Miksi rokote pitää pistää käsivarteen? Miksei vaikka jalkaan?
Niin
Kommentit (28)
Oikea vastaus on että käsivarressa on helpompi saada rokote oikeaan paikkaan ja riskit on pienempiä vrt. reisi tai pakara. Reisissä ja pakaroissa on enemmän rasvakudosta ja jos rokote laitetaan rasvakudokseen, ei se imeydy kuten kuuluisi eli vasta-aineiden kehittyminen jää vajaaksi ja teho huonoksi. Lisäksi pakarassa on mm. iskiashermo ja hermovaurion riski on suurempi. T. Terkkari
Vierailija kirjoitti:
Haluan omani peppuun kuten 70-luvulla!!!
Kuulostat siltä että saat ihan riittävästi jo peppuun.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mihin lihakseen se tökätään. Kädestä lienee nopeampi saada iho esille vaatteiden alta, ja toisaalta tökkääjä löytää lihaksen helpommin.
Onko muuten muillakin rokotuksessa tehty parin sormen väliin ihopoimu, mihin rokote on tökätty? Itse aloin tuota vasta jälkikäteen ihmetellä, että ihan kuin se olisi tökätty ihonalaisena?
Kyllä se pistos pitäisi saada lihakseen, meikäläisen laihoista löysistä käsivarsista joutuu aina etsimään kunnon lihasta. Yhden rokotehaitankin syyksi joskus alkuaikoina huomasivat väärän pistostavan, eli ei saa mennä verisuoneen vaan lihakseen.
Jos on hyvin laiha ihminen, niin hänelle voidaan toki pistää pyllylihakseen se rokote.
Vierailija kirjoitti:
Jos joillain käsi kipeytyy, mitä järkeä olisi pistää jalkaan? Kävelykin voisi vaikeutua.
Just siksi ei pistetä jalkaan, koska kaikki tietää rokotuksen haitat. Olisi liian monta kävelemään kykenemätöntä ihmistä. Nyt kun pistetään käteen, ihmiset voivat yhä kävellä työpaikoilleen ja muihin rientoihin. Jos joku valittaa sivuoireista, ne on helpompi sivuuttaa näin:
"Ai sinulla on käsi kipeä? Ei se rokotuksesta johdu. Ole hiljaa ja jatka elämääsi normaalisti."
#salaliittoteoria ?
#ei-salaliittoa ?
Vierailija kirjoitti:
Oikea vastaus on että käsivarressa on helpompi saada rokote oikeaan paikkaan ja riskit on pienempiä vrt. reisi tai pakara. Reisissä ja pakaroissa on enemmän rasvakudosta ja jos rokote laitetaan rasvakudokseen, ei se imeydy kuten kuuluisi eli vasta-aineiden kehittyminen jää vajaaksi ja teho huonoksi. Lisäksi pakarassa on mm. iskiashermo ja hermovaurion riski on suurempi. T. Terkkari
Silti ennen vanhaan (varmaan 100 vuoden ajan) pistettiin pakaraan ja aivan ok ne rokotteet silti tehosivat. Hermovaurion riski on todella pieni jollei pistäjä sitten ole täysin kädetön.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut rokotteet sai ainakin ennen pakaraan. Kipeä pakara on kyllä paljon ikävämpi kuin kipeä käsi.
Pointti on siinä, että piikki mikä kipeyttää käsivarren tai jopa reiden ei yleensä kipeytä pakaraa. Tästä syystä mm. jäykkäkouristuspiikki on tavattu pistää pakaraan.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku valittaa sivuoireista, ne on helpompi sivuuttaa näin:
"Ai sinulla on käsi kipeä? Ei se rokotuksesta johdu. Ole hiljaa ja jatka elämääsi normaalisti."
Kyllä minä olen myös koronarokotuksista saanut lapun, jossa luetellaan sivuoireet. Ensimmäisenä siinä on nimenomaan kipu pistoskohdassa ja raajassa johon rokote pistetään. On siinä monta muutakin sivuoiretta mainittu. Että ei salaliittoa kyllä tässä tapauksessa.
minä otan aina housut pois varmuuden vuoksi kun menen rokotukseen
m56