Pikaruokalan kassalta: tapoja maksattaa ruokasi miehellä
Heti tarkennuksena, että kyse ei tietenkään ole kaikista naisista, vaan päivästä riippuen ehkä joka kahdeksannen mies-nais-parivaljakon nainen tekee näin. Noin puolissa tapauksista taas mies maksaa hyvin oma-alotteisesti.
Olen siis työskennellyt opintojeni ohella pikaruokalassa, ja hämmentynyt siitä, kuinka monet naiset käyttäytyvät siinä kassalla tavalla, joka laittaa miehen tilanteeseen, jossa tämän joko tulee maksaa naisen ruoka tai verbaalisesti kieltäytyä maksamasta. Tähän mennessä aina mies vastauksena tähän häikäilemättömyyteen hämmentyy enemmän tai vähemmän ja maksaa kiltisti, ilmeisesti haluamatta nolata itseään tai naista.
Tämä ei ole mikään misogyyninen aloitus, sillä naiset on yleensäottaen niin siistiä kansaa etten todellakaan olisi uskonut ilmiötä todeksi, ellen olisi omin silmin todistanut sen toistuvan päivästä toiseen.
Tapoja saada mies maksamaan on näillä naisilla useita. Yksi on esimerkiksi sanoa tilauksensa ennen miestä, sen jälkeen kysyä mieheltä "mitä sä otat?" ja siinä vaiheessa, kun mies tulee lähemmäs kassaa antamaan tilaustaan, livetä paikalta tuonnemmas. Siinä mies sitten hölmistyneenä maksaa koko setin, kun ei viitsi alkaa huutelemaan, että tulehan maksamaan ruokasi.
Toinen taktiikka on antaa miehen tehdä tilaus ensin, ja ennen kuin ehdin sanoa loppusumman, syöksähtää kassalle antamaan oma tilaus "ja sit vielä...". Kun kysyn, tuleeko yhteen vai erikseen, nainen joko kysyy lässyttävällä lapsiäänellä "otetaaksme samasta?" ja katsoo miestä suloisesti hymyillen - käytännössä siis kysyy "maksaisitsä mun ruoan?" jolloin vain pihi saituri vastaisi "ei oteta samasta, maksa ite". Tai sitten nainen yksinkertaisesti vaan leikkii kuuromykkää sanomatta mitään ja kiinnittäen huomionsa toisaalle kuin koko kysymystä ei oltaisi esitetty, ehkä mahdollisesti taas liukenee pöytään odottamaan, jolloin mies jälleen hölmistyneenä sanoo että niin joo varmaan eiköhän sitten.
Uskon kyllä tunnistavani nämä "ansat" niistä kerroista, kun mies todella tarjoutuu tarjoamaan. Tällöin mies yleensä tulee kassalle, sanoo mitä ottaa, kysyy naiselta mitä tämä ottaa ja kaivaa sitten lompakon taskustaan. Minusta siinä ei ole mitään väärää, jos mies haluaa vanhanaikaisesti tarjota naiselle, tai nainen modernina miehelle (tätäkin tapahtuu joskus), mutta tuollainen nurkkaanahtaminen ja maksattaminen on jotenkin säälittävää katseltavaa.
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:04"]No ei miehelle ole mikään big deal maksaa joku muijan hamppari. AP siellä katkera kihisee kun kotona ei miestä odottamassa vaan lauma adoptoituja kissoja :D
[/quote]
Noh, kissathan nyt on tunnetusti viisaampia mitä yksikään ihminen. Sinäkin vain vahvistat tätä mielikuvaani. :D
Ap:n esimerkeistä monet sopivat minuun ja mieheeni hampurilaispaikan kassalla. Olemme aviopari joten on ihan sama kumpi maksaa.
Pakko todeta, ettei sinusta kyllä mihinkään vaativaan aivotyöhön olekaan, kun et osaa etsiä tapahtumille vaihtoehtoisia selityksiä, vaan teet omia tulkintoja ja alat pitää niitä heti totena.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 00:03"]Oltiin miehen kanssa Kreikassa ja koska minulla oli meidän käteiset minun lompakossa niin maksoin. Kun miestarjoilija toi laskun ja näki että kaivan lompakosta rahaa niin hän tokaisi (englanniksi) aika suureen ääneen että SINÄKÖ maksat, ja loi samalla todella halveksivan katseen mieheeni! Sanoin hänelle että nämä on MEIDÄN rahoja joten no worries, mutta ei sanonut mitään takaisin, lähti vaan kävelemään poispäin puolijärkyttyneen näköisenä ja taisipa hieman puistella päätään kävellessä...
Eli monissa Välimeren maissa miestä pidetään perinteisesti edelleen erittäin huonona tapauksena ja peräti huijarina jos hän ei maksa omia ja naisensa ruokia pois.
Jenkeissähän nainen järkyttyisi suuresti jos joutuu maksamaan molempien ruuat tai oman osuutensa deiteillä itse.
[/quote]Kerran Kreikassa tarjoilija pöyristyi ja sinä päättelit, että MONISSA välimeren maissa pidetään ERITTÄIN huonona tapauksena ja huijarina? Jepjep.
Munä maksan ulkomailla aina meidän ostokset ja ruuat koska mieheni ei osaa kieliä, eikä ikinä ole tullut edes mitään pitkiä katseita.
Suomessa taas mieheni maksaa käytännössä aina, koska hänellä on aina lompakko mukana ja minä en viitsi laukkua kantaa vaan sujautan vaan puhelimen takintaskuun kun jonnekin lähdetään. Ja meillä on siis yhteinen tili, johon menee molempien palkka.
Siksi olen varmaan vieläkin sinkku, koska minulla ei ole röyhkeyttä edes maksattaa ruokia miehellä.
t. nainen 32
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:14"]Tuntuu vähän siltä kun on lukenut näitä vastauksia, että melkeen kaikilla on puolisoittensa kanssa yhteiset tilit tai vähintään ainakin rahat. Miten tyhmää porukkaa oikeen ootte? Minä en jakaisi rahojani puolisoni kanssa ikinä, vaikka häneen täysin luotankin. Onko ihmiset menettäneet itsenäisyytensä, vai oletteko kaikki yhteistilien hehkuttajat niitä jotka hyötyy järjestelystä? Ei taida olla paljoa itsekunnioitusta, jos ei voi olla yhteisen talouden lisäksi omaa omaisuutta. Jösses.
[/quote]Mitäs omaa omaisuutta tässä tarvitaan? Meillä kummallakaan ei ole juuri omaisuutta ollut kun yhteen mentiin. Yhdessä olemme ostaneet nämä kaksi asuntoa jotka meillä on ja yhdessä lainan maksaneet. Noin parin vuoden aja tienasin vähän vähemmän kuin mies mutta loput 12 vuotta olen aina tienannut enemmän. Isoista summista ei kuitenkaan ole kyse, enkä ikinä ole tuntenut tarvetta omia rahojani mieheltä. Kaiken lisäksi miehellä on lapsi jonka kulut maksetaan ihan sieltä samalta tililtä kuin kaikki muukin eikä sekään ole mulle mikään ongelma. Jos ero tulee, laitetaan omaisuus puoliksi.
En jaksanut lukea aiempia vastauksia. Mutta meillä mies maksaa aina. Ja sen takia saatankin lähteä hakemaan esim ketsuppeja valmiiksi oman tilaukseni jälkeen. Ja jos myyjä kysyy, että tuleeko samasta niin olen kyllä itse hiljaa ja annan sen miehen vastata. Olisi mielestäni outoa, jos kiirehtisin vastaamaan että "joo mies maksaa!" Ja ennen kuin joku nillittää, niin maksan miehelle kuukaudessa tietyn summan ruuista ja muista menoista. Selkeämpää se, että toinen maksaa. Ja saa mieskin vaikuttaa herrasmieheltä ;) Lisäksi itse olen myös töissä huoltamon kassalla, enkä ole törmännyt ap:n esittämään ongelmaan. Mahtaa olla ap:n omassa päässä, erikoista miten jaksaa jotakuta tällainenkin asia kiinnostaa.
Pitääkin käydä tänään hesen kautta hakee jtn kotiin, kun pääsen koulusta :D Ihan omilla rahoilla, koska minä opiskelen ja teen töitä, poikaystävä on kämpillä työttömänä.
Oltiin pitkästä aikaa Suomessa pidemmällä lomalla mieheni (ja lasten)kanssa (mieheni on ulkomaalainen, asunut toki Suomessa aiemmin useita vuosia) Käytiin syömässä, lapset oli mukana ja kun mies sitten ruokailun jälkeen kysyi että saataisko lasku niin tarjoilija tietty kysyi että samasta vai erikseen. Mun mies vastas siihen sitten että juu lapset maksaa erikseen omasta pussistaan.
MISSÄÄN MUUALLA MAAILMASSA ei kysytä että kuka maksaa vaan lasku tuodaan pöytään ja seurue, oli sitten pariskunta tai isompi porukka sopii keskenään miten maksetaan, yleensä porukassa maksetaan vasta jälkeenpäin sen yhden joka korttia höylää tilille. Pariskuntana mies maksaa aina ja js tilanne on sellainen että rahat on erikseen (yleensä opiskelijat joilla rahat tiukassa muutenkin) niin nainen maksaa jälkeenpäin oman osuutensa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 00:06"]Mistä sä oot saanu päähäs, että kaikki on köyhiä. Meille on aivan sama kumpi maksaa jossain ruokapaikassa. Meillä useampia taloja ja asuntoja ja autot ja purjeveneet. Ei meidä onneksi tarvitse rahasta taistella. Mulle on koton a opetettu , että ulkon aina mies maksaa etketin mukAAN.
[/quote]Minulle on opetettu, että etiketin mukaan nainen on nyrkin ja hellan välissä.
Ota pää pois perseestä ja tule 2000 luvulle
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:30"]
Aika mielenkiintoisia vastauksia, "mitä välii kumpi maksaa". Tulis kyllä tuohtunut raportti av:lle, kun joku mies yrittäisi vastaavalla tavalla maksattaa ruokansa mammalla, kun sekin, ettei mies omaehtoisesti tarjoa nähdään suurena miinuksena :D Hohhoijaa. Itselläni ei ole tapana olettaa, että kukaan maksaisi edes sitä kahden euron kahviani, puhumattakaan kokonaisista aterioista - jos se kymppi on niin mitätön summa, miksei sitä voi sitten itse pulittaa?
ap
[/quote]
Et sä tiedä miltä tililtä ne rahat lähtee. Vai kysytkö mieheltä että maksaako yhteiseltä vai omaltaan? :D Toiseksi, vaikka sä olet noin pihi se ei tarkoita että muut on.
Keskity sä vaan siihen palvelemiseen ja jätä ne asiakkaiden raha-asiat niille joille ne kuuluu eli asiakkaille itselleen.
[/quote]
No huhhuh, eipä ole kauaakaan aikaa kun viimeksi tarjosin kaverille kahvilassa, ja minusta on mukavaa, kun ihmiset tarjoavat toisilleen enemmän tai vähemmän vastavuoroisesti, yleensä kuitenkin aika pikkusummista kyse. Mutta se on minusta lapsen tasolle alentumista, että odotetaan jonkun muun maksavan omat ostokset.
Ja ehkä joskus tilanne on ollut aivan eri miltä se on näyttänyt, mutta en nyt tahdo ymmärtää, miten kaikki sanomani on mennyt näin monelta näin totaalisen ohi, kun en missään vaiheessa sanonut, että on väärin, jos mies tarjoaa tai maksaa. Sehän nyt on tietty ihan ok! Mutta se että taktisesti sälytetään se maksutapahtuma toisen ihmisen kontoille on mielestäni ihmeellistä - jos on yhteinen tili, en usko että siinä tarvitsisi hymyillä ja mairistella että maksaisiksää tai säntäillä kauas kauas kassasta ennen kuin asiakaspalvelija on ehtinyt sanomaan loppusumman.
ap
[/quote]
Mjaa. Tuo voisi olla kuin meidän perheen keskustelusta, mutta sä et todellakaan tiedä miten/mihin rahaa kuluu. Joskus mun mies mm. selkeästi pyristelee esim. mäkiksen kassalta että maksatko sä vai mä ja ilme on niin odottava, että tiedän että hän haluaisi säästellä rahojaan ja toivoisi mun maksavan. Mut yllätys yllätys olen just eilen maksanut meidän 100e ostokset supermarketista ja koska miehellä 2000e isompi palkka, mä en suostu kupattavaksi vaan sanon, että maksa sä. 14e on pieni summa mun 100e kauppalaskuun verrattuna. Sulle päin se taas näkyis niin että mä maksatan ruokani miehellä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:59"]
Vaikea uskoa, että näin tapahtuisi säännöllisesti. Vain oman mieheni seurassa jätän maksun miehelle, muulloin maksan aina omani.
[/quote]
Ikävä kyllä tuo on TODELLA yleistä
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:04"]
No ei miehelle ole mikään big deal maksaa joku muijan hamppari. AP siellä katkera kihisee kun kotona ei miestä odottamassa vaan lauma adoptoituja kissoja :D
[/quote]
Ainoastaan luuseri miehet maksaa naisten ruokia
Ystävättäreni on juuri tuollainen, miehen pitää ostaa ja ansaita naisen uomio.
No, meillä minä maksan aina miehen syömiset ja juomiset eikä ole yhteinen tili. Miehen rahat on miehen ja minun rahat on meidän.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:09"]Enkä siis puhu nyt mistään parikymppisistä, vaan ihan aikuisista, yli 30-vuotiaista ihmisistä. Siinä mestassa jostakin syystä käy vanhempaa porukkaa, todennäköisesti koska on ollut paikalla jo parikymmentä vuotta, eli nykyisten neljäkymppisten nuoruudessa. Ja edelleen, uskon tavallisesti erottavani, millon alun alkaenkin on ollut tarkoitus miehen maksaa, silloin ei yleensä tule mitään hiljaisuuksia "tuleeko samasta" -kysymyksen kohdalla eikä mitään kiivailuja kassan tuntumassa. Eikä tämä varsinaisesti ole minun ongelmani, sillä minulla ei ole tuota taipumusta. Olen vain kiinnittänyt huomion. ap [/quote] Itseasiassa mieheni pitää myös tuon tauon sen yhdessä vai erikseen kysymyksen jälkeen. :D se on semmonen kiusotteleva hömppä. Sit se vielä virnistää ja sanoo, että pistetään NYT TÄLLÄ KERTAA samasta -10-
[/quote]
Tätä virnuilua tekee myös mun mies ja voipa sanoakin, että minäkö se taas maksan, vaikka yhteisistä rahoista maksaa! Olet tyhmä, ap, kun yrität saada tehtyä naisista yleisesti jotain luusereita. Se vaan on vanha ja hyväksi havaittu tapa, että pariskunnista se mies maksaa. Rahoista sitten et tiedä, kenen ovat ja missä perheissä mitenkin raha-asioita hoidetaan. Monilla on yhteinen tili, jonne menee kaikki rahat ja molemmilla siihen kortit, joten voipi olla ihan vain muodollinen periaatekysymyskin kinata, KUMPI maksaa, vaikka samasta menee.
Mistäs tiedät, vaikka se mies olisi tehnyt juuri aiemmin sille naiselle tuon tempun, että sanoikin, ettei hänellä ole rahaa, ja nainen "maksoi nyt potut pottuina".
[/quote]
Ei se ole mikään hyväksihavaittutapa ole. Vaan laiskojen luusereiden tapa yrittää vierittää miehille maksajan rooli
Mies maksaa aika usein mun ruoat. Ihan vain siksi, kun mulla ei oo muita tuloja, kuin opintotuki ja mies käy töissä. Tää on miehelle ok.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 04:28"]
Meillä maksaa yleensä mies, ihan vain koska en aina jaksa kantaa käsilaukkua ja sen myötä lompakkoa mukanani. Rahat joilla hän maksaa ovat tosin minun tienaamiani. Jos joskus joku kassa on mennyt sanomaan jotakin tyyliin "herrasmis maksaa" tms niin mieheni aina kauniisti hymyillen toteaa että "niin, vaimon rahoilla".
Ap, kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää.
[/quote]
Kantaako miehesi sitten käsilaukkua? Kun lompakko hänellä kyllä on. Varmaan surkein tekosyy. Et sinä siihen mitään käsilaukkua tarvitse jos lompakon mukaasi otat
No jos raha on Suomessa yleisin avioerojen syy, niin varmasti näitä kitkatilanteita näkyy kassoillakin. Paitsi tietty aaveellä, missä kaikki on toisin ja ei vaan jakseta kantaa lompakkoa mukana.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:30"]
Aika mielenkiintoisia vastauksia, "mitä välii kumpi maksaa". Tulis kyllä tuohtunut raportti av:lle, kun joku mies yrittäisi vastaavalla tavalla maksattaa ruokansa mammalla, kun sekin, ettei mies omaehtoisesti tarjoa nähdään suurena miinuksena :D Hohhoijaa. Itselläni ei ole tapana olettaa, että kukaan maksaisi edes sitä kahden euron kahviani, puhumattakaan kokonaisista aterioista - jos se kymppi on niin mitätön summa, miksei sitä voi sitten itse pulittaa?
ap
[/quote]
Et sä tiedä miltä tililtä ne rahat lähtee. Vai kysytkö mieheltä että maksaako yhteiseltä vai omaltaan? :D Toiseksi, vaikka sä olet noin pihi se ei tarkoita että muut on.
Keskity sä vaan siihen palvelemiseen ja jätä ne asiakkaiden raha-asiat niille joille ne kuuluu eli asiakkaille itselleen.
[/quote]
No huhhuh, eipä ole kauaakaan aikaa kun viimeksi tarjosin kaverille kahvilassa, ja minusta on mukavaa, kun ihmiset tarjoavat toisilleen enemmän tai vähemmän vastavuoroisesti, yleensä kuitenkin aika pikkusummista kyse. Mutta se on minusta lapsen tasolle alentumista, että odotetaan jonkun muun maksavan omat ostokset.
Ja ehkä joskus tilanne on ollut aivan eri miltä se on näyttänyt, mutta en nyt tahdo ymmärtää, miten kaikki sanomani on mennyt näin monelta näin totaalisen ohi, kun en missään vaiheessa sanonut, että on väärin, jos mies tarjoaa tai maksaa. Sehän nyt on tietty ihan ok! Mutta se että taktisesti sälytetään se maksutapahtuma toisen ihmisen kontoille on mielestäni ihmeellistä - jos on yhteinen tili, en usko että siinä tarvitsisi hymyillä ja mairistella että maksaisiksää tai säntäillä kauas kauas kassasta ennen kuin asiakaspalvelija on ehtinyt sanomaan loppusumman.
ap
[/quote]
Et sä tiedä mikä rahanjako niiden asiakkaiden parisuhteessa on sovittu ja rehellisesti sanottuna ei se sulle kuulukaan. Mistä sä tiedät mitä kaikkea muuta se nainen on maksanut? Mistä sä tiedät vaikka nainen maksaisi kotona enemmän, tai olisi tarjonnut edellisiltana leffaillan tai ravintolaruuat?
Et tiedäkään. Mun mielestä:
a) Sulla ei ole mitään totuuspohjaa sun väitteelle, et tiedä miten asian todellisuudessa on.
b) Vaikka olisikin faktatietoa käytettävissä, niin sun tehtäväsi ei ole tuomita ihmisiä siellä tiskin takana.
c) yksinkertaisesti asia ei vaan kuulu sulle.
d) olisit parempi asiakaspalvelija jos unohtaisit tuon tuomarin roolisi työaikana.
e) Joku hampurilainen, hei mitä välii?
[/quote]
Kalikka taisi kalahtaa punkeromamman hampurilaisilla ravittuun ruhoon ;)
Aloittajahan ei voi tietää onko kyseessä vasta joku tapailusuhde vai jo vakiintunut pari, jolla on mahdollisesti jopa yhteiset rahat. Meillä miehen kanssa menee yleensä ap:n kuvailemalla tavalla, minä tilaan ensin itselle ja lapsille (mikäli ovat mukana) ja kysyn sitten mieheltä mitä otat. Lähden sitten hakemaan ketsuppeja ym. koko porukalle ja mies jää maksamaan. Meillä mies on sellainen haaveilija, että sitä pitää ihan tiskilläkin muistuttaa, että alahan tilata siinä. Ja jos minä jään maksamaan, niin mies ei kyllä ole saanut aikaiseksi haettua ketsuppeja ja mausteita.
Ruuat ym. maksamme aina yhteiseltä taloustililtä, joten en varsinaisesti maksata ruokiani miehellä :) Meillä vaan käytännön ja tottumuksen kannalta menetellään usein tämän kaavan mukaan.
Meillä mies ei tienaa tulojeni takia yhtään mitään. Maksaa kuitenkin aina ravintolalaskut tililtäni. Eli eipä kassa voi tietää mikä on tilanne.