Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluruokailu opettajien epäreilu etuus

Vierailija
18.02.2015 |

Opettajat syövät verotusarvolla päivittäin työpaikallaan! Eli täysin mitättömällä summalla joka arkipäivä lämmintä ruokaa niin paljon kuin napa vetää! Kahvit ja jälkkärit(joita ei oppilaille tarjoilla) päälle. Minusta tämä on kyllä lomien lisäksi melkoinen etuus! Kertaruokailulle tulee hintaa ehkä euron, tuskin sitäkään!

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut kertovat, että on joka päivä jälkiruokaa koulussa. Mitä helvettiä? Aikanaan omassa peruskoulussa oli jälkiruokaa vain "juhlien" aikana. Lukiossakin tyyliin kerran pari kuussa. Kouluruoan taso vaihtelee epäreilusti :(

Vierailija
22/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis ihan painajainen mulle olla opettaja ja joutua syömään samaa kuraa kuin oppilaat! Minusta heille pitäisi maksaa siitä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt yleistäkö. Opettajia on monenlaisissa laitoksissa. Ammattikorkeassa ei tartte vahtia räkänokkia ja monissa catering ja ravintola alan opinnot sisältävissä instituuteissa on joka päivä ravintolatason ruokaa. Ja siitä joutuu maksamaan aika paljon. Ei ole mitään hiilaripaskaa. On neljää ruokaisaa salaattia päivittäin, porsaanlihapihvejä, leipiä, jälkkäreitä, tilajuustoa, tilamaitoa ja piimää , kotikaljaa ja ties mitä.

Vierailija
24/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahvit ja pullat maksetaan itse, ei kaupunki niiitä kahveja osta, vaan jokainen tuo vuorollaan. Sama juttu mahdollisen pullan kanssa, sitä syödään, jos joku tuo.

Vierailija
25/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:24"]

Luuletko sä että missään muissa ammatissa ei ole tällaista etua? Mullakin on, vaikken opeta ketään.

[/quote]

hitto vie, unohtui mainita vielä työnantajan ILMAISEKSI tarjoamat aamupala ja päiväkahvi. Kyllä, on pullat, voileivät yms. tarjolla joka päivä. Ootkos ap kade?

Vierailija
26/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän kannattaa kyllä kahdehtia joo. Meillä verotusarvolla saa syödä vain luokkaa valvovat opet, muut maksavat annoksesta muistaakseni 4,30 e. Aikaa syödä on 15 minuuttia, hyvä jos sitäkään koska aikaa kuluu lapsilauman paimentamiseen linjastossa ja ohjaamisessa pöytään. Eikä puhettakaan ruokarauhasta.

Meidän kunnassa ruoka on säästöjen jälkeen laadultaan jo oikeasti aika surullista. Tähän on tullut selvä muutos 15-vuotisen opeurani aikana. Ruoasta en kuitenkaan kuuntele napinoita oppilailta, se on silti heille ilmaista. Usein vien kuitenkin itse eväät, sillä en jaksa esim. mannapuurolla ja mehukeitolla pitkää päivää. Ennen tuohonkin tarjottiin jokin proteiinilisuke, esim. juustoviipale leivälle, mutta ne on nykyisin säästetty pois. Jälkiruokia ei ole enää koskaan.

Kahvin, kahvimaidon ja mahdolliset opehuoneen muut herkut opet vievät koululle itse.

Ainiin, mutta tämähän olikin provo. Ja palkkauksestahan alkaa kohta seuraava älämölö, kun kesä lähestyy ;).

Vierailija
27/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan kadehdi tuota lähes "ilmaista ruokailua". Kun pidän ruokatauon saan syödä rauhassa ja itse päättää mitä syön. Samoin voin päättää ruokataukoni ajankohdan. Opettaja valvoo samalla lapsia ja pahimmillaan teinien ruokailua ja vetää pakosta sitä kouluruokaa eikä voi päättää mitä syö.

En yhtään ihmettele ettei monikaan opettaja käytä tätä etua jollei ole heidän valvontavuoronsa ja heidän pakko syödä oppilaiden seurassa. On kaupunkeja joissa säätöt iskeneet tähän "etuun" ja opettajat maksavat enemmän.

Vierailija
28/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:22"]

Aikaa syödä on poikkeuksetta 45 min! Eikä tarvitse kuin pitää ne omat oppilaat kurissa. Se kyllä onnistuu. Ihan on maha täynnä vielä alkuillastaki . Ei tarvita kuin kevyt iltapala ja se on siinä:). Huomattava luontaisetu.

[/quote]

oi, meillä vedetään 20 minuuttiin (sis. pitkän ruokajonon), oppilaiden komentelun ja yleisen hälyn. Ruuasta erityisemmin tykkää, mutta harvoinpa ehdin asiaa miettiä :)

Omat eväät eivät ole vaihtoehto(, jos ei sitä vedä siihen kymmeneen minuuttiin ennen ruokaa, kun on välkkä) kun oma luokka pitää valvoa ja ruuan jälkeen ei ole taukoaeikä siis sitä pullaakaan.. (Tai voisihan siinä sitä omaa herkkua syödä ruokalassa oppilaiden vieressä :D johan vauvapalstallakin innostuttaisiin!)

muttenmie valita, työni olen itse valinnut ja siitä hurjasti tykkään. Yhteinen linja melun ja sähellyksen sietämisessä kollegojen kesken olisi kyllä silti kiva. Ja vähä pidempi ruoka-aika, jottei tarvitsisi niitä oppilaitakaan kokoajan hoputtaa.

Vierailija
29/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruokailun arkeen kuuluu opettajan näkökulmasta seuraavia etuja hintaedun lisäksi:

Järkyttävät desibelit koko ruokailun ajan
Otat ruokaa linjastolla, jossa yksi kaivaa redelläsi räkää nokasta, toinen huutaa sylki roiskuen kaverilleen ja kolmas uittaa hihojaan salaattilaarissa. Järkiään oppilaat hakevat lisää ruokaa lautaselleen paukuttanut kauhaa likaista lautasta vasten. Pudonneita salaattiottimia tongitaan salaatin seasta. Istuessani pöytään loputkin ruokahalut katoavat kun oppilas syö ruokaansa pitäen makkaraa kourassa ja dipaten sitä perunamuusissa.

Käyt ojentamassa milloin ketäkin milloin mistäkin syystä.

Kesken ruokailun keskimäärin n. 4 oppilasta keskeyttää ruokailuasi raportoiden luokassa tapahtuvista asioista tms.

Yleensä keskeytät ruokailusi n. viidesti päivässä oppilaiden takia.

Ja se ruoka: esineistä, hiilaria, raakaa ja ravintoaineet ties missä.

Vierailija
30/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih! Toisaalla haukutaan, millaista moskaa omat lapset joutuvat koulussa syömään, ja toisaalla kadehditaan opettajien ravitsevaa, monipuolista ja lähes ilmaista ruokaa. Minä olen toisinaan kateellinen ihmisille, jotka saavat syödä joka päivä rauhassa maukasta ruokaa ja aikuisseurassa. No, kaikkea ei voi saada. T. luokanope

Vierailija
31/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:22"]

Aikaa syödä on poikkeuksetta 45 min! Eikä tarvitse kuin pitää ne omat oppilaat kurissa. Se kyllä onnistuu. Ihan on maha täynnä vielä alkuillastaki . Ei tarvita kuin kevyt iltapala ja se on siinä:). Huomattava luontaisetu.

[/quote]

Miksi mulle ei ole kerrottu? Ruokatauko alkaa varttia vaille, seuraava oppitunti vartin yli. Jos välkkävalvonta, se alkaa tasalta. 

Taitava monessa olen, mutta tuohon en kolmen vartin ruokataukoa osaa sentään taikoa.

Vierailija
32/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen kahvit ja jälkkärit?

verotusarvolla meillä syödään se ruoka. Sama mitä oppilaatkin. Ja samassa tilassa missä oppilaatkin. Ruokarauha on haave. Pakko sitä ei ole siellä koulussa syödä...voi mennä ihan muuallekin omalla rahalla syömään. Niitten, joilla on ruokavalvonta, pitää olla paikalla.

käy koulu ja tervetuloa ammattiin. Saat syödä verotusarvon hinnalla. Kesällä ei saada kouluruokaa.

kyllä on kateellisuuden aiheet määrältään... ra ja ton.

Vierailija
33/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni oli tyytyväinen kouluruokaan omana kouluaikanaan? Ei juuri kukaan. Opettajat joutuvat joko syömään kouluruokaa verrattain kalliiseen hintaan (koulusta ja kunnasta riippuen 2,50-8,00 e) koko työuransa ajan tai tuomaan omat eväät. Todellakin on ollut ikävä kunnollisia henkilöstöravintoloita, joissa söin työskennellessäni toisella alalla. Samoin on ikävä asianmukaisia ruokatunteja. 30 minuuttia on maksimi, jonka ehtii taukoa pitämään. Tavallisimmin aikaa on 10-20 minuuttia johtuen väli- ja hyppytunneille kasautuvista töistä (palaverit, raportit, yhteydenpito huoltajiin, kopiointi...).

Vierailija
34/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:10"]

Opettajat syövät verotusarvolla päivittäin työpaikallaan! Eli täysin mitättömällä summalla joka arkipäivä lämmintä ruokaa niin paljon kuin napa vetää! Kahvit ja jälkkärit(joita ei oppilaille tarjoilla) päälle. Minusta tämä on kyllä lomien lisäksi melkoinen etuus! Kertaruokailulle tulee hintaa ehkä euron, tuskin sitäkään!

[/quote]

Jokainen työnantajahan voi tarjota lounaan. Kouluissakin se on kuntakohtaista.

Meidän kunnassa ainakin ruoka kuuluu vain heille, joilla on samalla valvontavastuu. Eli yläkoulussa harvoille, kaikille alakoulun opettajille. Kuinkahan moni muista tekee töitä syödessään?

Se kouluruoka ei aikanaankaan ollut kovassa huudossa. Nykyään ei edes laitoskeittiössä valmistettu, vaan laitoskeittiössä lämmitetty, josta se jaetaan eri kouluille jaettavaksi. Siitä haaleasta ruoasta verottaja perii verotusarvon, joka käytännössä tarkoittaa enemmän kuin kunta maksaa siitä. Kahveista ja jälkkäreistä opettajat saa nähdä unta, jos sitä ei ole oppilaillekin.

t. yritin vaikuttaa oppilaiden ja opettajien paremman ruoan puolesta.

Vierailija
35/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun henkilökuntahinta on himpan alle 5e, ulkopuolisille pari euroo kalliimpaa. Ei se ruoka kyl ihan ilmasta ole.

Vierailija
36/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Catering-alaa opiskellessa saa syödä ilmaiseksi kun tehdään itse ruokaa, ja kuuluu aamupalakin ;) ostin kotiin juuri 2l kiisseliä kotimaisista marjoista, 5dl rasian broilerikastiketta laktoositonta, 5dl rasian uunijuureksia ja 6 sämpylää. Maksoi yhteensä 2e ;) halpaa ruokkia perhe, etuosto-oikeus itsetehtyihin eväisiin.

Vierailija
37/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirmuisen halpaa tosiaan opettajille. Aterian raaka-aineet maksaa 1e ja me opettajat maksamme siitä 4,5 euroa.

Mukaankin saa ostaa ruokaa, mutta rasiallinen maksaa 3,5 euroa ja sen ostamisen edellytyksenä on, että on ensin syönyt tuon 4,5 euroa maksavan aterian.

Näin stadissa.

Vierailija
38/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeeta, saa syödä kouluruokaa, johon oppilaat aivastelevat ja koskevat sormin.

ruokailun aikana ohjaat ruokailutavoissa ja pidät järjestystä.

puhumattakaan herkuista, joita ruokala tarjoaa: soijaa, quarnia, kaaliraastetta, kurpitsaa, raakaa ohraa, kökköistä sosekeittoa...

Vierailija
39/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty. Kamalaa keinotekoista jauhomoskaa.

Vierailija
40/92 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin syön joka päivä verotusarvolla enkä todellakaan ole opettaja. Mitäs jos ap menisit töihin niin ei tarvitsisi olla kateellinen?