Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakas lähentelee yms, apua!

Vierailija
18.02.2015 |

Työskentelen lievästi kehitysvammaisten kanssa, ja yksi asiakkaista käyttäytyy ahdistavasti... Yrittää halata ja koskettaa koko ajan, tulee liian lähelle, suuttuu jos puhun muiden kanssa, haluaisi koko ajan ottaa minusta kuvia yms. Olen ollut tuolla vain vähän aikaa töissä, ensimmäinen paikka kehitysvammaisten parissa. Työkaverit ei oikein edes kiinnitä huomiota asiaan, kommentit on lähinnä "no tollanen se on". Ahdistunko turhasta? :S

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ahdistu turhasta. Ihan sama kuka on kyseessä, sinun kroppasi on sinun ja sinä päätät kuka siihen koskee ja miten. Puhu pomosi kanssa tilanteesta.

Vierailija
2/5 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaisten kanssa se valitettavasti on niin, että "tollainen se on". Ne eivät kaikki välttämättä edes tajua, mitä tekevät, ja niihin kannattaa soveltaa vähän samanlaisia kasvatusmetodeja kuin pikkulapsiin. Ota ensi kerralla vaikka käsistä kiinni, vie ne kauemmas sinusta ja sano napakasti EI.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:14"]

Kehitysvammaisten kanssa se valitettavasti on niin, että "tollainen se on". Ne eivät kaikki välttämättä edes tajua, mitä tekevät, ja niihin kannattaa soveltaa vähän samanlaisia kasvatusmetodeja kuin pikkulapsiin. Ota ensi kerralla vaikka käsistä kiinni, vie ne kauemmas sinusta ja sano napakasti EI.

[/quote]

Juuri näin, pidä rajoista kiinni ja tee selväksi, ettet hyväksy koskettelua tai muuta vastaavaa. Kuvan ottamisestakin voit sanoa, että kuvaaminen riittää nyt ja ettei kenestäkään saa ottaa kuvia koko ajan ilman lupaa. Suhtaudu asiallisesti, mutta tiukasti.

Vierailija
4/5 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut miettiä, olenkohan liian "nössö" työskentelemään tuolla... Vai tuleeko kokemuksen myötä varmuutta tuohon kieltämiseen? En haluaisi loukata asiakasta, kun hän ei selvästi ymmärrä ahdistavansa minua. Mutta en kyllä halua tulla enää kertaakaan lääpityksi...

Vierailija
5/5 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityshäiriöisten, mielenhäiriöisten ja dementoituneiden kanssa ihan normaalia kauraa.

Varsinkaan noissa yhteyksissä, et toisten kayttäytymistä pysty mitenkään muuttamaan, eli jos et itse opi olemaan asiaa noteeraamatta, niin työ tulee jatkossakin olemaan vaikeaa.

Et sen enempiä kuvannut, minkäkaltaisessa tilanteessa olet "asiakkaan" kanssa tekemisissä (yksin yksityisessä asunnossa, isommalla porukalla sairaalanomaisissa tiloissa tms.), mutta työnkuvaan "kuuluu" odottaa ihan mitä hyvänsä... Aikuinen mies housut kintuissa ja tappi tanassa, mitä teet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä