Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilkeät potilaat uuvuttavat

Vierailija
18.02.2015 |

Olen nuori lääkäri ja olen jo nyt väsynyt työhöni. Hoidan potilaitani todella tunnollisesti ja parhaan kykyni mukaan ja yritän aina suhtautua potilaisiin myös lämminhenkisesti ja hienotunteisesti. Osa potilaista on kuitenkin todella rasittavia. He kyseenalaistavat ammattitaitoani, väittävät minun rahastavan heitä turhasta, räyhäävät milloin mistäkin. Välillä tekisi mieli sanoa tiukasti takaisin, mutta luulenpa, että nämä häiriköt saisivat siitä vain lisää vettä myllyyn. Onko kokeneemmilla kollegoilla tai muilla alan ammattilaisilla vinkkejä vaikeiden potilaiden kanssa työskentelyyn? Tiedän, ettei tällaisia asioita saisi ottaa liian henkilökohtaisesti, mutta minä ainakin pahoitan mieleni helposti loppupäiväksi.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole terveydenhuollon parissa työskentelevä, mutta kyllä päivä on pilalla kun kaikenlaista kiroilua ja haukkumista syyttä joutuu kuuntelemaan. Parhaani teen minäkin, mutta kaikkeen en voi itse vaikuttaa. Neuvoksi olen saanut, että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta ei se aina tepsi.

Vierailija
2/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin joskus mietin, että missä noita mulkkuja oikein sikiää. Kaikenlaisia törkeyksiä joutuu kuuntelemaan. Ikä voi sulla vaikuttaa siihen että potilaat valitsevat helpommin uhrikseen nuoren (naisen?) kuin vaikkapa vanhemman mieskollegan. 

T. Myös työhönsä uupunut sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan kanssa kaikenlaisiin tottuu. Joillekin voi sanoa "pysytäänpä asiassa eli syyssä miksi tulit vastaanotolle." Joillekin voi sanoa: "Älä ole ilkeä. Yritän auttaa." Aika monille on turhaa sanoa mitään, mutta jämäkkänä saa olla, etteivät aivan yli kävele. -Aina voi lohduttautua sillä, että työpäivän jälkeen noista pääsee eroon. Potilaan/asiakkaan surkeushan se ilkeilyn takana on, ja sen voi yrittää itse muistaa, vaikka myötätunto on monesti koetuksella.

Vierailija
4/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vaan se ihmisten kanssa työskentelyn varjopuoli. Se on todella hätkäyttävää, miten ilkeitä/itsekkäitä/huonosti käyttäytyviä ihmisiä löytyy. Omaa jaksamistani auttoi, että kuvittelin kiukuttelijan mielessäni lapseksi (kaikkihan me olemme pohjimmiltani lapsia) ja ammatillista haastetta sai, kun yritti miettiä, miksi tuo ihminen käyttäytyy noin. Kuitenkin lopulta olen sitä mieltä, että ihan mitä tahansa käyttäytymistä ei tarvitse sietää. Voi jämerästi sanoa, että palaamme asiaan/jatkamme, kun olet rauhoittunut. On opittava myös hahmottamaan ja pitämään rajansa. 

Jos olet uupunut jo oikein pahoin, oletko miettinyt jonkun linjan terapiaa? Voimistaa sinua, kehittää ammattitaitoa ja ehkäisee burn outin muodostumisen, suosittelen lämpimästi.

Vierailija
5/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis yksityislääkärinä, kun väittävät sinun rahastavan heitä? Nuoren lääkärin varmasti kannattaisi aloitella uraansa terveyskeskuksessa, jossa on vanhempien lääkäreiden tuki takana. Itse ainakin nuorena lääkärinä saatoin kesken vastaanoton konsultoida vanhempaa kollegaa, ja potilaat vain tykkäsivät. Jos joku kyseenalaistaa ammattiataitosi, voit suositella heitä hakeutumaan toiselle lääkärille. Sinun ei tarvitse kuunnella räyhääjiä. Ajan myötä ammattitaito karttuu, ja potilaiden negatiivisen käytöksenkin oppii ottamaan olan kohautuksella, eikä sitä ainakaan vapaa-aikanaan jää märehtimään. Puhu kollegoiden kanssa, jos mahdollista. 

tv. lääkäriksi valmistunut melkein 20 v sitten.

Vierailija
6/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistuki voisi olla hyvä juttu

Vierailija
7/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen uuvuttavaa työstäni on tehnyt yksi tietty häirikköpotilas, joka on tehtaillut valituksia mm. hoitovirheistä ja väärästä laskutuksest,  vaikka kollegani kanssa kävin vielä tiedon saatuani kaiken läpi, eikä mitään virhettä ole tapahtunut. Potilas on siirretty jo ihan muualle hoitoon, mutta saan jatkuvasti soittopyyntöjä kyseiseltä potilaalta ja kun yritän selittää rauhallisesti tilanteen, potilas toistaa sanomisiani suoraan sanottuna vittumaisella äänensävyllä, haukkuu minua osaamattomaksi, vaatii korvauksia huonosta hoidosta... 

Vierailija
8/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ylpeydessäsi miettinyt että noissa jutuissa saattaa olla perää?

Vierailija
9/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:31"]

Olen nuori lääkäri ja olen jo nyt väsynyt työhöni. Hoidan potilaitani todella tunnollisesti ja parhaan kykyni mukaan ja yritän aina suhtautua potilaisiin myös lämminhenkisesti ja hienotunteisesti. Osa potilaista on kuitenkin todella rasittavia. He kyseenalaistavat ammattitaitoani, väittävät minun rahastavan heitä turhasta, räyhäävät milloin mistäkin. Välillä tekisi mieli sanoa tiukasti takaisin, mutta luulenpa, että nämä häiriköt saisivat siitä vain lisää vettä myllyyn. Onko kokeneemmilla kollegoilla tai muilla alan ammattilaisilla vinkkejä vaikeiden potilaiden kanssa työskentelyyn? Tiedän, ettei tällaisia asioita saisi ottaa liian henkilökohtaisesti, mutta minä ainakin pahoitan mieleni helposti loppupäiväksi.

[/quote]

Potilaat tapaavat nykyään lääkäriä tosi harvoin. Se lääkärissäkäynti voi olla niin latautunut, kun aikaa on odotettu kauan ja sitten siinä pienessä hetkessä pitäisi puristaa kaikki asia ulos. Ehkä käynti ei suju aina ihan niinkuin on kuvitellut. Sitten voi tulla pettymyksiä ja voin kuvitella etteivät kaikki osaa ilmaista pettymystään kovin rakentavasti. Tätä taustaa vasten voi yrittää ymmärtää potilaiden purkauksia. Osa purkauksista varmaan voi johtua itse sairaudesta; esim psyykkisestä sairaudesta tai fyysisestä väsymyksestä tai raihnaisuudesta. Se, että potilaat voivat huonosti ja käyttäytyvät huonosti, kertoo varmasti myös omaa kieltään siitä, missä jamassa terveydenhuolto säästöineen tänä päivänä Suomessa on. Jaksamista sinulle työssäsi. Teet tärkeää työtä!

t. ihan tavallinen potilas vain

Vierailija
10/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahne rahastajavuokralääkäri valittaa. Voivoi.

Vierailija
11/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä terveyskeskuksessa ja yksityisellä ja tämä rahastuksesta valittava potilas on ollut minulla terkkaripuolella hoidossa. Yksityisellä puolella olen törmännyt enemmän näihin tiettyä heidän vaivaansa sopimatonta lääkettä (yleensä ab-kuuri vorusflunssaan) rahojensa vastineeksi vaativiin potilaisiin, jotka lähtevät sitten ovet paukkuen, kun eivät saa tahtoaan läpi. 

Vierailija
12/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen kunnolla ikinä totu, mutta niitä puheita oppii suodattamaan. Mulla auttaa se, että saa tauolla purkaa työkavereille omia tuntojaan. Mutta ihmiset on ilkeitä, kaikkea mäkin olen kuullut vaikka nuori olen myös.

Pahin oli se kerta, kun potilas haukkui mun ammattitaitoni (tässä vaiheessa luulin jo kuulleeni kaiken mutta pahin oli edessä) ja sanoi toivovansa mulle helvetillistä synnytystä, vaikeasti vammaista lasta ja korjasi vielä hetken päästä että parempi olisi jos "huoran pentu" kuolisi synnytykseen. Ja olin tosiaan jo isosti raskaana. Itku meinasi tulla mutta sain pidätettyä sen verran että pääsin siivouskomeroon piiloon.

Mutta nää on näitä, parempi keskittyä niihin mukaviin potilaisiin jotka osavaat arvostaa tekemääsi tärkeää työtä. Usein vaan juuri ne huonot kokemukset jää mieleen.

Sh

Vierailija
13/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa niihin soittopyyntöihin!!!

Minulla oli eräs hammaslääkärituttava, joka myös ahdistui valittavista potilaista suunnattomasti. Taisi olla jonkin verran mielenterveyshäiriöinenkin. Ei hyvä. 

Potilas voi tehdä ilmoituksen potilasvahingosta, mutta sinun ei tarvitse siitä yöuniasi menettää. 

Vierailija
14/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:48"]Erityisen uuvuttavaa työstäni on tehnyt yksi tietty häirikköpotilas, joka on tehtaillut valituksia mm. hoitovirheistä ja väärästä laskutuksest,  vaikka kollegani kanssa kävin vielä tiedon saatuani kaiken läpi, eikä mitään virhettä ole tapahtunut. Potilas on siirretty jo ihan muualle hoitoon, mutta saan jatkuvasti soittopyyntöjä kyseiseltä potilaalta ja kun yritän selittää rauhallisesti tilanteen, potilas toistaa sanomisiani suoraan sanottuna vittumaisella äänensävyllä, haukkuu minua osaamattomaksi, vaatii korvauksia huonosta hoidosta... 
[/quote]

En ole lääkäri vaan juristi, mutta tutulta kuulostaa. Näitä vain on, ihan jokaisella aspa-alalla. Vertaistuki auttaa joten juttele kollegoidesi kanssa ja muutaman vuoden päästä olet jo kovettunut kestämään näitä häirikköjä paremmin.

Vierailija
15/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:31"]

[/quote]

Jos menisit virkalääkäriksi terveyskeskukseen, jossa ohjaus on järjestetty saattaisit saada tukea. Vuokralääkärinä saat varmasti enemmän palkkaa, jota ahneuksissasi olet kahminut. Ikävänä puolena on ammatillinen yksinäisyys,

Vierailija
16/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:50"]

Oletko ylpeydessäsi miettinyt että noissa jutuissa saattaa olla perää?

[/quote]

En voi avata tätä asiaa netissä enempää, mutta potilaan paperit on käyty useamman kollegan kanssa läpi, eikä mitään hoitovirhettä ole tapahtunut vaan potilas on vaatinut minulta korvauksia esim. siitä, että joutui myöhemmin aivan toisen vaivan takia käymään päivystyksessä (hampaat olivat lohjenneet ja oli jokin tulehdus). Minun olisi pitänyt potilaan ensikäynnillään mitenkään asiasta valittamatta yleislääkärinä ilmeisesti tutkia kaikki hampaatkin läpikotaisin. Tämä on vain yksi esimerkki potilaan tekemistä valituksista. On myös uhannut haastaa minut oikeuteen, jos joskus käy ilmi, että hänellä on joku vakava sairaus, koska en määrännyt häntä hänen vaatimiinsa tutkimuksiin, koska niille ei ollut mitään indikaatiota.

Vierailija
17/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:53"]

Ahne rahastajavuokralääkäri valittaa. Voivoi.

[/quote]

Alkuperäisen kirjoittajan kollegana ihan sellaiset terveiset, että haista vittu! Omaakaan työtäni (sairaalapalvelut työehtosopimuksen mukaisella minimipalkalla) en voisi tehdä, jos ei joku vuokralääkäri tekisi helvetisti töitä raskaassa YLE-päivystyksessä.

Vierailija
18/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:48"]Erityisen uuvuttavaa työstäni on tehnyt yksi tietty häirikköpotilas, joka on tehtaillut valituksia mm. hoitovirheistä ja väärästä laskutuksest,  vaikka kollegani kanssa kävin vielä tiedon saatuani kaiken läpi, eikä mitään virhettä ole tapahtunut. Potilas on siirretty jo ihan muualle hoitoon, mutta saan jatkuvasti soittopyyntöjä kyseiseltä potilaalta ja kun yritän selittää rauhallisesti tilanteen, potilas toistaa sanomisiani suoraan sanottuna vittumaisella äänensävyllä, haukkuu minua osaamattomaksi, vaatii korvauksia huonosta hoidosta... 
[/quote]

En ole lääkäri vaan juristi, mutta tutulta kuulostaa. Näitä vain on, ihan jokaisella aspa-alalla. Vertaistuki auttaa joten juttele kollegoidesi kanssa ja muutaman vuoden päästä olet jo kovettunut kestämään näitä häirikköjä paremmin.
[/quote]
Onhan se ikävää että valitukset hoitovirheistä ei enää koske meidän lukenutta ja niin viisasta ylimystöämme. Olehan varovainen ettei sinulla diagnosoida narsismia.

Vierailija
19/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:55"]

Ei siihen kunnolla ikinä totu, mutta niitä puheita oppii suodattamaan. Mulla auttaa se, että saa tauolla purkaa työkavereille omia tuntojaan. Mutta ihmiset on ilkeitä, kaikkea mäkin olen kuullut vaikka nuori olen myös. Pahin oli se kerta, kun potilas haukkui mun ammattitaitoni (tässä vaiheessa luulin jo kuulleeni kaiken mutta pahin oli edessä) ja sanoi toivovansa mulle helvetillistä synnytystä, vaikeasti vammaista lasta ja korjasi vielä hetken päästä että parempi olisi jos "huoran pentu" kuolisi synnytykseen. Ja olin tosiaan jo isosti raskaana. Itku meinasi tulla mutta sain pidätettyä sen verran että pääsin siivouskomeroon piiloon. Mutta nää on näitä, parempi keskittyä niihin mukaviin potilaisiin jotka osavaat arvostaa tekemääsi tärkeää työtä. Usein vaan juuri ne huonot kokemukset jää mieleen. Sh

[/quote]

Tuollaisia laukovan potilaan oma päänuppi ei ole kovin hyvässä kondiksessa ja pikemminkin herää huoli hänen henkisestä voinnistaan. Tuollainen puhe on sitten vain oire jostakin.

Vierailija
20/52 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vain työni mitä pitää tehdä, en ajattele potilaita henkilökohtaisesta näkökulmasta työaikana. Töissä on työminä, joka katsoo asioita eri näkökulmasta kuin henkilökohtainen minä. Henkilökohtainen minä ajattelisi oikeasti rumasti, mutta töissä on työminä, joka antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Valittajia ja monkottajia löytyy vaikka millä mitalla joille ei mikään riitä eikä mikään ole koskaan hyvin. Työminä ei ota asioista itseensä, vapaa-ajalla samoista valituksista voisi henkilökohtainen minä jopa hyvinkin loukkaantua. Ihmiset ovat joskus hyvinkin ärsyttäviä, mutta koittaa antaa olla vaikuttamatta. Ajattelen, että siinäpä valittavat, teen vain työni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi