Työkaveri huijaa flexim-leimauksilla
Meillä siis sähköinen kulunvalvontajärjestelmä, johon "leimataan" sisään ja ulos ja se laskee tunnit.
Työkaverini on nyt keksinyt jonkun systeemin, millä hänen ei tarvitse olla töissä kuin pari tuntia, sen verran että näyttää naamansa. Aamuisin hänellä on jo valmiiksi sisäänleimaus klo 8, näyttää kirjauksissa siis ihan normaalilta. Mutta mies tulee joskus kymmenen aikaan. Lähtee kotiin klo 13, mutta jättää leimaamatta niin järjestelmä olettaa että on poistunut klo 16.
Sen poistumisjutun ymmärrän, että menee niin, mutta millä hitolla se on saanut ohjelmoitua automaattisen sisäänleimauksen?!
Vapaita pitää miten sattuu, leimaa itsensä aina ulos. Saattaa olla monta päivää poissa "matka ulos" ja sitten tulee taas joskus puoliltapäivin ja leimaa "matka sisään". Ja kohta voikin taas lähteä. Ihme touhua.
Esimiestä ei kai kiinnosta. Mutta mietin vain että miten tuo aamuleimaus onnistuu kotona käsin???
Kommentit (58)
Ällöttävää tuollainen kyttäys ja kyräily työpaikalla. Nosta kissa pöydälle ja kysy tai ihmettele ääneen jos häiritsee.
No esimiehiä ja palkanlaskentaahan tuon pitäisi kiinnostaa. Meillä ainakin esimiehet hyväksyy leimat viikoittain, joitakin esimiehiä tosin taitaa kiinnostaa leimat enemmän kun toisia. Itseltäni ei ole nykyinen esimies koskaan mitään leimoista kysellyt...
"Hmm... ootko ap vaarma että hänellä on 100% työaika? Ettei esim yt:ssä ole vähennetty 50% työaikaan? mulla on 50% työaika ja alussa oli ihme supinaa mun työaikaleimauksista niin piti oikein kovaan ääneen alkaa kahvihuonessa kailottaa että mullahan tosiaan 50% työaika niin pääsen lähtee aikaisemmin. "
Luulen, että turhaa kyyläämistä. On todennäköisesti sovittu esimiehen kanssa. Monet lapselliset pitävät perhevapaita esim. alle 10-vuotiaan lapsen vanhemmat saattavat tehdä osa-aikatyötä, josta KELA korvaa osan palkasta.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:52"]Tai mitä jos käväisee työpaikalla leimaamassa kasilta ja sitten lähtee vaikka salille/kaupungille pariksi tunniksi.
[/quote]
Meillä ainakin on gps työpuhelimessa, eli jos puhelimen ottaa mukaan niin kyllä sen näkee, missä on liikuttu.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:52"]Tai mitä jos käväisee työpaikalla leimaamassa kasilta ja sitten lähtee vaikka salille/kaupungille pariksi tunniksi. [/quote] Meillä ainakin on gps työpuhelimessa, eli jos puhelimen ottaa mukaan niin kyllä sen näkee, missä on liikuttu.
[/quote]
Työnantajalla ei kyllä ole mitään asiaa tuollaisiin tietoihin.
Voi luoja ap, KYSY! Saat mielenrauhan.
Meillä oli töissä juuri samanmoinen meininki koska mä en muka ollut koskaan paikalla. Todellisuudessa mun ei tarvi käydä kuin palavereissa, muut työt saan tehdä etänä tai töissä miten itsestä tuntuu.
Ja arvaas mitä ap. Kukaan ei vaivautunut kysymään multa mitään, tuijottelivat vain pahasti. Ihan itse piti kaivaa niistä työkavereista ulos että mikä niitä kaiveli.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:18"]
No esimiehiä ja palkanlaskentaahan tuon pitäisi kiinnostaa. Meillä ainakin esimiehet hyväksyy leimat viikoittain, joitakin esimiehiä tosin taitaa kiinnostaa leimat enemmän kun toisia. Itseltäni ei ole nykyinen esimies koskaan mitään leimoista kysellyt...
[/quote]
Eiköhän se ole sitten niiden esimiesten ja palkanlaskennan asia pitää noista huolta, ei rivityöntekijöiden.
Mun mielestä on todella huonoa tiedonvälitystä työnantajan puolelta jos osasto ei tiedä toistensa työjärjestelyistä. Jos joku on 50-prosenttisella työajalla tai vapailla työajoilla töissä, olisi siitä suotavaa informoida muille jos järjestely ei ole sama kaikille.
Noin puolen kilsan päässä meidän työpaikasta on kuntosali. Eräs työkaveri teki sitä että tuli työpaikalle jättämään autonsa klo 7.00 ja leimasi itsensä sisään, sitten lähti kävelemään kuntosalille ja kun palasi takaisin 8.30 maissa niin oli jo "sisällä" ja 1,5 tuntia työaika-plussaa siitä!
Jäi kiinni siten että kun eräs toinen työkaveri sattui tulemaan samalla ovenavauksella kerran sisään 8.30 niin ihmetteli kun tämä ei leimaa sisään mutta tämä sanoi että oli unohtanut leimakorttinsa kotiin tuona päivänä. Oli tulossa salilta, salikassi olalla. Leimakortti roikkui kuitenkin parin tunnin päästä lounasaikaan tämän samaisen henkilön vyötäröllä eli se missään kotona ollut. Juttu lähti liikkeelle, esimies kiinnostui ja tutkitutti asian. Siitä tuli varoitus ja joutui vissiin tehdä osan tunneista sisään korvaavina.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:56"]
Noin puolen kilsan päässä meidän työpaikasta on kuntosali. Eräs työkaveri teki sitä että tuli työpaikalle jättämään autonsa klo 7.00 ja leimasi itsensä sisään, sitten lähti kävelemään kuntosalille ja kun palasi takaisin 8.30 maissa niin oli jo "sisällä" ja 1,5 tuntia työaika-plussaa siitä!
Jäi kiinni siten että kun eräs toinen työkaveri sattui tulemaan samalla ovenavauksella kerran sisään 8.30 niin ihmetteli kun tämä ei leimaa sisään mutta tämä sanoi että oli unohtanut leimakorttinsa kotiin tuona päivänä. Oli tulossa salilta, salikassi olalla. Leimakortti roikkui kuitenkin parin tunnin päästä lounasaikaan tämän samaisen henkilön vyötäröllä eli se missään kotona ollut. Juttu lähti liikkeelle, esimies kiinnostui ja tutkitutti asian. Siitä tuli varoitus ja joutui vissiin tehdä osan tunneista sisään korvaavina.
[/quote]
Olen itsekin tehnyt ihan samaa, meillä järjestelmä tosin antoi leimata sisään vaikka kymmenen kertaa, mutta ainoastaan eka leimaus laskettiin.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:33"]
Lähtee kotiin klo 13, mutta jättää leimaamatta niin järjestelmä olettaa että on poistunut klo 16.
[/quote]
Meillä tuo laite on päivitetty ja ohjelmoitu niin että jos et leimaa itseäsi ulos niin koko päivä pyyhkiytyy ja joudut menemään hr-sivuston kautta merkkaamaan tunnit manuaalisesti järjestelmään aloituskellonajasta lopetuskellonaikaan seuraavana päivän, jolloin ne menevät vielä esimiehen kuittattaviksi ennenkuin päivä ilmestyy takaisin saldolle. Aiemmin se automaattileimasi ulos klo 16 jos unohti leimata, nyt ei onnistu enää.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:57"]
Olen itsekin tehnyt ihan samaa, meillä järjestelmä tosin antoi leimata sisään vaikka kymmenen kertaa, mutta ainoastaan eka leimaus laskettiin.
[/quote]
Teidän tehottomien mutta silti (liian) hyvää palkkaa nostavien lusmujen takia meidän suomalaisten työpaikat viedään ulkomaille!!!!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:54"]
Mun mielestä on todella huonoa tiedonvälitystä työnantajan puolelta jos osasto ei tiedä toistensa työjärjestelyistä. Jos joku on 50-prosenttisella työajalla tai vapailla työajoilla töissä, olisi siitä suotavaa informoida muille jos järjestely ei ole sama kaikille.
[/quote]
No joo tavallaan, toisaalta esim omalla työpaikalla on satoja työntekijöitä, jotka ns omissa ryhmissään/tiimeissä, mutta sitten eri ryhmäläisillä saattaa olla läheiset työhuoneet/yhteinen kahvihuone/yhteisesti osa syö lounasta. Ryhmäläiset siis tietää yleensä oman ryhmänssä kuviot mutta ei toisten. Ja tästä tuleekin sekaannuksia ja väärinkäsityksiä välillä.
Onkohan mun mies. On sillä paperilla joku työaika, mutta esimiehelleen on ihan sama miten on työpaikalla kunhan työt tulee tehdyksi ja homma pelittää. Toistaiseksi on tahkonnut firman parhaimpia tuloksia, joten luulen ettei kukaan puutu jatkossakaan työaikaansa esimiesten taholta.
[/quote]Miksi siitä pitää kertoa muille?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:57"]
[/quote]
Teidän tehottomien mutta silti (liian) hyvää palkkaa nostavien lusmujen takia meidän suomalaisten työpaikat viedään ulkomaille!!!!
[/quote]
Joo, mun mediaaniansiota surkeammasta palkasta kannattaa olla kateellinen. Ei myöskään ole mun vikani, jos työnantaja ei useista pyynnöistä huolimatta keksi enempää töitä vaan pakottaa tönöttämään töissä kahdeksan tuntia päivässä työtehtävien määrästä riippumatta.
Nykyisessä duunissa kellokortilla on pyyhitty hanuria ja kas kummaa, täällähän tulee istuttua kahdeksan tuntia ihan itsestään kun ei tuijoteta ainoastaan niitä miinuksia ja plussia.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:47"]
Ei ole admin, ihan rivityöntekijä on eikä toimenkuvaan kuulu mitkään tuon kaltaiset asiat. Siis ei ainakaan millään laillisilla keinoilla ole ylläpitäjä. Meillä ei ole mahdollisuutta leimata kotoa käsin, ei siis onnistu. Ellei hän ole jotenkin onnistunut sitä hakkeroimaan.
On taitava ohjelmoimaan ym. joten oletettavasti on sen jotenkin onnistunut hoitamaan.
ap
[/quote]Miten tiedät hänen leimoistaan?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 16:03"]
[/quote]Miksi siitä pitää kertoa muille?
[/quote]
Avoimuuden lisäämiseksi ja kyräilyn vähentämiseksi? Jos tehdään jakautuvia töitä, on tietenkin myös kohtuullista tietää työkavereiden tunneista senkin vuoksi, että osaa arvioida oman työpanoksen jakautumista koko osaston kesken.
Vajaan työajan/erityisjärjestelyjen syyt eivät tietenkään kuulu kenellekään ulkopuoliselle.
Mistä tiedät että se on 8 leimannu ittensä sisään