Laitatko pesukoneeseen pelkkiä pyyhkeitä?
Välillä olen miettinyt, että onko se järkevää laittaa konetta täyteen pyyhkeitä, koska ovat märkinä painavia. Esim. lakana ei paina märkänä yhtä paljon, mutta meillä tulee niin paljon pyyhepyykkiä, että joka koneelliseen ei riittäisi kaveriksi myös lakanoita.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:59"]Pesen pyyhkeiden kanssa kaikennäköstä, mm. siivousrättejä. [/quote] Hyi!!
[/quote] LOL
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:30"]
Minä ainakin luen vaatteen pesuohjelapusta, missä lämpötilassa vaatteen pesen. Todennäköisesti vaatteen valmistaja tietää aika hyvin, miten mikin vaate kuuluu pestä ja silittää. Luotan siihen enemmän kuin omaan arviooni.
[/quote]
Kaiken puuvillan voi pestä 60, jopa 90 asteessa eikä se mene miksikään. Edes värit eivät haalistu, jos ei käytä valkaisevia aineita.
Kyllä vaatteiden valmistajatkin tämäntietävät. Mutta ajattele sitä, että vaatteita menee kaupaksi paljon enemmän, kun joudutaan ostamaan uusia haisevien ja likaiseksi pinttyneiden tilalle. Se voi olla yksi hyvä syy alhaisten pesulämpötilojen ehdottamiselle. Ja toinen 20: kertoma syy.
2: miksi et pese pyyheitäkin isossa taloyhtiön koneessa? Minä en ymmärrä, miksi mitä tahansa puuvillaista ei voisi laittaa samaan koneelliseen. Meillä olisi valtava vuori pesemättömiä pyyhkeitä, jos pesisin ne erikseen.
Minäkin pesen melkein kaiken vähintään 60 asteessa. En ole onnistunut pilaamaan muita kuin tyttärieni jostain halpakaupasta ostamia, laaduttomia hepeneitä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:03"]Mä olen vuosien ajan pessyt kaikki vaatteeni 30 asteessa, joskus 40 asteessa. Ei ne basillit kuivissa alkkareissa hengissä pysy. Ja "täyttyväthän" ne alushousut taas bakteereilla aina heti kun vetäisee jalkaan.
Pyyhkeet ja lakanat pesen 60 asteessa. Ikinä en ole törmännyt mihinkään tekstiiliin, jonka pesulapussa lukisi 90 astetta. Ja KAIKISSA vaatteissani ohjeistettu pesulämpötila on se 30-40 astetta (ellei ole käsinpesu, villapesu tai kemiallinen pesu tms), olivat ne sitten 100% puuvillaa, halpaa akryylipaskaa tai ihan mitä vaan.
[/quote]
Niissä sun alkkareissa juurikin pysyy ne bakteerit elossa ja leviävät muihin vaatteisiin, jos et pese 60c ja erillään muusta pyykistä.
Kaikki samaan ja kuuteenkymppiin. Värien mukaan lajitellaan. No, villat ja juhlavaatteet pesen erikseen. Meidän valkoiset on tosi valkoisia, eikä oo tahroja lastenkaan vaatteissa. Jos joku ei kestä mun pesutyyliä, niin ei sovi meille. Meillä ei hirveesti mitään halpis-akryylirytkyjä olekaan.
Pyyhkeet, lakanat, alusvaatteet, sukat ja t-paidat ja osa lasten vaatteista pestään 60:ssa, vaikka sekaisin. Muut 40:ssa.
Ennen pesin 40:ssa kaikki vaatteet koska pesuohje sanoi niin, mutta vaatteisiin kyllä jäi pikkuhiljaa hajua, kainaloihin esim. Nyt inhottaisi jotain valkovuotoisia pikkareita pestä vain 40:ssa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:59"]Pesen pyyhkeiden kanssa kaikennäköstä, mm. siivousrättejä. [/quote] Hyi!!
[/quote]
Miksi se on hyi? Pesetkö sinä parit siivousrätit 7 kilon vetoisessa koneessa yksikseen 60 tai 90 asteen pesussa?
Aluslakanat erikseen, pussilakana yksin koneeseen, tyynyliinat erikseen, pyyheliinat erikseen, käsipyyhkeet erikseen, vaaleat erikseen, tummat erikseen, aluspöksyt erikseen, sukat erikseen ja sitä rataa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:22"]Aluslakanat erikseen, pussilakana yksin koneeseen, tyynyliinat erikseen, pyyheliinat erikseen, käsipyyhkeet erikseen, vaaleat erikseen, tummat erikseen, aluspöksyt erikseen, sukat erikseen ja sitä rataa.
[/quote]
Siis 1 pussilakana erikseen. Se on tuhlausta, painaa n. kilon
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:28"]
[/quote]
Miksi se on hyi? Pesetkö sinä parit siivousrätit 7 kilon vetoisessa koneessa yksikseen 60 tai 90 asteen pesussa?
[/quote]
Minä pesen ne käsin. En todellakaan vaatteiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:03"]
Mä olen vuosien ajan pessyt kaikki vaatteeni 30 asteessa, joskus 40 asteessa. Ei ne basillit kuivissa alkkareissa hengissä pysy. Ja "täyttyväthän" ne alushousut taas bakteereilla aina heti kun vetäisee jalkaan.
Pyyhkeet ja lakanat pesen 60 asteessa. Ikinä en ole törmännyt mihinkään tekstiiliin, jonka pesulapussa lukisi 90 astetta. Ja KAIKISSA vaatteissani ohjeistettu pesulämpötila on se 30-40 astetta (ellei ole käsinpesu, villapesu tai kemiallinen pesu tms), olivat ne sitten 100% puuvillaa, halpaa akryylipaskaa tai ihan mitä vaan.
[/quote]
"Mikrobiologisten testien mukaan likapyykin bakteereista huuhtoutui 40 asteen pesussa pois vain 14 prosenttia. Pyykistä saattaa tulla silmämääräisesti puhdasta, mutta tutkijoiden mukaan pöpöt kuolevat vasta 60 asteessa tai sitä korkeammissa lämpötiloissa.
--
Moni vaatevalmistaja suosittelee pesulämpötilaksi vain 30-40 astetta.
- Ihmiset kuvittelevat, että vain heittämällä vaatteet pesukoneeseen kaikki bakteerit kuolevat, mutta näin ei suinkaan ole. Vaikka vaate näyttäisi puhtaalta, se ei tarkoita, että se olisi myös hygieeninen.
- Jotta kaikki bakteerit saataisiin pois vaatteista, pyykki tulisi pestä vähintään 60 asteessa ja sen jälkeen kuivata korkeassa lämpötilassa kuivausrummussa, mikrobiologiaan erikoistunut ylilääkäri Åsa MelhusUppsalan yliopistollisesta sairaalasta totesi."
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:03"]
Mä olen vuosien ajan pessyt kaikki vaatteeni 30 asteessa, joskus 40 asteessa. Ei ne basillit kuivissa alkkareissa hengissä pysy. Ja "täyttyväthän" ne alushousut taas bakteereilla aina heti kun vetäisee jalkaan.
[/quote]
"Mikrobiologisten testien mukaan likapyykin bakteereista huuhtoutui 40 asteen pesussa pois vain 14 prosenttia. Pyykistä saattaa tulla silmämääräisesti puhdasta, mutta tutkijoiden mukaan pöpöt kuolevat vasta 60 asteessa tai sitä korkeammissa lämpötiloissa.
--
Moni vaatevalmistaja suosittelee pesulämpötilaksi vain 30-40 astetta.
- Ihmiset kuvittelevat, että vain heittämällä vaatteet pesukoneeseen kaikki bakteerit kuolevat, mutta näin ei suinkaan ole. Vaikka vaate näyttäisi puhtaalta, se ei tarkoita, että se olisi myös hygieeninen.
- Jotta kaikki bakteerit saataisiin pois vaatteista, pyykki tulisi pestä vähintään 60 asteessa ja sen jälkeen kuivata korkeassa lämpötilassa kuivausrummussa, mikrobiologiaan erikoistunut ylilääkäri Åsa MelhusUppsalan yliopistollisesta sairaalasta totesi."
http://www.iltalehti.fi/asuminen/2013100917583179_an.shtml
[/quote]
Meillä kaikki kuuteenkymppiin, kuivuriin ja osalle vielä silitys päälle. Ap joors basillit!
Lakanat ja pyyhkeet pestään sekaisin, samoin joutuvat kuivausrumpuun yhdessä. En halua pestä monen tunnin pesuohjelmalla muutamaa pyyhettä erikseen.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:56"]Pesen pelkkiä pyyhkeitä, ja vain siksi, kun tulee niin harvoin muuta 60 asteen pyykkiä, ja koneelle olisi tärkeää välillä käyttää kuumempaakin vettä kuin 30-40-asteista. Lakanat pesen taloyhtiön koneessa, koska se on ilmaista ja pesutuvassa on myös kuivausrumpu, jolla lakanat saa kätevästi kuivattua. Meillä ei kuivausrumpua ole.
[/quote]
Siis hyi, etkö pese vaatteita 60 asteessa ? Edes alusvaatteita? Yöks :/
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:03"] Mä olen vuosien ajan pessyt kaikki vaatteeni 30 asteessa, joskus 40 asteessa. Ei ne basillit kuivissa alkkareissa hengissä pysy. Ja "täyttyväthän" ne alushousut taas bakteereilla aina heti kun vetäisee jalkaan. Pyyhkeet ja lakanat pesen 60 asteessa. Ikinä en ole törmännyt mihinkään tekstiiliin, jonka pesulapussa lukisi 90 astetta. Ja KAIKISSA vaatteissani ohjeistettu pesulämpötila on se 30-40 astetta (ellei ole käsinpesu, villapesu tai kemiallinen pesu tms), olivat ne sitten 100% puuvillaa, halpaa akryylipaskaa tai ihan mitä vaan. [/quote] "Mikrobiologisten testien mukaan likapyykin bakteereista huuhtoutui 40 asteen pesussa pois vain 14 prosenttia. Pyykistä saattaa tulla silmämääräisesti puhdasta, mutta tutkijoiden mukaan pöpöt kuolevat vasta 60 asteessa tai sitä korkeammissa lämpötiloissa. -- Moni vaatevalmistaja suosittelee pesulämpötilaksi vain 30-40 astetta. - Ihmiset kuvittelevat, että vain heittämällä vaatteet pesukoneeseen kaikki bakteerit kuolevat, mutta näin ei suinkaan ole. Vaikka vaate näyttäisi puhtaalta, se ei tarkoita, että se olisi myös hygieeninen. - Jotta kaikki bakteerit saataisiin pois vaatteista, pyykki tulisi pestä vähintään 60 asteessa ja sen jälkeen kuivata korkeassa lämpötilassa kuivausrummussa, mikrobiologiaan erikoistunut ylilääkäri Åsa MelhusUppsalan yliopistollisesta sairaalasta totesi." http://www.iltalehti.fi/asuminen/2013100917583179_an.shtml [/quote] Meillä kaikki kuuteenkymppiin, kuivuriin ja osalle vielä silitys päälle. Ap joors basillit!
[/quote] Sitten ihmetellään kun ollaan kipeinä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:04"]Lajittelen vain värin mukaan (tumma ja vaalea) ja kaikki 60 asteeseen, pyyhkeet ja vaatteet kaikki samaan.. Aijjai, huonoa vaimomateriaaliako? Oman miehen mielestä olen liiankin tarkka :D [/quote] Näin teen minäkin. Miks ei sais?
[/quote] Sinne vaan kuuteenkymppiin huolimatta mitä lukee lapussa?
[/quote]
Minä ainakin luen vaatteen pesuohjelapusta, missä lämpötilassa vaatteen pesen. Todennäköisesti vaatteen valmistaja tietää aika hyvin, miten mikin vaate kuuluu pestä ja silittää. Luotan siihen enemmän kuin omaan arviooni.
[/quote] Oli joku juttu missä käytiin vaatetehtaalla. 40 asteen lätkät oli loppu joten pomo sanoi että laitetaan noita 30 lätkiä sitten vai oliko toisinpäin. Muistaako joku paremmin?
Itse en ole saanut pilattua vaatteita väärillä pesulämpötiloilla, olen jopa pyörittänyt yhtä 40 asteen akryylineuletta muutaman kerran 90 asteessa kun haisi ummehtuneelle eikä se ole mennyt siitä miksikään, pesen sen aina muutenkin 60. Joitain trikoopaitoja pesen 40 asteessa, joita pidän muutenkin vain yhden päivän kerrallaan. Niin ja ulkotakkeja, rintsikat, sukkahousut+juhlahepeneet erikseen, mutta kaikki muu sukasta lakanaan ja huppariin menee 60 asteessa. Välillä jopa 90 kuten sanoin. Ei se oikeasti ole niin nuukaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:59"]Pesen pyyhkeiden kanssa kaikennäköstä, mm. siivousrättejä.
[/quote]
Hyi!!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:04"]Lajittelen vain värin mukaan (tumma ja vaalea) ja kaikki 60 asteeseen, pyyhkeet ja vaatteet kaikki samaan.. Aijjai, huonoa vaimomateriaaliako? Oman miehen mielestä olen liiankin tarkka :D [/quote] Näin teen minäkin. Miks ei sais?
[/quote] Sinne vaan kuuteenkymppiin huolimatta mitä lukee lapussa?
[/quote]
[/quote]
Valmistajat laittavat yleensä "varmuuden vuoksi" liian alhaisen lämpötilan. Tai sitten niillä on vain yhtä lappua, jota laitetaan joka tuotteeseen.
Esimerkiksi minulla on valkoisia 100 % puuvillaa olevia T-paitoja, joissa on pesuohjeena 40 °C, mutta eivät ole miksikään menneet 95 asteessakaan. Ei mulla edes tule neljäänkymppiin meneviä valkoisia niin paljon että sais noita piatoja semmoisessa pestyä...
Pesen pyyhkeet erikseen mutta juuri niiden palnavuuden takia en sullo konetta umpipiukkaan.
Pesen pelkkiä pyyhkeitä, ja vain siksi, kun tulee niin harvoin muuta 60 asteen pyykkiä, ja koneelle olisi tärkeää välillä käyttää kuumempaakin vettä kuin 30-40-asteista. Lakanat pesen taloyhtiön koneessa, koska se on ilmaista ja pesutuvassa on myös kuivausrumpu, jolla lakanat saa kätevästi kuivattua. Meillä ei kuivausrumpua ole.