Työkaveri huijaa flexim-leimauksilla
Meillä siis sähköinen kulunvalvontajärjestelmä, johon "leimataan" sisään ja ulos ja se laskee tunnit.
Työkaverini on nyt keksinyt jonkun systeemin, millä hänen ei tarvitse olla töissä kuin pari tuntia, sen verran että näyttää naamansa. Aamuisin hänellä on jo valmiiksi sisäänleimaus klo 8, näyttää kirjauksissa siis ihan normaalilta. Mutta mies tulee joskus kymmenen aikaan. Lähtee kotiin klo 13, mutta jättää leimaamatta niin järjestelmä olettaa että on poistunut klo 16.
Sen poistumisjutun ymmärrän, että menee niin, mutta millä hitolla se on saanut ohjelmoitua automaattisen sisäänleimauksen?!
Vapaita pitää miten sattuu, leimaa itsensä aina ulos. Saattaa olla monta päivää poissa "matka ulos" ja sitten tulee taas joskus puoliltapäivin ja leimaa "matka sisään". Ja kohta voikin taas lähteä. Ihme touhua.
Esimiestä ei kai kiinnosta. Mutta mietin vain että miten tuo aamuleimaus onnistuu kotona käsin???
Kommentit (58)
Oleellista kai on, että hoitaako mies työnsä. Minkä tyyppistä työtä teette? Mun mies tekee samaa, ja mietin jo, että kirjoittaakohan ap hänestä :p mutta luulen, että hänen työpaikalla kaikki tekee tuota. Mun mies siis huitelee toimistolla miten sattuu, mutta tekee kotona töitä iltaisin ja viikonloppuisin, jos on pakko. Hänellä on työpuheluja esim. Austraalian ja USA:an, ja semmoiset on usein pakko hoitaa muulloin kun 8-16 välillä. Virallisestihan semmoiset ei sit kirjaudu mihinkään. Hän pitää semmoista omaa kirjaa työajastaan ja leimaa itselleen plussaa, jos on kotona tehnyt hommia. Hänellä homma toimii niin, että jos leimaa "matka ulos " vaikka klo 13, niin järjestelmä pistää tunteja klo 16 asti. Kellokortti on aika typerä systeemi työssä, jossa hommia voi tehdä etänä, ja välillä pakko tehdä ns. sovinnaisen työajan ulkopuolella.
Me olemme samassa tiimissä ja meillä on sama esimies. Yksikön säännöt ovat siis minulla kyllä tiedossa ja kaikkien pitäisi niitä noudattaa.
Näen ne leimaukset meidän sähköisestä puhelinluettelosta, sinne kirjautuvat tulemiset ja menemiset, jotta kaikki näkevät onko ko henkilö talossa vai lomalla tai jossain. Siis ihan avoin tietokanta. Ja kun tuota outoa menemistä on jatkunut jo useamman kuukauden, aloin seurata tilannetta.
Tekee 100% työaikaa kuten me kaikki muutkin, sen tiedän. Ärsyttää vain koska minäkin olisin mieluummin kotona, nukkuisin pitkään ja vääntäytyisin vain pakollisiin kokouksiin.
Olen yrittänyt joskus hienovaraisesti kysyä, vastaus on että tekee kotoa käsin tämän päivän. Meillä ei ole varsinaista etätyöoikeutta, joten siksi ihmetyttää. Aina posket kuumottaa jos jotain kautta rantain kyselee ja hiippailee vaivihkaa aina laukkunsa kanssa omille teilleen.
No, kai sisäinen tarkastus tuon kohta hampaisiinsa ottaa. En halua tehdä itsestäni syntipukkia. Tehköön siihen saakka remonttia kotonaan ja hoitakoon teini-ikäisiä lapsiaan...
ap
Tiedät siis varmasti, ettei hänellä ole etätyöoikeutta, ap?
Käy kysymässä esimieheltäsi, että voitko alkaa tekemään etätyötä samoin kun Mattikin tekee.
Joo,tuo on hyvä että käyt kysymässä saatko sinäkin tehdä etätyötä.Tuolla tavalla et ole suoranaisesti käräyttäjä ja asia selviää varmasti.
Sillä voi olla admin-oikeudet siihen. Timeconin leimoja ainakin pytyy korjailemaan/lisäämään jälkikäteen tietokoneella, oletan että Flexim toimii samalla tavalla. Tosin sinne jää aina jälki kun jotain muutellaan, eli kusessahan se on jos niitä joskus aletaan syynimään.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:33"]
Mutta mietin vain että miten tuo aamuleimaus onnistuu kotona käsin???
[/quote]
Ei mitenkään, eli ehkäpä hänellä on työkaveri, joka leimaa puolestaan? Tai sitten sillä on natsat tuohon ohjelmaan.
Meillä ainakin pystyy kirjautumaan myös kotoa nettiselaimen kautta. Se on hyväkin niin koska teemme paljon etätöitä. Ja täälläkään ei pomoja kiinnosta paskaakaan huijaako joku noissa leimauksissa, niin kauan kuin projektit valmistuu ajallaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:42"]
Sillä voi olla admin-oikeudet siihen. Timeconin leimoja ainakin pytyy korjailemaan/lisäämään jälkikäteen tietokoneella, oletan että Flexim toimii samalla tavalla. Tosin sinne jää aina jälki kun jotain muutellaan, eli kusessahan se on jos niitä joskus aletaan syynimään.
[/quote]
Joo pakko olla admin. Paluuaikaa flexim kysyy vain jos leimaa itsensä jollain koodilla ulos.
olisko niin, että jos illalla kotiin lähtiessä leimaa "työmatka ulos", niin ohjelma olettaa aamulla, että olet mennyt aamusta johonkin työjuttuun ja laskee nuo tunnit työtunniksi klo 8 eteenpäin. sitten kun tulee töihin, niin leimaa työmatka sisään.
Ei ole admin, ihan rivityöntekijä on eikä toimenkuvaan kuulu mitkään tuon kaltaiset asiat. Siis ei ainakaan millään laillisilla keinoilla ole ylläpitäjä. Meillä ei ole mahdollisuutta leimata kotoa käsin, ei siis onnistu. Ellei hän ole jotenkin onnistunut sitä hakkeroimaan.
On taitava ohjelmoimaan ym. joten oletettavasti on sen jotenkin onnistunut hoitamaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:46"]
olisko niin, että jos illalla kotiin lähtiessä leimaa "työmatka ulos", niin ohjelma olettaa aamulla, että olet mennyt aamusta johonkin työjuttuun ja laskee nuo tunnit työtunniksi klo 8 eteenpäin. sitten kun tulee töihin, niin leimaa työmatka sisään.
[/quote]
Kyllä, tuo menee juurikin noin. Eli silloin järjestelmä laskee että aamukin on tehty töitä. Mutta silloin leimaus näkyy "matka sisään" juuri silloin kun tulee. Nyt siis outoa on, että vaikka mies nukkuu kotona niin järjestelmässä näkyy että on leimannut sisään klo 8. Se ilmaantuu siihen klo 8 vaikka tyyppi raahautuu tänne monta tuntia myöhemmin.
ap
Onko teistä kukaan koskaan kysynyt hänetä eikö hävetä lintsata?
Tai mitä jos käväisee työpaikalla leimaamassa kasilta ja sitten lähtee vaikka salille/kaupungille pariksi tunniksi.
Miten muilla työntekijöillä on pääsy lukemaan toisten leimauksia?
Mutta tosiaan vituttaa meillä työkkärissä kun yksi psykologi tulee joka aamu töihin vasta noin ysiltä, mutta kuittaa myöhäisen töihintulonsa "matka sisään". Ei se missään työmatkoilla ole, kunhan vaan valvoo myöhään himassa ja sitten selittää että "en mie jaksa millään herätä"
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen työssä jossa ei tartte leimailla mitään mihikään. Mä en jaksais tuollaista kyttäämistä
Yleensä kytätään vain, jos ylitöistä maksetaan rahaa tai saa vaihtaa ne kokonaisiksi vapaapäiviksi ilman neuvottelua esimiehen kanssa. Järjestelmiin kuitenkin jää merkintä, jos leimausta ei ole tehty. Tuntisaldoon se ei vaikuta.
Itse esimiehenä mulle on ihan sama miten niitä kortteja leimataan. Tärkeintä on se että jokainen hoitaa hommansa. Mun puolesta sen saa tehdä vaikka kotona, kunhan vain on palavereissa paikalla.