Vuokralla asuminen ei todellakaan kannata
Ostimme kolme vuotta sitten asunnon hintaan 230 000. Otimme 230 000 lainaa, tuolloin sai. Myimme asunnon juuri 250 000 eurolla. Kolmessa vuodessa lyhensimme lainaa 30 000 eurolla. Kuukaudessa asumismenot (poislukien sähkö, vakuutus ja vesi) olivat 1300 euroa eli lyhennys, lainamenot ja vastike. Sama summa olisi mennyt vuokraankin samanlaisessa asunnossa. Nyt meillä on siis 50 000 euroa, jos olisimme asuneet vuokralla, meillä olisi 0 euroa.
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:30"]
mutta jos ajatellaan puhtaasti rahaa, niin omistusasuminen on lähes aina järkevämpää.
[/quote]
Sitten on paree pysyä siinä hyväpalkkaisessa työssä. Työttömyys ja lomautukset, kas, ne ovat sitä, mistä pankki ei tykkää. Eikä "omistus"asujien budjetti.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:55"]
Hyvin sisustettu, sitä ne ostajat nykyään katsoo. [/quote]
Jätitte siis sisustuksen paikalleen? Ei ihme, että oli halpa muuttaa...
Vakavasti puhuen, katselen huvikseni noita myynti-ilmoituksia eri paikoista (Etuovi, Oikotie jne). Naureskelen, että ihan kiva, kun ei noihin asuntoihin tai taloihin tarvitse muuttaa, koska ensimmäiseksi olisi hirveä tapettien repiminen tai maalien ostaminen, koska muiden ihmisten maku näyttää olevan niin kovin erilainen kuin minun. Mustasävyisiä "tehosteseiniä", my ass. :D Puhumattakaan kylpytiloista, voi herrijee sitä valkoista laattaa valkoisella saumauksella joka paikassa, kun kaupoissa olisi tarjolla vaikka minkä väristä ja näköistä! Tulisi asunnon hinnan lisäksi monen kymmenen tonnin remontti vielä päälle, no thanks...
[/quote]
No en toki jättänyt. Mutta niin se nyt vaan on, että kauniisti sisustettu myy, tyhjä ei niinkään. Tutkittu juttu.
Ja joo, musta tehosteseinä, vieläpä jotain kiveä, hyi!! Valkoinen kylppäri kylläkin myy paremmin kuin sininen tai punainen vaikka hieman tylsä onkin.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:30"]
mutta jos ajatellaan puhtaasti rahaa, niin omistusasuminen on lähes aina järkevämpää.
[/quote]
Sitten on paree pysyä siinä hyväpalkkaisessa työssä. Työttömyys ja lomautukset, kas, ne ovat sitä, mistä pankki ei tykkää. Eikä "omistus"asujien budjetti.
[/quote]
Ei kai se vuokranantajakaan tykkää, jos asukkaalla ei ole enää varaa maksaa vuokraa?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 18:55"]
Taloudellisesti olisi ehdottoman typerää ostaa asunto, maksaa asunnon kunnon ylläpidosta ja huolloista kun minulla ei ole tarvetta jäädä tänne kymmeniksi vuosiksi. Lisäksi täällä ei myöskään asunnot eivätkä talot mene kovinkaan hyvin kaupaksi, siinä sitä sitten olisi "omaisuuden" kanssa josta ei olisi kuin kulua.
[/quote]
Vuokralla maksat kaikki samat kulut mitä omistaja, plus tuottoa hänen sijoitukselleen. Omassa olisi halvepaa, mutta ei ole pakko, jos ei halua.
[/quote]
Jos asuu sellaisessa vuokra-asunnossa, jossa omistaja ei saa tehdä voittoa (kuten opiskelija-asunnot), niin asuminen on todella halpaa ja kannattavaa. Mulla kuuluu kaikki vuokraan ja opiskelija-asuntosäätiö ei saa tehdä voittoa, asutaan sen verran syrjässä, että täällä saa asua vaikka elämänsä loppuun, vaikka ei opiskelisi. Kyllä kannattaa! Niin moni ihminen on joutunut myymään asuntonsa tappiolla, käteen jäänyt velkaa ja parhaimmassa tapauksessa luottotiedotkin ovat menneet samassa rysäyksessä. Talous on niin epävakaalle pohjalla, ettei ole mitään järkeä ostaa, ellei ole sellaisessa työssä, mistä ei voi potkia pois, tai sitten alalla, josta töitä löytyy 100% aina.
Me otimme kaupungin vuokra-asunnon uudelta asuinalueelta, jossa ei vielä tuolloin ollut palveluja. Nyt on kaikki mahdolliset palvelut ja uusia asuntoja rakennettu hirveästi. Vastaava koti omistusasuntona alueeltamme maksaisi n. 450 000e. Me laskimme että jos maksamme vuokraamme 20v siitä tulee 280 000e. Meillä on perheasunto ja haaveissa pikkumökki syrjäseudulta kun lapset lähtevät.
Lisäksi pelkäämme Koivukyläistymistä. Koivukylä oli uutta ja hienoa aluetta josta ihmiset ostivat menneinä vuosikymmeninä omistusasuntoja ja omakotitaloja. Nykyään se on täysin slummiutunut eikä myyntihinnat ole lainkaan sitä mitä aiemmin oli. Ihmiset myyvät asuntonsa pilkkahintaan, kun nyt on liian isot asunnot yhden tai kahden ikääntyvän tarpeisiin.
Terveisiä Vantaalta
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:06"]
Niin. Eli kun vastikkeet ovat 1500€-> ne tuplaantuvat 3000€ ja vuokra 1100€ ->2400€..? Ei taida keikahtaa 10 vuodessa. Eikö siis voida jo todeta, että mitään nyrkkisääntöjä ei oikeastaan ole koko Suomen mittakaavassa?
[/quote]
Ei tainnut matematiikka paljon kiinnostaa koulussa?
[/quote]
Miten niin?
Minä maksan vuokraa 10 omenaa ja kaveri naapurissa maksaa omasta vastaavasta kodistaan vastiketta 15 omenaa. 10 vuoden päästä minä maksan 20 omenaa vuokraa ja kaverini 30 omenaa vastiketta. Kumpi maksaa enemmän?
Mikä tässä nyt ei mene jakeluun?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:46"]Kyllä kannattaa. Minä muutin tänne työn takia vajaaksi kahdeksi vuodeksi. Vuokraan on mennyt 8000€ ja vielä menee 2kk vuokra. Paljon järkevämpää asua vuokralla, kuin ottaa 2 vuoden takia pirusti lainaa ja muuttaa ennen, kuin se on edes maksettu.
[/quote]
En usko, että lainan korot + vastike olisi lainassa ollut enemmän kuin nykyinen vuokrasi. Ei ilmeisesti kovin arvokkaasta kämpästä kyse. Sillä ei ole mitään merkitystä, että saako lainanlyhennyksillä koko kämpän maksettua ennen myyntiä. Myynnissä saaduilla rahoilla kuitataan sitten loppuvelka pois ja loput jää itselle.
Montako topikkia tästä samasta, wanhasta aiheesta pitää tehdä?
No jaa, kyllä asumistuki kompensoi sen verran, että saan satasia joka kuukausi säästöön pienistä tuloistani. Eipä mulle mitään lainaa olisi varmaan ikinä annettukaan.
No ei varmaan kannata, mutta riippuu mitä elämältä haluaa. Mä en tarvise omaisuutta enkä säästöjä, pistän iloisesti menemään kaiken mikä tulee ja nautin siitä että joku toinen kantaa vastuun asunnosta.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:25"]
Montako topikkia tästä samasta, wanhasta aiheesta pitää tehdä?
[/quote]
En tiedä, en ole lukenut. Tuli vaan mieleen, kun juuri asunnon myimme. Ja tukelaiset erikseen, harva niitä tukia saa.
ap
No onnea vaan. Noin minäkin tekisin, mutta kun ei näillä tuloilla saa lainaa.
Metsäänkö te muutitte vai mihin unohtui varainsiirtovero, välittäjänpalkkio, muuttokustannukset sekä mahdollisen uuden asunnon korkeampi hinta suhteessa samanlaiseen kaksi vuotta sitten?
Riippuu mistä roikkuu. Minä asuin keskustassa vuokralla yksiössä josta maksan vuokraa 560 euroa. Vastaavien asuntojen hinnat tällä alueella on 220 000 eurosta ylöspäin (ja siihen päälle sitten tietysti myös yhtiövastikkeet sun muut). Tämän hetkisillä tuloilla en saisi tuollaista lainaa joten valitsen asua tässä vuokralla. En halua ostaa asuntoa jostain randomaluellta kaukana keskustasta vain siitä ilosta, että omistan asunnon ja joutua asumaan siellä 30 vuotta vain siitä ilosta, että asunto on omistusasunto ja 30 vuoden päästä minun. (En myöskään halua vuokrata asuntoa sieltä). Kohdallani ainoa ratkaisu on siis asua tässä vuokralla, minkä ilomielin teen.
Voin hyvin kuvitella asuvani vaikka koko loppuikänä vuokralla tilanteen ollessa tämä (ei varaa ostaa asuntoa sieltä mistä haluaa mutta varaa asua siellä missä haluaa). Minulle asunnon omistaminen ei ole tärkeää, eikä sellaista tarvitse hankkia edes perikuntaa ilahduttaakseni koska lapsia minulla ei ole eikä tule olemaankaan.
Ensiasuntoa ostaessa ei myöskään tule mitään myyntivoittoa. Eli jos siirryt vuokralta omistusasujaksi, tarvitset ison lainan, jota sitten kaikessa rauhassa lyhentelet. En sano, että ei kannata asua vuokralla. Sanon, että riippuu paikkakunnasta, työ- ja rahatilanteesta sekä yleisestä elämäntilanteesta, kannattaako asua vuokralla vai omistusasunnossa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:28"]
Metsäänkö te muutitte vai mihin unohtui varainsiirtovero, välittäjänpalkkio, muuttokustannukset sekä mahdollisen uuden asunnon korkeampi hinta suhteessa samanlaiseen kaksi vuotta sitten?
[/quote]
Rakensimme omakotitalon. Kolme vuotta sitten olisi maksanut saman verran. Varainsiirtoveroa emme ole maksaneet, emmekä maksa nytkään. Välittäjää emme käyttäneet. Uusi laina saatiin samoilla ehdoilla ja koroilla kuin vanha. Mutta 50 000 voittoa on ihan ok. Muutto ei maksa mitään, kun itse hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:31"]
Riippuu mistä roikkuu. Minä asuin keskustassa vuokralla yksiössä josta maksan vuokraa 560 euroa. [/quote]
Prkl, kirjotusvirhe. Siis asun, en asuin.
Asuntokaupassa on aina omat riskinsä. Nyt elämme sellaista aikaa, että tietyillä alueilla ihmisille jää vielä velkaa, vaikka myyvät asuntonsa tappiolla, jos ylipäätään kaupaksi saavat.
Vuokralla asumisessa on oikeasti monia hyviä puolia, kuten se, että elämäntilanteen muuttuessa halutaan muuttaa isompaan/pienempään/toiselle paikkakunnalle, ei se ole kiinni siitä, meneekö asunto kaupaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:26"]
No jaa, kyllä asumistuki kompensoi sen verran, että saan satasia joka kuukausi säästöön pienistä tuloistani. Eipä mulle mitään lainaa olisi varmaan ikinä annettukaan.
[/quote]
Vuokralla kannattaakin asua vain jos ei itse maksa vuokraansa. Jos ei ole tukiluuseri, niin oma on ehdottomasti kannattavampi.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:55"]
Hyvin sisustettu, sitä ne ostajat nykyään katsoo. [/quote]
Jätitte siis sisustuksen paikalleen? Ei ihme, että oli halpa muuttaa...
Vakavasti puhuen, katselen huvikseni noita myynti-ilmoituksia eri paikoista (Etuovi, Oikotie jne). Naureskelen, että ihan kiva, kun ei noihin asuntoihin tai taloihin tarvitse muuttaa, koska ensimmäiseksi olisi hirveä tapettien repiminen tai maalien ostaminen, koska muiden ihmisten maku näyttää olevan niin kovin erilainen kuin minun. Mustasävyisiä "tehosteseiniä", my ass. :D Puhumattakaan kylpytiloista, voi herrijee sitä valkoista laattaa valkoisella saumauksella joka paikassa, kun kaupoissa olisi tarjolla vaikka minkä väristä ja näköistä! Tulisi asunnon hinnan lisäksi monen kymmenen tonnin remontti vielä päälle, no thanks...