Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tiedän ettei niska-hartiaseudun kivut ole syöpää? :'(

Vierailija
18.02.2015 |

Mulla on ollut viikon verran niin kovat kivut hartiassa ja niskassa, että jouduin käymään viime viikolla eräänä yönä päivystyksessä kun taju oli lähteä. "Aina" on ollut lihasperäistä jumitusta, josta olen käynyt hierojalla ja yrittänyt jumpata, mutta tämä on erilaista.

Jos yritän "vetää leukaa taaksepäin" (tehdä kaksoisleukaa), niskaan "pistää", kipu on järjettömän kova. Oikea hartia on niin kipeä, etten pysty kääntämään päätä vasemmalle tai kallistamaan päätä lainkaan. Tällaistakin on ollut joskus pahimpien jumien aikaan, mutta kipu on ollut aina erilaista, jotenkin pehmeämpää.

Mulla on lapset 2-vuotias ja alle vuoden ikäinen. Aivan hirveä pelko siitä, jos kyse onkin kasvaimesta. En halua jäädä niihin kertomuksiin, joissa "kolmekymppinen nainen söi aina vaan kipulääkkeitä ja sanottiin lihaskivuksi, kunnes selvisikin että oli levinnyt syöpä".

Olen menossa huomenna lääkäriin, yleislääkärille kun ei fysiatrille aikaa yksityiseltä saa kuukauteen. Mutta pelkään niin etten saa nukutuksi. Ja mitä jos lääkäri taas vaan sanoo, että lihasperäistä? Millä saisin asiaan varmuuden?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilevy tai nikamissa jotain kulumaa, tuskin syöpää, mut hyvähän se on selvittää ja saat oikeaa hoitoa.

Vierailija
2/22 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se voi olla syöpä. Toisaalta vaikka olisit täysin oireeton sinulla voi olla syöpä. Ei viikon parin niskakivut ole mikään syy metsästää syöpää. Vaikka aulle tehtäisiin koko vartalon tt ja mahögneetti perään, sinulla voi silti olla syöpä. Elämä on epävarmaa ja me kaikki kuollaan joskus johonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikilla muillakin on samoja oireita ja tuota samaa niska-hartia ongelmaa eikä heilläkään ole syöpää :)

Vierailija
4/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskipuahan tuo jos kerran ennenkin on ollut. Ei taida hartiasyöpä olla kovin yleistä, oo vaan rauhallisin mielin : )

Vierailija
5/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Tämä on NIIN erilaista! kipu tuntuu aivan toisenlaiselta. Ja ei kai mitään hartiasyöpää ole olemassakaan, mutta kasvain tai etäpesäkkeitä voi tulla niskaan tai hartiaseudun alueelle. Minulla on myös epämääräisiä selkäkipuja runsaasti.

Vierailija
6/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän vain tee omia diagnooseja tutkimalla nettiä? Jos niin teet, lopeta heti! Melkein missä vaan oirekuvailussa on mainittuna syövät sun muut kasvit, mutta ne on aika pirullisia tällaisille kotilääkäreille. Rauhoitu nyt ja odota huomista lääkäriä. Syö ja juo jotain ja mene nukkumaan. Kävin hammaslääkärissä tässä taannoin ja poistivat minulta samantein kivuliaan viisaudenhampaan. Luulin että kipu olisi tullut sylkirauhasista, mutta ei. No netistä kun vilkuilin mitä voisi olla, niin tuli kyllä syöpädiagnoosit oitis.

Vierailija
7/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nyt hyvä ihminen suunnitelma fysioterapeutin kanssa, kuinka niskasi eivät tule tulevaisuudessa menemään noin jumiin. Eli jumppaa, venyttelyä, hierontaa. Noinko jumissa nyt oikeasti loppuelämäsi haluat viettää?

Vierailija
8/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saa kohtuullisen halvalla magneettikuvia, joyen pyydä erikoislääkäriltä lähete ja mene yksityisesti. Yleislääketieteen erikoislääkäri ei voi antaa.
Saat mielenrauhan.

Vierailija
9/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, syöpää taitaa olla. Tai ebolaa. Tai jotain. Kyllä se tohtori sitten kertoo.

Vierailija
10/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa: keskittyisin noiden syöpäepäilyjen sijaan siihen, kuinka hartiasi tulevat kuntoon ja kuinka jatkossa vältät tällaiset jumit. Siihen voit ihan itse vaikuttaa.:-)

Vierailija
11/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:12"]

Nyt saa kohtuullisen halvalla magneettikuvia, joyen pyydä erikoislääkäriltä lähete ja mene yksityisesti. Yleislääketieteen erikoislääkäri ei voi antaa. Saat mielenrauhan.

[/quote]

Miksi ei yleislääkäri voi antaa MRI lähetettä? Ei kai MRI:tä koske samat säteilyaltistus lait?

Vierailija
12/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun siksi juuri en usko, että on lihasperäistä, kun kävin pitkät fysioterapiajaksot ja olen jumpannut ohjeiden mukaisesti! On venytelty, hierottu, jumpattu juuri kuin pitikin. Ja silti olen kipeämpi kuin mitä pahimmillaankaan niskakivuissa. Jos tämä yhtään tuntuisi samalta, mutta kivun luonne ja ilmeneminen on niin toisenlaista. En ole tehnyt nettidiagnooseja mutta olen kuullut toisinaan, juuri miehen työkaveri menehtyi nuorena, kun oli syönyt selkäkipuihin vain lääkettä ja olikin laajalle levinnyt syöpä. Pyydän fysiatrilta lähetteen magneettikuviin mutta siihen on vielä yli kuukausi, ennen kuin hänen luo pääsen! Vai käykö minkä tahansa alan erikoislääkäri? Kenelle voisin hakeutua?

Vierailija
13/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-alennuksen takia erikoislääkäri, muttei yleislääketieteen erikoislääkäri.
Näin oli ainakin 10 vuotta sitten, kun kyselin.

Vierailija
14/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaile magneettihintoja. Kysy samalla sieltä tuosta lähetekäytännöstä. Ennen se ainakin oli noin.

Vierailija
15/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaas mitä. Mulla oli keuhkokuume joka näky röntgenissä ja sen jälkeen alko kauheat niska hartia kaulakivut. Relaxantit ei auttanut. No menin sitten googlaamaan että keuhkösyöpä voi oireilla hartiakipuna. No diagnosoin itselleni keyhkösyövän. Vielä kun yleislääkäri sanoi että röntgenkuvassa keuhkosuöpä ja kuume saattaa näkyä samantapasena varjostumana. No mä menin aivan sekaisin. Ja sit sanottiin että pari kuukautta että voi käydä keuhkokuvassa uudestaan, sitä ennen ei kannata mennä kun varjostuma saattaa kestää ennenkuin poistuu. No kivut vaan paheni ja säteili joka paikkaan. Otettiin röntgeniä ja kävin fysiotetapeutilla. Mikään ei auttanut, meinasin et henki lähtee just. No sitten sain lähetteen magneettikuvaan ja ta saa! Massiivinen välilevyn pullistuma niskassa. No siihen loppu pelko ja alko kuntouttaminen. Lähinnä kirjotin siksi että meitä pelkääjiä on ollut turhaa muitakin. Tsrmppiä

Vierailija
16/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hop!

Vierailija
17/22 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppis

Vierailija
18/22 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kivut on pelkoa

Vierailija
19/22 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa pikemminkin kaularangan välilevyperäiseltä ongelmalta.

Vierailija
20/22 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaako jokin käden asento niskakipua? Tai säteileekö kipu jompaan kumpaan käteen? Hermo jumissa, jos säteilee..jos taas jikin käden asento helpottaa oloa, voisi miettiä sotä välilevyn pullistumaa. Onko tunnottomuutta kasvoissa tai pistelyä? Viittaa hermon tulehdukseen yläniskan/ kallonpohjan alueella. Todennäköisesti ylirasituksesta johtuvaa tulehdusperäisyyttä..pitäisi saada niskaa rentoutettua ihan kunnon kipulääkityksellä ja relaksantilla ja vaikka parin päivän ajan tukikauluri. Kun istut, tue niskasi hyvin, että pystyt rentouttamaan kunnolla. Fysiatrille aika, ne oikeesti tietää noista niskaongelmista ja kipulääkkeistä jotain. Sinulla on pienet lapset joita joudut kantamaan ja nostamaan ja tämä altistaa jatkuvasti niskaasi ja hartiaasi ylirasitukseen/vääränlaiseen kuormitukseen. Yritä kantaa tai nostaa muulla tavalla tai toisella puolella. Mutta nyt pyydät kunnon lääkkeen kipuun ja vaikka edes sirdalud reseptin relaksantiksi..jos ne ei vie kipua tai auta niin marssit yksityiselle fysiatrille tai ortopedille. T. Fysioterapeutti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi