Aiotko poistaa facebookista kavereita? mieti vielä
Itse loukkaannuin kun kaveri poisti minut
Kommentit (59)
Jos koko itsetunto on kiinni facebookista niin kannattaako siellä roikkua?
Olen poistanut Naamakirjasta tasan yhden kaverin, nimittäin itseni. Oliskohan siitä jo 2 vai 3 vuotta. Turhempaa ajankulua saa hakea.
Jos joku tuollaisesta vetää herneet nenään niin kannattaa tarkastella itseään. Realiteetit kuntoon ihmiset!
Facebookiton 23v nainen
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:20"]
Poistin just 40... en ymmärrä mitä järkeä on pitää sellaisia joihin ei pidä miyään yhteyttä.. päätin etä pidän sellaiset joille voisin soittaa ja pyytää esim. Kahville.. rajaa kummasti. Miksi kavereissa pitää olla sellaisia joiden kanssa ei ole missään tekemisissä?? Kertokaa joku! Ja en usko että nämä 40 edes heti huomaa että poistin..
[/quote]
No miksi sä olet pyytänyt/hyväksynyt ne edes kavereiksi, jos ei kiinnosta? Tämä on se mitä en tajua...
[/quote]
En ole tuo kirjoittelija, mutta olen tehnyt samanlaista siivousta. Itselle on facebookiin kertynyt mm. vanhoja työ- ja opiskelukavereita, joiden kanssa oltiin oikeasti kavereita ja paljon tekemisissä silloin aikoinaan. Facebookissa on mulla kaverilista ehtinyt kasvaa kuitenkin jo kahdeksan vuoden ajan, sen mittaiseen ajanjaksoon ehtii mahtua kaikenmoisia tuttavuuksia. Joidenkin kanssa se yhteydenpito vaan ihan luonnollisesti loppuu ajan myötä, kun se jokin yhdistävä tekijä, esim. työ tai joulu loppuu. Semmoisia olen siivonnut pois, on jotenkin kiusallista jakaa elämäänsä ihmisille, joiden kanssa ei ole ollut vuosiin tekemisissä.
No en todellakaan loukkaantuisi jos joku jonka kanssa en ole vuosiin jutellut tai ollut missään tekemisissä poistaisi minut.
Jos kieltäytyy kaveripyynnöstä, niin se on loukkaavaa ja toisaalta loukkaavaa on myös poistaa kavereista. Näiden fb-loukkaantujien mukaan on ilmeisesti pakko olla kaikkien kanssa kaveri vaikkei haluaisikaan...
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:20"]
Poistin just 40... en ymmärrä mitä järkeä on pitää sellaisia joihin ei pidä miyään yhteyttä.. päätin etä pidän sellaiset joille voisin soittaa ja pyytää esim. Kahville.. rajaa kummasti. Miksi kavereissa pitää olla sellaisia joiden kanssa ei ole missään tekemisissä?? Kertokaa joku! Ja en usko että nämä 40 edes heti huomaa että poistin..
[/quote]
No miksi sä olet pyytänyt/hyväksynyt ne edes kavereiksi, jos ei kiinnosta? Tämä on se mitä en tajua...
[/quote]
En ole tuo, jolta kysyit, mutta vastaan kuitenkin omasta kokemuksestani.
Monet kymmenien vuosien takaiset koulukaverit, työkaverit, kavereiden entiset tyttö- ja poikaystävät sun muut ovat usein päätyneet kaverilistalle Facebookin alkuvuosina, jolloin oli tapana lisätä AIVAN KAIKKI tutut puolin ja toisin. Facebookiin liittyessään monet käyttäjät lisäsivät kavereikseen serkun kummin kaimatkin, eikä siihen aikaan ollut tapana olla hyväksymättä kaveripyyntöjä, koska siihen ei nähty mitään syytä. Tämä nykyaikainen kriittisyys on herännyt vasta paljon myöhemmin.
Terv. se, joka poisti 80 "kaveria" yhdeltä istumalta
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:21"]Yksi tuttava deletoi muutaman kuukauden jaksolla useita entisessä kotikaupungissaan asuvia kavereita ja ystäviä facesta ilman mitään selityksiä. Tuntuihan se aika oudolta myös niiden jäljelle jääneiden mielestä joita hän ei poistanut. Joskus juteltiinkin mistä oli kyse mutta eivät ne poistetut olleet antaneet mitään selkeää aihetta poistoon. Ehkä hän olisi kaivannut enemmän huomiota itselleen. [/quote] Kyseessä oli varmaan minä. Itse ainakin poistin aikanaan ihmisiä, ketkä eivät pitäneet yhteyttä mitenkään tai eivät edes moikanneet kadulla.
[/quote]
Viimeisen lauseen perusteella et varmasti ollut, eihän tuollaiset ole oikeita kavereitä eikä ystäviä.
No toimii sen toisinkin päin: poistin vasta kavereista erään "entisen ysystävän", ihmisen, joka aina seurassaan vähätteli, sai tuntemaan alempiarvoiseksi. Ko. tyyppi on mielestään kovinkin erityinen, hänessä ei koskaan ole mitään vikaa, ja aina jos ei hetkeen nähty, huomautti miten loukkaantunut on ystävyytemme yksipuolisuudesta. Kuitenkin nähdessäni häntä kuuntelin 99% hänen juttujaan ja se yksi prosentti sitten käytettiin siihen, miten Hänestä minun elämä pitäisi järjestää. Kyllä, olin pitkään se hiljainen tossukka, joka ei osannut laittaa vastaan, mutta nyt parempia ystäviä löytäneenä olen saanut hurjasti uutta luottamusta ihmisiin.
Ja kyllä, kun poistin hänet facebookista,minun mieleni keveni aivan hurjast. Aivan kuin taakka olis tippunut harteilta. Ehkä tuonkin ihmisen käytös oli epävarmuutta, ja ehkä tuli paha mieli kun huomasi poistaneen, mutta sitten tuli. Se on pieni paha mieli siihen nähden mitä on minulle aiheuttanut.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:21"]Yksi tuttava deletoi muutaman kuukauden jaksolla useita entisessä kotikaupungissaan asuvia kavereita ja ystäviä facesta ilman mitään selityksiä. Tuntuihan se aika oudolta myös niiden jäljelle jääneiden mielestä joita hän ei poistanut. Joskus juteltiinkin mistä oli kyse mutta eivät ne poistetut olleet antaneet mitään selkeää aihetta poistoon. Ehkä hän olisi kaivannut enemmän huomiota itselleen. [/quote] Kyseessä oli varmaan minä. Itse ainakin poistin aikanaan ihmisiä, ketkä eivät pitäneet yhteyttä mitenkään tai eivät edes moikanneet kadulla.
[/quote]
Viimeisen lauseen perusteella et varmasti ollut, eihän tuollaiset ole oikeita kavereitä eikä ystäviä.
[/quote]
Olen siis se poistettu. Kyseinen poistaja oli minulle hyvä kaveri jonka kanssa tunnettiin hvin ja nähtiin ihan arkiympyröissä, ja kun ei enää asuttu samassa kaupungissa minä olin se joka yritti pitää yhteyttä. Muistan häntä erittäin hyvällä yhteisistä ajoista, mutta poisto oli hämmentävä koska hän oli minulle paljon enemmän kuin hyvänpäiväntuttu. Minua kyllä lohdutti että en ollut ainoa poistettu.
Tämä nyt vain tiedoksi koska moni tuntuu ajattelevan että poistetut ovat aina etäisiä puolituttuja jotka eivät pidä yhteyttä jne., mutta ei se ole aina niin.
Olen itsekin poistanut facesta pari etäisemmin tuntemaani tyyppiä jotka eivät pystyneet olemaan asiallisia kommenteissa tai yksityisviesteissä.
Itse ajattelin lähteä FB:stä kokonaan. Vuodesta -08 olen siellä ollut, mutta se on nykyään sellaista vanhan toistoa. Kourallinen ihmisiä on enemmän äänessä. Vain yksi heistä postailee kiinnostavia linkkejä. Muista ei koskaan kuule mitään.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:20"]
[/quote]
[/quote]
Jos näihin ihmisiin on aikaisemmin ollut yhteydessä tai on ajatellut, että yhteyttä pidettäisiin.
[/quote]
Facebook kai alkaa olla pian 10 vuotias.. ihmissuhteet muuttuvat... kaverisuhteita on jäänyt, tuttavapiirikin vähän vaihtunut, suhteita ja niidwn kavereita jäänyt..
monien kanssa olen ollut kaveri esim. Saman harrastuksen /työn kautta mikä on ollut kätevää ihan käytännön asioiden kautta. Nyt kun en enää toiminnassa ole ollut mukana niin eipä ole mitään asiaa.
oma juttunsa ovat nämä vanhat koulukaverit pitkän ajan takaa jne.. olen hyväksynyt kaveriksi kun olen ajatellut että kai ne sit haluu pitää yhteyttä. No pyynnön jälkeen ei ookkaan kuulunu mitään noin viiteen vuoteen..
mun kaverit siis väheni paljon! Kävi kyllä mielessä että näyttääkö se jopa säälittävältä kun on vaan 60 kaveria mutta tiedän mä itse ainakin että ne ketkä jäi, on ne ketkä oikeesti on myn elämässä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:55"]
Jos kieltäytyy kaveripyynnöstä, niin se on loukkaavaa ja toisaalta loukkaavaa on myös poistaa kavereista. Näiden fb-loukkaantujien mukaan on ilmeisesti pakko olla kaikkien kanssa kaveri vaikkei haluaisikaan...
[/quote]
Minulla on periaate, etten ota työpaikassa samassa yksikössä olevia FB-kavereiksi. Joskus joutuu periaatetta selittämään, mutta kyllä se on aina ymmärretty.
Itse poistin koko facebook-tilini pari kuukautta sitten.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:10"]
Itse loukkaannuin kun kaveri poisti minut
[/quote] en oo pyytäny6t ketään kaveriksi mutta yhden haluaisin poistaa ja poistankin ennepitkää. Yx hailee jos suuttuu.
Yksi vanha kesätyökaveri poisti minut Facebook-kavereistaan. Ei se silloin tuntunut mukavalta, koska minusta FB-kaveruus on alhaisin kaveruuden muoto (eli minulle käytännössä kaikki ihmiset kelpaavat fb-kaveriksi enkä laita omalle sivulle mitään, mitä en halua joidenkin tietävän). Ymmärrän täysin, että muut ajattelevat toisin, mutta ajoittain se oma käsitys puskee esille ja ajattelen toisen poistaneen sen takia, että se suoranaisesti vihaisi minua.
En tiedä, mitä kesätyökaverini ajattelee fb-kaveruudesta. Seuraavana kesänä hän oli taas työkaverina. Ruokatunnilla hän tuli viereeni ja kertoi opiskelu- ja parisuhdehuolistaan. :D Ei tainnut olla huolissaan yksityisyydestään minua poistaessaan, jos ruokkiksella voi jakaa varsin herkkiäkin asioita.
Kun FB oli vielä suht uusi juttu, hyväksyin kaveriksi kaikki lapsuuden luokkakaverit, puolitutut ja kissanristiäisissä kerran moikatut serkunkumminkaimat. Silloin trendi oli se, että haalittiin mahd paljon kavereita. Sittemmin on tuntunut epämukavalta, että mun elämää seuraa ja stalkkaa joku Teuvo Tuntematon vuodelta 1990, josta ei ole sen jäljeen kuulunut ja joka ei liity elämääni millään tavalla, tai Sanna Stalkkaaja, joka ei ikinä kommentoi mitään, mutta tuntuu aina juoruavan asiani eteenpäin. On vaan luonnollista, että ei halua lähes vieraita ihmisiä nuuskimaan elämäänsä! Jos on sen virheen tehnyt että on hyväksynyt kaikki kaveripyynnöt, niin kyllä silti on oikeus myöhemmin muuttaa mieltään. Sitä en ymmärrä, jos oikeita kavereita poistaa ilman syytä! Itse poistin pari entistä "ystävää" jotka olivat jo vuoden verran savustaneet mua ulos porukastaan, ei tullut enää kutsuja mm yhteisiin juhliin tai illanviettoihin...
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:20"]
[/quote]
[/quote]
Jos näihin ihmisiin on aikaisemmin ollut yhteydessä tai on ajatellut, että yhteyttä pidettäisiin.