Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teen onnistuneen karjalanpaistin?

Vierailija
24.11.2021 |

Olen pari kertaa yrittänyt tehdä ja siitä vaan ei tule niin mureaa, vaikka hauduttelin.

Jotain vinkkiä kehiin?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävästi lämpöä alussa, että lähtee kiehumaan. Ja sen pitää kiehua hiljakseen koko ajan. Ei riitä, että lilluu haaleassa nesteessä.

Vierailija
2/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen niin että ruskistan lihat ensin pannulla voissa. Kaadan lihat uunivuokaan ja lisään nestettä niin että lihat juuri ja juuri peittyvät. Peitän foliolla ja annan olla uunissa 125 asteessa noin kuusi tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yön yli hautumaan 120 asteessa. Kyllä mureutuu.

Vierailija
4/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ruskistan lihat ennen pataan menoa. Eka vastaaja sanoikin, että alussa pitää lämpöä olla niin paljon, että liemi alkaa kiehua. Sitten voi laskea lämpötilaa. Itse pidän karjalanpaistia uunissa 4-5 tuntia.

Vierailija
5/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi kannattaa ostaa kunnon lihaa. Rasvaista possua (esim. kassler) ja naudan kulmapaistia. Possua kannattaa olla enemmän kuin nautaa. Alkuun kannattaa paahtaa lihat uunissa kuumemmassa lämpötilassa ilman lientä. Sitten vaan lisätään vesi, sipuli ja mausteet, lasketaan uunin lämpötilaa ja annetaan muhia ainakin kolme tuntia (mielellään enemmänkin) uunissa. Mureaa ja maukasta.

Vierailija
6/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta lihat hyvästä liikkeestä palana ja niin, että sianlihassa on rasvaa mukana. Paloittele lihat itse sopiviksi kuutioiksi. Ruskista kasarissa lihat niin, että pinta sulkeutuu, ei siis kypsäksi. Lisää neste, juurekset ja mausteet. Kiehauta neste kiehuvaksi. Siirrä kannellinen kasari 105-110 asteiseen uuniin ja anna hautua yön yli. Kannesta huolimatta nestettä haihtuu, joten huolehdi, että sitä on riittävästi, jos menet nukkumaan.

Takuuvarmasti on mureaa ja suussa sulavaa.

Vierailija
7/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittävästi lämpöä alussa, että lähtee kiehumaan. Ja sen pitää kiehua hiljakseen koko ajan. Ei riitä, että lilluu haaleassa nesteessä.

Tee näin, silloin kun haluat purkkaa. Tämä toimii myös lihakeittoa tehdessä. Liha keitetään hiljaisesti hymyillen, eli juuri ja juuri lähes kiehuvassa nesteessä.

Ruskista lihat ja hauduta uunissa esim 100-125 asteessa kolmisen tuntia tai vielä kauemmin.

Vierailija
8/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta 3 kg porsaan lapaa palana ja pilko kuutioiksi (2,5 cm) luut ja tietenkin kokonaisina mukaan. Kuori ja pilko 5 siplia rouheiksi paloiksi. Pataan kerroksittain joukkoon myös 10 maustepippuria ja 2 - 3 tl suolaa. Kaada kiehuvaa vettä niin että lihat peittyvät juuri ja juuri. Uuni 200 asteeseen ja kaksi tuntia. Lisää vettä kun edellinen höyrystyy pois. Laske lämpötila 150 - 175 asteiseksi ja toiset 2 tuntia. (Lisää vettä vielä noin tunnin kuluttua)

Tämä on aito karjalanpaisti jota mummoni aikoinaan teki, muita aineita siihen ei tosiaankaan laiteta.

Vierailija
9/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen niin että ruskistan lihat ensin pannulla voissa. Kaadan lihat uunivuokaan ja lisään nestettä niin että lihat juuri ja juuri peittyvät. Peitän foliolla ja annan olla uunissa 125 asteessa noin kuusi tuntia.

Ruskistusohjetta ei ohjeissa kerrota, itse olen sen huomannut antavan makua ja väriä karjalanpaistiin. Itse laitan myös porkkanaa ja mausteiden lisäksi muutaman laakerinlehden. Ensin korkeampi lämpö, että pinta ruskistuu ja ja 125 asteessa pari kole tuntia. En minä kuutta tuntia ole koskaan paistellut, enkä yöksi uuniin jättänyt. Edesmennyt äitini jätti leivinuunin jälkilämpöön kai jopa yön ajaksi.  Karjalanpaistilihat joita ostan ovat mielestäni liian läskisiä, ostan vähän enemmän ja leikkelen rasva- ja jänneosia pois. Menee pikkasen toki hukkaan, mutta ei maailmaa kaada.

Vierailija
10/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinoin lihapalat yleensä aina  yön yli , mutta se ei kyllä sitten enää ole mikään perinteinen karjalanpaisti.

Nopsa ruskistus pannulla, sitten pataan ja hetkeksi uuni 200 ja sitten lämpötilan lasku johonkin 150 astetta. Paisto monta tuntia, ainaski 3 - 4. Ja kannellista valurautapataa käytän

Vierailija
11/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras paisti tulee, kun ruskistaa lihat ensin. Pataan lihojen lisäksi sipulia, porkkanaa ja mausteeksi kokonaisia maustepippureita. Tietysti sopivasti suolaa. Vettä mahdollisimman vähän ja uunissa haudutetaan kannen alla useita tunteja. Parasta jos hauduttaa jopa kolme- neljäkin tuntia. Lihansyyt irtoavat silloin toisistaan ja joidenkin mielestä se pitää saavuttaakin ja paisti on silloin herkullisinta.

Vierailija
12/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta 3 kg porsaan lapaa palana ja pilko kuutioiksi (2,5 cm) luut ja tietenkin kokonaisina mukaan. Kuori ja pilko 5 siplia rouheiksi paloiksi. Pataan kerroksittain joukkoon myös 10 maustepippuria ja 2 - 3 tl suolaa. Kaada kiehuvaa vettä niin että lihat peittyvät juuri ja juuri. Uuni 200 asteeseen ja kaksi tuntia. Lisää vettä kun edellinen höyrystyy pois. Laske lämpötila 150 - 175 asteiseksi ja toiset 2 tuntia. (Lisää vettä vielä noin tunnin kuluttua)

Tämä on aito karjalanpaisti jota mummoni aikoinaan teki, muita aineita siihen ei tosiaankaan laiteta.

Ei muuten ole,ennewwanhaan siantappopäivänä sinne lisättiin myös sisuskaluja,maksaa,sydäntä sun muuta.!

2Karjalanpaisti isoäidin tapaan – mitä aineksia pataan?

Karjalanpaistin raaka-ainelista on hyvin yksinkertainen. Tarvitset vain lihaa, ehkä sisäelimiä, luita, suolaa ja vettä. Tämä on ollut se yksinkertaisin ja edullisin tapa tehdä perinteinen karjalanpaisti. Jos kuitenkin kaipaat paistiin voimakkaampaa makua, lisää joukkoon myös sipulia ja mauste- tai mustapippureita. Ehkä myös laakerinlehtiä.

Ennen vanhaan ruoanlaitossa hyödynnettiin koko eläin. Karjalanpaistiin käytettiin paistin sijaan eläimen sisäelimet ja pataan sekoitettiin eri eläinten lihoja. Tavallista oli, että lammasta, possua ja nautaa saattoi olla samassa padassa. Myös eläimen munuaiset ja jopa sydän hyödynnettiin."

https://kotiliesi.fi/ruoka/ideoita-ruoanlaittoon/karjalanpaisti-isoaidi…

Vierailija
13/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei kaksi tuntia hauduttelua riitä mihinkään. Kuusi tuntia heti alkuun miedolla 125 asteen lämmöllä.

Vierailija
14/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tapaa on.

1. Ruskistat lihat kuumalla pannulla esim. voissa ja siirrät siitä pataan. Kylkeen sipulit, porkkanat, maustepippurit, merisuolaa ja vettä niin, että peittyvät ja uuniin 200 asteessa tyyliin tunniksi ilman kantta niin että vesi alkaa kiehua, sitten kansi päälle ja lämpö alas 125 asteeseen. Sitten vaan annat hautua 4-7 tuntia. Jos pidempi haudutus, 100 astetta riittää loppuvaiheessa vallan hyvin.

2. Et ruskista lihoja, vaan laitat lihat uuniin padassa n. 200 asteessa tunniksi, sitten kun lihassyyt on sulkeutuneet, voi lisätä muut tykötarpeet ja nesteen ja takaisin uuniin, kansi päälle ja lämpö alas. Näin saa kirkkaan liemen, minkä on siinä ihan perinteisessä alkuperäisessä karjalanpaistissa.

Henkilökohtaisesti suosin ylempää tapaa, mutta olen tuota jälkimmäistäkin kokeillut ja hyvää oli. Suosittelen valurautapataa, mutta mikä tahansa astia, mihin saa kannen, toimii kyllä. Ja suolaksi ehdottomasti siis merisuolaa.

Vierailija
15/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt haudutuspadassakin, onnistuu siinäkin. Ruskistan lihat ensin voissa paistinpannulla, sitten kuumina sinne haudutuspataan (joka on jo ollut päällä lämpenemässä). Vedenkeittimestä kiehuvalla vedellä huuhtelen sen paistinpannun puhtaaksi ja ne sinne haudutuspataan. Pippuria+suolaa+laakerinlehti, ja sitä kiehuvaa vettä sen verran, että lihat juuri ja juuri peittyy. Kansi päälle ja illalla katselemaan, että pitäiskö alkaa keittämään perunoita muussia varten.

Tekipä miten tahansa, niin avainsana on pitkä haudutus. Ja lihojen ruskistus voissa etukäteen ;-)

Vierailija
16/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko hauduttelit? Jos sen monen ohjeen 2 h, niin ei se mihinkään riitä. Vaatii yli tuplasti tuon ajan, niin tulee varmasti murea mureneva liha.

Vierailija
17/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole,ennewwanhaan siantappopäivänä sinne lisättiin myös sisuskaluja,maksaa,sydäntä sun muuta.!

2Karjalanpaisti isoäidin tapaan – mitä aineksia pataan?

Karjalanpaistin raaka-ainelista on hyvin yksinkertainen. Tarvitset vain lihaa, ehkä sisäelimiä, luita, suolaa ja vettä. Tämä on ollut se yksinkertaisin ja edullisin tapa tehdä perinteinen karjalanpaisti. Jos kuitenkin kaipaat paistiin voimakkaampaa makua, lisää joukkoon myös sipulia ja mauste- tai mustapippureita. Ehkä myös laakerinlehtiä.

Ennen vanhaan ruoanlaitossa hyödynnettiin koko eläin. Karjalanpaistiin käytettiin paistin sijaan eläimen sisäelimet ja pataan sekoitettiin eri eläinten lihoja. Tavallista oli, että lammasta, possua ja nautaa saattoi olla samassa padassa. Myös eläimen munuaiset ja jopa sydän hyödynnettiin."

https://kotiliesi.fi/ruoka/ideoita-ruoanlaittoon/karjalanpaisti-isoaidi…

Joo, mutta mun mummuni ei laittanut muuta ja aito karjalainen Laatokan rannalta. Tosin paistoi leivinuunissa eikä sähköuunissa. Mutta missään tapauksessa lihoja ei ruskisteta voissa eikä lientä suurusteta, sitten se on palapaisti. Mummuni miniän kotona taas laitettiin sisäelimiä joukkoon.

Vierailija
18/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää tehdä alusta asti itse. Kasvata sipuli, porkkana, pippuri, sika, lammas ja nauta. Korjaa sato oikeaan aikaan, perkaa ja paloittele. Uunita.

Ohessa tarjottavaa puolukkaa ei tarvitse kasvattaa itse, omasta metsästä voit käydä noukkaisemassa.

Vierailija
19/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokkipata. Laitan uunin kuumenemaan 200 asteeseen. Sitten lihat pataan ja pari senttiä vettä pohjalle. Kun uuni on kuuma, pata sinne ilman kantta. 15 minuuttia näin ja lihojen kääntely puolessa välissä. Pata pois uunista, lisää sipulilohkoja, porkkanapaloja, maustepippuria, merisuolaa ja laakerinlehtiä. Lorauta pari desiä vettä pohjalle.

Laske uunin lämpötila 100 asteeseen ja laita pataan kansi päälle ja uuniin. Kääntele lihoja välillä, kolmen tunnin kohdalla tarkista maku ja lisää esim. suola. Itse laitan myös lihaliemikuution.

Neljän tunnin kohdalla maista lihaa. Jos on kypsää ja mureaa niin ala perunankeittoon. Jos ei ole valmista niin takaisin uuniin.

Vierailija
20/34 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kokkipata. Laitan uunin kuumenemaan 200 asteeseen. Sitten lihat pataan ja pari senttiä vettä pohjalle. Kun uuni on kuuma, pata sinne ilman kantta. 15 minuuttia näin ja lihojen kääntely puolessa välissä. Pata pois uunista, lisää sipulilohkoja, porkkanapaloja, maustepippuria, merisuolaa ja laakerinlehtiä. Lorauta pari desiä vettä pohjalle.

Laske uunin lämpötila 100 asteeseen ja laita pataan kansi päälle ja uuniin. Kääntele lihoja välillä, kolmen tunnin kohdalla tarkista maku ja lisää esim. suola. Itse laitan myös lihaliemikuution.

Neljän tunnin kohdalla maista lihaa. Jos on kypsää ja mureaa niin ala perunankeittoon. Jos ei ole valmista niin takaisin uuniin.

Mitäs jos ei ole kannellista uunivuokaa?