Miten teen onnistuneen karjalanpaistin?
Olen pari kertaa yrittänyt tehdä ja siitä vaan ei tule niin mureaa, vaikka hauduttelin.
Jotain vinkkiä kehiin?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokkipata. Laitan uunin kuumenemaan 200 asteeseen. Sitten lihat pataan ja pari senttiä vettä pohjalle. Kun uuni on kuuma, pata sinne ilman kantta. 15 minuuttia näin ja lihojen kääntely puolessa välissä. Pata pois uunista, lisää sipulilohkoja, porkkanapaloja, maustepippuria, merisuolaa ja laakerinlehtiä. Lorauta pari desiä vettä pohjalle.
Laske uunin lämpötila 100 asteeseen ja laita pataan kansi päälle ja uuniin. Kääntele lihoja välillä, kolmen tunnin kohdalla tarkista maku ja lisää esim. suola. Itse laitan myös lihaliemikuution.
Neljän tunnin kohdalla maista lihaa. Jos on kypsää ja mureaa niin ala perunankeittoon. Jos ei ole valmista niin takaisin uuniin.Mitäs jos ei ole kannellista uunivuokaa?
Nesteet haihtuu ja vesihöyryä tunkee uunista ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokkipata. Laitan uunin kuumenemaan 200 asteeseen. Sitten lihat pataan ja pari senttiä vettä pohjalle. Kun uuni on kuuma, pata sinne ilman kantta. 15 minuuttia näin ja lihojen kääntely puolessa välissä. Pata pois uunista, lisää sipulilohkoja, porkkanapaloja, maustepippuria, merisuolaa ja laakerinlehtiä. Lorauta pari desiä vettä pohjalle.
Laske uunin lämpötila 100 asteeseen ja laita pataan kansi päälle ja uuniin. Kääntele lihoja välillä, kolmen tunnin kohdalla tarkista maku ja lisää esim. suola. Itse laitan myös lihaliemikuution.
Neljän tunnin kohdalla maista lihaa. Jos on kypsää ja mureaa niin ala perunankeittoon. Jos ei ole valmista niin takaisin uuniin.Mitäs jos ei ole kannellista uunivuokaa?
Eli kannattaako karjalanpaistia edes valmistaa ilman kannellista uunivuokaa?
Teen niinkuin moni muukin eli ruskistan lihat pienissä erissä pannulla voissa. Sitten lihat pataan, suolaa, kokonaisia maustepippureita ja nestettä niin että lihat peittyy. Uuniin n.100-125 astetta ja niin kauan että liha hajoaa haarukalla. Menee n. 6 h tai vaikka yön yli.
Parempi tulee mitä pidempään on miedolla lämmöllä. Niissä lihapakettien ohjeissa on aivan liian kuumat lämpötilat ja liian lyhyet paistoajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kannattaako karjalanpaistia edes valmistaa ilman kannellista uunivuokaa?
Olen valmistanut karjalanpaistia säännöllisesti n. 20 vuoden ajan, aina kannettomassa uunivuoassa.
m57
Vierailija kirjoitti:
Itse teen niin että ruskistan lihat ensin pannulla voissa. Kaadan lihat uunivuokaan ja lisään nestettä niin että lihat juuri ja juuri peittyvät. Peitän foliolla ja annan olla uunissa 125 asteessa noin kuusi tuntia.
Minä paistan lisäksi lihojen jälkeen sipulia ja porkkanaa ja laitan ne lihojen sekaan. Laitan sinne myös suolaa ja valkopippuria. Sitten siinä paistopannulla kuumennan vettä lihaliemikuution kanssa ja laitan sen sinne pataan ja vasta sitten vettä jos se pannun liemi ei riitä. Foliota en tarvitse, koska käytän Pyrexin isoa soikeaa kannellista pataa. Ei ole ikinä epäonnistunut ja yksi liemikuutio noin suuressa annoksessa ei haittaa, lihaa on yleensä noin 1 1/2 kg.
Teen paistin, esim 300 gr naudanlihaa ja samanverran sianlihaa. Leikkaan ne pieniksi paloiksi. En ruskista. Uuniin, sellanen 175 astetta, pari-kolme tuntia.
Vettä lihojen päälle että juuri peittyvät. Ei sipulia. Suolaa ja maustepippuria n 8 kpl.
Panen lihat kerroksittain ja että päällimmäisenä on sianlihaa ja kerroksien väliin ripottelen suolan noin teelusikallinen. Siinä kaikki.
Voisiko sen tehdä hellalla? Kannelliseen kattilaan ruskistetut lihat ja sipulia liemikuution kanssa. Hella sitten vaikka kolmoselle.
Paistan karjalanpaistin sillä tavoin, että pistän keraamisen uunivuoan sisälle paistopussin, jonne laitan laitan lihat, sipulilohkot, kuivattua luumua ja porkkanoita. Mausteeksi suolaa, laakerinlehtiä ja maustepippuria.
Päälle kaadan kiehuvaa vettä niin että lihat ja kasvikset peittyvät.
Kuron paistopussin suun pikkaisen pienemmälle, mutta en sulje kokonaan - sen verran, että suojaa suurimmalta kosteuden haihtumiselta ja päällimmäisenä olevia lihoja kuivumiselta.
Noin puoli tuntia paistan 225 asteessa, sen jälkeen tiputan lämpötilan 175 asteeseen, jossa saavat muhia
3 tuntia.
Tarvittaessa lisään hieman nestettä paiston aikana. Tosin paistopussissa paistettaessa nestettä ei haihdu samalla tavoin kuin avonaisessa vuoassa.
Tällä reseptillä on ollut mureaa ja sopivan mehevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannen voi tehdä vaikka foliosta.
Jos ei ole kannellista uunipataa, niin kannen tilalle alumiinifolio. Kannattaa myös kokeilla, sopisiko normaali kattilankansi, jos löytyy sellainen, jossa ei ole muovinuppia.
Tuo aika usein annettu ohje, että ostaa lihat kokonaisina ja pilkkoo kotona, on erinomainen. Valmiit lihapalapaketit sisältävät osaksi ihan hyvää lihaa, mutta osaksi ns. mäkeen ammuttua eli sellaista, joka ei tule koskaan mureaksi. Näin minulle kävi joku aika sitten, kun päätin tehdä viikonvaihteeksi hyvän palapaistin. Maku olikin mainio, mutta melkein puolet lihoista oli jänteisiä ja kalvollisia ja pitkän hauduttelun jälkeenkin kuin purkkaa. Harmitti. Sama on joskus käynyt myös, kun olen tehnyt karjalanpaistin valmiista kuutioista. Ongelma tässä on vain se, että kohtalaisen isoistakin päivittäistavarakaupoista on kadonnut lihatiski. Valmiiksi pakatut kokolihat ovat usein liian suuria könttejä. Lähin lihatiski on reilun 50 km:n päässä.
Tofu 150 asteiseen uuniin puoleksi tunniksi. Lämmitä mikrossa härkis. Sekoittele yhteen. Naati.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen niin että ruskistan lihat ensin pannulla voissa. Kaadan lihat uunivuokaan ja lisään nestettä niin että lihat juuri ja juuri peittyvät. Peitän foliolla ja annan olla uunissa 125 asteessa noin kuusi tuntia.
Ruskistusohjetta ei ohjeissa kerrota, itse olen sen huomannut antavan makua ja väriä karjalanpaistiin. Itse laitan myös porkkanaa ja mausteiden lisäksi muutaman laakerinlehden. Ensin korkeampi lämpö, että pinta ruskistuu ja ja 125 asteessa pari kole tuntia. En minä kuutta tuntia ole koskaan paistellut, enkä yöksi uuniin jättänyt. Edesmennyt äitini jätti leivinuunin jälkilämpöön kai jopa yön ajaksi. Karjalanpaistilihat joita ostan ovat mielestäni liian läskisiä, ostan vähän enemmän ja leikkelen rasva- ja jänneosia pois. Menee pikkasen toki hukkaan, mutta ei maailmaa kaada.
Ennen se paisti tehtiin puu-uunissa ja lihat laitettiin aluksi tosi kovaan lämpöön ja liemen pinnalla olevat lihat ruskistuivat. Kun uuni vähitellen jäähtyi, loppuajan paisti muhi miedommassa lämmössä, usein yön yli. Nestettävä vain tarkistettiin, ettei kuiva.
Vinkki, jos muistelette mummojen k-paistia: mausteeksi hieman (ehkä puoli teelusikallista jauhettua) maustepippuria (ennen ei ollut mustapippuria).
Itse laitan laakerinlehtiä ja porkkanan makeudeksi ja runsaasti sipulia. Ja vähän maustepippuria sekä joskus valmiiseen paistiin lusikallisen sokeria, silloin paisti sopii nykymakuun paremmin.
Ystäväni käyttää sipulikeittoaineksia mausteena.
Tiedän, ei ole ihan peinteistä.
Kannellinen laskiämpäri köy myös.