Pikaruokalan kassalta: tapoja maksattaa ruokasi miehellä
Heti tarkennuksena, että kyse ei tietenkään ole kaikista naisista, vaan päivästä riippuen ehkä joka kahdeksannen mies-nais-parivaljakon nainen tekee näin. Noin puolissa tapauksista taas mies maksaa hyvin oma-alotteisesti.
Olen siis työskennellyt opintojeni ohella pikaruokalassa, ja hämmentynyt siitä, kuinka monet naiset käyttäytyvät siinä kassalla tavalla, joka laittaa miehen tilanteeseen, jossa tämän joko tulee maksaa naisen ruoka tai verbaalisesti kieltäytyä maksamasta. Tähän mennessä aina mies vastauksena tähän häikäilemättömyyteen hämmentyy enemmän tai vähemmän ja maksaa kiltisti, ilmeisesti haluamatta nolata itseään tai naista.
Tämä ei ole mikään misogyyninen aloitus, sillä naiset on yleensäottaen niin siistiä kansaa etten todellakaan olisi uskonut ilmiötä todeksi, ellen olisi omin silmin todistanut sen toistuvan päivästä toiseen.
Tapoja saada mies maksamaan on näillä naisilla useita. Yksi on esimerkiksi sanoa tilauksensa ennen miestä, sen jälkeen kysyä mieheltä "mitä sä otat?" ja siinä vaiheessa, kun mies tulee lähemmäs kassaa antamaan tilaustaan, livetä paikalta tuonnemmas. Siinä mies sitten hölmistyneenä maksaa koko setin, kun ei viitsi alkaa huutelemaan, että tulehan maksamaan ruokasi.
Toinen taktiikka on antaa miehen tehdä tilaus ensin, ja ennen kuin ehdin sanoa loppusumman, syöksähtää kassalle antamaan oma tilaus "ja sit vielä...". Kun kysyn, tuleeko yhteen vai erikseen, nainen joko kysyy lässyttävällä lapsiäänellä "otetaaksme samasta?" ja katsoo miestä suloisesti hymyillen - käytännössä siis kysyy "maksaisitsä mun ruoan?" jolloin vain pihi saituri vastaisi "ei oteta samasta, maksa ite". Tai sitten nainen yksinkertaisesti vaan leikkii kuuromykkää sanomatta mitään ja kiinnittäen huomionsa toisaalle kuin koko kysymystä ei oltaisi esitetty, ehkä mahdollisesti taas liukenee pöytään odottamaan, jolloin mies jälleen hölmistyneenä sanoo että niin joo varmaan eiköhän sitten.
Uskon kyllä tunnistavani nämä "ansat" niistä kerroista, kun mies todella tarjoutuu tarjoamaan. Tällöin mies yleensä tulee kassalle, sanoo mitä ottaa, kysyy naiselta mitä tämä ottaa ja kaivaa sitten lompakon taskustaan. Minusta siinä ei ole mitään väärää, jos mies haluaa vanhanaikaisesti tarjota naiselle, tai nainen modernina miehelle (tätäkin tapahtuu joskus), mutta tuollainen nurkkaanahtaminen ja maksattaminen on jotenkin säälittävää katseltavaa.
Kommentit (126)
Syövätkö naiset muka hamppareita ja muuta pikaruokaa? Luulin että naiset syövät lähinnä muutaman salaatinlehden ja jotain trendikkäitä dippikastikkeita. T. mies.
Ihan samalla lailla menee kalliimmissakin ravintoloissa ja baareissa. Koskee tyttöystävän lisäksi muutamia kavereita ja etenkin sen kavereita. Jäädään odottelemaan laskun tullessa niin kauan että kuittaan koko roskan ettei mene vaivaannuttavaksi koko tilanne. Joidenkin kanssa jo ottaa päähän, kun tietää ennalta leffareissun tai ravintolan maksavan 2-4x sen mitä periaatteessa pitäisi.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:30"]
Aika mielenkiintoisia vastauksia, "mitä välii kumpi maksaa". Tulis kyllä tuohtunut raportti av:lle, kun joku mies yrittäisi vastaavalla tavalla maksattaa ruokansa mammalla, kun sekin, ettei mies omaehtoisesti tarjoa nähdään suurena miinuksena :D Hohhoijaa. Itselläni ei ole tapana olettaa, että kukaan maksaisi edes sitä kahden euron kahviani, puhumattakaan kokonaisista aterioista - jos se kymppi on niin mitätön summa, miksei sitä voi sitten itse pulittaa?
ap
[/quote]
No sillä ei ole mitään väliä, kumpa maksaa, kun samasta pussista ne rahat kuitenkin menee. Toinen maksaa hampparit, toinen on ehkä maksanut just edeltävät lasten synttärikutsujen lahjat, kauppareissun tai tankannut autoa. Ja joo, ex-mies maksaa useinkin kahvit, mutta voipi olla, että just olen kuitannut lapsen harrastusmaksun tililtäni. Jei. Älä ap vaivaa päätäsi aikuisten asioilla.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:09"]Enkä siis puhu nyt mistään parikymppisistä, vaan ihan aikuisista, yli 30-vuotiaista ihmisistä. Siinä mestassa jostakin syystä käy vanhempaa porukkaa, todennäköisesti koska on ollut paikalla jo parikymmentä vuotta, eli nykyisten neljäkymppisten nuoruudessa.
Ja edelleen, uskon tavallisesti erottavani, millon alun alkaenkin on ollut tarkoitus miehen maksaa, silloin ei yleensä tule mitään hiljaisuuksia "tuleeko samasta" -kysymyksen kohdalla eikä mitään kiivailuja kassan tuntumassa.
Eikä tämä varsinaisesti ole minun ongelmani, sillä minulla ei ole tuota taipumusta. Olen vain kiinnittänyt huomion.
ap
[/quote]
Oot sä kyllä aika lapsellinen. :-D Mitä väliä? Ja esim. minä ja mieheni saatamme käydä kassalla keskustelun kumpi maksaa ja minä usein sanon miehelleni, että maksa sinä tai liukenen paikalta lasten kanssa ennen maksua. Maksu menee samalta tililtä, maksaakumpi vain. Yleensä kysymys on siitä, kumman lompakko on helpommin saatavilla. Muyta jatka sinä lapsonen maailman tutkimista. Opit vielä paljon.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:55"]
Syövätkö naiset muka hamppareita ja muuta pikaruokaa? Luulin että naiset syövät lähinnä muutaman salaatinlehden ja jotain trendikkäitä dippikastikkeita. T. mies.
[/quote]
Oletko sama joka vasta ihmetteli syövätkö naiset muka makkaraa? Kauanko olet palstalla ollut? Elätkö tynnyrissä metsän keskellä kainuun korvessa?
Voi lol mikä aloitus.. Taitaa olla kassatyöskentely sen verran tylsää, että täytyy alkaa kehitellä ihmeellisiä teorioita aivojen viihdyttämiseksi. Toivottavasti saat joskus stimuloivamman duunin, ap!
No joo, meillä varmaan tulee tommosia välillä kun ei olla etukäteen sovittu kumpi maksaa. Tosin missään pikaruokapaikoissa ei käydä mutta ravintolassa saattaa tullakin hiljaisuus kun kysytään yhteen vai erikseen. Mies ei ikinä sano mitään niin mä sit yleensä päätän miten tehdään. Asutaan yhdessä eikä meillä oo mitään erityistä jakoa siinä kumpi maksaa mitäkin ja se sit vaihtelee että maksanko mä molempien ruoat vai maksaako mies vai laitetaanko puoliksi. Yleensä sit toinen tarjoutuu seuraavana päivänä kaupassa maksamaan kaikki ostokset tms. että vaikka mies tarjoaakin varmaan 60 % kerroista niin ei sillä enemmän rahaa ruokaan sit kuitenkaan mene.
Jos nyt yleensäkään kävisin pikaruokapaikoissa, niin ei kyllä pätkääkään kiinnostaisi, mitä joku kassahenkilö on mieltä meidän taloudenhoidosta.
Tämä aloitus on joka tapauksessa trolli. AP ei ole nainen, vaan mies, joka on nyt taas, jälleen kerran, tehnyt jo kolme aloitusta aiheesta "miehen lompakolla loisivat naiset". Eli lompakkoloinen asialla. En osaa arvata, mikä hänen ongelmansa on.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:55"]
[/quote]
Oletko sama joka vasta ihmetteli syövätkö naiset muka makkaraa? Kauanko olet palstalla ollut? Elätkö tynnyrissä metsän keskellä kainuun korvessa?
[/quote]
Kyllä olen. En asu landella. Naisten blogeissahan näkee jatkuvasti näitä salaattijuttuja ja smoothieita, kidneypapuja, cashewpähkinöitä, ja quinoaa mitä naiset syövät.
Taas hieno ketju siitä, kuinka ämmät loisii miesten lompakoilla.
Mä annan aina oman osuuteni etukäteen ja maksaja hoitaa puhumisen. Mulla paniikkihäiriö niin pelkään ostostilanteita.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:53"]
Heti tarkennuksena, että kyse ei tietenkään ole kaikista naisista, vaan päivästä riippuen ehkä joka kahdeksannen mies-nais-parivaljakon nainen tekee näin. Noin puolissa tapauksista taas mies maksaa hyvin oma-alotteisesti.
Olen siis työskennellyt opintojeni ohella pikaruokalassa, ja hämmentynyt siitä, kuinka monet naiset käyttäytyvät siinä kassalla tavalla, joka laittaa miehen tilanteeseen, jossa tämän joko tulee maksaa naisen ruoka tai verbaalisesti kieltäytyä maksamasta. Tähän mennessä aina mies vastauksena tähän häikäilemättömyyteen hämmentyy enemmän tai vähemmän ja maksaa kiltisti, ilmeisesti haluamatta nolata itseään tai naista.
Tämä ei ole mikään misogyyninen aloitus, sillä naiset on yleensäottaen niin siistiä kansaa etten todellakaan olisi uskonut ilmiötä todeksi, ellen olisi omin silmin todistanut sen toistuvan päivästä toiseen.
Tapoja saada mies maksamaan on näillä naisilla useita. Yksi on esimerkiksi sanoa tilauksensa ennen miestä, sen jälkeen kysyä mieheltä "mitä sä otat?" ja siinä vaiheessa, kun mies tulee lähemmäs kassaa antamaan tilaustaan, livetä paikalta tuonnemmas. Siinä mies sitten hölmistyneenä maksaa koko setin, kun ei viitsi alkaa huutelemaan, että tulehan maksamaan ruokasi.
Toinen taktiikka on antaa miehen tehdä tilaus ensin, ja ennen kuin ehdin sanoa loppusumman, syöksähtää kassalle antamaan oma tilaus "ja sit vielä...". Kun kysyn, tuleeko yhteen vai erikseen, nainen joko kysyy lässyttävällä lapsiäänellä "otetaaksme samasta?" ja katsoo miestä suloisesti hymyillen - käytännössä siis kysyy "maksaisitsä mun ruoan?" jolloin vain pihi saituri vastaisi "ei oteta samasta, maksa ite". Tai sitten nainen yksinkertaisesti vaan leikkii kuuromykkää sanomatta mitään ja kiinnittäen huomionsa toisaalle kuin koko kysymystä ei oltaisi esitetty, ehkä mahdollisesti taas liukenee pöytään odottamaan, jolloin mies jälleen hölmistyneenä sanoo että niin joo varmaan eiköhän sitten.
Uskon kyllä tunnistavani nämä "ansat" niistä kerroista, kun mies todella tarjoutuu tarjoamaan. Tällöin mies yleensä tulee kassalle, sanoo mitä ottaa, kysyy naiselta mitä tämä ottaa ja kaivaa sitten lompakon taskustaan. Minusta siinä ei ole mitään väärää, jos mies haluaa vanhanaikaisesti tarjota naiselle, tai nainen modernina miehelle (tätäkin tapahtuu joskus), mutta tuollainen nurkkaanahtaminen ja maksattaminen on jotenkin säälittävää katseltavaa.
[/quote]Naiset loisii, aina kun mahdollista.
Mitähän meistä ajatellaan, kun minä maksan aina ja kaikkialla kaiken. Siis ruokakaupassa, ravintolassa, huvipuistossa, missä ikinä nyt ollaankaan. Miehen tililtä menee kaikki lainat ja minä maksan loput.
Meillä on yhteisiin menoihin yhteinen tili ja siihen kortit molemmilla, mutta yleensä mies hoitaa maksutapahtuman. Paitsi ruokakaupan kassalla, jossa meillä on rutiini että minä maksan ja mies menee pakkaamaan. Mitäkähän meistä nyt ajatellaan? Ravintolassa olen onnenonkija, jolle mies tarjoaa ja ruokakaupassa elätän miestä?
Siis ovatko nämä toisilleen tuntemattomia miehiä ja naisia, jotka näin toimivat? Ja miehet hämmennyksissään ja ansaan langenneina maksavat sen vieraan naisen tilauksen?
Aikamoista, en olisi kyllä minäkään ikinä uskonut, ellen olisi täältä lukenut.
Nää "tuleeko samasta" -kyselijät Suomen kassoilla ja ravintoloissa jaksaa huvittaa mua. Jos kyseessä on selvästi pariskunta, joista toinen kortti kädessä pyytää laskua, niin haloo! :D Se maksaa jolla on kortti lähempänä. Puolittamisen kysyminen tuntuu etenkin paremmassa paikassa jopa loukkaavalta.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:30"]
Aika mielenkiintoisia vastauksia, "mitä välii kumpi maksaa". Tulis kyllä tuohtunut raportti av:lle, kun joku mies yrittäisi vastaavalla tavalla maksattaa ruokansa mammalla, kun sekin, ettei mies omaehtoisesti tarjoa nähdään suurena miinuksena :D Hohhoijaa. Itselläni ei ole tapana olettaa, että kukaan maksaisi edes sitä kahden euron kahviani, puhumattakaan kokonaisista aterioista - jos se kymppi on niin mitätön summa, miksei sitä voi sitten itse pulittaa?
ap
[/quote]
Et sä tiedä miltä tililtä ne rahat lähtee. Vai kysytkö mieheltä että maksaako yhteiseltä vai omaltaan? :D Toiseksi, vaikka sä olet noin pihi se ei tarkoita että muut on.
Keskity sä vaan siihen palvelemiseen ja jätä ne asiakkaiden raha-asiat niille joille ne kuuluu eli asiakkaille itselleen.
[/quote]
No huhhuh, eipä ole kauaakaan aikaa kun viimeksi tarjosin kaverille kahvilassa, ja minusta on mukavaa, kun ihmiset tarjoavat toisilleen enemmän tai vähemmän vastavuoroisesti, yleensä kuitenkin aika pikkusummista kyse. Mutta se on minusta lapsen tasolle alentumista, että odotetaan jonkun muun maksavan omat ostokset.
Ja ehkä joskus tilanne on ollut aivan eri miltä se on näyttänyt, mutta en nyt tahdo ymmärtää, miten kaikki sanomani on mennyt näin monelta näin totaalisen ohi, kun en missään vaiheessa sanonut, että on väärin, jos mies tarjoaa tai maksaa. Sehän nyt on tietty ihan ok! Mutta se että taktisesti sälytetään se maksutapahtuma toisen ihmisen kontoille on mielestäni ihmeellistä - jos on yhteinen tili, en usko että siinä tarvitsisi hymyillä ja mairistella että maksaisiksää tai säntäillä kauas kauas kassasta ennen kuin asiakaspalvelija on ehtinyt sanomaan loppusumman.
ap
[/quote]
Sä olet nähnyt sitten varmaan enemmän hämmentyneitä mieskasvoja kuin moni koko elämänsä aikana. Toivutko?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:14"]Tuntuu vähän siltä kun on lukenut näitä vastauksia, että melkeen kaikilla on puolisoittensa kanssa yhteiset tilit tai vähintään ainakin rahat. Miten tyhmää porukkaa oikeen ootte? Minä en jakaisi rahojani puolisoni kanssa ikinä, vaikka häneen täysin luotankin. Onko ihmiset menettäneet itsenäisyytensä, vai oletteko kaikki yhteistilien hehkuttajat niitä jotka hyötyy järjestelystä? Ei taida olla paljoa itsekunnioitusta, jos ei voi olla yhteisen talouden lisäksi omaa omaisuutta. Jösses. [/quote]Mitäs omaa omaisuutta tässä tarvitaan? Meillä kummallakaan ei ole juuri omaisuutta ollut kun yhteen mentiin. Yhdessä olemme ostaneet nämä kaksi asuntoa jotka meillä on ja yhdessä lainan maksaneet. Noin parin vuoden aja tienasin vähän vähemmän kuin mies mutta loput 12 vuotta olen aina tienannut enemmän. Isoista summista ei kuitenkaan ole kyse, enkä ikinä ole tuntenut tarvetta omia rahojani mieheltä. Kaiken lisäksi miehellä on lapsi jonka kulut maksetaan ihan sieltä samalta tililtä kuin kaikki muukin eikä sekään ole mulle mikään ongelma. Jos ero tulee, laitetaan omaisuus puoliksi.
[/quote]
Ei näin saisi ajatella ja toimia. Toivottavasti sinulla edes kapiokirstussa pari ihan omaa lakanaa, joissa on nimikirjaimet. Jäät sitten vähän voitolle, jos ero tulee.
Minäkin pistän miesystävän aina maksamaan, ja vieläpä isommat kauppalaskut. Sehän ei tietenkään ulkopuolisille näy että maksan kaiken sitten tilille, jokainen makkarapaketti mistä syön puolitetaan, ja sitten on ne ruoat ja tavarat mitkä käytän yksin joten myös maksan yksin.
Minä pakkaan tavarat sillä välin niin että kylmälaukkuun ja kellariin menevät ovat erikseen ja lämpimässä säilyvät erikseen, lisäksi jotakuinkin helposti eroteltavasti kummankin ostokset omikseen.
Mies sitten käyttää jonkun tunteroisen laskiessaan senttejä yhteen ettei varmasti jää miinukselle.