. Kierre on valmis, ihan kuin päivähoitoikäisillä lapsilla.
Lasteni unentarve on 12-13tuntia yössä. Jos he olisivat päivähoidossa ja tekisivät täyden päivän 7-17 niin ilman päiväunia minulle jäisi yhteistä aikaa lasteni kanssa tunti päivässä....kenen lapsia he sitten olisivat?
Missä päiväkodissa eskarit nukkuu päiväunia? Taitaa sijaita Porvoossa. En käsitä tuollaisia päiväkoteja jossa kaikkien lasten täytyy nukkua päiväunet, tarvehan riippuu ihan lapsesta. Meillä poika vielä 4-vuotiaanakin tarvi päikkärit. Tosi aktiivinen tapaus ja jos jäi päiväunet väliin ilta oli pelkkää väsynyttä kiukuttelua. Eikä päiväunien nukkuminen vaikuttanut yöuniin. Mutta jos ei nukkunut päivällä, niin illalla oli pakko jo 19.00 aikaan olla sängyssä, koska oli niin väsynyt ja sitten aamulla hereillä ennen kuutta. Ja kierre oli valmis. Sitten pikkuhiljaa lähemmäs 5-vuotiaana jäivät päiväunet itsestään pois. Päiväkodissa sai nukkua päikkärit niin pitkään kun oli tarpeen, ja sai jättää ne pois kun tuntui että ei enää tarvitse niitä.
Mutta ymmärrän hyvin jos joku toinen lapsi ei tarvitse päiväunia enää 3-vuotiaana. On varmasti turhauttavaa keskustella asiasta sellaisen päiväkodin kanssa jossa ei tunnusteta lasten yksilöllisiä eroja.
Kyseinen tutkimus vaikuttaa höpöltä, jos siinä väitetään että KAIKKI lapset hyötyvät päikkäreiden pois jäännistä. En usko. Meidän poikaa oli tosi vaikea pitää hereillä jos tätä nukutti. Mitä hyötyä lapsen aivojen kehitykselle on siitä että häntä valvotetaan vaikka toinen on niin väsynyt että nuokahtelee?
Äitini mukaan olen itse lopettanut päiväunien nukkumisen 1½-vuotiaana mutta vastaavasti menin tosi aikaisin illalla nukkumaan. Samoin omat lapseni ovat kaikki lopettaneet itse päikkäreiden nukkumisen alle 2-vuotiaina.
Kovin yksilöllistähän toi on, mikä se unen tarve kelläkin on. Eniten otti päähän päiväkotien pakkopäikkärit. Aika käy tosi pitkäksi kun joutuu makaamaan hereille koko päikkäriajan ja lasta hakiessa sai sitten kuulla sen vakiosaarnan kun lapsi ei nuku päikkäreitä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:42"]
Lasteni unentarve on 12-13tuntia yössä. Jos he olisivat päivähoidossa ja tekisivät täyden päivän 7-17 niin ilman päiväunia minulle jäisi yhteistä aikaa lasteni kanssa tunti päivässä....kenen lapsia he sitten olisivat?
[/quote]
Pyhä yksinkertaisuus. Silloin se on hyvä että sinun lapsesi nukkuu ne päiväunet. Mutta on myöskin perheitä joiden unen tarve on 10 tuntia ja ei pysty nukkumaan enemmän. Valitettavasti kaikki lapset eivät ole samasta muotista tehty, joillekin päiväunet on hyvä juttu ja toisille tämä ei ole tärkeä. Miksi vain päiväkodissa pakotetaan kaikkia lapsia päiväunelle, vaikka tiedämme että kaikilla lapsilla ei siihen ole tarve. Meidän päivähoito järjestelmässä tunnetaan vain yhtä tapaa, ja se on nukkuminen. Eikö tätä saada kritisoida millään tavalla. Kukaan ei ole päiväunia ottamassa pois. Meidän pitäisi avoimesti tästä keskustella, niin että lasta ja hänen unentarvetta huomioidaan. Lepohetki voi oikeasti olla kölliminen säkkituolissa kuvakirjan kanssa. Sen ei tarvitse olla 1,5 tuntia makaamista sängyssä alusvaatteilla.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:48"]
Äitini mukaan olen itse lopettanut päiväunien nukkumisen 1½-vuotiaana mutta vastaavasti menin tosi aikaisin illalla nukkumaan. Samoin omat lapseni ovat kaikki lopettaneet itse päikkäreiden nukkumisen alle 2-vuotiaina.
Kovin yksilöllistähän toi on, mikä se unen tarve kelläkin on. Eniten otti päähän päiväkotien pakkopäikkärit. Aika käy tosi pitkäksi kun joutuu makaamaan hereille koko päikkäriajan ja lasta hakiessa sai sitten kuulla sen vakiosaarnan kun lapsi ei nuku päikkäreitä.
[/quote]
Ymmärrän, minulle tämä on niin tuttua. Se on hirveä se valitus kun lapsi ei nuku. Mitä minun pitäisi asialle tehdä, tulla sinne nukuttamaan sitä...
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:34"]
Tämä on mannaa laiskoille av-mammoille, jotka eivöt viitsisi hoitaa lapsiaan kuin minimit päiväkodin jälkeen ja saavat illalla omaa aikaa, kun lapsi menee aikaisin nukkumaan. Mutta mites vaikuttaa tämä lyhentynyt yhdessäolo omien vanhempien kanssa.
[/quote]
Ei vaan ongelma on se, että lapsi jää yksinään hereille iltaisin, kun vanhemmat jo nukkuvat. Näin kävi meillä silloin, kun lasta nukutettiin päivähoidossa.
Enpä ole huomannut kenenkään muun kiinnittäneen huomiota siihen, että tässä on kyse nimenomaan ILTAPÄIVÄunista (olen se sama, joka kirjoitti jo aiemmin tästä). Moni varhain heräävä lapsi on väsynyt ja päiväunien tarpeessa jo ennen lounasta, mutta eihän semmoinen päivähoidossa sovi! Ei vaikka olisi hyvin yksinkertaista joko jakaa ryhmä aamu- ja iltapäiväunet nukkuviin (isoissa paikoissa = tarvitaan myös yksi huone vähemmän päiväunia varten) tai pitää lepohetki vaikka satutuokiona sekä aamupäivällä että iltapäivällä. Nukkuu sitten se joka nukkuu, ei välttämättä alusvaatteisillaan pimeässä vaan vaikka vaatteet päällä oleskelutilassa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 06:19"]http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1424283468747.html
Uusi tutkimus: Päiväunet pitäisi lopettaa kaksivuotiaana
Nyt pitäisi unohtaa entinen suositus siitä, että taaperoiden tulisi nukkua päiväunet. Uuden tutkimuksen mukaan päiväunien nukkuminen pitäisi lopettaa, kun lapsi on kaksivuotias.
[/quote]
Taapero = 1-2-vuotias. Ei mulla muuta :)