Pikaruokalan kassalta: tapoja maksattaa ruokasi miehellä
Heti tarkennuksena, että kyse ei tietenkään ole kaikista naisista, vaan päivästä riippuen ehkä joka kahdeksannen mies-nais-parivaljakon nainen tekee näin. Noin puolissa tapauksista taas mies maksaa hyvin oma-alotteisesti.
Olen siis työskennellyt opintojeni ohella pikaruokalassa, ja hämmentynyt siitä, kuinka monet naiset käyttäytyvät siinä kassalla tavalla, joka laittaa miehen tilanteeseen, jossa tämän joko tulee maksaa naisen ruoka tai verbaalisesti kieltäytyä maksamasta. Tähän mennessä aina mies vastauksena tähän häikäilemättömyyteen hämmentyy enemmän tai vähemmän ja maksaa kiltisti, ilmeisesti haluamatta nolata itseään tai naista.
Tämä ei ole mikään misogyyninen aloitus, sillä naiset on yleensäottaen niin siistiä kansaa etten todellakaan olisi uskonut ilmiötä todeksi, ellen olisi omin silmin todistanut sen toistuvan päivästä toiseen.
Tapoja saada mies maksamaan on näillä naisilla useita. Yksi on esimerkiksi sanoa tilauksensa ennen miestä, sen jälkeen kysyä mieheltä "mitä sä otat?" ja siinä vaiheessa, kun mies tulee lähemmäs kassaa antamaan tilaustaan, livetä paikalta tuonnemmas. Siinä mies sitten hölmistyneenä maksaa koko setin, kun ei viitsi alkaa huutelemaan, että tulehan maksamaan ruokasi.
Toinen taktiikka on antaa miehen tehdä tilaus ensin, ja ennen kuin ehdin sanoa loppusumman, syöksähtää kassalle antamaan oma tilaus "ja sit vielä...". Kun kysyn, tuleeko yhteen vai erikseen, nainen joko kysyy lässyttävällä lapsiäänellä "otetaaksme samasta?" ja katsoo miestä suloisesti hymyillen - käytännössä siis kysyy "maksaisitsä mun ruoan?" jolloin vain pihi saituri vastaisi "ei oteta samasta, maksa ite". Tai sitten nainen yksinkertaisesti vaan leikkii kuuromykkää sanomatta mitään ja kiinnittäen huomionsa toisaalle kuin koko kysymystä ei oltaisi esitetty, ehkä mahdollisesti taas liukenee pöytään odottamaan, jolloin mies jälleen hölmistyneenä sanoo että niin joo varmaan eiköhän sitten.
Uskon kyllä tunnistavani nämä "ansat" niistä kerroista, kun mies todella tarjoutuu tarjoamaan. Tällöin mies yleensä tulee kassalle, sanoo mitä ottaa, kysyy naiselta mitä tämä ottaa ja kaivaa sitten lompakon taskustaan. Minusta siinä ei ole mitään väärää, jos mies haluaa vanhanaikaisesti tarjota naiselle, tai nainen modernina miehelle (tätäkin tapahtuu joskus), mutta tuollainen nurkkaanahtaminen ja maksattaminen on jotenkin säälittävää katseltavaa.
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:22"]
Siis ovatko nämä toisilleen tuntemattomia miehiä ja naisia, jotka näin toimivat? Ja miehet hämmennyksissään ja ansaan langenneina maksavat sen vieraan naisen tilauksen?
Aikamoista, en olisi kyllä minäkään ikinä uskonut, ellen olisi täältä lukenut.
[/quote]
Siellä ne on ilmeisesti loiseläjät kytiksellä kuin lokit torilla, pahaa-aavistamaton epäonninen mies jättää tilaustaan, ja salamannopeasti jostain sivusta lokki syöksyy sanomaan omansa, häipyen sitten kauemmaksi. Nöyrästi miesrukka kiikuttaa lokille tämän saaliin pöytään.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:12"]Mä annan aina oman osuuteni etukäteen ja maksaja hoitaa puhumisen. Mulla paniikkihäiriö niin pelkään ostostilanteita.
[/quote]
:DDD T. mies.
Jos vielä ihmettelette miksi meillä on työttömiä tässä maassa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:55"]
:DDD T. mies. Jos vielä ihmettelette miksi meillä on työttömiä tässä maassa.
[/quote]
Itse asiassa koko ketju on sen syytä, että meillä on suunnilleen valtiotieteiden tohtorit mäkkärin kassalla pohtimassa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:52"]Taisi vihlaista kommenttini kaikkia miehen palkkaan tottuneita kotimammoja. Miltä tuntuu maata päivät kotona kun mies käy töissä?
[/quote] sori muru mutta ei, meillä minä käyn töissä ja mies on kotona lapsen kanssa. ;)
Meillä on yhteinen tili, joten aivan sama kumpi sitä korttia käyttää. Yleensä mies, jolla on lompakko taskussa kuin minä jolla se on käsilaukun pohjalla. Ja saatan kyllä kysyä, että maksatko sä jotta tiedän kaivanko sen lompakkoni esille vai ei. Siitä saattaa kyllä joku Liisa näköjään pahottaa mielensä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:07"]
Mies maksaa aika usein mun ruoat. Ihan vain siksi, kun mulla ei oo muita tuloja, kuin opintotuki ja mies käy töissä. Tää on miehelle ok.
[/quote]
Meillä sama tilanne, paitsi että kaikki menot puolitetaan miehen aloitteesta. En mä tietenkään vastaan laita, reiluahan se on. Itsellä ei jää yhtään ylimääräistä ja mies kerryttää säästöjään tai tekee kalliita ostoksia itselleen.. Välillä kyllä vähän harmittaa, jos ollaan ulkona syömässä ja mies kiiruhtaa kovaan ääneen huikkaamaan tarjoilijalle, että ERIKSEEN SITTEN maksetaan. Tai jos itse säästän joululahjaan että voin kunnolla panostaa, ja hän on ostanut halpaa krääsää.
Tiedän, että jos tilanne olisi toisin päin, olisi minusta jopa kiva välillä hemmotella toista. Noh, tämä muistetaan kai sitten tulevaisuudessakin kun valmistun ja tienaan häntä enemmän. En halua edes ajatella miten käyttäytyy jos joskus lapsia tehdään.
Vanhempani olivat Sipulissa 50-vuotishääpäiväaterialla.Isä oli kertonut pöytävarauksessa asiasta, ja niinpä heille tuotiin shamppanjat heti alkuun ja toivotettiin onnea.
Kun tuli laskun aika, oli tarjoilija kysynyt - yhteen vai erikseen. Silloin isä oli sanonut, että 50-vuoteen ei kukaan ole heiltä moista kysynyt ja hänestä kysymys on epähieno ja loukkaava.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:14"]Tuntuu vähän siltä kun on lukenut näitä vastauksia, että melkeen kaikilla on puolisoittensa kanssa yhteiset tilit tai vähintään ainakin rahat. Miten tyhmää porukkaa oikeen ootte? Minä en jakaisi rahojani puolisoni kanssa ikinä, vaikka häneen täysin luotankin. Onko ihmiset menettäneet itsenäisyytensä, vai oletteko kaikki yhteistilien hehkuttajat niitä jotka hyötyy järjestelystä? Ei taida olla paljoa itsekunnioitusta, jos ei voi olla yhteisen talouden lisäksi omaa omaisuutta. Jösses. [/quote]Mitäs omaa omaisuutta tässä tarvitaan? Meillä kummallakaan ei ole juuri omaisuutta ollut kun yhteen mentiin. Yhdessä olemme ostaneet nämä kaksi asuntoa jotka meillä on ja yhdessä lainan maksaneet. Noin parin vuoden aja tienasin vähän vähemmän kuin mies mutta loput 12 vuotta olen aina tienannut enemmän. Isoista summista ei kuitenkaan ole kyse, enkä ikinä ole tuntenut tarvetta omia rahojani mieheltä. Kaiken lisäksi miehellä on lapsi jonka kulut maksetaan ihan sieltä samalta tililtä kuin kaikki muukin eikä sekään ole mulle mikään ongelma. Jos ero tulee, laitetaan omaisuus puoliksi.
[/quote]
Ei näin saisi ajatella ja toimia. Toivottavasti sinulla edes kapiokirstussa pari ihan omaa lakanaa, joissa on nimikirjaimet. Jäät sitten vähän voitolle, jos ero tulee.
[/quote]
Voi kuule kun kapiokirstun lakanoiden nimikirjailuilla ei ole paskankaan merkitystä jos avioehtoa ei ole.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:12"]
Vanhempani olivat Sipulissa 50-vuotishääpäiväaterialla.Isä oli kertonut pöytävarauksessa asiasta, ja niinpä heille tuotiin shamppanjat heti alkuun ja toivotettiin onnea.
Kun tuli laskun aika, oli tarjoilija kysynyt - yhteen vai erikseen. Silloin isä oli sanonut, että 50-vuoteen ei kukaan ole heiltä moista kysynyt ja hänestä kysymys on epähieno ja loukkaava.
[/quote]
Se oli sitten myös ensimmäinen kerta ravintolassa viimeiseen 50 vuoteen...
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:14"]Tuntuu vähän siltä kun on lukenut näitä vastauksia, että melkeen kaikilla on puolisoittensa kanssa yhteiset tilit tai vähintään ainakin rahat. Miten tyhmää porukkaa oikeen ootte? Minä en jakaisi rahojani puolisoni kanssa ikinä, vaikka häneen täysin luotankin. Onko ihmiset menettäneet itsenäisyytensä, vai oletteko kaikki yhteistilien hehkuttajat niitä jotka hyötyy järjestelystä? Ei taida olla paljoa itsekunnioitusta, jos ei voi olla yhteisen talouden lisäksi omaa omaisuutta. Jösses.
[/quote]
Jaa, me ollaan oltu 20 vuotta yhdessä ja aina on ollut yhteiset rahat. Yhteinen käyttötili ja yhteinen säästötili. Ei mitään ongelmaa. Suunnilleen samat tulot vuosien mittaan. Minä muutaman vuoden ollut äitiyslomalla ja mies oli vähän aikaa työttömänä, mutta eipä tullut edes mieleen, että vain toisen elintaso olisi laskenut.
Yhdessä kitkutellaan, jos on tiukkaa ja yhdessä nautitaan elämästä silloin, kun ei ole! Jösses!
No tuota meillä on yhteiset rahat. Ja yhteinen tili, ihan sama kumpi sitä korttia vilauttaa, samalta tililtä se veloitetaan. ..
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:12"]
[/quote]
Se oli sitten myös ensimmäinen kerta ravintolassa viimeiseen 50 vuoteen...
[/quote]Ei ole. Vanhempani käyvät ihan säännöllisesti mm.Lehtovaarassa ja Solnassa syömässä ja lähes joka päivä kahvilla esimerkiksi Aallossa tai Ekbergillä. Kukaan ei ole aiemmin eikä tuon Sipuli-kokemuksen jälkeen kysynyt, että tuleeko yhteen vai erikseen.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:14"]Tuntuu vähän siltä kun on lukenut näitä vastauksia, että melkeen kaikilla on puolisoittensa kanssa yhteiset tilit tai vähintään ainakin rahat. Miten tyhmää porukkaa oikeen ootte? Minä en jakaisi rahojani puolisoni kanssa ikinä, vaikka häneen täysin luotankin. Onko ihmiset menettäneet itsenäisyytensä, vai oletteko kaikki yhteistilien hehkuttajat niitä jotka hyötyy järjestelystä? Ei taida olla paljoa itsekunnioitusta, jos ei voi olla yhteisen talouden lisäksi omaa omaisuutta. Jösses.
[/quote]
Mua kiinnostaa oikeasti tuo ajatusmaailma: Jos sinun pitkäaikainen kumppanisi (ja teillä olisi myös lapsia) jäisi työttömäksi, sairastuisi vakavasti tai sinulla vain yksinkertaisesti olisi paljon paremmat tulot, pitäisitkö todella kiinni omista rahoista, esim. maksattaisit kaiken puoliksi, ostelisit itsellesi kaikkea kivaa, matkustelisit ym.? Toivon, että vastaat!
Tuo ajattelu on minusta niin kaukana. Minulle perhe on sellainen, jossa on yksi talous. En rakastaisi miestäni, jos näkisin hänet rahojeni viejänä tai jos en pystyisi antamaan hänelle omastani. Ja huom. itselläni on parempi palkka tällä hetkellä kuin miehellä, ja välillä on ollut toisinpäin. Kun on nuoresta saakka hitsautunut yhteen ja on itsestäänselvää, että tähtäimenä on yhteinen elämä kuolemaan saakka, ei tulisi mieleenkään pistää toista kituuttamaan. Jos ero tulee, niin saatan hävitä rahallisesti tai sitten mies, voi voi...Enemmän surisin kyllä kumppanin ja parhaan ystäväni menetystä! Tiedän jo, että tämä viesti saa monet näkemään punaista :)
Vaikea uskoa, että näin tapahtuisi säännöllisesti. Vain oman mieheni seurassa jätän maksun miehelle, muulloin maksan aina omani.
Teffeillä aina käydäänkin pikaruokalassa. ...
Onneksi näin aikuisten kesken pystytään vuorotellen maksamaan ulkona käydessä ettei tarvitse lähteä mihinkään liukenemaan.
Pinppa maksaa, ei siinä mitään...
Jos olet töissä jossain hampparipaikassa, niin siellä tämä voi olla totta. Usein tilataan samalla, kun se nopeuttaa hommaa. Myöhemmin sitten maksetaan toiselle se ruoka.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:14"]Tuntuu vähän siltä kun on lukenut näitä vastauksia, että melkeen kaikilla on puolisoittensa kanssa yhteiset tilit tai vähintään ainakin rahat. Miten tyhmää porukkaa oikeen ootte? Minä en jakaisi rahojani puolisoni kanssa ikinä, vaikka häneen täysin luotankin. Onko ihmiset menettäneet itsenäisyytensä, vai oletteko kaikki yhteistilien hehkuttajat niitä jotka hyötyy järjestelystä? Ei taida olla paljoa itsekunnioitusta, jos ei voi olla yhteisen talouden lisäksi omaa omaisuutta. Jösses. [/quote]Mitäs omaa omaisuutta tässä tarvitaan? Meillä kummallakaan ei ole juuri omaisuutta ollut kun yhteen mentiin. Yhdessä olemme ostaneet nämä kaksi asuntoa jotka meillä on ja yhdessä lainan maksaneet. Noin parin vuoden aja tienasin vähän vähemmän kuin mies mutta loput 12 vuotta olen aina tienannut enemmän. Isoista summista ei kuitenkaan ole kyse, enkä ikinä ole tuntenut tarvetta omia rahojani mieheltä. Kaiken lisäksi miehellä on lapsi jonka kulut maksetaan ihan sieltä samalta tililtä kuin kaikki muukin eikä sekään ole mulle mikään ongelma. Jos ero tulee, laitetaan omaisuus puoliksi.
[/quote]
Ei näin saisi ajatella ja toimia. Toivottavasti sinulla edes kapiokirstussa pari ihan omaa lakanaa, joissa on nimikirjaimet. Jäät sitten vähän voitolle, jos ero tulee.
[/quote]Totta. Ja itseasiassa, onhan mulla jäänteenä yksi omalla nimelläni oleva tili, jossa on reilut 100e rahaa, joten jospa se kelpaisi näille omasta omaisuudesta nillittäjille.