Mitäs mammat mieltä tästä: "Päiväunet pitäisi lopettaa kaksivuotiaana"
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1424283468747.html
Uusi tutkimus: Päiväunet pitäisi lopettaa kaksivuotiaana
Nyt pitäisi unohtaa entinen suositus siitä, että taaperoiden tulisi nukkua päiväunet. Uuden tutkimuksen mukaan päiväunien nukkuminen pitäisi lopettaa, kun lapsi on kaksivuotias.
Daily Mailin siteeraama uusi tutkimus osoittaa, että päiväunista nauttiminen pidentää nukahtamisaikaa ja lyhentää kokonaisuudessa yöunta.
Tutkimusten mukaan lasten yöunen laatu on heikkenee, jos he lepäävät iltapäivällä. Uniajan pituus ja laatu ovat puolestaan suoraan yhteydessä lapsen terveyteen ja kehitykseen.
Tutkijat selvittivät, millainen vaikutus päiväunilla on paitsi lasten yöunen laatuun myös käyttäytymiseen sekä mielen ja kehon terveyteen. He tutkivat kaikkiaan 26 tutkimuksen tuloksia ja analysoivat niitä.
Päiväunien vaikutus käyttäytymiseen ja kehitykseen ei ollut yhtä selvä kuin yöunen laatuun. Tutkijoiden mukaan ei ole kuitenkaan tarpeeksi todisteita siitä, että yli kaksivuotiaiden päiväunet kannattaisivat.
He ehdottavat, että esikouluikäisten lasten uniongelmia pitäisi tutkia siitä näkökulmasta, nukkuvatko he säännöllisesti päiväunet.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 06:51"]
Olkaa niiden lasten kanssa aktiivisia iltapäivällä kotonakin. Hoidossa ulkoilemme 9-11. Uni 12-13:30 Ulkoilu 15-17 MUTTA vanhemmat hakee lapsen joskus ilman ulkoilua ja kappas: Ilta on ollut vaikea ja uni ei tullut. Ensimmäinen ratkaisu usein on että lapsen toimintaa muutetaan pyytämällä (kyllä jopa kerrasta) jättäö päiväunet pois. Eikö tässä pitäisi muuttaa vanhempien toimintaa?
[/quote] Minkä ikäisiä lapsia? Makaako eskari-ikäiset myös tuon 1,5 tuntia? Kuule ei siihen ulkoilu enään auta jos lapsi makaa joka päivä 1,5 tuntia. Suurin osa perheistä tekee kuitenkin jotain yhdessä, on harrastuksia, uintia. Jos lapsen voi josku hakea aikaisemmin niin yleensä tehdään jotain kivaa. Tuo on taas päiväkodinhenkilökunnan tapa saada oman kahvitaukonsa läpi. Kirjoittaa ja syyttelee taas kerran vanhempia.
Mä nukun vieläkin päikkäreitä aina joskus ja oon 46!
Siellä pk:ssa jossa olin töissä, tosiaan päiväuniaikana oli kahvittelutauko. Muuta syytä en keksi, miksi väkisillä lapsien on PAKKO maata se max 30 min. vaikka ei alkais nukkumaan. Sitten vuoropäivinä joku oli hereillä olevien lasten kanssa ja toiset piti taukoa...
Meillä ei edes 2-vuotiaaksi asti poika suostunut nukkumaan päiväunia, alkuun lepäiltiin kyllä iltapäiväsin mutta ei vaan nukahtanut. Itse olisin kyllä kovin mielelläni ottanut nokoset pojat kanssa mutta ei...
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 06:51"]
Olkaa niiden lasten kanssa aktiivisia iltapäivällä kotonakin. Hoidossa ulkoilemme 9-11. Uni 12-13:30 Ulkoilu 15-17 MUTTA vanhemmat hakee lapsen joskus ilman ulkoilua ja kappas: Ilta on ollut vaikea ja uni ei tullut. Ensimmäinen ratkaisu usein on että lapsen toimintaa muutetaan pyytämällä (kyllä jopa kerrasta) jättäö päiväunet pois. Eikö tässä pitäisi muuttaa vanhempien toimintaa?
[/quote] Minkä ikäisiä lapsia? Makaako eskari-ikäiset myös tuon 1,5 tuntia? Kuule ei siihen ulkoilu enään auta jos lapsi makaa joka päivä 1,5 tuntia. Suurin osa perheistä tekee kuitenkin jotain yhdessä, on harrastuksia, uintia. Jos lapsen voi josku hakea aikaisemmin niin yleensä tehdään jotain kivaa. Tuo on taas päiväkodinhenkilökunnan tapa saada oman kahvitaukonsa läpi. Kirjoittaa ja syyttelee taas kerran vanhempia.
[/quote] Hyökkäys on paras puolustus kun ei enään keksi järkeviä syitä omaan järjettömään toimintaan. Vain suomessa pakotetaan lapsia nukkumaan, jopa ruotsissa on päiväunet lopetettu. Saa mennä sänkyyn jos haluaa, muuten saa istu lepotuolissa kuuntelemassa satua. LEPOHETKI ja pakkomakuuttaminen on aivan eri asia.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:31"]
Siellä pk:ssa jossa olin töissä, tosiaan päiväuniaikana oli kahvittelutauko. Muuta syytä en keksi, miksi väkisillä lapsien on PAKKO maata se max 30 min. vaikka ei alkais nukkumaan. Sitten vuoropäivinä joku oli hereillä olevien lasten kanssa ja toiset piti taukoa...
[/quote] Kyllä me se tiedetään, mutta koska vanhemmat harvemmin pääsee tätä todistamaan (koska olemme töissä). Sen sijan saamme lukee kuinka vanhemmat ovat täysin avuttomia ja ei osaa nykyään edes lasta nukuttaa. Tai sitten kirjoitellaan nyyhkytarinoita kuinka rankaa se lasten hoitaminen on. Kuinka paljon siivousta jne on. Kyllä kaikissa päiväkodeissa jossa minun lapset on ollut niin siellä on erikseen siivoja. Ai, niin muistakaa ne turhat paperityöt joka jokainen joutuu tekemään. Ja, kuinka paljon he tekevät ylitöitä ja pitää saada vapaa päiviä. Vielä lisäksi on ne kahdeksan viikkoa lomaa vuodessa. (kunnan työntekijöillä).
Syyttämällä vanhempia saa taas lisää aikaa tähän 1,5 tuntiseen kahvitaukoon.
Koskahan päiväkodinhenkilökunta pääsee taas paikalle. ? Olisikohan joskus puolen päivän aikaan ?
30. Jatkaa : en ikinä nähnyt tehtävän paperitöitä tai ylitöitä. Se oli kyllä vain työharjoittelu, mut kivitähän vain mut nro 33...:D
Pieni lapsi tarvitsee päiväunet ja päiväkodissa on niin paljon toimintaa ja melua että lepohetki on suotava. Tietnekin jos lapsi haetaan jo pian kahden jälkeen ja ei viedä enää ulos niin lapsi voi olla vielä hereillä 21.00. Lapsen täytyy saada olla vielä iltapvllä kunnolla ulkona. Maittaa uni viimeistään 20.00 vaikka olisi päivällä nukkunut.
Päiväunet olisivat aikuisellekin se terveellisin tapa rytmittää nukkumista. Miksei sitten taaperollekin?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:54"]Pieni lapsi tarvitsee päiväunet ja päiväkodissa on niin paljon toimintaa ja melua että lepohetki on suotava. Tietnekin jos lapsi haetaan jo pian kahden jälkeen ja ei viedä enää ulos niin lapsi voi olla vielä hereillä 21.00. Lapsen täytyy saada olla vielä iltapvllä kunnolla ulkona. Maittaa uni viimeistään 20.00 vaikka olisi päivällä nukkunut.
[/quote]
no ei kyllä maita. Päiväkodinki pitäs tajuta et joka lapsi on erilainen. Ei ainakaa mun poika oo ikinä vielä nukkunu hyvää yötä päikkäripäivinä! Nouse ite joskus 4-5 aikaan kun herätys oikeasti klo 7.30 ja yritä jaksaa mennä töihin kun tiiät, et seuraava yö on ihan yhtä paska koska päiväkodissa ei kuunnella!
Meillä on sitten fiksu kaksivuotias, kun se lopetti itse päiväunien nukkumisen 2-vuotiaana.Iltaisin käy nukkumaan yhdeksän maissa ja aamulla herää seitsemän maissa täysin virkeänä.Esikoisella ei koskaan päiväunet maistuneet päiväkodissa, koska ei ollut mikään iltayön kukkuja, joten taitaapa nuoremmastakin tulla samanlainen.Yöunet ilmeisesti ovat riittävän pitkät.
Allekirjoitan ap:n viestin.
Meidän lasten päiväkodissa lapset laitettiin päiväunille joka päivä kahdeksi tunniksi (klo 12-14). Tämän seurauksena lapset eivät koskaan nukahtaneet illalla ennen klo 24. Aamuisin kuitenkin oli herätys aina klo 6. Koska yöunet jäivät niin lyhyiksi, heidän oli pakko paikata univajetta päiväkodissa päiväunilla. Tästä tuli katkeamaton kierre. Viikonloppuisin lapset eivät nukkuneet päiväunia, joten nukkumaan menossa ei ollut mitään ongelmia vaan lapset nukahtivat helposti klo 21.
Yritin aina puhua järkeä päiväkodin hoitajille. Jos olisivat suostuneet siihen, että lapseni eivät nuku päiväunia (tai edes max. 0,5h), olisi lapsilla ollut paljon terveellisempi unirytmi, pidempi yöuni eikä heitä olisi aina väsyttänyt niin kamalasti aamuisin. (Jouduin välillä herättämään lapset jopa kaatamalla kasvoille hieman kylmää vettä). Puhumattakaan siitä, kuinka lopen uupunut itse olin, kun minähän en päiväunille töissä päässyt, vaan yöuneni olivat 24-06.
Mutta eivät suostuneet päiväkodissa. Sanoivat että kuulemma päiväunet lisäävät yöunen määrää (joo ehkä vauvoilla, mutta nyt oli kysymys leikki-ikäisistä). Mitätöivät siis täysin minun kokemukseni.
Huh, onneksi lapset ovat jo koulussa!
Jeo, minäkin lasken päiviä, että saa tuon nuorimman kouluun. Ja, ei tuo lapsikaan pidä tuosta päiväkodista koska on pakko makaa 1,5 tuntia / päivä. Minulle väitettiin kivenkovaa että lapset makaavat max 30 min. Kerran lähdin töistä aikaisemmin. Lähdin hakemaan lastani klo 13.15 päiväkodista. Eli laskin että se 30 min on mennyt. Mutta kun tulin paikalle, lapset olivat vielä sängyssä. Minua mulkoiltiin tosi pahasti, koska tulin aikaisemmin hakeamaan sanomatta mitään.
Meillä esikoinen on aina ollut uniongelmainen. Lopetti päikkärit 1,5-vuotiaana. Muut lapset taas nukkuneet päikkärit eskariin asti.
Varmaan aika yksilöllistä. Mun tytöltä (ensi viikolla 2) voisi kyllä tosiaan lopettaa päiväunet, en usko että niitä tarvii. En vaan millään haluaisi kun ne päikkärit on kuitenkin ainut hetki päivässä kun saan tehdä jotain omaa juttua ihan rauhassa. Vähän itsekästä ehkä joo... Yöunet tyttö nukkuu noin 21-7. Jo päikit jättäisi, saisi tosin ehkä vähän aikaisemmin maaten. Päikit on nyt olleet 45min-tunnin pituiset.
Meillä meni noin, mutta yksilöllistä tietysti. Kotona ollessa päiväunet jäi 2 v iässä, tarhassa vuiden myöhemmin. Tai olisi pitänyt jäädä, mutta pakkomakuuttivat tunnin ja usein nukahti kulemma just ennen kuin olisi saanut nousta ja nukahti yöunille vasta yhdentoista jälkeen. Aamulla olikin kiva herättää ennen seitsemää, vertauksena kerrottakoon että kun ei nukkunut päiväunia nukahti klo 20 ja heräsi aamulla itsekseen ajoissa. Pari kertaa kysyin voisko nousta jo aiemmin ettei nukkuisi päiväunia mutta ei kuulemma onnistu joten en ruvennut tappelemaan, toivoin vaan joka päivä ettei olisi nukkunut. Mutta eihän päiväunet vaikuta yöuniin, vaan KAIKKI tarhaikäiset ehdottonasti hyötyvät niistä...
Pyh. Moni aikuinenkin tarvitsee päiväunet. Tutkimuksissa on se vika, että ne ovat yksittäisten ihmisten tekemiä tulkintoja pienestä ihmisjoukosta, eivätkä näinollen kosketa kuin pientä osaa ihmiskunnasta. Mutta sääntöjähän aletaan heti laatia. Nukkuminen on hyvästä jos väsyttää. Piste. Toinen vaihtoehto on renotutuminen/mietiskely keskellä päivää.
Kyllä meillä ainakin 2,5v tahti on paremminkin 23-07 jos ja kun päiväkodissa nukutaan ja sielläkin kuulemma nukkuminen välillä hankalaa. Sitten varsinkin niinä päivinä kun nukkuu hoidossa hyvin, niin 22-23 aikaan on virtaa hyvin touhuta mitä vaan ja silti herää asiallisesti 6.30-7.00